نقل قول: سلام
من دو تا سوال به صورت مفهومی برام پیش اومده
1- در نمودار اندر
کنش ستون در قسمت ناحیه کنترل کشش چه اتفاقی می افتد که هم نیروی محوری
مقاوم و هم ممان قابل تحمل کاهش پیدا می کنند؟
2- در صورت این سوال هم ( عکس پیوست)
با اینکه یک ممان ( پی دلتا ) به مقطع اضافه می شود
ممان مقاوم افزایش پیدا می کند چه طور چنین چیزی ممکن است؟
تشکر
به شکلی که ضمیمه کردم دقت کنید. در این ناحیه، مقطع عمدتا به کشش میفته بنابراین ناحیه فشاری کاسته شده و بار محوری قابل تحمل کاهش پیدا میکنه
از اونجایی که ناحیه فشاری کاهش پیدا میکنه لنگر قابل تحمل هم کاسته میشه به این علت که لنگر یک کوپل نیروی فشاری و کششی هست
در حالت کنترل کشش هرچند شکست نرم داریم برخلاف ناحیه کنترل فشار که شکست ترد داریم اما چون از ظرفیت فشاری بتن استفاده نمیشه و بخش عمده ای از بتن به کشش میفته ظرفیت مقطع پایین میاد
در مورد سوال دومتون اگر درست متوجه شده باشم، گاهی اثر کششی لنگر، اثر فشاری نیروی محوری را خنثی میکنه و چون بتن در بخش فشاری موثرتر و فولاد در قسمت کششی مقطع موثرتر هست از نمودارهای آئین نامه ای چنین نتیجه ای به دست میاد....