امتیاز موضوع:
  • 91 رأی - میانگین امتیازات: 2.4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آموزش آشنایی و طراحی آسانسور در etabs & safe
#1
آموزش آشنایی و طراحی آسانسور در etabs & safe با فایل پی دی اف

خیلی از دوستان در مورد نحوه ی اجراء و محاسبه ی آسانسور در ایتبس و سیف مشکل دارن و نمی دونن چطور در یک ساختمان آسانسور اجرا میشه و یا چطوری باید نیروهاش رو در ایتبس و سیف اعمال کنیم برای همین دست به کار شدم و یه آموزش در این رابطه نوشتم که به شرح زیر است.

روش کار آسانسور در ساختمان
آسانسور تشکیل شده از یک چاه آسانسور،کابین و کابل و... +چند تا نبشی ، که نبشی های ما در اصل ستون های آسانسور هستند و نیروی آسانسور با تمام وزن های اضافی به این نبشی ها اعمال می شه و کاری به اسکلت ساختمون نداره و تقریبا هیچ نیرویی به ساختمون اعمال نمی کنه.
پلان چاه آسانسور

خطوط قرمز نبشی هستند.
[تصویر:  999.gif]


همون طوری که در شکل می بینید وزن آسانسور به چهار تا نبشی موجود وارد می شه
[تصویر:  998.gif]

نحوه بارگذاری و توزیع بار آسانسور در سازه
مقدار بار بستگی به نوع آسانسور انتخابی دارد.برای بدست آوردن وزن آسانسور با توجه به ظرفیت آن بایستی به جدول شماره 1 پیوست 2 مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ( آسانسور ها و پله برقی ) مراجعه بنمایید .بر اساس بندی در همین آیین نامه بایستی کلیه نیروی های وارده به سازه بر اثر آسانسور برای لحاظ نمودن ضربه های دینامیکی 100% افزایش یابد. البته این بار نسبت به بقیه بارهای وارد بر سازه زیاد نیست . میزان بار زنده برابر 400 و میزان بار مرده توسط مشخصات فنی شرکت سازنده مشخص میشه که میشه بصورت عمومی برای ساختمانهای 5 طبقه 800 تا 1000 کیلو در نظر گرفت و این بارها به نبشی ها و از اونجا به چاله آسانسور انتقال پیدا میکنند. و در نهایت بار آسانسور را باید تنها به صورت 4 بار متمرکز به ستون های دور باکس آسانسور (نبشی ها) در طبقه آخر (خرپشته)اعمال نمود. معمولا بار آسانسور به میزان 1.5 تن و با اعمال ضریب ضربه 2 اعمال میگردد.

نحوه انتقال بار آسانسور:

در عمل نیروی آسانسور بین تیر هایی که در اطراف داکت قرار داده می شوند و شاستی آسانسور هم به این تیر ها متصل می گردد منتقل می گردد اما از لحاظ فنی در اطاقک آسانسور تکیه گاه هایی که در اطراف حفره آسانسور قرار دارند و نیروی وزن اطاقک به این تکیه گاه ها وارد می شود نیروی کلی را تحمل می نمایند آسانسورهای معمولی از چهار عدد نبشی برای دور باکس آسانسور استفاده میشود. این نبشی ها در تراز طبقات به تیرهای سقف مهار میگردند.


اتصال آسانسور به سازه:

سازه آسانسور تنها از یک وجه به سازه اصلی متصل است. برای طراحی اتصالات آسانسور جدولی داریم که مثلاً میگه اگه ظرفیت آسانسور ما 6 یا 8 نفره هست از چه نبشی ، از چه ریل راهنمایی ، از چه براکتی و ... استفاده کنیم.در مورد نحوه اتصال : بصورت عمومی در ساختمانهای بتنی با قرار دادن plate توی تیر یا هر جایی که قابلیت اتصال داره بوسیله شاخک هایی نبشی های آسانسور رو به اونها جوش میکنند .نبشي فقط نقش ريل دارد و باربر نيست.سازه آسانسور به مهاربند نياز ندارد يك ديافراگم داريم با باري محوري كه توسط كابل تحمل ميشود و به تیر های دور باکس واقع در خرپشته وارد منتقل میشود.
معمولا از مدل سازی اثر اسانسور در etabs صرف نظر میشود .چون سازه آسانسور کاملا جدا از سازه می باشد بهتر است فنداسیون آن نیز بصورت جداگانه طراحی شود. چاله آسانسور باید در تمامی موارد تعبیه گردد و در طراحی پی باید محل چاله آسانسور در نظر گرفته شود.


نحوه مدل کردن چاله آسانسور در SAFE :

چاله آسانسور در نرم افزار Safe تنها یه صورت یک بازشو تعریف شده و با توجه به سادگی طراحی دستی ان امکان پذیر است. همچنین در پی های گسترده با تنظیمات در بخش Detailing می توان آرماتورهای گوشه های باز شو را مطابق ایین نامه بدست آورد .چون نرم افزار SAFE قادر به طراحی در حالتی که در پی اختلاف تراز وجود دارد، نیست و سطح را در یک تراز در نظر می گیرد...شاید بهترین راه طراحی دستی چاله آسانسور باشد، ولی چون چاله آسانسور ابعاد کوچکی دارد می توان عملکرد آن را با پی یکنواخت در نظر گرفت و پی را کلا در یک تراز طراحی کرد....اگر ابعاد چاله آسانسور بزرگ باشد به صورتی که عملکرد آن مجزا از پی باشد می توان چاله را به صورت یک پی مجزا در نرم افزار مدل و طراحی کرد.



فایل‌(های) پیوست شده
.zip   98asansor etabs safe www.mycivil.ir.zip (اندازه: 136.57 KB / تعداد دفعات دریافت: 2,111)
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#2
سلام ،ممنون از راهنماییای عالیتون
فقط من یه سوال دارم اینکه تو ایتبس وقتی سقف طبقات رو رسم میکنم باید دور تا دور چاله اسانسور تیر بذارم و اینکه چطور
پاسخ
#3
سلام
بله تیر قرار داده میشود.با استفاده از آی*** Line در نرم افزار.
از این برکه باید یه دریا بسازیم،یه دریا به عمق یه عشق قدیمی
instagram:Irancivilengineers

پاسخ
#4
ممنون لطف کردید
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دانلود آموزشه نحوه اعمال بار برف در قابهای شیبدار ( سوله ها ) در ETABS 2015 فرشاد امن خانی 1 514 1396/3/15 ، 12:15 صبح
آخرین ارسال: hamed10996
  آنالیز کردن تیر و ستونها بعد از طراحی(رنگی شدن تیر و ستونها) فرشاد امن خانی 11 11,869 1396/2/17 ، 09:01 عصر
آخرین ارسال: civil Shahbazi
  مروری بر طراحی دیوار برشی فرشاد امن خانی 1 1,396 1396/2/8 ، 08:34 عصر
آخرین ارسال: h.kanani1366
  دانلود آموزش کنترل صلبیت دیافراگم سقف در ETABS (مهندس کاظم بهادرنژاد) فرشاد امن خانی 0 143 1396/1/29 ، 09:56 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  فایل اکسل کنترل نامنظمی پیچشی با استفاده از خروجی Etabs nadermoslemi 0 195 1396/1/12 ، 08:45 عصر
آخرین ارسال: nadermoslemi
  دانلود آموزش نحوه ی تعریف تیرهای غیرمنشوری در ETABS (مهندس کاظم بهادرنژاد) فرشاد امن خانی 0 186 1395/12/22 ، 12:54 صبح
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  آموزش نحوه اکس بندی و ستون گذاری در سازه (پیشنهاد) فرشاد امن خانی 3 23,633 1395/11/21 ، 04:48 عصر
آخرین ارسال: Reza-MSR
  دانلود فیلم نحوه ی بدست آوردن فاصله مرکز جرم و مرکز سختی سازه در Etabs فرشاد امن خانی 0 269 1395/11/13 ، 12:06 صبح
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  بررسی تفسیری شکست ستون کوتاه و اثر آن برمنحنی ظرفیت سازه با ETABS (دکتر تابش پور) فرشاد امن خانی 0 300 1395/11/11 ، 12:55 صبح
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  آموزش نحوه ی گرفتن خروجی گرافیکی از نرم افزار Etabs 2015 فرشاد امن خانی 0 551 1395/7/27 ، 09:52 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان