امتیاز موضوع:
  • 14 رأی - میانگین امتیازات: 2.21
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بازرسی پیچ و مهره (مهندس نیما جاویدان )
#1
متن زیر از کتاب مفید و پربار بازرسی پیچ و مهره نوشته جناب مهندس نیما جاویدان میباشد. پیچ های مهره دار مورد استفاده در صنایع برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
از جنس های فولادهای آلیا‍‍ژی، فولادهای ضد زنگ یا مقاوم در برابر خوردگی،
آلیاژهای آلومینیوم و تیتیانیوم بوده و در جاهایی بکار میروند که به
استحکام بالایی نیاز باشد و در مواردی که به استحکام بالایی نیاز نباشد
بجای پیچ های مهره دار میتوان پیچ ها را جایگزین ساخت. پیچ های مهره دار به
کار گرفته در صنایع هوایی، همواره دارای علامتی بر روی سر خود میباشند، در
صورتیکه هیچ علامتی بروی سر پیچ های مهره دار مشاهده نشود، احتمالا این
پیچ های مهره دار از نوع تجاری میباشند. این علائم یاد شده بسته به تولید
کننده آنها متفاوت می باشد.

پیچ های مهره دار NAS دارای استحکام تسلیم بالایی بوده و با سر فنجانی
شکل خود مشخص میشوند. پیچ های مهره دار با تلرانس بسته، با دقت بیشتری نسبت
به پیچهای مهره دار همه کاره، ماشین کاری شده و در مواردی به کار میروند
که نیاز به انطباق خیلی سفتی باشد. پیچ های مهره دار با تلرانس میتوانند از
هر دو نوع استاندارد AN یا NAS بوده و معمولاً دارای سری با علامتی مثلثی
شکل برجسته یا تو رفته میباشند.

پیچ های مهره دار با استاندارد به کار رفته شده در ساختمان هواپیماها،
پیچ هایی با استاندارد AN3 تا AN20 میباشند. طول پیچ بایستی به انداره ای
باشد که اطمینان حاصل شود بیشتر از یک رزوه در سوراخ پیچ قرار نخواهد گرفت.
این طول، طول گیر (Grip Length) پیچ مهره دار نام داشته و از بخش غیر رزوه
سر پیچ تا ابتدای قسمت رزوه شده اندازه گرفته میشود. طول گیر بایستی کمی
بزرگتر از ضخامت ماده ای که بایستی پیچ را در آن بکاربست باشد.



مهره ها:

مهره های هواپیماها معمولاً دارای علائم معرفی نمیباشند ولی دارای جنسی مشابه با پیچ های مهره دار هستند. بخاطر گستره زیاد [URL=] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) ایجاد شده در برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
هواپیما و موتورشان، مهره ها میبایست قدری شبیه وسایل قفل کننده باشند تا
بتوانند آنها را در جای خود نگه دارند. از روشهای معمول برای ایجاد حالت
قفل کنندگی استفاده از پین های برشی در مهره های چاکدار، استفاده از اینسرت
های فیبری، واشرهای قفل کن و سیم های ایمن میباشند. مهره های چاکدار (با
استاندارد AN 310) همراه با پیچ هایی بکار میروند که تحت بارهای کششی قرار
میگیرند. مهره های برشی ریختگی چاکدار (با استاندارد AN 320) تنها برای
مواردی که تنها [URL=] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) های برشی قرار میگیرند بکار میروند. مهره های ساده (با برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) AN 315, AN 335) نیازمند یک وسیله قفل کنندگی مانند مهره پشت گیر (استاندار AN 316) یا سیم ایمن در این حالت دارند.

این وسایل میتوانند در برابر بارگذاری های کششی بالا ایستادگی کنند.
مهره های شش گوش سبک (با استاندارد AN 340, AN 345) نیز به وسایل قفل کننده
به هنگام کاربردشان نیاز دارند و تنها برای کارهای غیرساختاری بکار
میروند.



واشرها:

واشرهای معمول مورد استفاده در صنایع هوافضا با استاندارد AN 960, AN
970 مشخص میشوند. هدف اصلی یک واشر تخت از بکارگیری آن در نصبیات
هواپیماها، ایجاد یک حالت شیم مانند به هنگام مورد نیاز است. در این حالت
واشر به صورت یک سطح تکیه گاهی عمل کرده و وضعیت مهره های چاکدار را نسبت
به سوراخ مته کاری شده جهت بکار بستن مهره تنظیم مینماید. به هنگام بکار
بستن واشرهای قفل کن، به منظور جلوگیری از آسیب دیدن سطح فلز میبایست از
واشرهای ساده استفاده کرد. واشرهای با استاندارد AN 960 از واشرهای معمول
مورد استفاده میباشند. این واشرها در ضخامت های معمول و ضخامتهای نازک
(حدود نصف ضخامت واشرهای با ضخامت معمول) ساخته میشوند. اعداد بکار رفته در
استاندارد AN 960 نشان دهنده اندازه پیچ برای کارهایی است که مورد استفاده
قرار میگیرند.



پیچ ها:

پیچ ها اغلب در ساختمان هواپیماها بکار گرفته نمیشوند زیرا که دارای [URL=] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
با استحکام پایین بوده، انطباق رزوه لقی داشته و دارای طول گیر تعریف شده
مشخصی نمیباشند (پیچ ها در تمام طول خود رزوه میشوند). با این وجود پیچ های
آلن ماشینی با استاندارد NAS 608 و NAS609 که دارای استحکام کششی بالایی
میباشند را میتوان در ساختمان هواپیماها بکار بست.



بازرسی ظاهری مهره ها:

از آنجایی که بازرسی ظاهری، میتواند موجب کاهش سایر هزینه های بازرسی
نظیر آزمون های مخرب و غیر مخرب شود، بنابر این از اهمیت خاصی برخوردار
است. هرگاه مطابق استاندارد، پیچ یا مهره ای به دلیل وجود عیوب ظاهری مردود
اعلام شود، دیگر نیازی به تستهای بعدی نیست و از طرفی، تنها بازرسی ظاهری
(Visually) برای تایید پیچ و مهره کفایت نمیکند. نکته قابل توجه اینکه،
ابعاد و نوع برخی از عیوب ظاهری بصورت شفاف در استانداردها مشخص شده اند و
تجربه و مهارت بازرس در این هنگام بسیار ضروری است، در ضمن انجام تست های
مخرب در این موارد میتواند کارساز باشد.

همواره تعداد نمونه های ارسالی برای تست های برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
مانند بازرسی چشمی، بیشتر از نمونه های تست مخرب است و از این تعداد،
نمونه های مشکوک برای انجام آزمون های مکانیکی جدا، و تست میشوند.

عیوبی که در بازرسی چشمی مهره ها قابل تشخیص است به شرح زیر میباشد:

  1. ترک ها
  2. شکاف ها
  3. درزها
  4. چین خوردگی یا پلیسه
  5. حفره ها
  6. نشان ابزار
  7. آسیب دیدگی ها


عیوب ترک:

ترک نوعی گسیختگی است که در طول مرز دانه ها یا از میان آنها عبور نموده
و یا در پی ناخالصی ها حرکت میکند. ترک ها اغلب بر اثر تنش بیش از حد، در
حین پرس گرم یا دیکر عملیات شکل دهی و یا در خلال عملیات حرارتی به وجو
آمده و یا اصلا در مواد اولیه وجود دارند.

ترک های آبدهی:

ترک های آبدهی اغلب دارای طول زیاد، شکاف غیر منظم، و کج و معوجی بوده
که ممکن است بر هر سطحی از مهره پدیدار شوند. در هر شرایطی، وجود این نوع
ترک باعث رد نمونه خواهد شد.

[URL=] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) ترک های پس گرم:

ترک های پرس گرم یا ترک های ناخالصی، بر روی سطوح بالایی و پایینی مهره
ایجاد میشوند. در ضمن ممکن است بین سطح بالایی و ضلع کناری مهره نیز پدید
آیند. ترک های ناخالصی به طور ذاتی در مواد اولیه موجود بوده و ناشی از
عملیات تولید نمیباشد. ترک های موجود بر سطوح بالایی و زیرین مجاز هستند به
شرطی که:

بیش از دو ترک بر تمام سطح تحمل کننده بارعبور نکرده و عمقی بیش از ۰/۰۵
قطر اسمی رزوه نداشته باشد (در مورد مهره های فلنجی، وجود ترک در محدوده
میان سطح تحمل کننده بار و کناره های مهره مجاز نمیباشد). ترک در سطح رزوه
شده از حد اولین رزوه کامل (گام) به سمت رزوه های بعدی عبور نکرده باشد، و
میزان پیشروی ترک در سطح اولین رزوه کامل، بیش از نصف ارتفاع رزوه نباشد.

برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) ترک در قسمت قفل کننده مهره نوع:

این نوع ترک، ممکن است بر سطح خارجی قسمت قفل کننده مخروطی یا سطح داخلی آن اتفاق بیفتد. وجود ترک مذکور بلامانع است به شرطی که:

نیازمندی های مکانیکی و کاربردی بر آورده شود، بیش از دو ترک (که از
تمامی عرض دایره تاجی بالای مهره عبور کرده و یا عمقی بیش از ۰/۰۵ قطر اسمی
رزوه داشته باشد) وجود نداشته باشد، ترک در سطح رزوه شده از قله اولین
رزوه عبور نکرده باشد و میزان پیشرفت ترک در سطح اولین رزوه کامل، از عمق
۰/۵ برابر ارتفاع رزوه بیشتر نباشد.



شکاف ها:

عیوب شکاف در مرز بین دو ضلع مهره رخ خواهد داد، شکافی که در مرز بین
یکی از سطوح بالایی یا پایینی و یکی از اضلاع قرار گرفته، نباید عرضی بیشتر
از ۰/۲۵ میلی متر یا ۰/۰۲ عرض تخت مهره داشته باشد. در مورد مهره های
فلنجی،‌ شکاف نباید به قطر داخلی فلنج راه یافته و عرض شکاف بیش از ۰/۰۸
قطر فلنج باشد.

— شــکاف هـــای برشی یا زاویـه دار:

این نوع باز شدگی اگر به سطح تحمل کننده بار مهره یا دایره تاجی شکل مهره
فلنج دار راه پیدا کرده باشد، مردود است. شکاف هایی که در مرز مشترک دو ضلع
مهره قرار دارند، به شرطی قابل قبول هستند که عرض گوشه ای مهره به کمتر از
حد [URL=] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
نرسیده باشد. شکاف های موجود بر محیط فلنج مهره های فلنج دار، به شرطی
مورد تایید هستند که به قطر داخلی سطح تحمل کننده بار راه پیدا نکرده
باشند.

برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) درزهــــا:

درزها به شرطی قابل قبول هستند که عمق آنها بیشتر از ۰/۰۵ قطر اسمی رزوه نباشد.
[URL=] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) چیــن خوردگــی یا پلیــسه:

چین خوردگی ها قابل قبول هستند مگر در مورد مهره های فلنج دار که چین
خوردگی نباید در مرز بین محیط بیرونی فلنج و سطح تحمل کننده بار باشد. در
ضمن چین خوردگی نباید بر سطح تحمل کننده بار راه یابد.
برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) حفره هــــا:

عمق حفره ها نباید بیشتر از ۰/۰۲ قطر اسمی رزوه، بلکه حداکثر ۰/۲۵ میلیمتر
باشد. برای رزوه های با قطری تا ۲۴ میلیمتر، مجموع سطح حفره ها نباید بیشتر
از ۰/۰۵ مساحت سطح تحمل کننده بار باشد. برای قطر رزوه های بیشتر از ۲۴
میلیمتر مجموع سطح حفره ها نباید بیشتر از ۰/۱۰ مساحت سطح تحمل کننده بار
باشد.
[تصویر:  %D8%AD%D9%81%D8%B1%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB...%D9%87.jpg]نـــشان ابــزار:

علائم باقی مانده ناشی از ابزار تولید بر مهره ها، نباید زبری [URL=] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) بیش از ۳/۲ میکرومتر داشته باشد، در غیر این صورت نمونه مذکور مردود میباشد.
[تصویر:  %D8%B9%DB%8C%D8%A8-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9...%D9%87.jpg]


مشخصات پیچ و مهره طبق استاندارد

[تصویر:  %D9%BE%DB%8C%DA%86-%D9%88-%D9%85%D9%87%D8%B1%D9%87.png][تصویر:  ASME-%D9%BE%DB%8C%DA%86-%D9%88-%D9%85%D9%87%D8%B1.png][تصویر:  Diameter-%D9%BE%DB%8C%DA%86-%D9%88-%D9%8...%D9%87.png]




[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  محکومیت مهندس طراح محاسب به حکم اعدام در یک پروژه گودبرداری 7.5 متری فرشاد امن خانی 1 214 1395/12/21 ، 03:00 عصر
آخرین ارسال: mehrazsarafraz14
  دانلود جزوه آشنایی با انواع پیچ و مهره (امیر رضا خان محمدی) فرشاد امن خانی 0 332 1395/7/9 ، 08:13 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  دانلود جزوه "دوره آموزشی فرآیند جوشکاری و بازرسی جوش" (158صفحه) فرشاد امن خانی 0 641 1395/1/27 ، 08:36 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  دانلود سمینار آموزشی " بررسی روش ها و ایمنی تخریب در ساختمانها" (مهندس ریاحی) art47 0 458 1394/11/2 ، 05:10 عصر
آخرین ارسال: art47
  دانلود جزوه دوره آموزشی بازرسی کنترل کیفیت رنگ, سند بلاست و عایق (مهندس قاسمی ) فرشاد امن خانی 0 970 1394/7/30 ، 04:12 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  دانلود جزوه بازرسی جوش (مجید عباسی) فرشاد امن خانی 0 757 1394/7/29 ، 07:07 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  آموزش بازرسی جوش به روش چشمی (VT) به زبان ساده و کاملا ابتدایی فرشاد امن خانی 0 2,174 1394/7/24 ، 05:11 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  آموزش بازرسی جوش به روش چشمی (VT) به زبان ساده و کاملا ابتدایی فرشاد امن خانی 0 32 1394/7/24 ، 04:21 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  دانلود پروژه آشنایی با سازه های پیچ و مهره (علیرضا محمودزاده وزیری) فرشاد امن خانی 0 818 1394/7/11 ، 06:59 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  آشنایی با فرایند بازرسی و استفاده ابزار اندازه گیری جوش (مهرداد افتخاری) فرشاد امن خانی 0 480 1394/7/9 ، 01:39 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان