امتیاز موضوع:
  • 34 رأی - میانگین امتیازات: 3.32
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انتخاب مناسب ترین سیستم باربری ثقلی و جانبی
#1

با سلام خدمت دوستان
با توجه با اینکه اولین گام برای محاسبات سازه،
انتخاب سیستم باربری ثقلی و جانبی مناسب برای اون هست، از مهندسین عزیز مخصوصا
اونایی که تجربه کار طراحی دارند خواهش میکنم به عنوان راهنمایی برای ما تازه
کارها ،یک بررسی و تحلیل جامع در این زمینه ارایه کنن.( به عنوان مثال معیارهای
انتخاب یک سیستم باربری که از لحاظ فنی و اقتصادی مناسب باشه چیه؟ مقایسه بین
سیستم ها از لحاظ مزایا و معایب ؟ و اینکه شما کدوم سیستم رو ترجیح میدین؟)




پاسخ
#2
سوال خیلی کلی هست و جای بحث داره
اگر بخوام یه دید کلی بدم

در مورد سقف:
هر چی وزن سقف کمتر باشه از نظر مهندسی بهتر هست ولی باید به هزینه ها و امکانات اجرایی رو هم نگاه کرد
در حال حاضر تو ایران سقف های متال دک metal deck سقف های خوبی هستند سقف های تیرچه بلوک هم از ابتدایی ترین نوع سقف و کاملا منسوخ شده هستند که ما داریم اجرا میکنیم سقف های بتنی هم معایب و مزایای خودشون رو دارن

در مورد مقاوم در برابر بار های جانبی

سازه فلزی
1- سازه های خمشی: سعی میکنند نیروی زلزله و یا باد رو بین تیر و ستون ها تقسیم و نیرو رو در همان تیر و ستون ها دفع کنند
2- سازه مفصلی با بادبند درون محور: سعی میکنند نیروی زلزله رو به وسیله بادبند ها به پی انتقال بدد و کمترین نیرو رو به ستون ها و تیر ها انتقال بدن
[تصویر:  4fk2763ekpg4vew2aby.gif]
[تصویر:  stoypxfchy14f225.gif]


3- سازه مفصلی با بادبند برون محور: سعی میکنند مقداری از نیرو رو به پی ها انتقال بدند و مقدار قابل توجهی رو با ایجاد خمش در تیر های فلزی از بین ببرن ( دنیا داره توی این سیستم انعطاف پذیر کار میکنه )

[تصویر:  czpz1571s11rxrtg9z1.gif]


سازه بتنی
1- سازه خمشی: سعی میکنند نیروی زلزله و یا باد رو بین تیر و ستون ها تقسیم و نیرو رو در همان تیر و ستون ها دفع کنند
2-سازه های مفصلی و یا ترکیبی: سعی میکنند نیروی زلزله رو به وسیله دیوار های برشی و... دفع و به پی انتقال بدن

خیلی کلی گفتم و سازه های زیادی وجود داره
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#3
با سلام.
دوست عزیزم طبق گفته های جناب مهندس امن خانی عزیزم ،سوال شما بسیار کلی میباشد.
جناب مهندس امن خانی عزیز بسیار خوب توضیح دادند واقعا جای تشکر دارد ،چون همراه با شکل
توضیح دادند.
من تجربیات خودم را در مورد سوال شما بیان میکنم ،امید وارم مفید باشد.
هنگامیکه پلان معماری ساختمان از سوی مهندس معمار برای شما فرستاده میشود ،کار شروع
میشود.
دقیقا مهمترین نکته برای انتخاب یک سیستم باربر جانبی همین جاست.
به طور کلی بهترین سیستم باربر جانبی ،اگر نتواند ملاحظات معماری را بر اورده سازد ارزشی ندارد.
پس ملاحظات معماری موضوع بسیار بسیار مهمی میباشد.
در حقیقت این ملاحظات معماری هست که به نظر من نوع سیستم باربر جانبی را مشخص می نماید.

حال پس از بررسی ملاحظات معماری ،محاسب بهترین سیستم باربر جانبی را انتخاب میکند ،آیا کار تمام هست ؟
پاسخ : خیر .
سیستم باربر جانبی مناسب هست که قابل اجرا باشد.
بسیاری از سیستمهای باربر جانبی وجود دارند که به دلیل نبود نیروی ماهر در آن شهر نمیشود آن سیستم را اجرا کرد.
اگر نیروی ماهر در آن شهر وجود نداشته باشد باید از سایر شهر ها نیروی ماهر وارد کرد که هزینه ی پروژه را بالا میبرد ،بماند
که مشکلات دیگری را هم به همراه دارد.

پس ملاحظات معماری و نیروی ماهر از نکات پنهان انتخاب سیستم باربر جانبی سازه به شمار می روند.
حال اگر این دو مورد برآورده شد می شود در مورد معیار های انتخاب سیستم بار بر جانبی سازه صحبت کرد
که اندکی در مورد این مباحث صحبت میکنم ،ولی برای شروع بدانید که موضوع شما کلی هست و شاید جواب شما خلاصه در
چندین کتاب طرح لرزه ای و مقالات باشد.
خوشبختانه مقالات بسیار زیادی در این زمینه نوشته شده است که می توانید در گوگل سرچ نمایید در این مقالات چند سیستم را
با یکدیگر مقایسه کرده است ،اما صحبتی از ملاحظاتی که در بالا آوردم معمولا در این گونه مقالات نشده است.

اگر قرار بود پاسخ سازه به زلزله تنها به رفتار الاستیک (خطی) آن محدود شود ،انداره ابعاد اعضا (مقاطع) بسیار بزرگ میشد.
که غیر اقتصادی بودن و البته مشکلاتی را در بر داشت.
حال اگر پاسخ سازه به زلزله را از دید رفتار پلاستیک نگاه کنیم ،سازه تغییر شکل هایی را در محدوده فراتر از حد الاستیک تجربه خواهد کرد ،
دقیقا همین جا به یکی از مهمترین معیارهای سیستم باربر جانبی میرسیم .
خاصیتی از سازه که منجر به جذب و اتلاف انرژی ناشی از زلزله توسط اعضا ی آن میگردد. این یعنی شکل پذیری.
بنابراین یک سیستم باربر جانبی باید از شکل پذیری خوبی برخوردار باشد تا بتواند نیروهای بزرگ زلزله را جذب و اتلاف نماید.
با فراهم نمودن شکل پذیری هم سیستم ایمنی داریم و هم مقاطع اقتصادی.
البته معیار های دیگری هم وجود دارند که من تقریبا به مهمترین آن شکل پذیری اشاره کردم ،آن هم کلی.
معمولا در سازه های کوچک خیلی مشکلی از نظر انتخاب سیستم باربر جانبی نداریم ولی در سازه های بلند کار بسیار سخت میشود.
و باید در بعضی از اوقات مهندس محاسب چند سیستم باربر جانبی را امتحان نماید تا یکی که هم اقتصادی و هم اجرایی میباشد را
انتخاب نماید.
سیستم های متداولی برای سیستم باربر جانی وجود دارند که البته بهتر هست که آیین نامه ای باشند.

به نظر من یک مهندس معمار با سواد و با تجربه به شدت می تواند در اقتصادی و اجرایی بودن پروژه موثر باشد.
متاسفانه پلان معماری از سوی مهندس معمار بدون هیچ گونه جلسه ی مشترکی با مهندس سازه به دست محاسب میرسد.
حتما باید قبل از طرح پلان معماری ،مهندس معمار و مهندس محاسب با یکدیگر جلساتی داشته باشند.
امید وارم توانسته باشم کمکی کرده باشم.
تمامی مواردی که گفتم در حد یک پیشنهاد بودند و نه بیشتر.
امید وارم که همیشه موفق باشید.
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
آموزش نرم افزار ایتبس به روش حدی
آموزش طراحی سازه های فولادی به روش حدی
تفسیر آیین نامه 2800 ویرایش چهارم

موسس و مدیر گروه پولاد سازه : مهندس سیامک حسین زاده


پاسخ
#4
سلام یه کم در مورد بار ثقلی توضیح هید siamak_meybodi
پاسخ
#5
(1393/12/13 ، 11:37 عصر)ali rezaiy نوشته است: سلام یه کم در مورد بار ثقلی توضیح هید siamak_meybodi

با سلام.
البته مطلب درباره ی بارهای ثقلی بسیار زیاد هست و من هم نمی دانم سوال جنابعالی
دقیقا در چه موردی برای بارهای ثقلی هست.
ولی اگر سوال رو اینگونه مطرح کنیم که تاثیر بارهای ثقلی بر انتخاب سیستم باربر جانبی چیست ؟ میشود
تقریبا به این صورت پاسخ داد که به طور کلی بارهای ثقلی از نظر مقدار و جهتشان می توانند در انتخاب سیستم باربر جانبی
موثر باشند.
هر چه قدر وزن یک سازه کمتر باشد ،در نتیجه مقاطع اقتصادی تری خواهیم داشت ،نکته ی بسیار مهمی که در این رابطه وجود دارد
این هست که اکثر مهندسان صحبت از کم کردن وزن سازه میکنند که البته صحیح هم هست ،ولی تا چه حدی ؟
موردی بود که خودم دیدم در یک انبوه سازی که متاسفانه به دلیل اینکه انقدر وزن سازه پایین بود سازه پس از بهره برداری امکان واژگون
شدن را داشت. پس وزن سازه باید تا حدی کاهش داده شود که سازه واژگون نشود.یعنی در مرحله ی کنترل واژگونی سازه پاسخ خوبی را بدهد.
اگر از منظر جهت بار ثقلی به موضوع بنگریم ،نتایج مهمی را بدست میاوریم :
مثلا سیستم شطرنجی که فراوان در اینترنت درباره اش بحث شده و البته کتابهای بارگذاری.
موارد بسیار زیاد دیگری هم درباره ی بارهای ثقلی وجود دارند که واقعا نمی شود کامل در این تاپیک بحث کنیم.
امید وارم تا حدودی پاسخ جنابعالی را داده باشم.
موفق باشید.
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
آموزش نرم افزار ایتبس به روش حدی
آموزش طراحی سازه های فولادی به روش حدی
تفسیر آیین نامه 2800 ویرایش چهارم

موسس و مدیر گروه پولاد سازه : مهندس سیامک حسین زاده


پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دانلود فایل صوتی دکتر علیرضا آذربخت با عنوان چالش انتخاب شتابنگاشت " (80 دقیقه) فرشاد امن خانی 0 245 1395/12/20 ، 12:53 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  تئوریهای بار جانبی زلزله و باد کیوان بابایی 3 2,604 1393/12/12 ، 08:16 عصر
آخرین ارسال: gilivy71
  مشاوره در زمینه انتخاب رشته farshad0022 3 1,014 1392/10/17 ، 05:52 عصر
آخرین ارسال: CivilS

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان