امتیاز موضوع:
  • 16 رأی - میانگین امتیازات: 3.31
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آشنایی با بتون ریزی (دال بتون) سقف چاه آسانسور کج
#1
پرسشهای زیادی در مورد قالب گذاری و اجرای بتون ریزی سقف چاه آسانسور ( برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) )
توسط بعضی از علاقمندان و دانشجویان و همکاران آسانسوری، طرح می شود. با
توجه به تنوع پرسشهای گوناگون، در هر مقطعی با مساعدت همکاران و دوستان و اعضای فعال سایت پارس لیفت، پاسخهای کوتاهی به آنان داده شده و در این
مقاله با استفاده از تجربیات این عزیزان به تکمیل بحث "بتون ریزی سقف چاه آسانسور" پرداخته شده است.

[تصویر:  5-kalafe_saghfe_1_0.jpg]
اخیرا" نیز پرسش جامعی در رابطه با "ساخت دال بتونی چاه آسانسور" توسط یکی از دانشجویان کارشناسی آسانسور "[URL=] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) " مطرح گردیده، که همکار گرامی " برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) " مواردی از چگونگی اجراء "[URL=] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) " را بیان نموده اند. با توجه به مهم بودن موضوع:
  • "بتون سقف چاه آسانسور"
و اینکه در باره این موضوع اطلاعات کافی حتی در کتب منتشره صنعت
آسانسور به زبان فارسی نیز وجود ندارد، مصمم شدم از تجارب گذشته در رابطه با بتون ریزی سقف و مسائل مربوط به آن در کارگاههای مختلف راجع به:
  • ""نحوه بتون ریزی سقف چاه آسانسور""
مشروحا" گزارشی خدمت علاقمندان این بحث تقدیم نمایم.

لازم به یادآوری است که تجربیات مربوط به سالهای گذشته بوده و شاید در حال
حاضر در نحوه اجرای آن تغییراتی بوجود آمده باشد، لذا با توجه به پیشرفت این صنعت در دهه های اخیر، مطمئنا" شاید نوآوری و تکنیکهای جدیدی در این
بخش نیز ارائه شده باشد که امیدوارم دوستان و همکاران گرامی فعال در این رشته، با بیان و منعکس نمودن روش های جدید احتمالی، حق مطلب را ادا نمایند و
مشتاقان و علاقمندان این صنعت را از دانش خود برخوردار نمایند.

برای ورود به مطلب لازم است به گذشته بازگردیم، درسالهای 1353 تا حدود1370
چند شرکت معتبر انگشت شمار صنعت آسانسور دارای شرایط ویژه ای بودند، مخصوصا" شرکت ایران شیندلر، به جهت توانمندی های اجرایی و عملیاتی و
سازمانی و همچنین حمایت جدی وزارت مسکن و شهر سازی وقت و شرکت شیندلر سوئیسکه شریک و سرمایه گذار این شرکت بود، با استفاده از استانداردهای روز
اروپا در آن سالها، آسانسورهای تیپ و در ظرفیتهای:
  • آسانسورهای 4 نفره اتوماتیک و نیمه اتوماتیک با کابین مربع و مستطیل
  • آسانسور 6 نفره اتوماتیک و نیمه اتوماتیک با کابین مربع و مستطیل
  • آسانسور 8 نفره اتوماتیک و نیمه اتوماتیک با کابین مربع و مستطیل
  • آسانسور 15 نفره اتوماتیک و نیمه اتوماتیک
  • آسانسور باری
مناسب برای انواع چاه آسانسور تولید می کرد و لذا هر مدل از آسانسورها
دارای نقشه های اجرایی کامل با کلیه مشخصات فنی و ابعادی بود. در نتیجه وقتی کارفرما یا صاحب ساختمان برای خرید آسانسور با شرکت وارد مذاکره می شد
به تناسب نیاز ساختمان به آسانسور، گزینه مناسب را انتخاب نموده و با عقد قرارداد چند سری نقشه کامل با کلیه اطلاعات فنی و ابعادی مورد نیاز مهندس
ناظر و مجری تحویل می گرفت و بر اساس نقشه ها چاه آسانسور (یا آسانسورهای) اجراء می شد.
(بخشی از این نقشه ها در مطلب " برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) " ضمیمه گردیده است که می توانید مشاهده فرمائید)

یکی از نکات جالب این روش ، اجرای قالب گذاری و بتون ریزی سقف چاه آسانسور
قبل از ارسال لوازم آسانسور و حتی درب و ریل به ساختمان بود. یعنی وقتی کهقرار بود آسانسور نصب شود، غیر از نازک کاری کنار دربهای طبقات، کلیه
کارهای ساختمانی چاه آسانسور انجام شده بود و هیچوقت جهت بتون ریزی سقف چاهآسانسور، وقفه و توقفی بین نصب ریل و درب و ادامه کار مکانیکال و
الکتریکال بوجود نمی آمد.
از دیگر خواص این شیوه کار حفظ و در امان بودن کلیه لوازم داخل چاه
آسانسور از صدمات ریزش ضایعات بنایی و نخاله و بتون ریزی بود، چون تمام کارهای ساختمانی و بنایی قبلا" انجام شده و چاه آسانسور به صورت کاملا"[URL=] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
شده و همچنین بتون سقف و کف ریخته (فقط سکوهای ضربه گیر قاب وزنه تعادل
اجرا نمی شد، که آرماتورهای انتظارآن قبلا" در بتون مف پیش بینی شده بود) وبدون نخاله و پاکیزه تحویل نصاب می شد.
[تصویر:  dalboton_0.jpg]
بازگردیم به بحث "بتون ریزی سقف چاه آسانسور"
در نقشه های شرکت ایران شیندلر معمولا" برای چاه آسانسور ساختمانهای اسکلت فلزی، آهن کشی در نظر گرفته شده بود، که طبق آن با استفاده از:
  • نبشی برای ستونها (معمولا" برای ساختمانهای تا 8 طبقه از نبشی نمره 10 استفاده می شد) ضمن اینکه اگر چاه دوبله بود برای ستون وسط بین دو چاه
    مشترک از تیرآهن یا ناودانی دوبله استفاده می شد.
  • ناودانی برای کلافها( که برای تعداد طبقات تا 6 طبقه از ناودانی نمره 8 طبقات بالاتر ناودانی نمره 10)
  • برای نصب دربها (زیر و بالای دربها) از ناودانی نمره 6
  • برای کلاف بتون سقف از ناودانی نمره 20 استفاده می شد.

[تصویر:  7-kofraj-1.jpg]

لذا برای آماده سازی سقف چاه آسانسور ابتدا در زیر کلاف ناودانی نمره 20 کفراژبندی می شد، به این صورت که با استفاده از:
  • تخته های تخت و پهن با ضخامت حدود 3 سانتیمتر، زیر کلاف مذکور کاملا" پوشیده می شد. اگر زیر کلاف هنوز دیوار اجراء نشده بود، کفراژبندی به راحتی
    انجام می شد و در پایان بتون ریزی و زمانی بین 10 الی 15 روز که بستگی به فصل و گرما و سرما داشت، تخته ها به سادگی برداشته می شد و سپس دیوار
    مربوطه تا زیر کلاف اجرا می شد.
پس از اجرای "کفراژبندی سقف چاه آسانسور" نوبت پیاده سازی طرح قالب های مربوط به حفره های عبور سیم بکسلها و سیم بکسل
گاورنر و کابلها می رسید، مسئول دفتر فنی با حضور در کارگاه طبق نقشه محل حفره ها را تعیین نموده و مجری آرماتور بندی و بتون ریزی می بایست، قالبهای
مناسب و طبق ابعاد نقشه تهیه و در محلهای مربوطه روی کفراژ نصب می کرد.
قالبها ابتدا گرد بود، با :
  • قطر حدود 15 سانتیمتر برای عبور سیم بکسلهای کابین و قاب وزنه
  • قطر 6 سانتیمتر برای سیم بکسل گاورنر
  • حقره ویژه عبور کابلها نیز به صورت مستطیل و در یکی از گوشه های جلو سقف که محل عبور کابل ها بود، اجراء می شد.
  • ارتفاع قالبها معمولا" 3 الی 4 سانت از ضخامت بتون بیشتر بود
  • برای قالبها معمولا" از لوله pvc استفاده می شد. اما بعدها
  • حفره سیم بکسلها مربع شکل با ابعاد 20×20 سانتیمتر
  • حفره سیم بکسل گاورنر 8×8 سانتیمتر
  • شیاری نیز روی بتون سقف برای مسیر کابلهای موتور و سیم های گاورنر تعبیه شد، که پس از اتمام عملیات سیم کشی، روی آنرا با ورق فلزی پوشش می دادند و
    دیگر کانالی که پاگیر باشد روی بتون قرار نمی گرفت.
  • پس از نصب قالبها، نوبت آرماتور بندی بود، مش آرماتور در دو ردیف به صورت
    شبکه 15×15 در درون کلاف ناودانی 20 خوابانده می شد، که فاصله آرماتورها با داخل دیواره ناودانی حدود 5 میلیمتر از هر طرف در نظر گرفته می شد، و در
    قسمت حفره ها اگر تداخلی بوجود می آمد، با انحراف آرماتور و تقویت آن منطقه آرماتوربندی کامل می گردید.

[تصویر:  1-expose_beam.jpg]

  • پس از تکمیل آرماتور بندی و بازدید کارشناس فنی دفتر فنی، مجوز
  • بتون ریزی سقف چاه آسانسور با عیار 350Kg/m3
صادر می شد. ضمنا" آب زدن و سیراب کردن بتون در روزهای اولیه وتداوم آن در روزهای بعد یکی از تاکیدات دفتر فنی بود که بسیار به این
موضوع اهمیت داده می شد.
نکته بسیار مهم چگونگی انتخاب محل قالب ها بر روی کفراژ می باشد، قبل از کفراژبندی و زمانیکه ریلها نصب شده است، بوسیله شاقول لبه ی ریلهای کابین و
وزنه، و فلکه گاورنر و آکس ریلها را به زیر سقف موتورخانه منتقل می کنیم. به این صورت دقیقا" پس از کفراژبندی و مسدود شدن روی چاه آسانسور، به آسانی
وضعیت نصب ریلها و نقاط مورد نیاز را می توانیم از روی سقف موتورخانه به روی کفراژ منتقل نمائیم.
الته بعضی از همکاران شیوه دیگری را اجراء می کنند، به این صورت که در زماننصب کفراژ آکس نقاط مورد نیاز را روی کفراژ پیدا کرده و در این نقاط میخ
می کوبند، اما انتقال به سقف شیوه مطمئن تر و البته ماندگارتری است.
در چاه آسانسورهایی که دیوار زیر کلاف ناودانی انجام شده بود،
کفراژبندی را با استفاده از شمع یا ستونهای چوبی شکل می گرفت و پایه های مهار آنها در زیر سقف و داخل چاه مستقر می شد.
در پایان بتون ریزی با برداشتن یایه ستونها، کفراژ را جمع آوری می کردند.
بتون ریزی کف چاه آسانسور نیز همزمان پس از بتون سقف اجراء می
شد، که برای بتون کف چاه ابتدا ارتفاع حدود 175 سانتیمتر از کف اولین توقف
آسانسور برای چاهک در نظر گرفته می شد و ابتدا
  • 10 سانتیمتر بتون مگر ریخته می شد
  • سپس آرماتوربندی به صورت شبکه دو لایه و صفحه ستونها در چهارگوشه چاه اجراء می گردید.
  • در محل ستونهای ضربه گیر کابین و قاب وزنه تعادل آرماتورهای انتظار تعبیه می شد
  • نهایتا" بتون ریزی با ضخامت 20 سانتیمتر انجام می گرفت، این قسمت هم با حضور و نظارت کارشناس دفتر فنی شرکت انجام می شد.
در سالهای بعد، زمانی که آقای مهندس فلیح بغدادی مدیریت دفتر فنی را بعهده داشت، طرحی ارائه شد که بجای سکوهای ضربه گیر بتونی کف چاه، از سکوهای پرتابل که از پروفیل قوطی 20×20 یا ناودانی دوبل و ........ استفاده می شد.
سکوهای پرتابل پلیتی در کف داشت و بوسیله 4 عدد رولبولت M16 بر روی بتون کف نصب می گردید.
از ویژگی های سکوهای پرتابل سریع اجراء شدن آن بود.

[تصویر:  4-expose_armator-_copy.jpg]

در ساختمانهای بتون آرمه، شرایط اجراء بتون ریزی تفاوت داشت. و مجری
همزمان با اجرای بتون ریزی سقف طبقه اول عملیات کفراژبندی را نیز به موازات
بتون ریزی ساختمان انجام می داد. این عملیات نیز با نظارت کارشناس دفتر
فنی بود و تا مجوز اجرای بتون ریزی توسط وی صادر نمی شد، مجاز به بتون ریزی
نبودند.
در سالهای 1361 الی 1365 شرکت ایران شیندلر تعداد زیادی آسانسور پرتوماتیک نصب کرد، که بتون سقف این آسانسورها تفاوت اساسی با آسانسورهای معمولی و تیپ داشت، به این صورت که بخش نخست بتون ریزی سقف چاه دقیقا"مشابه
آسانسورهای تیپ بود، اما بخش دوم ویژه آسانسورهای پرتوماتیک بود. به این صورت ک یک قطعه بتون یکپارچه به ابعاد تقریبی 100×100 سانتیمتر با ضخامت
22 سانتیمتر که یک یا دو طرف آن پخی داشت، با تعبیه حفره های عبور سیم بکسلها و .... در فضای موتورخانه یا پشت بام یا .... باید ساخته می شد، و
پس از خشک شدن این قطعه سنگین و یک تکه باید به روی سقف چاه منتقل و با استفاده از ضربه گیرهای لاستیکی ویژه بر روی بتون سقف سوار می شد.
[تصویر:  6-expose_tor.jpg]
در بعضی از ساختمانهای بتون آرمه که مالک یا سازنده با نقشه های شرکت چاه را می ساخت، برای سقف چاه آرماتور انتظار در نظر می گرفت و در زمان مناسب با کفراژ بندی زیر ارماتورهای انتظار، آرماتور بندی را کامل و پس از
قالب گذاری نسبت به بتون ریزی اقدام می نمود.
نهایتا" در ساختمانهای بتون آرمه برای سقف چاه از روش اجرای سقف
کامپوزیت استفاده می شد، در این روش با نصب پلیت بوسیله رول بولت در دیوارههای طرفین چاه آسانسور و اتصال تیرآهن های موازی بر روی پلیتها، نسبت به
کفراژ بندی و قالب گذاری و ارماتور بندی اقدام و سپس بتون ریزی انجام می گرفت
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#2
نقل قول: پس از نصب قالبها، نوبت آرماتور بندی بود، مش آرماتور در دو ردیف به صورت
شبکه 15×15 در درون کلاف ناودانی 20 خوابانده می شد، که فاصله آرماتورها با داخل دیواره ناودانی حدود 5 میلیمتر از هر طرف در نظر گرفته می شد، و در
قسمت حفره ها اگر تداخلی بوجود می آمد، با انحراف آرماتور و تقویت آن منطقه آرماتوربندی کامل می گردید.

سایز میلگرد این مش چند است؟

پاسخ
#3
مهندس فرشاد امن خانی چیزی برای گفتن ندارم فقط باید بگم خودت بیستی و سایتت هم محشره.تشکر ویژه از تمامی زحماتی که شما و سایر دوستان تا به حال کشیده اند .دعای خیر ما همیشه همراه شما خواهد بود.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مراحل طراحی و نصب آسانسور از آرماتور بندی تا شاسی کشی فرشاد امن خانی 1 301 1395/11/24 ، 02:12 عصر
آخرین ارسال: avina7707
  آسانسور هیدرولیک در ساختمان های قدیمی vasvas 6 9,468 1395/9/30 ، 12:53 عصر
آخرین ارسال: mohammad_110
  آشنایی با سنگ های و طرح های ایرانی (عکس) فرشاد امن خانی 0 518 1395/3/8 ، 08:35 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  آشنایی با انواع اسپیسر (تصویری) فرشاد امن خانی 0 680 1394/11/19 ، 11:16 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  آشنایی با اجرای ساختمان بتن آرمه به روش قاب تونلی فرشاد امن خانی 3 1,098 1394/10/25 ، 02:26 عصر
آخرین ارسال: keiivan
  آشنایی و مزیت های سقف مهانیت فرشاد امن خانی 1 2,503 1394/10/11 ، 09:08 صبح
آخرین ارسال: art47
  آشنایی با مزیت استفاده از قالب سقف به جای یونولیت های مرسوم فرشاد امن خانی 1 1,316 1394/9/23 ، 11:10 عصر
آخرین ارسال: art47
  آشنایی با میلگرد کامپوزیت :GFRP فرشاد امن خانی 0 1,475 1394/9/11 ، 02:25 صبح
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  آشنایی با " نوار برشی " جهت جلوگیری از برش سوراخ کننده (پانچ) فرشاد امن خانی 0 634 1394/8/24 ، 08:39 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  آشنایی با انواع سقف های رایج به صورت تصویری (کرومیت،کامپوزیت،متال دک،کوبیاکس) فرشاد امن خانی 1 1,320 1394/7/18 ، 12:26 صبح
آخرین ارسال: gilivy71

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان