امتیاز موضوع:
  • 14 رأی - میانگین امتیازات: 3.36
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اطلاعاتی در مورد راه آهن
#1
اتصال ريل به تراورس بتني:
اتصال ريل به تراورس بتني بر حسب نوع هاي مختلف تراورس بتني داراي شكلهاي مختلفي است.ولي به طور كلي براي اتصال ريل روي تراورس بتني هنگام ساخت تراورس سوراخهايي داخل بتن تعبيه مي كنند.در جداره اين سوراخها نيز شيارهايي به شكل مارپيچي ايجاد مي كنند .سپس داخل اين سوراخها را با چوبهاي سخت كه با پيچاندن فرو مي كنند پر و پيچهاي تراورس را در درون آن محكم مي كنند.در برخي موردها نظير تراورسهاي بتني مختلط اين شيارها ممكن است همراه با مارپيچهاي فولادي باشد كه در شيارهاي بتني كار گذاشته مي شوند و درون سوراخهاي تراورس با قير پر مي شوند وسپس پيچ تراورس را در آن محكم مي كنند.در بعضي از تراورسهاي بتني پيش فشرده نيز همانند تراورسهاي چوبي از زينچه فولادي استفاده مي شود.در تراورسهاي بتني بايد از وسيله هاي ارتجاعي نيز استفاده كرد.
در دیده به جای خواب آب است مرا
پاسخ
#2
ادغام شد :

(1392/8/19 ، 11:50 صبح)aref71 نوشته است: كاربرد ژئوفوم به عنوان خاكريز راه آهن متكي بر بسترهاي سست:
طراحي و اجراي خطوط ريلي در يك كشور از شاخص هاي توسعه يافتگي به شمار مي رود.قطعا توسعه شبكه خطوط ريلي هم از ديدگاه طراحي و هم از ديدگاه اجرائي با چالش هايى روبه رو است.يكي از اين موارد,مسائل مربوط به احداث خاكريز خطوط ريلي,متكي بر بسترهاي سست مي باشد.راه حلهاي مختلفي جهت حل اين مسائل در ادبيات مهندسي ملاحظه مي شود و عمده اين روشها مبتني بر روشهاي بهسازي خاك به منظور تأمين باربري و كاهش نشست است.از ديگر راه كارهايي كه در دهه ي اخير توجه شاياني به آن شده,به كارگيري مصالح سبك با مقاومت مناسب به جاي مصالح خاكي در خاكريز است از جمله اين مصالح مي توان به ژئوفوم اشاره نمود.
ژئوفوم خانواده اي از مصالح سبك كه عمده ترين آن مي توان به EPSاشاره نمود كه به صورت بلوكهاي قالبي شكل توليد مي شود.شروع استفاده از اين محصول به چندين سال قبل يعني سال1960 به عنوان عايق حرارتي در حوزه مهندسي ژئوتكنيك بر مي گردد.تاريخ و محل دقيق استفاده از آن به صورت خاكريز سبك وزن مشخص نيست.اما استفاده عمومي از اين مصالح به عنوان خاكريز,در سال 1972براي يك پروژه جاده اي در نروژ بوده است.
از مهم ترين هدف كاربرد ژئوفوم در خاكريز راه يا راه آهن,كنترل نشست و افزايش ظرفيت باربري بستر با توجه به كاهش وزن ايجاد شده مي باشد.
آزمايشاتي كه در سال 2000براي نمونه هاي مختلف ژئوفومي انجام شده,حاكي از آن است كه با افزايش چگالي,مدول يانگ نيز افزايش مي يابد و رفتار نمونه هاي بزرگتر بهتر از نمونه هاي كوچك مي باشد.
- اصلي ترين امتياز استفاده از بلوكهاي ژئوفومي در خاكريز, چگالي كم اين مصالح
(حدود يك در صد وزن مصالح خاكي براي احداث خاكريز) مي باشد.
آبروها و پلها:
در ساخت جاده يا خطهاي راه آهن گاهي اوقات وجود بريدگي كوچك و بزرگ متخصصان را مجبور مي كند كه از آبروها يا پل استفاده كنند.
در صورتي كه مجراي آبي كوچكي با حداكثر دهانه تا1 متر وجود داشته باشد آن را به وسيله لوله هاي سيماني يا فلزي مي پوشاند.
براي آبروهايي كه عرض دهانه انها بين يك تا دو متر است از يك آبروي سيماني با دو ديوار بتني و كف بتني و سقف بتن مسلح به نام دالوت استفاده مي كنند.
براي مجراهاي با عرض كمتر از 6متر از يك آبرو استفاده مي كنند كه شامل 2 ديواره سنگي و سقف و كف قوسي شكل است.
ساخت پلها به خصوص آن دسته از پلها يي كه بر روي رودخانه ها قرار دارند دشوار است اين مشكل وقتي بيشتر مي شود كه محور پل با محور خط زاويه بسازد. پايه هاي پل بايد موازي با محور رودخانه باشد تا تحت فشار آب از جا كنده نشود.

پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان