مهندسی عمران مای سیویل

ایتبس سیف سپ طراحی آموزش

دانلود جزوه

فیلم Etabs Safe

مای سیویل
راهنمایی
[-]
آخرین ارسالی ها
آسانسور هیدرولیک در ساختمان های قدیمی
شروع کننده:vasvas آخرین ارسال توسط:Amiresh پاسخ ها:5 نکات آموزشی و اجرایی مشاهده:5540 زمان:1395/09/13
آینده ی کاری یک مهندس عمران
شروع کننده:vhdmzh آخرین ارسال توسط:farshidp1 پاسخ ها:20 کار آفرینی-خلاقیت و نوآوری مشاهده:470 زمان:1395/09/12
درخواست نمونه سوال گودبرداری جهت ارتقا پایه 3 به 2
شروع کننده:elyas64 آخرین ارسال توسط:elyas64 پاسخ ها:0 سایر مشاهده:7 زمان:1395/09/12
مدلسازی تحلیل و طراحی سوله در نرم افزار ETABS 2016
شروع کننده:mahmoodimr آخرین ارسال توسط:mahmoodimr پاسخ ها:0 آموزش Etabs به صورت فیلم مشاهده:13 زمان:1395/09/12
طراحی و اجرا سیستم فاضلاب روستایی
شروع کننده:siamak takabi آخرین ارسال توسط:siamak takabi پاسخ ها:0 اجرای راهسازی و سازه های پل مشاهده:10 زمان:1395/09/12
دانلود کرک AutoCAD Civil 3D 2009 (تست شده توسط خودم)
شروع کننده:فرشاد امن خانی آخرین ارسال توسط:Reza-MSR پاسخ ها:9 دانلود نرم افزار لند civil 3d و Land مشاهده:14520 زمان:1395/09/12
طراحی دستی رمپ پله سازه های بتنی
شروع کننده:MOHANDES_ZAMANI آخرین ارسال توسط:891060443 پاسخ ها:3 طراحی سازه های بتنی مشاهده:3059 زمان:1395/09/12
مقالات بهینه سازی سازه ها و الگوریتم های آن
شروع کننده:mehdipanahi آخرین ارسال توسط:nextgen پاسخ ها:4 مقالات مشاهده:2254 زمان:1395/09/11
دانلود کتاب آموزش اتوکد Mastering AutoCAD 2015 And Autocad LT 2015
شروع کننده:آرش نقیبی آخرین ارسال توسط:muhammad nikrou پاسخ ها:8 آموزش اتوکد AutoCad مشاهده:8178 زمان:1395/09/10
دانلود نرم افزار AutoCAD Civil 3D Land Desktop Companion 2009+SP3 (نسخه کامل)
شروع کننده:Reza-MSR آخرین ارسال توسط:Reza-MSR پاسخ ها:2 دانلود نرم افزار لند civil 3d و Land مشاهده:28395 زمان:1395/09/10

آموزش های غیر رایگان و ویژه سایت
/ ویژه*دانلود تمام نشریات عمرانی سازمان معاونت برنامه ریزی و نظارت*ویژه / / آموزش گام به گام طراحی پی های متعارف در سازه ها با استفاده از نرم افزار SAFE v12 / / آرشیو کامل سایت مای سیویل(شامل بیش از 2000 هزار مطلب و آموزش عمرانی)(دانلود یا پست) / / فروش ویژه مجموعه کامل و بی نظیر نرم افزارهای عمرانی شامل جدیدترین نرم افزارهای موجود در دنیا + بی نظیر ترین آموزش های نرم افزاری + آرشیو کل سایت(بیش از دو هزار فایل) / / آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در SAFE / / ویژه دانلود مجموعه 62 قسمتی آموزش نرم افزار sap2000 (فیلم فارسی) ویژه / / فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) این مجموعه رو از دست ندید / دانلود 33 قسمت فیلم آموزش فارسی AutoCad 2012 3D اتوکد سه بعدی (650 دقیقه فیلم) / / دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) / / دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) /

ارسال موضوع ارسال پاسخ
 
امتیاز موضوع:
  • 32 رأی - میانگین امیتازات: 2.34
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انواع پاركينگ و ضوابط طراحي پارکينگها (پارکینگ خیابانی،توقف سنج،همسطح،طبقاتی و..)
1393/08/12 , 02:12 ب.ظ
ارسال: #1
انواع پاركينگ و ضوابط طراحي پارکينگها (پارکینگ خیابانی،توقف سنج،همسطح،طبقاتی و..)
انواع پاركينگ

انواع پاركينگهايي كه امروزه در كشورهاي مختلف مورد استفاده اند ،عبارتند از :

پارکینگ خیابانی - پارکینگ همسطح ها - پارکینگ چندطبقه - پارکینگ بامی - پارکینگ

مکانیکی ، و پاركينگ زير زميني . هريك از اين پاركينگها كه به شرح مختصر آنها مي پردازيم ،

ممكن است انواعي داشته باشد .


پاركينگ خياباني


استفاده وسايل نقليه از سطح خيابانها به عنوان پاركينگ هنگامي مشكل چنداني ايجاد نمي كند كه

تعداد اين وسايل در شهر نسبت به ظرفيت خيابانها كم باشد . ظرفيت جاده را در آغاز طرح معمولا"

طوري در نظر مي گيرند كه جوابگوي نيازهاي آينده طرح باشد .از اين رو ظرفيت هر جاده در

سالهاي اوليه استفاده از آن غالباً بيش از نياز بالفعل آنهاست و به همین علت استفاده وسايل نقليه از

قسمتي از سطح خيابان به عنوان پاركينگ در اين حالت مشكل چنداني ايجاد نمي كند . اما به تدريج

كه بر تعداد وسايل نقليه افزوده مي شود ، كمبود فضاي عبور و مرور وسايل نقليه محسوس مي شود .

در اين صورت ، توقف وسايل نقليه در كنار خيابانها در ساعاتي از روز يا در تمام طول روز ممنوع مي

شود .
جاده را اصولاً براي عبور و مرور وسايل نقليه مي سازند . پس اولويت استفاده از سطح خيابان ، با

وسايل نقليه در حال حركت است . بنابراين در مواقعي كه ظرفيت خيابان براي عبور وسايل نقليه

كافي نيست بايد از توقف وسايل نقليه در آنجا جلوگيري كرد . از طرف ديگر به علت عادت مردم به

استفاده از سطح خيابانها به عنوان پاركينگ ، و كمبود پاركينگهاي عمومي و خصوصي ، و همچنين

افزايش تعداد وسايل نقليه ، جلوگيري كامل و تمام وقت از پارك اين گونه وسايل در خيابانها بسيار

دشوار است . پارك خياباني در اكثر شهرهای دنيا پديده اي رايج است . بنابراين ، به كار گرفتن

مديريت ترافيك براي استفاده از سطح خيابانها به عنوان پاركينگ بسيار اهميت دارد و مي توان با

اتخاذ روشهايي از امكانات موجود به نحو مطلوبي استفاده كرد . در هر حال انتخاب سطح جاده ها به

عنوان پاركينگ از نامناسب ترين روشهاي حل مسئله پاركينگ است زيرا گرانترين و غالباً بهترين

زمينها به پاركينگ اختصاص مي يابند و همین باعث كاهش ظرفيت خيابان ممانعت از سبقت ، افزايش

تصادف ، ايجاد خطر براي عابران پياده و كندي ترافيك مي شود .


زاويه پارك كردن


طرز پارك كردن در خيابانها نيز نكته مهمی است . رانندگان بر حسب مورد ، وسيله نقليه خود را

موازي جدول كنار خيابان يا به حالت زاويه دار با آن پارك مي كنند . هر کدام از اين دو روش مزايا

و معايبي دارد . در پارك موازي طولي از جدول يا كناره خيابان كه براي توقف وسيله نقليه لازم

است ، به حداكثر خود مي رسد ، در صورتي كه اگر وسيله نقليه با زاويه اي نسبت به جدول پارك شود

اين طول اشغال شده كمتر خواهد شد . هرچه زاويه پارك افزايش يابد اين طول كمتر مي شود و

سطح لازم براي پارك وسايل نقليه را در حالتي كه وسيله با زاويه 90 درجه پارك شود به حداقل خود

مي رسد .
براي رانندگان ، پارك كردن به صورت زاويه دار مناسب تر است زيرا ورود و خروج از پارك در اين

حالت راحت تر از حالت موازي صورت مي گيرد . اما در طريقه موازي براي پارك كردن و خروج از

پارك چند دفعه جلو و عقب كردن لازم است .از معايب پارك زاويه اي خطرناك بودن آن در موقع

خارج شدن و قطع ترافيك عبوري است . به علاوه در مواقعي كه ارتفاع جدول كم است ، امكان

اشغال قسمتي از پياده رو توسط وسيله نقليه وجود دارد زيرا وسايل نقليه مي توانند تا حد چرخهاي

جلو خود در پياده رو جلو بيايند و سدي براي عابران پياده به وجود آورند .

در صورت عريض بودن و كم بودن حجم ترافيك آن ممكن است قسمتي از فضاي مياني خيابان را به

پاركينگ اختصاص دهند . از مهمترين عيبهاي اين گونه پاركينگ عبور اجباري سرنشينان وسايل نقليه

پارك شده از عرض خيابان است و احتمال تصادف در اين حالت افزايش پيدا مي كند .

افزايش ظرفيت پاركينگ خياباني

گفتيم كه اگر به علت تعدد مراجعان از نظر تعداد محل پارك محدوديت ظرفيت وجود داشته باشد

بايد ترتيبي داد كه از هر محل پارك چند دفعه در روز استفاده شود . در پاركينگهاي خياباني براي

رسيدن به اين مقصود مي توان از توقف سنج استفاده كرد . كه در ادامه بحث به اجمال آن را شرح

مي دهیم .

توقف سنج

يكي از رايج ترين راههاي اخذ وجه از پارکهاي خياباني و محدود كردن مدت توقف ، استفاده از

توقف سنج است . از توقف سنج كه كارل مگي آن را اختراع كرده است براي اولين بار در سال 1935

استفاده شد . به مرور استفاده از توقف سنج گسترش يافت و امروزه در بيشتر شهرهای بزرگ دنيا از

آن استفاده مي شود .مهمترين نكاتي كه در انتخاب محلهاي مناسب براي نصب توقف سنج بايد در

نظر گرفت ، عبارتند از : لزوم عبور آزاد ترافيك ، لزوم دسترسي به محلهاي مجاور ، و در نظر

گرفتن ظرفيت و فاصله پاركينگهاي عمومي از محل مورد نظر .نصب توقف سنج در محل بدون در

نظر گرفتن وضعيت مناطق مجاور ، ممكن است باعث ايجاد تراكم در خيابانهاي مجاور شود ، زيرا

رانندگان براي فرار از پرداخت وجه ممكن است به خيابانهاي اطراف رو آورند . به همین دليل ،

براي نصب و استفاده از توقف سنجها بايد منطقه اي وسيعتر از منطقه مورد نظر براي نصب توقف سنج

را بررسي و مطالعه كرد .


مزايا و معايب استفاده از توقف سنجها

مزيت مهم استفاده از توقف سنجها آن است كه چون علاوه بر محدود بودن زمان توقف بايد وجه نسبتاً

زيادي هم براي پارك كردن پرداخت ، صاحبان وسايل نقليه معمولاً از توقفهای طولاني و بيجا

اجتناب مي كنند و در نتيجه از هر محل پارك چند دفعه در روز استفاده مي شود . به علاوه چون

محل توقف وسايل نقليه با خط كشي مشخص شده است ، رانندگان براي پارك كردن دردسر چنداني

نخواهند داشت (بر خلاف پاركينگهاي خياباني بدون توقف سنج ) . از مزاياي ديگر استفاده

از توقف سنج در در آمد قابل توجهی است كه بابت حق توقف عايد مي شود و مي توان از آن براي

بهبود وضع ترافيك استفاده كرد . استفاده از توقف سنج معايبي نيز دارند كه مهمترين آنها از اين

قرارند :

استفاده از توقف سنج اصولاً راه حل كلي و جامعي براي مسئله پاركينگ به شمار نمي رود ؛ چون هر

محل پارك بايد براي بزرگترين اتومبيلها ( يا حداقل قدري بزرگتر از اندازه متوسط اتومبيلها ) در

نظر گرفته شود قاعدتاً از تعداد محلهای پارك در مقايسه با حالتي كه توقف سنج وجود ندارد كاسته

مي شود ؛ به ساكنان مناطق مسكوني كه توقف سنج در مجاورت منزل آنها نصب مي شود ، از نظر

پرداخت حق توقف مخارجي تحميل مي شود ؛ به طور كلي ، نصب توقف سنج به زيبايي شهر لطمه

می زند كنترل توقفهاي خياباني با توقف سنج وقتي قابل توجيه است كه نتوان با علائمي نظير

ممنوع ، محدوديت زمان توقف و نظاير آنها از توقف وسايل نقليه در كنار خيابانهاجلوگيري كرد .

لزوم استفاده از اين وسيله غالباً به علت احتياج مبرم به محل توقف براي بارگيري و تخليه ، مراجعه

به سازمانها و موسسات و عدم وجود پاركينگهاي عمومي كافي پيش مي آيد . در اين مواقع ،

رانندگان به اجبار علائم مذكور را ناديده مي گيرند و حتي گاهی به صورت پهلو به پهلو توقف مي كنند .

نصب توقف سنج براي تعيين محل نصب توقف سنجها به اطلاعاتي نياز است از جمله محل مكانهائی كه

براي بارگيري و تخليه لازم اند و فاصله بين آنها نوع اجناسي كه بايد بارگيري يا تخليه شوند محل

ورودي ساختمانها محل لوله های سوخت منازل و ساختمانها ، محل شيرهاي آتش نشاني ، فاصله تا

تقاطعها كه بايد توقف ممنوع باشد ، ايستگاههاي اتوبوس و محل عبور عابران پياده . همچنين بايد

نوع وسايل نقليه اي كه مجاز به استفاده از توقف سنجها هستند مشخص شود تا اندازه و محل پارك

متناسب با آنها در نظر گرفته شود . وسايل نقليه ديگري نيز نظير اتومبيلهاي آتش نشاني ،آمبولانسها

، وسايل حمل و نقل ادارات و سازمانها كه ناچارند در مكانهاي بخصوصي توقف كنند بايد مورد نظر

قرار گيرد . شايد لازم نباشد كه در تمام مناطق همه توقف سنجها را به توقفهای كوتاه مدت اختصاص

داد. شايد بتوان بعضي از محلها را براي توقفهای كوتاه مدت و بعضي ديگر را براي توقفهای طولاني

تر در نظر گرفت . در اين صورت لازم است شكل ظاهري توقف سنجهايي كه براي دو حالت فوق در

نظر گرفته مي شوند باهم تفاوت داشته باشند تا رانندگان در استفاده از آنها دچار اشتباه نشوند .
به طور كلي طول و عرض مناسب براي هر محل پارك را به ترتيب 6 و 2/5 متر در نظر مي گيرند اما

در مواقع اضطراري مي توان طول ھر محل پارك را به 5/8 متر کاهش داد . همیشه بايد بين هر چند

محل پارك فاصله اي قائل شد تا امكان پياده و سوار شدن مسافران از وسايل نقليه ديگر وجود داشته

باشد .


پاركينگ همسطح


پاركينگ همسطح به قطعه زميني اطلاق مي شود كه صرف نظر از شكل آن بتوان از آن به عنوان

پاركينگ استفاده كرد .آنچه در مورد اين گونه پاركينگها اهميت دارد اين است كه قواعد اساسي

طرح پاركينگها در آنها رعايت شود ، به طوريكه از قطعه زمين موجود حداكثر استفاده حاصل شود .

4/75 متر × اندازه محلهاي پارك برحسب مورد ، با توجه به اندازه اتومبيلهایي كه از آن استفاده

خواهند كرد ، بين 2/5 تا 5/5 متر مربع است. عرض مسيري كه بين هر دو رديف در محلهای پارك

در نظر مي گيرند ، بر حسب مربع تا 2/5 مترآنكه عبور يك طرفه يا دو طرفه باشد متفاوت است .

براي عبور يك طرفه در حالتي كه پارك كردن به صورت عمودي در نظر گرفته شود عرضي برابر

شش متر ، و براي عبور دو طرفه با همین زاويه پارك عرضي معادل 7/5 متر بايد در نظر گرفت . در

صورتي كه اتومبيلها با زاويه اي كمتر از 90 درجه پارك شوند ، عرض لازم كاهش مي يابد . چون

امكان گردش اتومبيلها در پيچهاي بين محلهاي پارك اهميت دارد ، به صرفه است كه از چند جاي

پارك براي سهولت گردش صرف نظر شود. شعاع گردش براي اتومبيلهاي مختلف با اندازه های

متفاوتي كه دارند فرق مي كند . قطر دايره گردش بر حسب مورد بين 7/5 تا 15 متر تغيير مي

كند . در عمل ، دايره گردش را با قطر كمتر از 18 متر در نظر نمي گيرند .


پاركينگ چند طبقه


در مناطقي نظير مراكز شهرها ،كه زمين كمياب وگران است ، و يا نزديك فرودگاههای بزرگ و

ايستگاههای مركزي مسافربري عمومي كه در آنها به تعداد نسبتاً زيادي محل پارك احتياج است ،

ايجاد پاركينگهاي همسطح براي جوابگويي به نيازهاي منطقه صلاح نيست . در اين قبيل موارد ، به

جاي پاركينگهاي همسطح از پاركينگهای چند طبقه استفاده مي كنند و در نتيجه برحسب تعداد

طبقات، از مساحت زمين موجود چند برابر استفاده مي شود .
در طرح پاركينگهاي چند طبقه چهار عامل اهمیت بيشتري دارد : 1-مشخص كردن ظرفيت براساس

نيازهاي پيش بيني شده 2-سهولت ورود و خروج وسايل نقليه ؛ 3- مخارج احداث و نگهداري

پاركينگ ؛ 4- رعایت هماهنگی لازم بين ساختمان پاركينگ و ساختمانهاي مجاور .
تعداد طبقات پاركينگهاي چند طبقه تابع چهار عامل فوق الذکر است .



پاركينگ بامي

در محلهايي كه زمين بسيار نادر و گران باشد و ايجاد پاركينگهاي مستقل نيز مقدور يا به صرفه نباشد

، يكي از راههاي ايجاد پاركينگ ، استفاده از بام ساختمانهاست . بدیهی است كه اگر قرار باشد از بام

ساختمان به عنوان پاركينگ استفاده شود.بايد در طرح و محاسبه ساختمان پيش بينی هاي لازم

صورت گيرد .

الف پاركينگ با طبقات شيبدار پيوسته و ترافيك دو طرفه

ب پاركينگ با طبقات شيبدار پيوسته و راه خروجي حلزوني مجزا

ج پاركينگ با طبقات شيبدار و ترافيك يك طرفه با راه عبور مياني

د پاركينگ با طبقات افقي و رابط مستقيم

ه پاركينگ با طبقاتي افقي و راھھاي ورودي و خروجي حلزوني

پاركينگ مكانيكي


در مواقعي كه زمين كافي براي پارکینگهای بزرگ و مناسب وجود نداشته يا بسيار گران باشد ،ممكن

است استفاده ازوسايل مكانيكي ، نظير بالابرهاي مخصوص به جاي رابط ، بيشتر مقرون به صرفه باشد

اين گونه پاركينگها را اصطلاحاً پارکینگهای مكانيكي مي نامند .

پارکینگهای مكانيكي را با توجه به وسايل مورد استفاده مي توان به سه گروه تقسيم كرد :

1- پارکینگهای مكانيكي با وسايل مكانيكي ساده 2- پارکینگهای مكانيكي با حركت افقي

3- پارکینگهای مكانيكي با بالابرهاي ثابت و متحرك

پاركينگ زيرزميني


اين نوع پاركينگ پايين تر از سطح زمين ساخته مي شود اين گونه پاركينگ را مي توان در زير جاده،

ميدان ، پارك ، يا زيرزمين ساختمانهاي مسكوني ، هتلها و ساختمانهاي عمومي ديگر ساخت .

پاركينگ زير زميني بيشتر قسمتي از ساختمان اصلي را تشكيل مي دهد و به علت لزوم صرف هزینه

زياد براي خاكبرداري ، ساختن ديوارها ، شيبهاي مختلف و تاسيسات گوناگون ، كمتر اتفاق مي افتد

كه جدا از ساختمان اصلي ساخته شود . پارکینگهای زيرزميني خصوصيت ويژه اي ندارند و بيشتر

در مكانهايي كه زمين كم و گران باشد ، يا وجود ساختمانهاي باستاني و موانع ديگر اجازه ایجاد

پارکینگهای همسطح یا چند طبقه را ندهد ، ساخته می شوند .


منبع : کتاب مهندسي ترافيک تاليف دکتر جليل شاهی
http://kazemitabrizi.blogfa.com/post/25

فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت http://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) http://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) http://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) http://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) http://goo.gl/GsLsyv
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع ارسال پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  دانلود ورکشاپ نکات اجرایی انواع جوش و طراحی جوش گوشه sabzsaze.com 0 194 1395/05/03 10:10 ب.ظ
آخرین ارسال: sabzsaze.com
  3 دقیقه با انواع اتصالات در سازه های فولادی sabzsaze.com 0 229 1395/04/31 01:15 ب.ظ
آخرین ارسال: sabzsaze.com
  ضوابط تامین پارکینگ و رمپ فرشاد امن خانی 4 8,667 1395/01/18 04:30 ب.ظ
آخرین ارسال: engineer2014
  ویدئو آموزشی ضوابط و محدودیت های استفاده از تحلیل استاتیکی معادل sabzsaze 0 379 1394/04/09 02:07 ب.ظ
آخرین ارسال: sabzsaze
  آشنایی با انواع بادبندها و اتصالات به صورت کاملا تصویری(30عکس) فرشاد امن خانی 15 14,443 1393/12/12 10:39 ق.ظ
آخرین ارسال: CivilS
  دانلود " دستورالعمل طراحي ديوارهاي برشي بتن آرمه در سازه هاي فولادی" (شهرداری شیراز) فرشاد امن خانی 0 886 1393/08/15 03:42 ب.ظ
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  طراحی گام به گام یک سازه فلزی بر اساس ضوابط مباحث جدید مقررات ملی و آیین نامه 2800 کیوان بابایی 7 4,416 1393/07/22 11:06 ب.ظ
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  انواع روش های طراحی و تحلیل و رابطه بین انها saeed_nasri 4 2,581 1393/05/22 03:27 ق.ظ
آخرین ارسال: samcivil1983
  دستورالعمل طراحي ديوارهاي برشي بتن آرمه در سازه هاي فولادي drim_w3 2 1,042 1393/05/07 10:43 ق.ظ
آخرین ارسال: drim_w3
  دانلود فایل درسی اصول طراحي سازه هاي فولادي (دكتر مهدی عليرضايی) mehdipanahi 6 3,750 1393/04/26 01:51 ب.ظ
آخرین ارسال: فرزاد احمدی کرهرودی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان