1392/7/5 ، 12:55 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/7/5 ، 03:10 عصر، توسط فرشاد امن خانی.)
کنترل دریفت سازه به صورت تصویری در برنامه ایتبس
![[تصویر: yv1on1dxnk4r0iyqbpnz.gif]](http://mycivil.ir/up/images/yv1on1dxnk4r0iyqbpnz.gif)
![[تصویر: yv1on1dxnk4r0iyqbpnz.gif]](http://mycivil.ir/up/images/yv1on1dxnk4r0iyqbpnz.gif)
![[تصویر: 39wcck257vc9kl04l8o.gif]](http://mycivil.ir/up/images/39wcck257vc9kl04l8o.gif)
آموزش تصویری کنترل تغییر مکان سازه در ایتبس
|
1392/7/5 ، 12:55 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/7/5 ، 03:10 عصر، توسط فرشاد امن خانی.)
کنترل دریفت سازه به صورت تصویری در برنامه ایتبس
![]() ![]()
1392/7/5 ، 02:48 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/7/5 ، 02:51 عصر، توسط miladezati.)
با سلام
تکته تکمیلی بحث فوق اینست که در دیاگرام مورد اشاره اگر حتی ماکزیمم دریفت که معمولا در یک طبقه اتفاق می افتد در حد مجاز باشد قضیه حل است ودریفت سازه مشکلی ندارد.لیکن ممکن است طبق آن دیاگرام تحت بار زلزله خاصی یک یا چند طبقه دریفت غیر مجاز نشان دهد درآن صورت بایستی مقاطع آن طبقات ارتقا داده شوند. برای فهمیدن اینکه کدام مقاطع از آن طبقات بایستی تغییر کنند باز راهکاری به شرح ذیل هست که قبلا هم در سایت بحث شده هست. پس از آنالیز سازه در منوی displayگزیته show enerjy/virtual work diagram را انتخاب ودر ضفحه جدید، با ر زلزله بحرانی عامل دریفت بالا را انتخاب وok می کنیم سپس می بینیم در ضفجه جدید در طبقه بحرانی از نظر دریفت ، کدام مقاطع انرژی بالاتری نسبت به عدد 100 گرفته اند همانها باید تقویت شوند.
(حاصل کار تیمی وهمکاری ، نتیجه برد-برد برای همه هست (یداله مع الجماعه
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
1392/7/5 ، 03:21 عصر
(1392/7/5 ، 02:48 عصر)miladezati نوشته است: با سلام البته روش فوق الذکر روش مورد انتطار استاندارد 2800 نمی باشد . چنانچه بخواهیم از روش استاندارد 2800 استفاده نماییم باشد از گزینه Displacement CM ( Center Of Mass استفاده نماییم
سلام
در انتهای آموزش تصویری مهندس بابایی استفاده از نمودار diaphragm drifts پیشنهاد شده که اولا در آن واحد دریفت یک بار زلزله را نشان می دهد وضمنا برای همان یک بار هم مقدار طبقه حداکثر معلوم است وبا جستجو ی کرسر می شود مقادیر دیگر طبقات را پیدا کرد. روش بهتر برای این قسمت استفاده از مسیر زیر می باشد که نتیجه آن در شکل پیوست مشخص است.در این شکل که خروجی etabs هست همه جیز خیلی گویا جلوی چشم می آید. display/show tables/displacements/diaphragm drifts فراموش نشود در مزحله display/show tablesبایستی از select CASES بارهای زلزله نظیر EX,EY,.......انتخاب شوند
1392/8/11 ، 12:07 عصر
با عرض سلام و تشکر
من از صحبت دوستان این جور فهمیدم اموزشی که اقای بابایی گذاشته بیشترین مقدار دریقت ازبین مقادیریه که تو جدول diaphraghm driftهست ؟ در ضمن راه حل دیگه برای کنترل دریفت استفاده از فایل اکسلی است که اطلاعات جدول تغییر مکان رو توش کپی میکنیم سپس با دادن ضریب رفتار و زمان تناوب دریفت رو کنترل کرده و نتیجه رو به ما میگه سپس فک کنم میتونیم از نکته تکمیلی که دوستمون بهش اشاره کردن برا تغییر مقاطع در طبقه مورد نظر استفاده کنیم.
1392/8/11 ، 12:29 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/8/11 ، 12:37 عصر، توسط کیوان بابایی.)
سلام
روش دوم برای کنترل دریفت سازه که مهندس chili فرمودند دقیقتر است . می توانید نمونه اموزش این کنترل را هم داشته باشید .( البته این تصاویر آموزشی بریا کنترل دریفت سازه بتنی می باشد ما برای کنترل دریفت سازه بتنی قبل از طراحی می توانیم این کنترل را داشته باشیم . مگر بعد از طراحی مقطعی تغییر کند که در اینصرت باید دوباره با مقطع جدید تحلیل و سپس کنترل انجام شود . اما برای سازه فلزی باید بعد از اجرایی کردن مقاطع و تحلیل مجدد و سپس کنترل دریفت انجام شود ) برگرفته از جزوه اموزشی مهندس سلطان آبادی ![]() ![]() ![]()
1392/8/11 ، 12:40 عصر
(1392/8/11 ، 12:07 عصر)معمارخرداد نوشته است: با عرض سلام و تشکر سلام بله جناب مهندس معمار خرداد مراحل گفته شما صحیح است . می توانید این کنترل را با برنامه های تحت اکسل انجام دهید و مقدار ماکسیمم دریفت بدست آمده از برنامه اکسل را با مقدار ماکسیمم دریفت از طریق منوال اموزش پست اول مقایسه نمایید .
1392/11/2 ، 04:32 عصر
سلام
وقتی که تحلیل دینامیکی و استاتیکی با هم انجام میشه برای کنترل دریفت باید spx , spy ,spxt ,spyt هم کنترل بشن؟ دریفت من برای بارهای زلزله استاتیکی جواب داده فقط برای spy , syt تقریبا 0.0003 بیشتر از مقدار مجاز هست اونم فقط 2 طبقه از 8 طبقه
خدایا چنان کن سرانجام کار تا وقتی که هنوز زنده ایم آیین نامه ایران جای بگیره توی CSI و تو خشنود بشی و ماهم رستگار.
1392/11/2 ، 04:42 عصر
با سلام
- برای کنترل جابجایی جانبی از حالت بار دینامیکی استفاده می گردد . - در تحلیل طیفی دینامیکی برش پایه باید با برش پایه بدست آمده بر اساس ضرایب ترک خوردگی ( 0.5 و 1 ) به ترتیب تیر و ستون ، همپایه سازی گردد .
1392/11/2 ، 11:42 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/12/13 ، 12:40 عصر، توسط حمید فلاح منش.)
سلام
البته در تحلیل دینامیکی ضرایب کنترل دریفت برای سازه های که مهار شده نیستن باید 0.35 و 0.7 باشه ولی میشه ضرایب زلزله را بر اساس زمان تناوب ناشی از 1.5 برابر کردن ضریب ترک خوردگی تیرها بر اساس تحلیل استاتیکی بدست آورد و با اسکیل مناسب با حالات دینامیکی هم پایه بشه |
|