امتیاز موضوع:
  • 32 رأی - میانگین امتیازات: 3.06
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
از چه طریق دریفت را کنترل کنیم؟
#1
با سلام
دوستان عزیز ،در این سایت مطالب وزینی در خصوص نحوه کنترل دریفت موجود است.لیکن در مورد راهکارهای موثرکاهش دریفت در سازه های بتنی وفولادی کمتر گفته شده.لذا شما دوست عزیز پیشنهادت چیست؟
(حاصل کار تیمی وهمکاری ، نتیجه برد-برد برای همه هست (یداله مع الجماعه
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)

پاسخ
#2
کلا دو راه برای کم کردن دریفت(drift) یا همون جابه جایی نسبی سازه وجود داره
1: کم کردن نیروی جانبی(نیروی زلزله و...)
2: بالا بردن سختی سازه(با زدن بادبند زیاد یا بالا بردن مقاطع و....)



برای کم کردن نیروی زلزله میتونید وزن ساختمون رو کم کنید و یا نوع سیستم قاب سازه رو جوری بگیرید که مقدار R سازه بیشتر باشه چون هر چی مقدار R(ضریب رفتار سازه) بیشتر باشه مقدار نیروی زلزله کمتر میشه

برای سختی هم میتونید سختی سازه رو بالا ببرید مثلا در سازه مفصلی با زدن بادبند بیشتر و در قاب خمشی با بالا بردن مقاطع
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#3
(1392/5/6 ، 04:57 عصر)فرشاد امن خانی نوشته است: کلا دو راه برای کم کردن دریفت(drift) یا همون جابه جایی نسبی سازه وجود داره
1: کم کردن نیروی جانبی(نیروی زلزله و...)
2: بالا بردن سختی سازه(با زدن بادبند زیاد یا بالا بردن مقاطع و....)



برای کم کردن نیروی زلزله میتونید وزن ساختمون رو کم کنید و یا نوع سیستم قاب سازه رو جوری بگیرید که مقدار R سازه بیشتر باشه چون هر چی مقدار R(ضریب رفتار سازه) بیشتر باشه مقدار نیروی زلزله کمتر میشه

برای سختی هم میتونید سختی سازه رو بالا ببرید مثلا در سازه مفصلی با زدن بادبند بیشتر و در قاب خمشی با بالا بردن مقاطع
تشکر مهندس فرشاد

آیا عامل اصلی دریفت توزیع نامتوازن سختی در سازه نیست؟پس اگر پلان نامنظم باشد چکار باید کرد؟در بعضی از سازه های بی در وپیکر دیده ام در جاهای عجیب وغریب دیوار برسی گذاشته اند آیا این دیوارها برای کاهش دریفت اضافه شده وبعد از جواب نگرفتن از طراحی اضافه شده یا علل دیگری هم دارد؟
(حاصل کار تیمی وهمکاری ، نتیجه برد-برد برای همه هست (یداله مع الجماعه
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)

پاسخ
#4
نقل قول: آیا عامل اصلی دریفت توزیع نامتوازن سختی در سازه نیست؟
نه

نقل قول: اگر پلان نامنظم باشد چکار باید کرد
کار خاصی نمیشه کرد فقط باید سعی کرد جلوی پیچش رو گرفت

نقل قول: در بعضی از سازه های بی در وپیکر دیده ام در جاهای عجیب وغریب دیوار برسی گذاشته اند آیا این دیوارها برای کاهش دریفت اضافه شده وبعد از جواب نگرفتن از طراحی اضافه شده یا علل دیگری هم دارد؟

کلا دیوار برشی به دلیل بعد بالایی که در طول داره میتونه ممان خیلی بالایی تحمل کنه به همین دلیل در سازه های سنگین میان برای مقابله با نیروی زلرله از دیوار برشی استفاده میکنن که البته به دلیل سختی بالایی که دیوار داره خیلی خوب میتونه جلوی دریفت رو هم بگیره
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#5
(1392/5/6 ، 11:21 عصر)فرشاد امن خانی نوشته است:
نقل قول: آیا عامل اصلی دریفت توزیع نامتوازن سختی در سازه نیست؟

کلا دیوار برشی به دلیل بعد بالایی که در طول داره میتونه ممان خیلی بالایی تحمل کنه به همین دلیل در سازه های سنگین میان برای مقابله با نیروی زلرله از دیوار برشی استفاده میکنن که البته به دلیل سختی بالایی که دیوار داره خیلی خوب میتونه جلوی دریفت رو هم بگیره

مهندس جان
یک مشکل مفهومی برای من ایجاد شده از طرفی جابجایی نسبی مرکز جرم عامل دریفت هست که علتش تاحدودی توزیع نامناسب بارهای ثقلی سازه می باشد.پس افزایش ابعاد مقاطع می تواند به اصلاح مرکز جرم وبه تبع آن دریفت کمک کند.ولی وقتی عنوان می شود که سختی بادبند یا دیوار برشی می تواند دریفت را اصلاح کندکمی میکساپ می شم!میظور از سختی مقاومت در مقابل زلزله نیست ؟جرا این سختی تاثیر در اصلاح جابجایی نسبی مرکز جرم وبه تبع آن اصلاح دریفت دارد؟برای همین قبلا پرسیدم "مگر توزیع نامتوازن سختی عامل دریفت است؟!"
(حاصل کار تیمی وهمکاری ، نتیجه برد-برد برای همه هست (یداله مع الجماعه
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)

پاسخ
#6
نگاه کن دریفت یعنی جابه جایی ساختمون حالا ما کلا دو نیرو داریم یکی نیروی زلزله و یکی خنثی کننده زلزله(مثلا ستون ها ،بادبندها و... که مثل ترمز عمل میکنند) حالا هر چی ترمز ها قویتر باشن ساختمون کمتر جابه جا میشه و دریفت کمتر میشه

حالا اگر بخوام ساده بگم ترمز دیوار برشی خیلی بالاتر از ترمز ستونهاست
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#7
برای کنترل دریفت به دلیل نیروی محرک ایجاد شده در ساختمان باید از ترکیب بار زلزله وبار مرده وزنده استفاده کرد که به واقعیت بیشتر نزدیک است.
پاسخ
#8
(1392/5/7 ، 05:26 صبح)ebrahimkazemi51 نوشته است: برای کنترل دریفت به دلیل نیروی محرک ایجاد شده در ساختمان باید از ترکیب بار زلزله وبار مرده وزنده استفاده کرد که به واقعیت بیشتر نزدیک است.

سلام مهندس
ترکیب بار در دریفت لحاظ نمی شود.بلکه خودبارهای زلزله بررسی می شوند به منوهای مربوط به دریفت مراجعه بفرمایید این قضیه را ملاححظه می فرمایید.
پاسخ
#9
برای کنترل دریفت Drift تنها نیرو های زلزله کافی هستن و نیازی به اعمال ترکیب بار زلزله +بار مرده یا زنده نیست




ترکیب بار کنترل دریفت
برای کنترل دریفت در سمت ایکس ex
برای کنترل دریفت در وای ey
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#10
(1392/5/7 ، 10:12 صبح)فرشاد امن خانی نوشته است: برای کنترل دریفت Drift تنها نیرو های زلزله کافی هستن و نیازی به اعمال ترکیب بار زلزله +بار مرده یا زنده نیست




ترکیب بار کنترل دریفت
برای کنترل دریفت در سمت ایکس ex
برای کنترل دریفت در وای ey

سلام مهندس
در مورد سازه هایی که خروج از مرکزیت دارند بارهای exn,exp,eyn,eyp هم در کنترل دریفت شرکت می کنند
(حاصل کار تیمی وهمکاری ، نتیجه برد-برد برای همه هست (یداله مع الجماعه
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)

پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان