امتیاز موضوع:
  • 153 رأی - میانگین امتیازات: 3.21
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آشنایی با تکنیک های بادبند زنی در سازه های مفصلی
#1
اینجا میخوام موضوعی رو توضیح بدم که کمتر دیدم کسی در مورد صحبت کرده باشه موضوع مربوط میشه به شخصی به نام بادبند کسی که تمام نیرو های زلزله رو در سازه های مفصلی تحمل میکنه اما کسی قدرشو نمیدونه

در سازه های مفصلی(قاب ساده ی خودمون) فرض طراحی بر این هست که نیروی زلزله به قابها وارد نمیشه بلکه توسط بادبندها به زمین انتقال پیدا میکنه بزارید بگم بادبند چه طوری عمل میکنه البته به زبون خودمونی

وقتی نیرویی به سازه اعمال میشه این نیرو به وسیله ی بادبند ها دست به دست شده و در آخر به پی یا همون زمین انتقال داده میشه با این کار نیروی زلزله دفع میشه و مشکلی در سازه ایجاد نمیشه

[تصویر:  4fk2763ekpg4vew2aby.gif]

[تصویر:  stoypxfchy14f225.gif]

تقریبا میشه گفت دو نوع بادبند از نظر سیستم عملکردی داریم 1 بادبند هم محور 2 بادبند برون محور
نمی خوام به صورت تخصصی به معرفی بادبندها بپردازم و سعی میکنم به صورت ساده این دو نوع رو معرفی کنم

به زبون ساده به بادبندهایی که باعث ایجاد نیروی خمشی در تیر بشه بادبند برون محور میگن که معمولا به شکل زیر هست

[تصویر:  czpz1571s11rxrtg9z1.gif]

همون جوری که میبینید مقداری از نیروی زلزله به زمین انتقاد داده میشه و مقداری هم با ایجاد خمش در تیر صرف خم شدن تیر میشه

در نوع دوم که بادبندهای درون محور هست نیرویی به تیرها اعمال نمیشه و فقط نیرو به زمین انتقال داده میشه مثل نمونه های زیر

[تصویر:  bv30expg1j7s5p7n7xqg.gif]





حداقل بادبند در یک ساختمان

توی یک سازه ما دو جهت برای سازه در نظر میگیریم جهت x و جهت y و توی هر جهت متناسب با هدفمون یک سیستم سازه ای برای مقابله با نیروی جانبی که همون باد یا زلزله باشه انتخاب میکنیم
به لینک زیر یک سری بزنید
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)

حالا فرض کنی نوع قاب در جهت y قاب ساده (قاب مفصلی) هست و ما مجبور هستیم بادبند بزنیم برای اینکار ما نسبت به مرکز جرم باید هر طرف حداقل یک بادبند بزنیم یک باددبند در کادر سبز رنگ و یک بادبند در کادر آبی نسبت به مرکز جرم سازه

[تصویر:  r6hhmeosyqhhu4zq6jou.gif]

[تصویر:  r99qbn1pm5qrhlg3mss.gif]


دلیل اینکه هر طرف باید یه حداقل یه دونه بادبند داشته باشه اینه که اگه فقط یک طرف سازه بادبند بزنیم سازه پیچش خواهد کرد به طور مثال در سازه ی زیر فقط یه بادبند زده شده

[تصویر:  55nujac0zku6iz1kqgi9.gif]

حالا پیچش سازه رو مشاهده کنید(پیچش بسیار بالا بوده)

[تصویر:  o7zp17r0oe9d4zbgmt75.gif]

آیا باید در قاب ساده در هر طبقه ای بادبند زد؟
به دلیل ماهیت سیستم قاب ساده که اتصال تمام اعضاء به صورت مفصلی هست هر طبقه به صورت جدا از طبقات دیگه عمل کرده و در نتیجه در هر طبقه ما باید حتما بادبند داشته باشیمفبا این حال مهم نیست که بادبند حتما در یک دهانه ادامه داشه باشه و ما میتونیم با افزایش ارتفاع دهانه های بادبند خور رو عوض کنیم/

فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#2
ممنون از ادمین عزیز
حرکت بزرگی که کردی اینه که همه چیو به صورت ساده بیان میکنی و این نشون میده که حرفات فقط کپی پیست از منابع نیست
ممنون بابت سایت خوبت
سوالم اینه که اینطوری که من برداشت کردم بادبندهای هم محور بهترن چون امکان آسیب زدنش کمتر به نظر میرسه، این درسته؟
و اینکه از بادبندهای برون محور فقط تو جاهایی که محدودیت در بادبند گذاشتن داریم استفاده میشه؟ مثل جایی که نیاز به بادبند هست اما پنجره وجود داره!
ممنون
پاسخ
#3
نه برعکس
بادبند برون محور از نظر مهندسی خیلی بهتر هست با بادبند هم محور دلیلش هم اینه که بادبند های برون محور انعطاف پذیر ترند و قبل خرابی هم به ساکنین اجازه ی فرار از سازه رو میده و کلا شیوه ای که دنیا داره پیش رو میگیره درست کردن سازه هایی با انعطاف پذیری بالا هست ولی خوب شرایط خاصی داره که بعدا توضیح میدم
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#4
سلام مهندس امن خانی
نیرو که کاملا از بادبند عبور نمیکنه و به پی نمیرسه. ستون چی پس؟
پاسخ
#5
چون اتصال مفصلی هست هیچ نیرویی از زلزله به ستون و تیر وارد نمیشه و تنها نیروی زلزله به بادبندها وارد میشه البته در حین فشار و کشش بادبندها نیرویی هم به ستون وارد میشه که باید کنترل کرد چون بعضی وقتها نیرویی کششی به ستون زیاد میشه و ستون میخواد به طرف بالا حرکت کنه که بهش میگن آپلیفت که اگر این نیرو در حدود 4 یا 5 تن باشه مشکلی نداره ولی اگه بیشتر باشه باید محل بادبند ها رو عوض کرد و یا تعداد بادبندها رو زیاد کرد
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#6
ی مطلب جدید در مورد بادبندهای کششی
شاید به گوشتون تا حالا نخورده که ما بجای ناودنی و یا نبشی میتونیم از کابلهای مخصوص برای اینکار استفاده کنیم . الته اینکار یا etabs طراحی میشه و بصورت فقط کششی و ایین نامه افولاد ایران هم اونو مجاز میدونه

ی را دیگه برای تشخیص بادبندهای ebf وcbf اینه که اگر اشکال بوجود امده همگی مثلث باشند پس اون همگراست cbf و چنانچه یکی از اونها زوذنقه باشه ebf یا واگرا
بادبندهای ضربدری دارای سختی بسیار زیادین و بادبندهای هشتی پاباز شکل پذیرترین بادبند میباشد.این حالات رو در نرم افزار امتحان کنید و نتایج اونو ببینید..
پاسخ
#7
با سلام خدمت دوستان

با توجه به این که در یک نقشه ی معماری ما خودمون فاصله ی ستون ها رو مشخص میکنیم البته با توجه به اینکه پلان معماری اجازه بده
به نظرتون چه فاصله ی بهترین فاصله برای دهانه ی مهاربندی میباشد؟
پاسخ
#8
دهانه های بزرگتر نسبت به دهانه های کوچکتر در ارجحیت هستند . این مسئله به خاطر کنترل نیروی منتقل شده از بادبند به ستونهای متصل به بادبند و همچنین کاهش آپلیفت در صفحه ستون و پی است
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#9
در دهانه های 6متری نیز مشکلی ندارد
سبب کمانش در اعضای بادبند نمیشود؟
پاسخ
#10
با اجازه از مهندس ادمین
زاویه مهار بند نسبت به افق مهمه اگر این زاویه حدود 30 درجه باشه مناسبه
زوایای بالا در بادبند با دهانه کوتاه خوب کار نمیکنه
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دانلود فایل آشنایی با ستون های مرکب CFT (Concrete Filled Tube) ( مهندس آقازاده) فرشاد امن خانی 1 579 1396/9/23 ، 12:31 صبح
آخرین ارسال: esmaeelhaghverdi
  دانلود فایل "آشنایی انواع میراگر در سازه" دکتر کامبیز تکین (دانشگاه آزاد صفادشت) فرشاد امن خانی 0 247 1396/3/26 ، 09:14 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  آشنایی با قابهای ساختمانی به زبان ساده و خودمونی فرشاد امن خانی 37 44,808 1396/2/20 ، 11:38 صبح
آخرین ارسال: razinaclass
  دانلود دوره رایگان "طراحی سازه های فولادی به روش LRFD" (محمد مهدی شریف پور) (26 فیلم) فرشاد امن خانی 0 881 1395/11/1 ، 03:38 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  آشنایی با جهت قوی تیر و ستون و جهت ضعیف تیر و ستون به صورت تصویری فرشاد امن خانی 21 17,765 1395/5/28 ، 12:24 عصر
آخرین ارسال: LCIVIL.COM
  3 دقیقه با انواع اتصالات در سازه های فولادی sabzsaze.com 0 627 1395/4/31 ، 01:15 عصر
آخرین ارسال: sabzsaze.com
  طراحی دستی سازه فولادی به روش حدی نهایی(وحید کریمی) miladezati 0 1,085 1394/9/12 ، 01:55 صبح
آخرین ارسال: miladezati
  جدول های جزییات اتصال در سازه های فولادی mehrazsarafraz14 9 4,827 1394/9/10 ، 11:31 عصر
آخرین ارسال: siamak_meybodi
  دانلود جزوه نحوه محاسبه سختی جانبی سازه admin 2 9,546 1394/9/9 ، 10:46 عصر
آخرین ارسال: az29
  دانلود تمامی نقشه های آماده اتصالات بادبند های همگرا با مقطع ناودانی به صورت آماده فرشاد امن خانی 0 1,517 1394/8/29 ، 07:45 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان