امتیاز موضوع:
  • 48 رأی - میانگین امتیازات: 2.65
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ترکیب بار کنترل جابجایی سازه؟
#1
همونطور که میدونید اغلب سازه ها لازم است که تحت بارهای جانبی کنترل شوند.

حالا سوال اینجاست.

کنترل تحت کدام حالت یا ترکیب بار؟

کنترل تحت بارهای جانبی به تنهایی؟

یا کنترل تحت بارهای ثقلی + بار جانبی؟

به نظر مورد آخر صحیح تر به نظر میرسد.

صحیح ترین حالت کنترل تحت ترکیب بارمرده + درصد مشارکت بار زنده + بار جانبی

در این حالت ممکن هست نسبت به حالتی که سازه تنها تحت حالت بار جانبی کنترل می شود، جابجایی کاهش یا افزایش یابد.

نظر شما چیه؟
پاسخ
#2
سلام مهندس
برای سازه های غیر صنعتی برای کلیه ی حالات بار دریفت کنترل میشه
و اینطوریه بدون صرف وقت برای پیدا کردن بار بحرانی بیشترین جابه جایی نسبی بدست میاد
ولی برای سازه های صنعتی به شخصه کنترلو برای بار مرده+بار باد کنترل میکنم فقط
پاسخ
#3
البته من تا حالا در آیین نامه جایی ندیدم که گفته باشه برای ترکیب بار دریف را کنترل کنیم . مهندس فلاح منش شما بر اساس آیین نامه میگید که دریفت را برای ترکیب بار کنترل می کنید ؟؟
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#4
متاسفانه آیین نامه دراین زمینه هیچ اطلاعات کافی نداده و فقط گفته برای بار جانبی
در حالت طبیعی سازه دریفت باید کنترل بشه یعنی با حضور بار مرده و زنده
و اینکه بار جانبی خالص در نظر گرفته بشه (به نظر من) نتایج غیرواقعی تر میشه
پاسخ
#5
مثلا ما می تونیم بگیم در حالت سرویس بار مرده کف به سازه اعمال نمیشه که بخایم اثرش رو در نظر نگیریم؟

البته منظور من ترکیب بار بدون ضریب هست.
پاسخ
#6
(1392/3/22 ، 11:19 صبح)malaki_mall نوشته است: مثلا ما می تونیم بگیم در حالت سرویس بار مرده کف به سازه اعمال نمیشه که بخایم اثرش رو در نظر نگیریم؟

البته منظور من ترکیب بار بدون ضریب هست.

مهندس بیشتر توضیح میدید؟
پاسخ
#7
در روش تنش مجاز بحثی نیست.

در روش بار و مقاومت هم از ترکیب بار بدون ضریب استفاده کنیم. مثل

D+0.2L+E

D+E

هر کدوم که بحرانی تر باشن

البته خیلی هم بدون ضریب نشد!
پاسخ
#8
در حال باید آیین نامه را مبنا کار قرار داد و نمیشه بر اساس قضاوت این کارارو کرد . آیین نامه کاملا واضح است گه اصلا اسمی از ترکیب بار نبرده است .در آیین نامه های معتبر مثل ASCE که آیین نامه ما ترجمه شده ی اینها هستند اصلا نامی از ترکیب بار برده نشده است
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#9
من اصلا کاری به ترکیب طراحی ندارم مهندس.

قضاوت هم نیست، چیزی که دارم میگم کاملاٌ واضحه.
پاسخ
#10
مهندس سلطان آبادی عزیز
بسیار ممنون بابت تذکر
پست ابتدایی خودمو اصلاح کردم چون با بی دقتی نوشته بودم و اشتباه
حق کاملا باشماست همیشه کنترل برای حالات بار انجام میشه(ex,exp,exn,ey,eyp,eyn)
که بعضی ها برای expو eyp کنترل میکنن و منظورم این بود که با این استدلال که بحرانی تر هستن
درمورد پست دوم من فقط نظرمو گفتم ولی به قول شما چون در آیین نامه حرفی از ترکیب بار نزده
بر اساس حالات بار جانبی کنترل میشه.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ترکیب بارهای طراحی اینن نامه های Aci 318 02-08 miladezati 6 5,285 1396/4/7 ، 11:30 عصر
آخرین ارسال: Saeed_pmt
  نحوه محاسبه وزن موثر لرزه ای سازه + یک مثال زینب خوش کلام 0 609 1395/2/19 ، 11:20 صبح
آخرین ارسال: زینب خوش کلام
  آموزش تعریف ترکیب بارهای طراحی سازه های متعارف حمید فلاح منش 153 43,642 1394/8/23 ، 02:20 عصر
آخرین ارسال: Benny
  رفع ابهام بند 3-3-2(ضریب نامعینی سازه) آیین نامه 2800 علی خیرالهی 13 4,465 1394/8/21 ، 12:29 صبح
آخرین ارسال: علی بهنیا
  پروژه بارگزاری سازه بتنی (ساختمان مس***ی پنج طبقه)(سعید میری) saeid.north 0 801 1394/4/19 ، 01:37 عصر
آخرین ارسال: saeid.north
  پروژه بارگزاری سازه بتنی (درمانگاه شش طبقه)(سعید میری) saeid.north 0 804 1394/4/13 ، 07:53 عصر
آخرین ارسال: saeid.north
  محاسبه وزن سازه فلزی و بتنی mojde92 5 1,921 1394/1/13 ، 01:52 صبح
آخرین ارسال: miladezati
  در خواست ترکیب بارهای ویژه آیین نامه aisc-asd89 sazeha 1 1,323 1393/2/15 ، 02:48 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  حالات بار استاتیکی و ترکیبات بار در طراحی سازه ها admin 0 1,030 1393/1/15 ، 05:00 عصر
آخرین ارسال: admin
  نحوه بارگذاری آسانسور و توزیع آن در سازه admin 0 1,466 1393/1/15 ، 04:53 عصر
آخرین ارسال: admin

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان