امتیاز موضوع:
  • 43 رأی - میانگین امتیازات: 2.51
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ابهامات جزوه بتن دکتر مدندوست
#1
درود بر همه مهندسان My Civil!

در جزوه بتن دکتر مدندوست از جمله مزیت های استفاده از فولاد فشاری در مقطع بتنی را : 1- کاهش خیز دراز مدت ناشی از خزش 2- مقاومت خمشی مقطع در صورت تعویض جهت ممان خمشی بیان کرده است.

1-منظور از تعویض جهت ممان خمشی همان لنگر مثبت و منفی است؟
2- خزش چیست؟

ممنون!!
از این برکه باید یه دریا بسازیم،یه دریا به عمق یه عشق قدیمی
instagram:Irancivilengineers

پاسخ
#2
سلام
فکر میکنم منظور از تعویض همون رفت و برگش زلزله هستش که باعث میشه جهت ممان تغییر کنه

خزش: تغیر شکل های بلند مدت تحت بارگذاری که آهسته آهسته اتفاق میفته
پاسخ
#3
(1392/6/26 ، 12:08 عصر)علی خیرالهی نوشته است:
درود بر همه مهندسان My Civil!

در جزوه بتن دکتر مدندوست از جمله مزیت های استفاده از فولاد فشاری در مقطع بتنی را : 1- کاهش خیز دراز مدت ناشی از خزش 2- مقاومت خمشی مقطع در صورت تعویض جهت ممان خمشی بیان کرده است.

1-منظور از تعویض جهت ممان خمشی همان لنگر مثبت و منفی است؟
2- خزش چیست؟

ممنون!!
خزش پدیده ای است که در دراز مدت بر روی المانهای بتنی اثرات خود را می گذارد . به عباتی کاملا وابسته به زمان بوده و باعث افزایش خیر تیر در دراز مدت خواهد شد .
در حالت دوم می توان گفت تا حدودی صحیح است . چراکه چنانچه اگر مقطع را تنها برای یک حالت لنگر طراحی کرد ممکن است در اثر وقوع زلزله جهت های لنگر تعویض شده و این باعث عدم کفایت ظرفیت مقطع خواهد شد . برای همین گزارشات نرم افزار را اگه مشاهده کنید ، آرماتورها را همیشه برای دو لنگر مثبت و منفی طراحی خواهد کرد که میشه گفت مشکل تعویض جهت لنگر حل خواهد شد .

علاوه بر موارد بالایی که اشاره کردید می توان به افزایش شکل پذیری مقطع نیر اشاره کرد .
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#4
(1392/6/26 ، 12:08 عصر)علی خیرالهی نوشته است:
درود بر همه مهندسان My Civil!

در جزوه بتن دکتر مدندوست از جمله مزیت های استفاده از فولاد فشاری در مقطع بتنی را : 1- کاهش خیز دراز مدت ناشی از خزش 2- مقاومت خمشی مقطع در صورت تعویض جهت ممان خمشی بیان کرده است.

1-منظور از تعویض جهت ممان خمشی همان لنگر مثبت و منفی است؟
2- خزش چیست؟

ممنون!!
سلام
مزایای استفاده از فولاد فشاری:
1-کمک به ظرفیت فشاری بتن و افزایش ظرفیت خمشی مقطع
2-کاهش خیز دراز مدت(در صورت استفاده از فولاد فشاری در اثر خزش، کرنش ایجاد شده در فولاد فشاری افزایش و لذا سهم بیشتری از نیروی فشاری به فولادفشاری منتقل می شود ولذا تنش در بتن فشاری کاهش یافته و کرنش ایجادی در اثر خزش نیز کاهش می یابد. به همین دلیل درصورت وجود فولاد فشاری تغییر شکل ناشی از خزش کاهش می یابد)
3-افزایش شکل پذیری مقطع
4-کمک به اجرای فولادهای عرضی
5-ایفا کردن نقش فولاد کششی در بارهای رفت و برگشتی
حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) : بدانید کسی که نمی داند نباید از آموختن شرم کند که قیمت هرکس بقدر معلومات اوست.
امام علی (ع) : برای هر چیزی زکاتی است و زکات علم نشر آن می باشد.
پاسخ
#5
در تصویر زیر منظور از Ccb و Csb چیست؟
(طراحی تیر بتن آرمه)

[تصویر:  qiziezkuo8g8oo0fx7zc.jpg]
از این برکه باید یه دریا بسازیم،یه دریا به عمق یه عشق قدیمی
instagram:Irancivilengineers

پاسخ
#6
(1392/6/30 ، 11:08 صبح)علی خیرالهی نوشته است: در تصویر زیر منظور از Ccb و Csb چیست؟
(طراحی تیر بتن آرمه)

Ccb : نیروی فشاری ناشی از بتن در ناحیه فشاری در حالت بالانس
Csb : نیروی فشاری ناشی از آرماتورهای فشاری در حالت بالانس
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#7
[تصویر:  89crbgacybmopk2zt1c.jpg]

با تشکر...!
از این برکه باید یه دریا بسازیم،یه دریا به عمق یه عشق قدیمی
instagram:Irancivilengineers

پاسخ
#8
(1392/6/31 ، 12:28 عصر)علی خیرالهی نوشته است: [تصویر:  89crbgacybmopk2zt1c.jpg]

با تشکر...!

در این حالت کرنش در فولادهای فشاری از حد تسلیم ( که بر اساس نوع آرماتور محاسبه می شوند ، مثلا برای آرماتور S400 برابر 0.002 می باشد ) فراتر رفته و می بایست عدد تسلیم را در نظر داشته باشیم . در کل در آرماتورهای فشاری ممکن است که کرنش ها در حد تسلیم کمتر و یا فراتر روند . اگر فراتر روند می بایست عدد حد تسلیم را در نظر بگیریم .
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#9
اصولاً به مقاطع 1 و 2 چی میگن؟

[تصویر:  1volkzeoug0cdlzmxn8b.jpg]

با تشکر..!
از این برکه باید یه دریا بسازیم،یه دریا به عمق یه عشق قدیمی
instagram:Irancivilengineers

پاسخ
#10
سلام
در شکل بالا نشان دهنده مقاومت نهایی مقاطع با استفاده از بلوک تنش می باشد که شکل 1 مشخص شده بلوک تنش واقعی را در نتیجه تحلیل را نشان می دهید و شکل 2 بلوک تنش معادل را در نتیجه کار نشان می دهد البته با ضرایب جزیی ایمنی مصالح
حال در صورتیکه لنگر خمشی نهایی Mu از حداکثر لنگر خمشی Mr max بزرگتر ازباشد بتن قادر به تحمل لنگر خمشی وارد بر مقطع نمی باشد که برای رفع این مشکل از فولاد فشاری بهره گرفته می شود( استفاده از فولاد مضاعف )
مزایای مهم فولاد فشاری این می باشد که: تغییر شکل بلند مدت ( خزش ) را در اعضای خمشی را به حداقل می رساند.
و مزایای دیگر این مورد به قرار ذیل می باشد :
1- تکیه گاهی برای آرماتورهای عرضی
2- مقاومت خمشی مقطع ( مفید واقع بودن در ظرفیت خمشی مقطع )
در شکل بالا (شکل شماره 1 ) لنگر خمشی مقام نهایی مقطع توسط کوپلی مرکب از نیروی فشاری و نیروی کششی سطحی از فولاد کششی که برابر است با میلگرد فشاری .
کوپل دوم هم بر ار باقیمانده فولاد کششی که با بتن ناحیه فشاری معادل است به وجود می آید.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  درخواست جزوه ی طراحی به صورت غیر خطی m.zareii 0 577 1393/12/14 ، 12:40 عصر
آخرین ارسال: m.zareii
  ابهام در طراحی دال ها در کتاب دکتر مستوفی نژاد sahand-p-z 1 957 1393/3/29 ، 01:43 صبح
آخرین ارسال: eftekhary2010
  درخواست جزوه سازه های بتن آرمه ۱ و ۲ علی خیرالهی 1 934 1392/4/20 ، 07:21 عصر
آخرین ارسال: حمید فلاح منش

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان