امتیاز موضوع:
  • 26 رأی - میانگین امتیازات: 3.54
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اتصال جان به جان ناودانی به جای اتصال بال به بال ناودانی در بادبند ها؟؟
#1
سلام
من یک سوال دارم، توی نقشه های بادبند های خارجی دیدم که ناودانی رو جان به جان وصل می کنند که مقطع I شکل می شود اما در ایران بادیند های بال به بال وصل می شود که مقطع قوطی شکل می گیرد، چرا به این شکل است و کمی توضیح دربارش محبت می کنید و از مزایا و معایب هر کدوم بگید مخصولا در سازه پیچ و مهره ای.
با تشکر.
پاسخ
#2
نقل قول: من یک سوال دارم، توی نقشه های بادبند های خارجی دیدم که ناودانی رو جان به جان وصل می کنند که مقطع I شکل می شود اما در ایران بادیند های بال به بال وصل می شود که مقطع قوطی شکل می گیرد، چرا به این شکل است و کمی توضیح دربارش محبت می کنید و از مزایا و معایب هر کدوم بگید مخصولا در سازه پیچ و مهره ای.

شما هر مقطع رو هر جوری دوست داشته باشید میتونید استفاده کنید
اما
اگر ناودونی رو جان به جان به هم متصل کنید مقاومت خمشی پایید میاد چون مقطع ناودونی به تار خنثی نزدیکتر میشه و ظرفیت خمشی پایین میاد



[تصویر:  o4le6zdxr363brrw4h15.gif]
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#3
سلام
مهندس امن خانی نکته جدیدی هست برای من.
امکانش هست منبعی که در این باره توضیح داده (دور بودن مقطع به تار خنثی=ظرفیت خمشی بالاتر) رو معرفی کنید؟
از این برکه باید یه دریا بسازیم،یه دریا به عمق یه عشق قدیمی
instagram:Irancivilengineers

پاسخ
#4
منبع خاصی نداره همون فولاد هست
همون ممان اینرسی که هر چه مقطع از تار خنثی دورتر باشه ممان اینرسی عضو بیشتر میره

بزارید مثال بزنم

ستون بتنی و دیوار برشی بتنی رو در نظر بگیرید

دیوار برشی دقیقا همون ستون بتنی هست با این فرق که چون بعدش توی یک راستا بیشتر هست (در نتیجه در یک بعد فاصلش از خط خنثی بیشتر هست) ممان اینرسی بیشتری داره
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#5
دوستان عزیز درسته که ممان اینرسی پایین میاد در مقطع جان به جان ][ اما همانطور که میدانید نیروی برشی که اساسا مهاربند ها برشی هستند از جان مقطع I یا رد می شود اما در مقطع قوطی شکل [] ما بال را به پلیت وصل می کنیم، در نقشه هایی که جان به جان را به این صورت متصل کردند ][ از ناودانی سایز بالاتری استفاده کرده اند حتی در بعضی کارها دیدم که ناودانی هم سایز تیر بوده، درسته که مصرف فولاد بیشتر میشه اما به نظر می رسد ضعف کم بودن ممان اینرسی به این صورت جبران می شود نسبت به سایز کوچکتر ناودانی دوبل شده به این شکل []
دوستان اگه نظری دارند ممنون میشم کمک کنند اگه اشتباه می کنم بفرمایند.
پاسخ
#6
با سلام.
نیروهای بوجود آمده در بادبند ها از نوع محوری هستند ،پس بحث برش منتفی هست.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ،هر چه قدر فاصله مرکز سطح ناودانی تا محور عمودی
بیشتر باشد ممان اینرسی مقطع بیشتر می شود، این فاصله (d) در رابطه ممان اینرسی چون به توان
دو میرسد تاثیر بسیار زیادی در بالا بردن ظرفیت مقطع دارد.
[تصویر:  homa7x0to6luqa8ohi9a.jpg]
پیشنهاد می کنم یک عضو از یک مهاربند را با دو مقطع رخ به رخ و پشت به پشت طراحی نمایید ،
سپس نتایج را با هم مقایسه کنید ،در پایان متوجه خواهید شد که مقطع رخ به رخ بسیار اقتصادی تر
نسبت به مقطع پشت به پشت خواهد بود.
موفق باشید.
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
آموزش نرم افزار ایتبس به روش حدی
آموزش طراحی سازه های فولادی به روش حدی
تفسیر آیین نامه 2800 ویرایش چهارم

موسس و مدیر گروه پولاد سازه : مهندس سیامک حسین زاده


پاسخ
#7
در سازه های بتنی دیوار برشگیر و در سازه های فلزی مهاریند ها و دیوار های فولادی برشی برای مقابله با نیروهای جانبی تعبیه می شوند، پس چطور می توان گفت مهاربند ها فقط برای نیروی محوری هستند !؟
پاسخ
#8
(1394/3/9 ، 01:13 صبح)sky7 نوشته است: در سازه های بتنی دیوار برشگیر و در سازه های فلزی مهاریند ها و دیوار های فولادی برشی برای مقابله با نیروهای جانبی تعبیه می شوند، پس چطور می توان گفت مهاربند ها فقط برای نیروی محوری هستند !؟

با سلام

در اصل نيروي برش طبقه در راستاي محوري بادبند تصوير مي شود وبصورت نيروي محوري ظاهر مي كند.
به روابط پايين توجه كنيد.


[تصویر:  uetzqc2qtt9yxgilm7xj.jpg]
(حاصل کار تیمی وهمکاری ، نتیجه برد-برد برای همه هست (یداله مع الجماعه
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)

پاسخ
#9
(1394/3/9 ، 11:24 صبح)miladezati نوشته است:
(1394/3/9 ، 01:13 صبح)sky7 نوشته است: در سازه های بتنی دیوار برشگیر و در سازه های فلزی مهاریند ها و دیوار های فولادی برشی برای مقابله با نیروهای جانبی تعبیه می شوند، پس چطور می توان گفت مهاربند ها فقط برای نیروی محوری هستند !؟

با سلام

در اصل نيروي برش طبقه در راستاي محوري بادبند تصوير مي شود وبصورت نيروي محوري ظاهر مي كند.
به روابط پايين توجه كنيد.


[تصویر:  uetzqc2qtt9yxgilm7xj.jpg]
سلام
محاسبه سطح مقطع لازم بر اساس فشار و كشش موجود در بادبند صورت مي گيرد. فشار محوري براساس fa مجاز و كشش براساس Ft مي باشد.
همانطور كه مهندس عزتي عزيز فرمودند نيروي برشي طبقه به صورت فشار يا كشش در بادبندها وارد مي شود. در ضمن طبق بندي از آيين نامه چيدمان بادبند در سازه بايد طوري باشد كه طبق بندي از مبحث دهم هر بادبند به كشش و فشار بيوفتد و براساس آن طراحي شود.
موفق باشيد.
حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) : بدانید کسی که نمی داند نباید از آموختن شرم کند که قیمت هرکس بقدر معلومات اوست.
امام علی (ع) : برای هر چیزی زکاتی است و زکات علم نشر آن می باشد.
پاسخ
#10
پس می توان گفت : اکثر مقاومت های یک تیر آهن یا ناودانی در مقابل بارهای وارده با ممان اینرسی آن رابطه مستقیم دارد.با توجه به اینکه ممان اینرسی هرنقطه مادی نسبت به یک محور برابر است با جرم آن نقطه در مجذور فاصله آن نقطه تا آن محور،لذا هر قدر فاصله یک نقطه از محور معینی بیشتر باشد ممان اینرسی آن نقطه بیشتر خواهد بود.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سوال در مورد نحوه صحیح اتصال دو ستون با مقطع قوطی زینب خوش کلام 5 4,046 1394/5/27 ، 11:24 عصر
آخرین ارسال: fardinf
  اجرای بادبند در طبقات فوقانی به جای دیوار برشی (سوال) sky7 2 1,100 1394/3/13 ، 12:09 عصر
آخرین ارسال: sky7
  اجرای سخت کننده درمحل اتصال تیر به تیر؟ halizade9965 0 1,173 1394/1/19 ، 01:36 عصر
آخرین ارسال: halizade9965
  کنترل ظرفیت مقاطع تیر و ستون و بادبند hhn1370 7 3,555 1391/11/21 ، 12:33 صبح
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  اتصال گیردارومفصلی درپای ستون ebrahimm 0 1,655 1391/4/23 ، 05:01 عصر
آخرین ارسال: ebrahimm

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان