امتیاز موضوع:
  • 46 رأی - میانگین امتیازات: 3.46
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اخبار و اطلاعات دانشگاههای سراسری ( روزانه و شبانه )
افزایش دوبرابری وصولی قراردادهای صنعتی دانشگاه علم‌وصنعت
صنعت و علم

مدیر دفتر همکاری های علمی و صنعتی دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن بیان این جمله که وصولی قراردادهای صنعتی این دانشگاه در سال 94 رقمی معادل 98 میلیارد ریال بوده و رقم مذکور در سال 95 به 162 میلیارد ریال افزایش یافته است، افزود: این آمار نشان‌دهنده آن است که وصولی قراردادهای صنعتی این دانشگاه در سال جاری رشدی نزدیک به دو برابر را تجربه کرده است.

به گزارش ایسنا، دکتر نورالله کثیری با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس برنامه راهبردی این دانشگاه که برای سال‌های 1395 تا 1399 تدوین شده، پیش بینی شده است که نسبت وصولی قراردادهای صنعتی به بودجه دانشگاه از 8 درصد در سال 95، به 22.5 درصد در سال 99 افزایش یابد؛ در حالی که ما خوشبختانه در همین سال از رقم تعیین شده برای سال 96 عبور کرده و به رقم پیش بینی شده برای سال 97 نزدیک شده‌ایم.

دکتر کثیری از شاخص سرانه وصولی قراردادها به عنوان یکی از شاخص‌های کمی ارزیابی کننده فعالیت‌های صنعتی دانشگاه نام برد و گفت: این شاخص در سال 94 رقمی معادل 240 میلیون ریال به ازای هر عضو هیات علمی دانشگاه بوده است و بر اساس برنامه راهبردی پیش بینی شده این عدد در سال 99 به 800 میلیون ریال به ازای هر عضو هیات علمی برسد که خوشبختانه باز هم این شاخص در سال 95 فراتر از حد انتظار بود و حدود 395 میلیون ریال به ازای هر عضو هیات علمی رسیده است.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی و صنعتی دانشگاه علم و صنعت از تعداد اعضای هیات علمی درگیر در فعالیت‌های ارتباط با صنعت هم به عنوان معیار دیگری برای ارزیابی عملکرد مدیریت همکاری‌های علمی و صنعتی دانشگاه نام برد و گفت: در سال 94 از حدود 412 نفر عضو هیات علمی 101 نفر دارای قرارداد صنعتی فعال وصولی بوده‌اند که در سال 95 به تعداد 120 نفر عضو هیات علمی رسیده است و رشدی بالغ بر 15 درصد را تجربه کرده است.

وی افزود: بر اساس برنامه راهبردی، پیش بینی شده که در سال 99 تعداد 196 نفر عضو هیات علمی قرارداد صنعتی دارای وصولی در این حوزه داشته باشند که دستیابی به این رقم با توجه به ماهیت فعالیت علمی و تخصصی در مرزهای دانش قریب به یکصد نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه، کار بسیار سختی است.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی و صنعتی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: از دیگر شاخص‌هایی که نشان از ثبات در فعالیت ارتباط با صنعت دانشگاه دارد، تعداد قراردادهای منعقده در این حوزه و همچنین تعداد کارفرمایان طرف قرارداد با دانشگاه است که مطابق این شاخص‌ها تعداد قراردادهای صنعتی منعقد شده از 94 مورد در سال 94 به 102 مورد در سال 95 رسیده وتعداد سازمان‌های طرف قرارداد صنعتی با دانشگاه از عدد 56 سازمان در سال 94 به عدد 67 سازمان در سال 95 افزایش یافته است که در واقع این آمار نشان می‌دهد که فعالیت‌های صنعتی خوشبختانه دارای ثبات قابل توجهی بوده و با توجه به گستردگی سازمان‌های طرف قرارداد، در آینده با تغییر رویکردها یا تغییر مدیریتها، نوسان شدیدی را در حوزه ارتباط با صنعت شاهد نخواهیم بود.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی و صنعتی دانشگاه به برنامه‌های در دست اقدام و اجرا شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: بعد از طراحی زیر ساخت‌های این مجوعه و اجرای برنامه‌هایی همچون «راه‌اندازی دفتر تعاملات با صنایع مختلف»، «اجرای بازدیدهای عارضه‌یابی از صنایع برای اساتید دانشگاه» و ... در سال 95، در نظر داریم برای سال آینده کلینیک‌های تخصصی صنایع مختلف را در دانشگاه راه‌اندازی کنیم.

وی پیش بینی کرد که در سال آینده با گلوگاه کمبود نیروی انسانی روبه رو خواهیم شد و از مجموعه‌های پشتیبانی‌کننده به ویژه معاونت اداری و پشتیبانی در سطح دانشگاه، درخواست همکاری تعامل و همکاری بیشتر کرد.
پاسخ
اعطای گواهی تأییدیه علمی به 3 اختراع محققان دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان از دریافت گواهی تأییدیه علمی سه اختراع محققان دانشگاه سمنان از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران خبر داد.

‌به گزارش ایسنا، دکتر سیف‌الله سعدالدین با اعلام این خبر اظهار کرد: این اختراعات در اسفند ماه امسال با همکاری مرجع منطقه‌ای مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان موفق به اخذ تاییدیه علمی شدند.

وی افزود: یکی از این اختراعات «ترانزیستور نانو مقیاس با دیود تونلی ایساکی دوگانه» متعلق به پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، محمد کاظمی انوری فرد و دکتر علی اصغر اروجی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه سمنان بود.

سعدالدین «سیستم رشد بلور پتاسیم دی هیدروژن فسفات درجهت تولید (KDP) هارمونیک دوم» متعلق به پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، فاطمه براتی و دکتر حمیدرضا قلی پور دیزجی عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه سمنان را دیگر اختراعی عنوان کرد که موفق به اخذ این تاییدیه شده است.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان ، اختراع «فرایند تهیه آنتی‌اکسیدان کورکومین از زردچوبه با استفاده از آب زیر دمای بحرانی» متعلق به پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، پویا متحدین و دکتر علی حقیقی اصل عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه سمنان هم دارای تاییدیه علمی شد.

سعدالدین خاطرنشان کرد: این اختراعات پس از ارزیابی و اعتبارسنجی و تأیید پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، گواهی تأییدیه علمی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران دریافت کردند.
پاسخ
اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام ویژه دکتری
وزیر علوم

وزیر علوم عملکرد دولت در سال 95 را موفق ارزیابی کرد و گفت: در سال جدید مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام به دانشجویان دکترا در نظر گرفته شده است و به همه دانشجویان دکترا ماهانه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان وام پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی در دیدار نوروزی با مدیران وکارکنان این وزارت اظهار داشت: علی رغم مشکلات اقتصادی، دولت در سال گذشته موفقیت‌های خوبی کسب کرد که از جمله آن رسیدن به تراز تجاری مثبت و پیشی گرفتن صادرات از واردات بود.

وی در ادامه تصریح کرد: رسیدن به تورم تک رقمی، کسب رشد اقتصادی ۱۱ درصد با لحاظ کردن بخش نفت و ۹ درصدی بدون آن و ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید نیز از جمله توفیقات دولت یازدهم در سال ۱۳۹۵ به شمار می رود.

دکتر فرهادی با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال و اهمیت موضوع اشتغال، گفت: دولت یازدهم موفق شد در سال گذشته از طریق فعال شدن بنگاههای کوچک و متوسط برای ۲۲ هزار نفر شغل ایجاد کند.

وی اظهار کرد: در دو سال اخیر شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری توانستند حدود ۵۰۰ میلیون دلار محصول دانش بنیان صادر کنند و مجلس شورای ****** و دولت نیز قوانین و مقررات خوبی برای حمایت از این شرکت ها در سال گذشته تصویب کردند.

دکتر فرهادی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ با همکاری سازمان برنامه و بودجه، صندوق رفاه دانشجویان مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان را برای پرداخت وام به دانشجویان دکترا در نظر گرفته است و به همه دانشجویان دکترا ماهانه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان وام پرداخت خواهد کرد.

وزیر علوم یادآور شد: اجرای آمایش آموزش عالی، سوق دادن دانشگاهها به سمت کار آفرینی، تقویت آموزشهای مهارتی و تقویت ارتباط دانشگاها با صنعت از جمله برنامه‌های محوری این وزارت در سال ۱۳۹۶ هستند.

به گفته وی، در آخرین روزهای اسفندماه سال ۱۳۹۵، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان صکوک به دانشگاه‌ها پرداخت شد تا بدهی‌های انباشته شده از گذشته را تسویه کنند و سال جدید را بدون هیچ مشکل مالی آغاز کنند.

وزیر علوم اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵ در بخش های مختلف آموزش عالی، وزارت علوم توفیقات خوبی کسب کرد، برای مثال می‌توان به ارتقای چشمگیر شاخص های رشد علمی و توسعه فناوری اشاره کرد که گزارش های آن به تفصیل در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. همچنین در بخش دیپلماسی علم و فناوری شاهد کثرت حضور هیاتهای دانشگاهی خارجی در کشور و اجرایی شدن تعدادی از طرح های پژوهشی مشترک با دانشگاه‌های خارجی بودیم.

وی افزود: در بخش آموزشی نیز دستاوردهای مهمی داشتیم که از جمله آن تاسیس ۷۰ رشته میان رشته ای و واگذاری برنامه ریزی درسی به دانشگاه‌های سطح ۱ و ۲ بود.

دکتر فرهادی گفت: در سال ۱۳۹۵ بسیاری از اختیاراتی که حق دانشگاه‌ها بود و در گذشته سلب شده بود به دانشگاه‌ها تفویض شد.

وی با اشاره به تصویب اعتبارات مناسب برای پژوهش در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ گفت: در سال جاری ۱۳۱ آزمایشگاه مرکزی تجهیز خواهند شد و چند آزمایشگاه نیز به عنوان آزمایشگاه مرجع تعیین خواهد شد.

وزیر علوم گفت: دانشگاه جامع نگر و مسئول در قبال جامعه شعار دانشگاه‌های ما در سال جدید است و در همین راستا و در جهت اشتغال زایی مورد تاکید رهبر معظم ******، دوره های کارورزی و کارآموزی دانشجویان در دانشگاه‌های کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر فرهادی با اشاره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ****** شهر و روستا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ گفت: وظیفه دانشگاه‌ها، تشویق مردم به حضور در انتخابات و فراهم کردن طرح دیدگاه‌های مختلف در محیط دانشگاه‌ها بدون جانبداری حزبی است.
پاسخ
مروری بر مهمترین رویدادهای دانشگاهی نوروز 96
کنکور سراسری نود و پنج

تعطیلات نوروز 96 درحالی به پایان رسید که دانشگاه‌ها و نظام آموزش‌عالی در این مدت شاهد رویدادها و اخبار گوناگونی بود که مهم‌ترین آنها خبر " ابلاغ آیین‌نامه جدید دوره دکتری به دانشگاه‌ها" بود که بر اساس این آیین‌نامه طول تحصیل دانشجویان دکتری کوتاه‌تر می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی در گفت‌وگوی نوروزی با ایسنا در خصوص برنامه های این سازمان اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان امور دانشجویان در سال 96 این است که همان رشدی که در ارائه خدمات رفاهی دانشجویان در سال 95 اتفاق افتاد را ادامه دهد. خوشبختانه طی سه سال اخیر براساس برنامه‌ریزی‌های خوبی که انجام شد میزان وام‌های تخصیصی به دانشجویان و همچنین تعرفه‌های آن افزایش یافت و تلاش می‌کنیم میزان آن برای سال 96 نیز مجددا افزایش یابد که البته میزان آن اوایل سال جدید به تصویب هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان خواهد رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه خوابگاهی نیز برای سال جدید تحول عظیمی از جهت ساخت خوابگاه‌ها که عمدتاً توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد به وجود می‌آید و تسهیلاتی را نیز توسط سازمان امور دانشجویان در حوزه بودجه و اعتبارات به بخش خصوصی پیش‌بینی می‌شود و ظرفیت‌های جدیدی در حوزه خوابگاهی اضافه خواهد شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: در سال 96 دانشگاه‌هایی بر اساس رتبه‌بندی‌های انجام شده از نظر غذا، رستوران‌ها و همچنین آشپزخانه در شرایط مطلوبی قرار ندارند ساماندهی خواهند شد و وضعیت بهبود می‌یابد و رتبه‌های پایین ارتقاء خواهند یافت.

دکتر صدیقی از افزایش 15درصدی بودجه سنواتی سازمان امور دانشجویان در سال 96 خبر داد و گفت: برای سال جدید رشد سنواتی در سازمان دانشجویان اتفاق افتاد که این رشد همان قانون بودجه است، اگر چه رقم آن 15 درصد است اما سعی می‌کنیم نیازها و بودجه‌های خود را از راه‌های دیگری نظیر بازگرداندن وام‌های معوقه به صندوق رفاه دانشجویان تامین کنیم.

رییس سازمان امور دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با سازوکارهای به کار گرفته شده حدود 50 درصد از معوقات صندوق رفاه دانشجویان از دانشگاه‌ها دریافت شده است و 50درصد باقی‌مانده نیز در سال جدید بازپس گرفته می‌شود. بنابراین با این شرایط تسهیلات ارائه‌شده توسط صندوق رفاه دانشجویان در حوزه افزایش وام‌ها و تعرفه‌های آن فراهم می‌شود.

بازنگری برنامه‌های درسی دانشگاه آزاد/راه‌اندازی بانک اطلاعاتی اعضای هیات علمی

به گزارش ایسنا، دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد ****** درباره عملکرد این معاونت و جذب هیات علمی در سال 95 اظهار کرد: به کمک هیات‌های اجرایی جذب استان‌ها جذب هیات علمی در واحدها بسیار خوب بوده، به طوری که در ترمیم هیات علمی اغلب واحدها تعداد اعلام نیاز خود را جذب کردند. همچنین در برخی از واحدهای کم برخوردار که در مناطق جغرافیایی خاصی قرار دارند، به دلیل عدم استقبال و عدم ثبت نام متقاضی جذب هیات علمی رخ نداده است که برای این موضوع فراخوان جذب هیات علمی در سال 95 فعال شد.

وی به راه‌اندازی بانک اطلاعاتی اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: برای اولین بار مشخصات کامل همه مدرسان دانشگاه اعم از تمام وقت، نیمه وقت و حق‌التدریس جمع‌آوری شده که با اتصال سامانه اطلاعات هیات علمی به برنامه‌های درسی تعریف شده در واحدها اطلاعات کامل ساعت تدریس، کمبودها و مازادهای متخصصین در حوزه‌های مختلف به صورت برخط در دسترس خواهد بود.

حسین‌زاده لطفی ادامه داد: همچنین در حوزه نظارت و ارزیابی با ایجاد تیم ویژه و تخصص تمام حوزه‌ها و اعزام به واحدها و بررسی وضعیت واحدها در همه حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و پیگیری برای برطرف کردن مشکلات موجود توانستیم نظم و انضباط آموزشی را بهبود دهیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد ****** به ممیزی رشته‌ها در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: با ممیزی رشته‌ها در سال 95 همه رشته‌محل‌های موجود بررسی شده که از نتایج این ممیزی می‌توان به شناسایی حدود 2500 رشته محل و کاهش ظرفیت پذیرش این رشته محل‌ها به سطح صفر در همه مقاطع تحصیلی و همچنین کمبودهای هیات علمی اشاره کرد.

وی با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی گفت: در حوزه برنامه درسی با تشکیل گروه‌های تخصصی جدید و ترمیم گروه‌های قبلی برنامه‌ریزی برای تعریف و بازنگری برنامه‌های درسی جدید انجام گرفته و البته در سال 95 چندین برنامه جدید توسط گروه‌ها تعریف شد و به تصویب رسید.

پذیرش بدون آزمون دانشجوی دوره دکتری در دانشگاه امیرکبیر

به گزارش ایسنا،‌ دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در ایام نوروز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد به منظور ارتقای کیفی دوره­ های دکتری و حمایت از استعدادهای درخشان و در چارچوب ضوابط وزارت علوم، همچنین آیین ­نامه داخلی، تعداد محدودی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان سال آخر کارشناسی ­ارشد را برای ورود به دوره دکتری سال 97-96 بدون آزمون پذیرش می ‌کند.

داشتن معدل حداقل 17 (بدون احتساب نمره پایان‌نامه) و معدل 18 پایان نامه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، ارائه یک مقاله معتبر علمی و پژوهشی داخلی یا نمایه شده بین‌المللی که نام متقاضی بعد از حذف نام استاد راهنمای پایان‌نامه نفر اول باشد یا ثبت اختراع با داوری و تأیید نهایی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، کسب رتبه اول تا سوم انفرادی یا اول گروهی در جشنواره‌های علمی معتبر بین‌المللی، رتبه اول تا پانزدهم نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور و غیره از جمله شرایط عمومی برای پذیرش درخواست متقاضیان دوره دکتری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

ثبت نام پذیرش بدون آزمون دانشجویان استعداد درخشان در مقطع دکتری در سال تحصیلی 97-96 دانشگاه صنعتی امیرکبیراز 15 فروردین ماه جاری آغاز می‌شود و تا 31 این ماه ادامه دارد. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزییات این ثبت نام به سایت معاونت آموزشی این دانشگاه به نشانی http://edu.aut.ac.ir مراجعه کنند.

بیش از 50 درصد داوطلبان کنکور در گروه آزمایشی "تجربی" قرار دارند

دکتر حسین توکلی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: آزمون سراسری سال 96 به منظور پذیرش دانشجو برای دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس‌های خودگردان‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی، پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و همچنین کدرشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد ****** برگزار می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: برای شرکت در آزمون سراسری 96 جمعاً تعداد 929 هزار و 791 داوطلب ثبت‌نام نموده‌اند که از این تعداد 548 هزار و 220 نفر زن و مابقی مرد هستند.

به گفته دکتر توکلی، از تعداد ثبت نام کنندگان کنکور سراسری تعداد 148 هزار و 429 نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، تعداد 580 هزار و 301 داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی، 184 هزار و 122 نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی،‌ 10 هزار و 485 نفر در گروه آزمایشی هنر و 6454 داوطلب نیز در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ثبت نام نموده اند. بطور کلی تعداد 51 هزار و 454 نفر علاوه بر شرکت در گروه‌های آزمایشی اصلی علاقمندی خود را در گروه‌ آزمایشی هنر و تعداد 111 هزار و 948 نفر نیز علاقمندی خود را برای شرکت در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی اعلام کردند.

مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: آمار داوطلبان ثبت‌نام کننده در آزمون سراسری 96 با تعداد 929 هزار و 791 داوطلب نسبت به آمار داوطلبان ثبت‌نام‌کننده در آزمون سراسری 95 که تعداد 860 هزار و 437 نفر بوده است تعداد 69 هزار و 355 نفر به عبارتی حدود 7.5 درصد افزایش یافته است.

توکلی یادآور شد: براساس برنامه زمانی اعلام شده آزمون سراسری 96 در روزهای پنجشنبه 15 و جمعه 16 تیرماه 96 در حوزه‌های امتحانی مربوطه برگزار می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کارت شرکت در آزمون کلیه داوطلبان گروه‌های آزمایشی پنج گانه آزمون سراسری 96 دوشنبه 12 تیرماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی http://www.sanjesh.org قرار می‌گیرد. لذا داوطلبان از روز دوشنبه 12 تا چهارشنبه 14 تیرماه می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش پرینت کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند.

دانشگاه تهران عضو هیات علمی می‌پذیرد

به گزارش ایسنا،‌ براساس مصوبه هیأت رئیسه دانشگاه تهران و به استناد بند «ب» ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه، دارندگان سوابق تحصیلی و علمی برجسته و درخشان در کادر هیأت علمی این دانشگاه پذیرفته می‌شوند.

بر اساس آیین نامه اجرایی جذب هیأت علمی دانشگاه تهران، متقاضی جذب در مقاطع مختلف باید در دانشگاه‌های‌سطح یک (بر اساس مصوبات وزارت علوم تحقیقات و فناوری) و یا در محدوده ۱۰۰ دانشگاه برتر بین‌المللی در نظام رتبه‌بندی در رشته مورد نظر بر اساس تشخیص کمیته منتخب (موضوع بند ب این آیین نامه) باشد، همچنین فرد متقاضی باید سابقه آموزشی درخشان و احراز رتبه ممتاز در دانشگاه محل تحصیل در هر یک از مقاطع تحصیلی را کسب کرده باشد.

چاپ مقالات در مجلات برتر از مجموعه مجلات نمایه شده در(WOS)، دارا بودن ارجاعات متعدد در نشریات معتبر بین المللی، ثبت اختراع در مراجع معتبر بین‌المللی، کسب جوایز معتبر بین‌المللی، اجرای طرح‌های پژوهشی ملی یا بین‌المللی، تدریس در دانشگاه‌های معتبر، تألیف یا تصنیف کتب تخصصی مرتبط با حوزه تخصصی متقاضی جذب که به وسیله ناشران معتبر دانشگاهی داخلی یا بین‌المللی چاپ شده باشد و غیره از جمله شرایط جذب عضو هیات علمی دارندگان سوابق تحصیلی و علمی برجسته و درخشان علمی در دانشگاه تهران است.

متقاضیان جذب عضو هیأت علمی دارای سوابق علمی برجسته و درخشان در دانشگاه تهران برای کسب اطلاعات بیشتر از جزییات و نحوه ثبت نام این پذیرش به سایت معاونت آموزشی دانشگاه به نشانی http://ut.ac.ir/fa/news/4007/ مراجعه کنند.

تحصیل 34.5 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد در مقاطع تحصیلات تکمیلی

به گزارش ایسنا، دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد با اشاره به سیاست‌های دانشگاه در زمینه تمرکز زدایی، گفت: در راستای تمرکز زدایی و چابک سازی بسیاری از واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد ****** ادغام و یا منحل شدند به طوریکه از 472 واحد و 109 آموزشکده سما در مهر 92 به 335 واحد و 140 آموزشکده سما در بهمن ماه 95 رسیدیم.

دکتر میرزاده با بیان اینکه در راستای اجرای سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری دانشگاه‌آزاد ****** در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی اقدامات بسیاری صورت گرفته است ، گفت: در همین راستا تعداد رشته محل های مقطع کارشناسی ارشد 7 هزار و 568 و تعداد رشته محل های مقطع دکتری به 2 هزار و 338 رشته محل افزایش پیدا کرد.

رییس دانشگاه‌آزاد****** همچنین به بومی گزینی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: تاکنون 96 درصد در مقطع کاردانی ،91 درصد در کارشناسی، بیش از 71 درصد در کارشناسی ارشد و حدود 50 درصد در مقطع دکتری بومی گزینی شده است که این امر علاوه بر اینکه موجب کاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی شده و تبعات مناسب و خوبی از نظر فرهنگی نیز داشته است.

وی با بیان اینکه دانش آموختگان دانشگاه آزاد ****** حدود 50 درصد دانش آموختگان دانشگاهی ایران را تشکیل می دهند، گفت: دانشگاه آزاد****** دارای حدود 6 میلیون فارغ التحصیل است و این سرمایه بزرگی برای این دانشگاه به شمار می‌رود.

عضو شورای عالی ****** فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه آزاد****** متعلق به مردم است ، گفت: یکی از زیباترین جلوه های آن تاسیس و حمایت مردم است و تمامی دستاوردهای امروز دانشگاه آزاد ****** حاصل همین حمایت هاست.

ساخت دو دانشکده جدید دانشگاه علامه طباطبایی در سال 96

دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگوی نوروزی با ایسنا با اعلام این مطلب، اصلاح نسبت استاد به دانشجو و رشد تولیدات علمی را دو عملکرد موفق دانشگاه علامه طباطبایی در سال 95 عنوان کرد و افزود: حدود سه سال پیش که مدیریت دانشگاه را تحویل گرفتم، تعداد 420 استاد و 17 هزار دانشجو در دانشگاه حضور داشتند. در واقع نسبت استاد به دانشجو یک به 43 بود، در حالی که با جذب اعضای هیات علمی طی یک سال گذشته حدود 50 استاد جدید به دانشگاه علامه طباطبایی اضافه شدند. این در حالی است که فقط 10 استاد بازنشسته شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر 530 استاد در دانشگاه علامه طباطبایی مشغول فعالیت هستند و تعداد دانشجویان در این دانشگاه ثابت مانده است و نسبت استاد به دانشجو حدوداً یک به 32 رسیده است. البته این میزان با احتساب دانشجویانی است که در پردیس خودگردان دانشگاه تحصیل می‌کنند که اگر این دانشجویان را در نظر نگیریم، نسبت استاد به دانشجو یک به 28 خواهد رسید که تقریباً آمار استاندارد و قابل قبولی در دانشگاه‌های کشور است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی رشد تولیدات علمی این دانشگاه در سال 95 را قابل قبول دانست و گفت: طی سال 95 حدود 1400 مقاله علمی در دانشگاه تولید شده است که این میزان نسبت به سال 94، 20 تا 30 درصد رشد داشته است؛ این در حالی است که در دوره‌ای تعداد مقالات بین‌المللی این دانشگاه از انگشتان دست نیز تجاوز نمی‌کرد.

به گفته وی، تعداد طرح‌های پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی که با دستگاه‌های اجرایی اعم از بخش دولتی و خصوصی اجرا شده است، در سال 95 رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ به طوری که حدود 10 میلیارد تومان قرارداد پژوهشی با دستگاه‌های اجرایی منعقد کردیم و این رقم در سال 94 حدود 8 میلیارد و در سال 92 حدود 300 میلیون تومان بود.

دکتر سلیمی همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه علامه طباطبایی سعی دارد با تفاهم‌نامه‌هایی که با دستگاه‌های اجرایی امضا می‌کند، فعالیت‌های پایان‌نامه‌های دانشجویی را تحت پوشش قرار دهد تا اینگونه تولیدات علمی دانشگاه در خدمت نیازهای کشور و دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد. به طوری که در حوزه‌هایی مثل وزارت رفاه، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و ارتباطات بیشترین تعداد تفاهم‌نامه‌ها را امضا کردیم تا پایان‌نامه‌های دانشجویان در مسیر نیازهای این دستگاه‌ها قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از این دانشگاه به عنوان پایگاه اصلی نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی یاد کرد و افزود: خوشبختانه با توجه به توسعه نشاط علمی در دانشگاه علامه طباطبایی توانستیم این دانشگاه را به پایگاه اصلی نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی تبدیل کنیم، به طوری که نظریه‌های ترویجی در سال 95 رشد قابل توجهی داشته و توانستیم حدود 57 کرسی نظریه‌پردازی را برگزار کنیم و در زمینه نظریه‌های اصیل نیز که تعداد آن در کل کشور تاکنون 11 نظریه بوده، در سال 95 دو کرسی از این نظریه‌ها را در دانشگاه علامه طباطبایی تصویب و برگزار کردیم، البته یک کرسی نظریه‌پردازی نوآوری نیز در این دانشگاه وجود داشته که در مجموع 60 کرسی در دانشگاه برگزار شده است.

وی ادامه داد: ما در سال 95 به رغم محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای فراوان، سطح علمی دانشگاه علامه طباطبایی را از لحاظ تعداد استاد، سطوح استاد، تولید مقالات و تالیف کتاب، طرح‌های پژوهشی و نظریه‌ها به رشد قابل توجهی رساندیم. به طوری که روند ارتقای اساتید دانشگاه سرعت گرفته و در حال حاضر بیشتر از 40 درصد اعضای هیات علمی رتبه بالای دانشیاری دارند. در حالی که طی سه سال پیش این میزان حدود 25 درصد بود.

دکتر سلیمی در خصوص بازنگری برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌ علامه طباطبایی نیز اضافه کرد: در حوزه بازنگری دروس آموزشی هنوز اختیار کافی به دانشگاه‌ها داده نشده است و بازنگری معمولا در اختیار شورای تحول علوم انسانی زیر نظر ****** فرهنگی انجام می‌گیرد و دانشگاه‌ها مجری برنامه‌ریزی این شورا هستند. دانشگاه علامه طباطبایی با توجه به ارتباط نزدیکی که با این شورا دارد به هم‌اندیشی بیشتر استادان و نظریه‌پردازان اعضای هیات علمی می‌پردازد و استادان این دانشگاه در این حوزه بسیار فعال هستند به همین دلیل امکان بازنگری و تصویب رشته‌های مورد نظر این دانشگاه بسیار راحت‌تر از گذشته است.

به گفته وی، البته دانشگاه‌ها این اختیار را دارند که 25 درصد از محتوای برنامه‌های درسی خود را مورد بازنگری قرار دهند که دانشگاه علامه طباطبایی نیز گروه‌های آموزشی را موظف کرد تا برنامه‌هایی را که بیش از 10 سال از عمر آنها می‌گذرد؛ مورد ارزیابی قرار بدهد. اگرچه این دانشگاه در زمینه به‌روزرسانی رشته‌های تحصیلی نیز کارهایی را انجام می‌دهد. به طور کلی تصویب نهایی بازنگری برنامه‌های آموزشی و رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها زیر نظر وزارت علوم است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی توسعه فضاهای فیزیکی دانشگاه را از دیگر فعالیت‌های موفق این دانشگاه طی سه سال گذشته عنوان کرد و گفت: دانشگاه علامه طباطبایی برخلاف قدمت و جایگاه بالای علمی‌ای که داشت، از لحاظ فضاهای دانشگاهی جزء فقیرترین دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شد؛ به طوری که برخی فضاها مثل کتابخانه و مسجد را در اختیار نداشت. حتی چهار دانشکده این دانشگاه مکان مشخصی نداشتند و سایر دانشکده‌ها نیز از فضای استانداردی بهره‌مند نبودند،‌ بنابراین ما توانستیم در طول سه سال گذشته حدود 50 هزار متر مربع بنای جدید در دانشگاه ایجاد کنیم که در مجموع 100 میلیارد تومان هزینه داشته و تنها 70 میلیارد آن از اعتبارات دولتی تامین شده است.

دکتر سلیمی درخصوص فعالیت‌های دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه بین‌المللی نیز گفت: طی سه سال گذشته برای اولین بار دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه تاسیس شد که توانست ارتباطات بین‌المللی را گسترش دهد تا شائبه مسائلی نظیر نفوذ خارجی‌ها و سایر فعالیت‌های سیاسی پیش نیاید. به طوری که در حال حاضر برخی کشورها نظیر روسیه، ترکیه، کره، هند، اسپانیا و فرانسه از شرکای اصلی دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه مقالات علوم انسانی به شمار می‌روند.

به گفته وی، ما هنوز در زمینه جذب دانشجوی خارجی وضعیت مناسبی نداریم، اگرچه در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی از 60 به 170 رسیده است؛ اما این ظرفیت می‌تواند تا حدود 500 تا 700 دانشجو افزایش یابد.

دکتر سلیمی ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه امکانات رفاهی دانشجویان وضعیت خوابگاه‌ها و کیفیت غذایی دانشجویی را در سال 95 حدود 40 درصد ارتقاء داده است و دو خوابگاه این دانشگاه که بیش از 50 درصد دانشجویان خوابگاهی ساکن آن هستند، جزو بهترین خوابگاه‌های وزارت علوم محسوب می‌شود و 70 درصد دانشجویان خوابگاه این دانشگاه در شرایط مناسب و استاندارد زندگی می‌کنند. در واقع ما توانستیم با هزینه میلیاردها تومان موجبات ارتقای کیفیت زندگی خوابگاهی را فراهم کنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص برنامه‌های این دانشگاه برای سال 96 نیز گفت: امیدوار هستیم در سال 96 نسبت استاد به دانشجو به سطح دانشگاه‌های درجه یک کشور برسد و در حوزه تولیدات علمی نیز شاهد رشد حداقل 30 درصدی در این عرصه باشیم. از نظر فضاهای رفاهی مثل خوابگاه دانشجویان نیز بتوانیم وضعیت را به سطح استاندارد برسانیم.

وی یادآور شد: در سال 96 تلاش داریم علاوه بر تکمیل کردن پروژه‌های باقی‌مانده نقایص پروژه‌های افتتاح شده نیز برطرف شود، ضمن اینکه قرار است ساخت دو دانشکده جدید برای دانشگاه را نیز آغاز کنیم که اعتبار آن از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه تامین می‌شود.

دکتر سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه همکاری‌های بین‌المللی نیز دانشگاه علامه طباطبایی در نظر دارد پنج رشته مشترک با دانشگاه‌های خارجی بویژه در زمینه زبان‌های خارجی راه‌اندازی کند.

اختصاص 4000 میلیارد ریال برای تسویه بدهی‌ دانشگاهها به پیمانکاران

به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم نیز در اظهار نظری که در ایام نوروز روی وب سایت وزارت علوم قرار گرفت اظهار داشت : با اقدامی کم نظیر که پس از تلاش‌های زیاد به نتیجه رسیده است، بدهی های گذشته دانشگاه ها و موسسات پژوهشی که عمدتاً برجای مانده از دولت گذشته است تسویه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: وزارت علوم در دولت تدبیر و امید اهمیت زیادی برای تجهیز زیرساخت های دانشگاه‌ها قائل است به طوری که در چهار سال گذشته، ۱۰۰ درصد اعتبارات تصویب شده برای تجهیز، تعمیر و محوطه سازی دانشگاه‌ها را تخصیص داده است.

دکتر فرهادی گفت: تخصیص کامل چنین اعتباری برای تجهیزات و تعمیرات دانشگاه‌ها در تاریخ آموزش عالی کشور بی سابقه است.

وزیر علوم همچنین بر ضرورت مدیریت سبز و صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: استقرار مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را می‌توان در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی در آموزش عالی ارزیابی کرد.

دکتر فرهادی در پایان استفاده از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را در تحقق اقتصاد مقاومتی مهم دانست و گفت: برای اولین بار در تاریخ آموزش عالی ردیف مستقلی برای اجرای طرحهای مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در انرژی ایجاد شده است که در سال آینده برای کمک به اجرای این گونه طرح‌ها در اختیار دانشگاهها و موسسات پژوهشی قرار خواهد گرفت.

پذیرش بدون آزمون دانشجو در دانشگاه تهران

به گزارش ایسنا، دانشگاه تهران طی اطلاعیه ای در ایام نوروز اعلام کرد در نظر دارد که در تعدادی از رشته‌های تحصیلی مربوط به دانشکده‌های "علوم و فنون نوین"، "ژئوفیزیک"، "کارآفرینی"، "محیط زیست"، "معارف و اندیشه ******"، "مطالعات جهان و مرکز تحقیقات بیوشیمی" و "بیوفیزیک" برای مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته از بین دانشجویان 12 دانشگاه برتر بدون آزمون دانشجو پذیرش می‌کند.

پذیرش در رشته‌های فوق از بین دانشجویان نیم سال آخر دوره کارشناسی که دارای رتبه‌های ۱ تا ۳ دانشگاه‌های "صنعتی شریف"، "تربیت مدرس"، "علم وصنعت"، "صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) "، " شهید بهشتی"، "خواجه نصیرالدین طوسی"،‌ "علامه طباطبایی" ، "صنعتی اصفهان" ، "دانشگاه اصفهان"،‌ "شیراز" ،‌ "فردوسی مشهد" و "تبریز" هستند صورت می‌گیرد.

اطلاعات تکمیلی در این خصوص متعاقبا از طریق همین سایت به نشانی http://academics.ut.ac.ir اعلام خواهد شد.

تقویم آزمون‌های علوم پزشکی سال 96 اعلام شد

به گزارش ایسنا، مرکز سنجش و آموزش پزشکی جزئیات برگزاری آزمون های مهم سال 96 شامل آزمون دستیاری، فلوشیپ، دکتری داروسازی، کارشناسی ارشد پزشکی و دستیاری دندان پزشکی که زیر نظر وزارت بهداشت برگزار می شود را ارائه کرد که بر این اساس:

آزمون دستیاری

چهل و چهارمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی و دستیار تخصصی پزشک خانواده 14 اردیبهشت 96 برگزار ‌می‌شود.

براساس مصوبه شورای آموزش پزشکی و تخصصی در این آزمون داوطلبان رشته دستیار تخصصی پزشک خانواده نیز می‌توانند شرکت کنند به طوری که علاوه بر رشته پزشک خانواده سایر رشته‌های تخصصی را نیز بتوانند انتخاب نمایند.

همچنین در این آزمون آن دسته از داوطلبان که علاقه‌مند به شرکت در رشته پزشک خانواده هستند می‌توانند از امتیاز ترجیحی مربوط به این رشته نیز استفاده کنند.

آزمون فلوشیپ

آزمون دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار می‌شود که مرحله کتبی این آزمون 21 تا 25 اردیبهشت 96 در یک مکان در هر دانشگاه علوم پزشکی و راس ساعت 9 صبح برگزار می‌شود.

همچنین آزمون شفاهی کلیه رشته‌ها از تاریخ 23 اردیبهشت تا 25 و شروع دوره به جهت افراد پذیرفته شده از تاریخ 1 مهر 96 خواهد بود.

طبق مصوبات هفتاد و پنجمین نشست شورای اموزش پزشکی و تخصصی شرکت کنندگان آزمون‌های پذیرش دوره‌های تکمیلی تخصصی در هر مرحله از آزمون‌های کتبی و شفاهی جهت ورود به فرایند پذیرش دستیار ملزم به کسب حداقل 60 درصد از نمره کل هر مرحله
آزمون هستد.

نتیجه نهایی آزمون فلوشیپ از طریق دانشگاه محل اموزش اعلام می‌شود.

آزمون دکتری داروسازی

براساس پیشنهاد معاونت آموزشی و تصویب شورای سنجش تحصیلات تکمیلی، مرحله اول آزمون (کتبی) به صورت متمرکز بدون تغییر در دروس ضرایب همانند آزمون سال96 توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرحله دوم آزمون (مصاحبه) توسط مناطق آمایشی (دانشگاه‌ها) برگزار می‌شود.

همچنین طبق مصوبه مجلس شورای ******، سهم آزمون کتبی و مصاحبه در پذیرش داوطلبان، هر کدام 50 درصد خواهد بود. آزمون دکتری تخصصی20 تا 30 بهمن ماه 95 انجام شده و تاریخ این آزمون 4 خرداد ماه 1396 است.

آزمون کارشناسی ارشد پزشکی

زمان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی سال 96 وزارت بهداشت از تاریخ 1 اسفند تا 15 اسفند برگزارمی‌شود.

دفترچه راهنمای ثبت نام قبل از شروع ثبت نام در بهمن ماه منتشر شده است و زمان برگزاری این آزمون نیز 22 و 23 تیر سال 96 است.

آزمون دستیاری دندانپزشکی

ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی در اسفند ماه 96 به صورت اینترنتی و از طریق پایگاه اینترنتی مرکز سنجش آموزش پزشکی انجام می‌شود.

ثبت نام این آزمون در سال 96 پس از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد که زمان بندی دقیق آن طبق اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی معاقبا اعلام می‌شود.

بنا به اعلام مرکز سنجش اموزش پزشکی منابع آزمون سی و یکمین دورهی آزمون پذیرش دستیاری دندانپزشکی 96 عیناً مشابه منابع آزمون سال گذشته خواهد بود.

آزمون MHLE

آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت MHLE که در سال 96، 5 بار برگزار خواهد شد.

شرکت در این آزمون برای همه افراد آزاد است و همچنین آن دسته از دانشجویانی که موفق به کسب مدرک زبان نشده‌اند و تمایل دارند در ازمون دستیاری پزشکی شرکت کنند می‌توانند برای کسب مدرک زبا ن در آزمون MHLE شرکت کنند.

آزمون MHLE در سال 96 در تاریخ‌های 31 فروردین، 13مهر، 25 آبان، 7دی و 15 بهمن برگزار خواهد شد.

سایر آزمون‌های وزارت بهداشت

همچنین در سال 96 آزمون دکترای تخصصی علوم پایه پزشکی و بهداشت، دندانپزشکی و دارو سازی در 4 خرداد، پذیرش دستیاری دندانپزشکی در 22 تیر، پیش‌کارورزی و علوم پایه در 2 شهریور و ارتقای دستیاران دندانپزشکی در 6 شهریور، سی و پنجمین دوره پذیرش دستیار فوق تخصصی بالینی پزشکی در 12 بهمن و آزمون پیش کارورزی و علوم پایه 3 اسفند برگزار می‌شود.

اردیبهشت 96، آخرین فرصت ثبت‌نام آزمون دکتری تخصصی

داوطلبان شرکت در آزمون دکتری تخصصی می‌توانند از ساعت 18 دوشنبه 11 اردیبهشت تا ساعت 24 سه شنبه 12 اردیبهشت 96 برای ویرایش فرم ثبت نام و تکمیل مدارک به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به آدرس http://www.sanjeshp.ir مراجعه کنند.

بر اساس این گزارش،‌ داوطلبانی که تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند نیز می‌توانند برای شرکت در آزمون دکتری تخصصی ثبت نام کنند.

به منظور کمک به آن گروه از داوطلبان شرکت در آزمون دکتری تخصصی سال 96 که در بازه‌ی تعیین شده موفق به اخذ گواهی زبان انگلیسی نشده‌اند ، مقرر شده است تا کارنامه آزمون MHLE دوره‌ی 40 مورخ 31 فروردین 96 نیز برای شرکت آزمون دکتری تخصصی سال 96 پذیرفته می‌شود.

این فرصت، آخرین مهلت برای ثبت نام، اصلاح فرم و تکمیل مدارک آزمون دکتری تخصصی سال 96 است.

زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون‌های 96 اعلام شد

به گزارش ایسنا، سازمان سنجش آموزش کشور تقویم ثبت‌نام و برگزاری چهار آزمون مهم (کارشناسی، کارشناسی ارشد،‌ فنی حرفه‌ای کاردانی نظام جدید و کارشناسی ناپیوسته) سال 96 را در ایام نوروز منتشر کرد.

برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در اردیبهشت 96

ثبت‌نام برای شرکت در آزمون دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته 96 بدون در نظر گرفتن زمان تمدید شده از اول دی 95 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش به نشانی http://www.sanjesh.org آغاز شده بود تا هفتم این ماه ادامه داشت. این آزمون در روزهای پنجشنبه و جمعه (هفتم و هشتم اردیبهشت ماه 96) برگزار می‌شود.

زمان برگزاری آزمون سراسری

ثبت‌نام برای شرکت در آزمون سراسری 96 که از روز سه‌شنبه 19 بهمن 95 شروع شده بود تا روز پنج شنبه 28 این ماه ادامه داشت،‌ این آزمون در روزهای پنجشنبه و جمعه (پانزدهم و شانزدهم تیرماه 96) برگزار می‌شود.

آغاز ثبت نام آزمون فنی‌وحرفه‌ای کاردانی نظام جدید از اردیبهشت

ثبت‌نام و انتخاب رشته در آزمون فنی‌وحرفه‌ای کاردانی نظام جدید 96 نیز که از روز یکشنبه 24 اردیبهشت 96 شروع می‌شود تا یکشنبه 31 این ماه ادامه دارد،‌ این آزمون در روز جمعه 13 مردادماه 96 برگزار خواهد شد.

ثبت نام آزمون کارشناسی ناپیوسته از 7 خرداد

ثبت‌نام و انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ناپیوسته 96 از روز یکشنبه 7 خرداد 96 آغاز و بدون در نظر گرفتن مهلت تمدید شده تا روز شنبه 13 خرداد 96 ادامه دارد، این آزمون در روز جمعه 13 مرداد 96 برگزار می‌شود
پاسخ
برگزاری جشنواره ملی خلاقیت‌های علمی - پژوهشی در دانشگاه شریف
دانشگاه شریف

یازدهمین دوره جشنواره ملی خلاقیت‌های علمی - پژوهشی لکوکاپِ از سوی دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا یازدهمین دوره جشنواره ملی خلاقیت‌های علمی پژوهشی لکوکاپ با تلاش خلاقیت‌کده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی شریف در روز 18 فروردین ماه جاری برگزار می‌شود.

جشنواره لکوکاپ در لیگ‌های رباتیک، هوافضا، محاسبات ذهنی و چرتکه، نانو، مزرعه فکر، خلاقیت، طراحی سه بعدی، علوم آزمایشگاهی، پل ماکارونی با شعار«آینده از آن ماست» با حضور شرکت کنندگانی از 70 شهر و 140 نمایندگی برگزار خواهد شد.

در این دوره از جشنواره به رشته‌های جدید چون طراحی سه بعدی، برنامه نویسی کودکان، ماشین‌های سوخت شیمیایی اضافه شده است.
پاسخ
اقدام برای آموزش ابزار فرآیند کارآفرینی به دانشجویان/تمرکز بر مسائل مغفول دانشگاه‌ها
57370713.jpg

رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه در پی آموزش ابزار فرآیند کارآفرینی به دانشجویان هستیم، گفت: تاکنون توانسته‌ایم رویدادهای کارآفرینی را طراحی کنیم که البته در مراحل بعدی باید افراد را با ابزارهای اقتصادی کردن و به نتیجه‌رساندن ایده‌ها آشنا کنیم.

دکتر مهدی کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ترویج ایده‌آفرینی در دانشگاه‌های کشور با بیان این‌که ترویج ایده‌آفرینی در مباحث مربوط به فن‌بازار و استارتاپ‌ها موثر است، ‌اظهار کرد: به عنوان نمونه می‌توان به صنایع فرهنگی که صنایع نوینی است، اشاره کرد؛ چرا که با توجه به ارزش افزوده و شرایطی که این صنعت دارد، می‌تواند با توسل به ایده‌آفرینی جایگاه خوبی را در بازار ایران و منطقه کسب کند.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی افزود: به دنبال این هستیم که دانشجویان را با نیازها و ادبیات کارآفرینی آشنا کنیم و با آموزش ابزار فرآیند آن، خروجی‌های اقدامات افراد همچون شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها را با مجموعه‌هایی که قابلیت دارند، مرتبط کنیم و زمینه توسعه آنها را فراهیم کنیم تا تبدیل به شرکت‌های موفقی شوند و به حل مشکلات کمک کنند.

وی تصریح کرد: البته پس از انجام مطالعات، هم‌اکنون در ابتدای راه هستیم و توانسته‌ایم رویدادهای کارآفرینی را طراحی کنیم که برگزاری این رویدادها با استقبال نیز مواجه شد. البته علاوه‌بر این رویدادها، طی فرآیندی افراد باید با ابزارهای اقتصادی کردن و به نتیجه رساندن ایده‌ها آشنا شوند.

کاظمی درادامه با بیان اینکه تمرکز بر مسائل مغفول مانده همچون گفت‌وگو و دغدغه‌های دانشجویان در زمینه‌های مختلف از جمله محیط زیست در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: در عرصه کارآفرینی دانشجویانی را که می‌توانند رونق اقتصادی را با روش‌های متفاوت ایجاد کنند، شناسایی و سعی کردیم روی این افراد سرمایه‌گذاری کنیم تا فضای بهتری ایجاد شود.

به گفته رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، این سازمان تمرکز ویژه‌ای بر احیای مسائل مختلفی که در فضای دانشگاهی فاقد متولی و توجه کافی بوده است، دارد.
پاسخ
بنیاد روسکی میر روسیه در دانشگاه تهران افتتاح می‌شود
دانشگاه تهران

بنیاد روسکی میر روسیه در ایران، روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه جاری در دانشگاه تهران گشایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، بنیاد بین‌المللی روسکی میر روسیه با حضور رئیس دانشگاه تهران، رئیس بنیاد روسکی میر و هیأت همراه، هیأت رئیسه دانشگاه تهران، سفیر روسیه و رایزنان فرهنگی و علمی این کشور در جمهوری ****** ایران، استادان و دانشجویان زبان و ادبیات روسی و دیگر مقامات دو کشور در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی افتتاح می‌شود.

رئیس هیأت مدیره بنیاد بین‌المللی روسکی میر، ویچسلاو آلکسی‌یویچ نی***ف است که ریاست کمیته آموزش و علوم مجلس دومای روسیه و ریاست دانشکده مدیریت دولتی دانشگاه دولتی مسکو را بر عهده دارد.

دکتر زهرا محمدی، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات روسی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، نماینده بنیاد روسکی میر در دانشگاه تهران است.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، وی دانشگاه تهران را بستری مناسب برای فعالیت‌های علمی و فرهنگی مشترک با روسیه و دیگر کشورها می‌داند و معتقد است که برگزاری اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در سال ۱۳۹۵، بزرگ‌ترین گام در راستای گسترش همکاری‌های دو جانبه بود و اکنون افتتاح مرکز روسکی میر، اقدامی مهم در جهت ادامه این همکاری‌هاست.
پاسخ
راه‌اندازی شاخه دانشجویی انجمن روانشناسی مثبت‌ در دانشگاه اراک
photo_2017-05-24_14-27-19.jpg

نماینده انجمن روانشناسی آمریکا شاخه روانشناسی مثبت‌ به تازگی در تمام دانشگاه‌های ایران، به تازگی انجمن روانشناسی مثبت شاخه دانشجویی را در دانشگاه اراک راه‌اندازی کرده است.

"علیرضا معماریان" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص این انجمن گفت: در حقیقت روانشناسی مثبت جدیدترین شاخه در علم روانشناسی در دنیاست و حدود 17 سال پیش توسط یک پروفسور روانشناس تحت عنوان دانش روانشناسی مثبت در دانشگاه پنسیلوانیا ارائه شد.

وی با بیان اینکه ایران دارای آموزه‌های غنی فرهنگی و مذهبی است و مفاهیم مثبت را در مسائل انسانی یا در مسائل انسان با اطرافش مورد توجه قرار می‌دهد، تصریح کرد: این دانش در حقیقت تمام مفاهیم مرتبط با مفاهیم مثبت همچون مهربانی، گذشت، عفو، بخشش، استقامت، صبر، توکل و... که ما در مسائل فرهنگی و مذهبی خود نیز به صورت غنی از آن برخورداریم، به صورت علمی بررسی می‌کند.

رئیس انجمن جهانی روانشناسی مثبت شاخه دانشجویی اظهار کرد: اینکه چگونه می‌توانیم زندگی بهتری داشته یا شادتر باشیم، احساس خوشبختی کنیم، یا چگونه می‌توانیم با دنیای اطراف‌مان راحت‌تر کنار بیاییم و ... همگی در قالب روانشناسی مثبت علمی قابل بحث است.

وی افزود: از آنجاکه ممکن است در ایران فعالیت‌های روانشناسی در این زمینه از سوی دانشجویان و محققان به صورت بسیار پراکنده صورت گیرد، توسعه انجمن روانشناسی مثبت در شاخه دانشجویی را در ایران آغاز کردیم و برای این مهم جایی بهتر از دانشگاه را نیافتیم. در این راستا در دانشگاه اراک با همکاری مسئولان و اساتید روانشناس، دبیر انجمن علمی روانشناسی این دانشگاه و شورای فرهنگی دانشگاه، ایجاد این انجمن علمی و رسمی به تصویب رسید.

معماریان با بیان اینکه اولین اقدام علمی در زمینه روانشناسی مثبت در کشور را توانستیم به صورت راه‌اندازی یک تشکل منسجم ترتیب دهیم کرد، افزود: امید است این مهم را به سراسر ایران تسری دهیم تا شاهد همکاری علاقمندان به این حوزه در راستای جلوگیری از بروز بزهکاری‌ها، افزایش آمار طلاق، اعتیاد جوانان و برخورداری از جامعه‌ای سالم و تداوم سازندگی باشیم .

وی گفت: انجمن جهانی روانشناسی آمریکا معتبرترین انجمن و نهاد علمی جهانی است و صاحبنظران و متخصصان امر عضو این انجمن، بسیاری از مسائل که به دنیای روانشناسی مرتبط است را به صورت علمی و دقیق بررسی کرده و طبقه‌بندی‌های اختلالات روانشناسی را انجام می‌دهند.

معماریان گفت: در انجمن مذکور بسیاری از روانشناسان صاحب‌نام جهان عضو هستند. این انجمن دارای شاخه‌های متعددی است که یکی از آنها تحت عنوان روانشناسی مثبت در این انجمن ایجاد شده و روانشناسان مثبت‌نگر وابسته به این انجمن در آن عضو هستند.

وی بیان کرد:‌ از نظر علمی جدیدترین مفاهیم علمی روانشناسی دنیا در این انجمن مطرح می‌شود و یکی از اهداف ما این است که با برقراری تعامل دو جانبه این مفاهیم را به شکل متناسب با فرهنگ بومی به کشورمان منتقل کنیم.

وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که وقتی صحبت از علوم انسانی می‌شود باید به مسئله بومی‌سازی آن فکر کنیم یعنی وقتی می‌خواهیم دانش علوم انسانی بالاخص مسائل مربوط به روانشناسی را از کشورهای غربی به ایران بیاوریم باید از کمک روانشناسان بومی کشور که با مفاهیم مذهبی و فرهنگی داخل کشور آشنا هستند بهره گرفته و بسیار دقت کنیم که مفاهیم را براساس اعتقادات مردم ایران و احترام به فرهنگ کشور استاندارد کنیم.

رئیس انجمن جهانی روانشناسی مثبت شاخه دانشجویی گفت: ما هیچگاه آنچه که در کشورهای غربی مطرح می‌شود را به داخل کشور نمی‌آوریم بلکه در خصوص موارد مختلف به عنوان روانشناسان ایرانی نظر داده و در صورت لزوم مورد را اصلاح و سپس به جامعه معرفی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: نکته مهم که باید همه روانشناسان کشور به آن توجه ‌کنند این است که نقش بومی‌سازی فرهنگی در علم روانشناسی بسیار مهم است و هنگام ورود داده‌ها و اطلاعات غربی به کشور باید به مسائل فرهنگی دقت بسیاری داشته باشیم.

معماریان در خصوص اعضای انجمن بیان کرد: تمام دانشمندان علاقمند به دانش روانشناسی مثبت می‌توانند عضو سیپا (sippa) یا همان انجمن جهانی روانشناسی مثبت، شاخه دانشجویی شوند.

وی اظهار کرد: این انجمن در سراسر دنیا عضو دارد، اما متاسفانه تعداد اعضای ایرانی آن بسیار کم است. باید سعی کنیم دانشجویان مستعد ایرانی را به این شبکه متصل کنیم تا سخنان دانشجویان ایرانی در کنگره‌های جهانی بیان و شنیده شود. با دنبال کردن این اهداف می‌توان تحقیقات انجام شده داخلی را به گوش دنیا رساند.

معماریان افزود: ما در سطح دنیا حرف‌هایی برای گفتن داریم و مفاهیم مذهبی و فرهنگی‌مان بسیار غنی بوده و دارای سابقه طولانی است، از این رو قصد داریم آنها را در مجامع علمی بازگو کنیم.

وی ادامه داد: دفتر انجمن علمی روانشناسی مثبت در دانشگاه اراک راه‌اندازی شده است و ما از دانشگاه‌های دیگر جهت عضویت در این انجمن استقبال می‌کنیم و از طریق این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر متصل می‌شویم، از این رو از همه علاقمندان دعوت می‌شود که با حضور خود کمک کنند که فعالیت‌های متحد و واحدی را در این حوزه داشته باشیم.

معماریان گفت: با اتحاد روانشناسان می‌توان بر روی پروژه‌های ملی کشور کار کرد و روانشناسی مثبت را از دانشگاه‌ها به متن جامعه انتقال داد، بنابراین از همه دانشگاه‌ها برای گسترش این هدف استقبال می‌کنیم.
پاسخ
افزایش 10برابری فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه سیستان و بلوچستان
بندانی رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان

‌رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: 10 برابر شدن فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم گام ارزنده‌ای در افزایش مشارکت جوانان و آماده شدن آنان برای حضور در فعالیت‌های مختلف اجتماعی است.

‌به گزارش ایسنا، علیرضا بندانی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: اساس و زیربنای برنامه‌های فرهنگی دانشگاه باید از خود دانشگاه و دانشجویان سرچشمه بگیرد و در صورت تحقق این موضوع، چشم‌انداز کار روشن است.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: باید توجه داشته باشیم که دانشگاه مرجع است؛ یعنی باید در لایه‌های مختلف اجتماعی اثرگذار باشد و اگر دانشگاه به‌ درستی وارد این مقوله شود، می‌تواند بخش قابل‌توجهی از دغدغه‌های فرهنگی خود و جامعه را برطرف کند.

وی اظهار کرد: در کنار آن فعالیت‌های دانشجویی در قالب کانون‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری و تشکل‌های دانشجویی نیز محملی مناسب برای پیدایش و ظهور استعدادهای دانشجویان است.

بندانی در ادامه خاطرنشان کرد: افزون بر 600 فعالیت فرهنگی اجتماعی در سال تحصیلی 95- 96 در این دانشگاه انجام شده است.

او گفت: هم اینک 47 انجمن علمی، 16 کانون فرهنگی اجتماعی و سه تشکل سیاسی در دانشگاه سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت هستند که حدود 70 درصد فعالیت دانشگاهها برعهده این نهادهاست.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این دانشگاه ۲۱ فعالیت شاخص مذهبی، ۵۶ فعالیت در حوزه علمی و فناوری، ۲۰۲ فعالیت سیاسی، ۲۹ فعالیت فرهنگی و هنری و ۱۴ فعالیت عمده در زمینه ****** و دفاع مقدس انجام داده است که به طور کلی و میانگین در هر ماه ۲ تا ۳ فعالیت در دانشگاه در سال ۹۵ انجام شده است.

وی برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، نقد و مناظره را از دیگر اقدامات انجام شده از سوی اساتید در جهت روشنگری و ایجاد فضای علمی برای بهره گیری دانشجویان عنوان کرد.
پاسخ
برنامه دانشگاه تربیت مدرس برای جذب 2000 دانشجوی بین المللی
دانشگاه تربیت مدرس

رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: این دانشگاه با پیشبرد برنامه‌های راهبردی خود ظرف 10 سال آینده میزبان 2000 دانشجوی بین المللی در رشته‌های مختلف خواهد بود.

دکتر محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه یکی از اهداف طرح تحول راهبردی دانشگاه تربیت مدرس رساندن دانشگاه به تراز فعالیت‌های بین‌المللی است اظهار کرد: تصمیم داریم دانشجویان خارجی دانشگاه تربیت مدرس را ظرف 10 سال آینده به عدد 2000 دانشجوی بین المللی برسانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه تربیت مدرس زیاد نیست و به 200 دانشجوی خارجی می رسد گفت: البته با توجه به اینکه دانشگاه تریت مدرس تنها در تحصیلات تکمیلی دانشجو می‌پذیرد و مقطع کارشناسی ندارد. بنابراین تعداد دانشجویان این دانشگاه زیاد نیست ولی پیش بینی شده است که چیزی حدود 18 درصد دانشجویان بعد از 10 سال از دانشجویان خارجی باشند که این یک شاخص مهم توسعه برای دانشگاه است.

احمدی ادامه داد: در حال حاضر در رشته های علوم انسانی از کشورهای متنوعی دانشجوی خارجی در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تحصیل هستند که شامل دانشجویان کشورهای نزدیک و دور از جمله اروپا، آسیای دور ، ژاپن، کره، چین و همچنین کشور های همسایه هستند و همچنین در رشته‌های علوم پایه و مهندسی بیشتر از کشورهای همسایه دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند و عراق و افغانستان در صدر این کشور ها هستند. ولی موارد زیادی نیز از کشور های آفریقایی و بعضا کشور های آسیای مرکزی دانشجویانی در این رشته ها در داشگاه تربیت مدرس تحصیل می کنند.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اخبار پیرامون صندوق رفاه و ستاد عمره دانشجویان و امور مربوط به خوابگاه های دانشجویی keiivan 49 9,506 1396/1/25 ، 01:31 عصر
آخرین ارسال: keiivan
  اخبار و اطلاعات دانشگاه آزاد keiivan 70 15,348 1395/11/1 ، 12:12 عصر
آخرین ارسال: keiivan
  اخبار جذب عضو هيات علمي در رشته‌ها و گرايش‌هاي مختلف در دانشگاه keiivan 23 6,574 1395/5/12 ، 05:06 عصر
آخرین ارسال: keiivan
  اخبار و اطلاعات دانشگاه پیام نور/موسسات فراگیر keiivan 29 5,960 1394/12/5 ، 02:55 عصر
آخرین ارسال: keiivan
  اخبار و اطلاعات دانشگاه جامع علمي كاربردي keiivan 15 4,527 1394/11/1 ، 04:44 عصر
آخرین ارسال: keiivan
  اختصاص وام به دانشجویان روزانه دکتری keiivan 0 662 1393/8/3 ، 09:59 عصر
آخرین ارسال: keiivan
  اخبار پیرامون ایجاد رشــــتـه هــای جدیــد در مقـــاطــع مختلف در دانشگاه ها keiivan 6 1,706 1393/7/7 ، 09:12 عصر
آخرین ارسال: keiivan
  اخبار پیرامون دانشگاه های پردیس keiivan 26 9,319 1392/8/13 ، 10:22 عصر
آخرین ارسال: keiivan

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان