ارسالها: 25
موضوعها: 3
تاریخ عضویت: اسف 1392
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
سلام
من یک سوال دارم، توی نقشه های بادبند های خارجی دیدم که ناودانی رو جان به جان وصل می کنند که مقطع I شکل می شود اما در ایران بادیند های بال به بال وصل می شود که مقطع قوطی شکل می گیرد، چرا به این شکل است و کمی توضیح دربارش محبت می کنید و از مزایا و معایب هر کدوم بگید مخصولا در سازه پیچ و مهره ای.
با تشکر.
ارسالها: 1,166
موضوعها: 115
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
25
سپاس ها 3
سپاس شده 8 بار در 3 ارسال
سلام
مهندس امن خانی نکته جدیدی هست برای من.
امکانش هست منبعی که در این باره توضیح داده (دور بودن مقطع به تار خنثی=ظرفیت خمشی بالاتر) رو معرفی کنید؟
از این برکه باید یه دریا بسازیم،یه دریا به عمق یه عشق قدیمی
instagram:Irancivilengineers
ارسالها: 6,654
موضوعها: 3,871
تاریخ عضویت: فرو 1391
اعتبار:
215
سپاس ها 37
سپاس شده 477 بار در 916 ارسال
منبع خاصی نداره همون فولاد هست
همون ممان اینرسی که هر چه مقطع از تار خنثی دورتر باشه ممان اینرسی عضو بیشتر میره
بزارید مثال بزنم
ستون بتنی و دیوار برشی بتنی رو در نظر بگیرید
دیوار برشی دقیقا همون ستون بتنی هست با این فرق که چون بعدش توی یک راستا بیشتر هست (در نتیجه در یک بعد فاصلش از خط خنثی بیشتر هست) ممان اینرسی بیشتری داره
ارسالها: 25
موضوعها: 3
تاریخ عضویت: اسف 1392
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
دوستان عزیز درسته که ممان اینرسی پایین میاد در مقطع جان به جان ][ اما همانطور که میدانید نیروی برشی که اساسا مهاربند ها برشی هستند از جان مقطع I یا رد می شود اما در مقطع قوطی شکل [] ما بال را به پلیت وصل می کنیم، در نقشه هایی که جان به جان را به این صورت متصل کردند ][ از ناودانی سایز بالاتری استفاده کرده اند حتی در بعضی کارها دیدم که ناودانی هم سایز تیر بوده، درسته که مصرف فولاد بیشتر میشه اما به نظر می رسد ضعف کم بودن ممان اینرسی به این صورت جبران می شود نسبت به سایز کوچکتر ناودانی دوبل شده به این شکل []
دوستان اگه نظری دارند ممنون میشم کمک کنند اگه اشتباه می کنم بفرمایند.
ارسالها: 25
موضوعها: 3
تاریخ عضویت: اسف 1392
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
در سازه های بتنی دیوار برشگیر و در سازه های فلزی مهاریند ها و دیوار های فولادی برشی برای مقابله با نیروهای جانبی تعبیه می شوند، پس چطور می توان گفت مهاربند ها فقط برای نیروی محوری هستند !؟
ارسالها: 903
موضوعها: 83
تاریخ عضویت: خرد 1391
اعتبار:
45
سپاس ها 15
سپاس شده 41 بار در 11 ارسال
(1394/3/9 ، 11:24 صبح)miladezati نوشته است: (1394/3/9 ، 01:13 صبح)sky7 نوشته است: در سازه های بتنی دیوار برشگیر و در سازه های فلزی مهاریند ها و دیوار های فولادی برشی برای مقابله با نیروهای جانبی تعبیه می شوند، پس چطور می توان گفت مهاربند ها فقط برای نیروی محوری هستند !؟
با سلام
در اصل نيروي برش طبقه در راستاي محوري بادبند تصوير مي شود وبصورت نيروي محوري ظاهر مي كند.
به روابط پايين توجه كنيد.
![[تصویر: uetzqc2qtt9yxgilm7xj.jpg]](http://www.mycivil.ir/up/images/uetzqc2qtt9yxgilm7xj.jpg)
سلام
محاسبه سطح مقطع لازم بر اساس فشار و كشش موجود در بادبند صورت مي گيرد. فشار محوري براساس fa مجاز و كشش براساس Ft مي باشد.
همانطور كه مهندس عزتي عزيز فرمودند نيروي برشي طبقه به صورت فشار يا كشش در بادبندها وارد مي شود. در ضمن طبق بندي از آيين نامه چيدمان بادبند در سازه بايد طوري باشد كه طبق بندي از مبحث دهم هر بادبند به كشش و فشار بيوفتد و براساس آن طراحي شود.
موفق باشيد.
حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) : بدانید کسی که نمی داند نباید از آموختن شرم کند که قیمت هرکس بقدر معلومات اوست.
امام علی (ع) : برای هر چیزی زکاتی است و زکات علم نشر آن می باشد.
ارسالها: 25
موضوعها: 3
تاریخ عضویت: اسف 1392
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
پس می توان گفت : اکثر مقاومت های یک تیر آهن یا ناودانی در مقابل بارهای وارده با ممان اینرسی آن رابطه مستقیم دارد.با توجه به اینکه ممان اینرسی هرنقطه مادی نسبت به یک محور برابر است با جرم آن نقطه در مجذور فاصله آن نقطه تا آن محور،لذا هر قدر فاصله یک نقطه از محور معینی بیشتر باشد ممان اینرسی آن نقطه بیشتر خواهد بود.