امتیاز موضوع:
  • 113 رأی - میانگین امتیازات: 2.84
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تنظیمات سیستم دوگانه قاب خمشی متوسط+مهاربند واگرا در etabs
#1
با سلام خدمت دوستان...
قاب دوبعدی با سیستم دوگانه خمشی متوسط +مهاربند واگرای ساده در نظر گرفته شده....
در طراحی به روش asd89 و همچنین AISC2005-LRFD در ETABS چگونه باید عمل کرد؟
اگه دوستان مراحل کار و تنظیمات خاص و کنترلهای صورت گرفته رو توضیح بدید، ممنون میشم.
پاسخ
#2
کنترل خاصی نیست فقط ضریب R فرق میکند.
پاسخ
#3
اگر سیستم EBF شما در حد شکل پذیری معمولی باشد بهتره از آیین نامه AISC-ASD89 استفاده کنید . در این حالت باید دو فایل تشکیل دهید یکی بر اساس تنظیمات قاب خمشی و یکی بر اساس مهاربند واگرا . در هر فایل باید ترکیب بارهای تشدید یافته جهت مورد نظر را وارد کنید و در آخر نتیجه دو فایل را با هم تلفیق دهید .
اگر سیستم EBF در حد شکل پذیری ویژه است بهتر است از آیین نامه AISC360-05/IBC2006 به روش LRFD استفاده کنید . چون در این آین نامه تمامی ضوابط این سیستم ( EBF ) اعمال میشود .در این سیستم اگر به فصل سوم مبحث دهم مراجعه کنید مشاهده میکنید که کلی ضوابط را باید برای این سیستم به سازه اعمال کنید که خود برنامه اکثر این ضوابط را رعایت میکند و کار شما خیلی راحت تر میشود . دو سیستم بودن در این حالت هم باید رعایت کنید . که باید دو فایل تهیه کرده و در هر فایل تنظیمات خاص خود را وارد کنید
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#4
با سلام و تشکر از شما....
سوالاتی هست که اگر لطف کنید و راهنمایی کنید ممنون میشم..(اگر سیستم دوگانه خمشی + واگرا با شکل پذیری بالا باشد در LRFD)
1.برای فایل EBF بایستی اتصالات تیر و ستونها صلب باشد؟

2. تنظیمات کلی آیین نامه بصورت زیر درست است؟

FRrame Type=EBF و Seismic Design=D و RHO=1 و Sds=0.5 و R=R2800/1.4=7/1.4=5 و OMEGA =2.4 و Cd=0.7*5=3.5
design Analiys Metod=Effective Length و Second Order Method=Amplifid 1st و Ignore Seismic=no و ignore special load= no

2.تنظیمات مربوط به تیر، ستون و مهاربندها برای فایل EBF بصورت زیر در ست است؟
برای ستونها و مهاربندها = k major=k minior=k major braced=k minor braced=1 و K LTB=0.001 و B1=B2=1
تیرها = LTB=0.001
تنظیمات منوی Special Seismic Data For Design با این صورت است؟
Rho=1 و design Catagory=D و Lateral FORCE Resisting=DUAL System و omega=2.4 و DL=0

4. برای فایل دوم قاب خمشی نیز مانند بالا عمل کنم؟

5. تلفیق این دو چگونه انجام می شود؟

6. برای کنترل 25% قاب خمشی چگونه عمل کنم؟
سوالاتم زیاد بود ببخشید.....
پاسخ
#5
1- بستگی به نحوه اجرای بادبند EBF دارد . یعنی اگر تیر پیوند در وسط قرار گیرد باید اتصال تیر سراسری متصل به بابند به صورت مفصلی تعریف شود ولی اگر تیر پیوند در انتها ( یعنی به ستون متصل باشد ) باید اتصال تیر متصل به بادبند را گیردار تعریف کنید . دیگر تیرها در جهت EBF باید حتما به صورت مفصلی مدل شوند و نه گیردار .

2- اگر بخواهید از ترکیب بارهای خود برنامه و آیین نامه AISC360-05/IBC2006 استفاده کنید :
تمامی مواردی که گفتید درست است . ولی اگر بخواهید از ترکیب بارهای مبحث دهم استفاده کنید باید از ضریب R که در مبحث ششم است استفاده کنید . همچنین ضریب Sds=0 و همچنین باید مقدار ضریب Omega0 را 20درصد افزایش دهید . در این حالت است که میتوانید از ترکیب بارهای مبحث دهم استفاده کنید

3-برای تیرها : Unbraced Length Ratio(Minor) باید عدد کوچک وارد کنید . همچنین فقط تیرهای متصل به بادبند را باید از نوع EBF تعیین کنید . سایر تیرهای جهت EBF برای اینکه ضوابط سخت گیرانه در نظر گرفته نشود بهتر است که گزینه OMF را استفاده کنید . همچنین باید برای تیرهای متصل به بادبند مقدار Ry=1 ویرایش کنید .برای ستونها هم میتونید مثل شکل زیر عمل کنید( توجه کنید مثل حالت تیرها باید فقط ستونهای متصل به بادبند را EBF در نظر بگیرید و ما بقی ستونها را حالت OMF در نظر بگیرید )

[تصویر:  t6zfp4loaw2rshnjsns.jpg]

4- در فایل دوم باید باید ضریب Omega0 و Cd و ... را مطابق با قاب خمشی استفاده کنید .

5- تلفیق این دو باید به اینطور باشد که بعد از طراحی کامل فایل اول و دوم هر دو فایل را جلو خود گذاشته و مقاطعی که در هر فصل بزرگتر هستن را به عنوان نتیجه طراحی پایانی در نظر بگیرید

6- 25 درصد قاب خمشی زمانی خواهد بود که در یک جهت هم قاب خمشی باشد و هم بادبند که فکر نمیکنم به درد شما بخورد

پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#6
تشکر از اینکه شما وقت میزارید و پاسخ میدید...اما فکر کنم سوال بنده رو جابجا گرفتین
مدل من یک قاب دو بعدی است و در جهت Y چیزی ندارم...سیستم من سیستم دوگانه است یعنی در یک جهت قاب خمشی متوسط+ مهاربند واگرا با تیر پیوند میانی؟؟؟
پاسخ
#7
در این حالت فایل را به اسم جدید و در فولدر جدیدی کپی کنید . سپس تمامی بادبند ها را حذف کنید . مقدار ضریب زلزله را در 0.25 ضرب کرده و سازه را با مشخصات قاب خمشی مجددا طراحی کنید . بعد از طراحی باید مقاطعی که برنامه مشخص کرده است را کنترل کنید . همزمان فایل اصلی را هم به صورت جداگانه Open کنید و نتایج را با هم مقایسه کنید . اگر مقاطع در فایل دوم تماما جوابگو بودن ( حتی اگه غیر اقتصادی باشند ) خب که هیچ ولی اگر عضوی در فایل دوم جوابگو نباشد باید به تعویض آن عضو در همان فایل اقدام کرد ، سپس در فایل اصلی آن عضو یا اعضا را با همان پروفیلی که در فایل دوم تغییر داده اید ، تغییر میدهید . و در آخر مجددا فایل اصلی را هم یکبار دیگر تحلیل و طراحی کنید .
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#8
پس در فایل اول من اتصالات تیر و ستونها صلب و حالت طراحی EBF است؟
در حالت قاب خمشی مقدار زمان تناوب که در محاسبه C=ABI/R کاربرد دارد بر مبنای حالت خمشی T=0.08H^3/4 در برنامه وارد می شود یا بر پایه سیستم دوگانه 0.05H^3/4 ؟

سوال دیگر بنده این است که مقدار R رابر مبنای 2800 وارد کرده ولی ترکیب بارهای زلزله را در 1.4 ضرب کردم....به این شکل صحیح است؟( طراحی براساس AISC-LRFD نه مبحث 10)
در مورد کنترل تغییر مکان نسبی توضیحی می دهید؟به چه شکل کار انجام می گیرد؟
یعنی تغییر مکانهای نسبی 0.7R ،مقدار R همان R 2800 خواهد بود؟
من با نرم افزار تحت اکسل PRO فایلهای دوبل ناودانی را مدل کرده که در برنامه باز هم غیر فشرده شناخته می شوند؟
در سایت هم مقاطع دوبل ناودانی که خود شما برای دانلود گذاشته بودید هم در نرم افزار غیر فشرده شناخته می شوند؟

پاسخ
#9
در این حالت هم باید دو فایل تشکیل دهید . یکی تنظیمات سیستم قاب خمشی و یکی دیگه تنظیمات سیستم EBF .
سیستم دوگانه جز سایر سیستمها می باشد و برای محاسبه زمان تناوب باید از رابطه سوم مبحث ششم استفاده کنید.

بله اگه R را از آیین نامه مبحث ششم یا 2800 برداشت کرده باشید باید در ترکیب بارها به نیروهای زلزله ضریب 1.4 را اعمال کنید .

در مورد تغییر مکان نسبی طبقات بحث مفصلی داره که قبلا در سایت در موردش بحث شده است و میتونید از آنجا کمک بگیرید ( در سایت سرچ کنید )
اگر از نرم افزار Proper برای مقاطع استفاده کنید قاعدتا برنامه می تواند فشردگی آنها را تشخیص دهد ولی اگر برنامه به هر دلیلی انها را غیر فشرده فرض کرد می توانید آنها را حالت Box با ابعاد تقریبا مشابه با ناودانی ها استفاده کنید ( خود من از این حالت برای مقطع ناودانی ها استفاده میکنم و به صورت دستی هم کنترل کردم که حالت Box ضعیفتر از حالت دوبل ناودانی در واقیعت است پس اگر Box جوابگو باشد مطمئنن دوبل ناودانی هم که معادل آن است جوابگو است )
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#10
ببخشید..یعنی به شکل زیر عمل می کنیم:
ابتدا فایل اصلی ساخته می شود(سیستم دوگانه) و طراحی بر اساس حالت EBF انجام میگیرد(اتصالات تیر و ستون گیردار و پارامترهای طراحی تیر و ستونها همگی برحسب EBF )....
سپس در یک فایل جدید مهاربندها حذف و حالت طراحی IMF شده و پارامترهای تیر و ستونها مطابق حالت خمشی می شود ولی مقدار T همان مقدار سیستم دوگانه است...و مقدار 25% برش پایه را وارد کرده و طراحی انجام می شود..سپس با حالت اول مقایسه و فایل نهایی ایجاد می شود و فایل نهایی را در حالت EBF دوباره تحلیل و طراحی کرده و کنترل تغییر مکان انجام می گیرد..
بنده درست متوجه شدم؟
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سختی یک قاب در ETABS afshin_ipe 2 69 1396/5/27 ، 03:54 عصر
آخرین ارسال: علی خیرالهی
Question مشکل در Run و پس از Run در ETABS enerzhi 50 13,136 1396/5/13 ، 11:03 عصر
آخرین ارسال: hoticeinfrige
  تنظیمات طول موثر ستون فلزی marsello 1 108 1396/4/25 ، 10:48 صبح
آخرین ارسال: حمید فلاح منش
  نحوه وارد کردن ترکیب بارها به ETABS ابراهیم یزدانی 4 5,437 1396/3/21 ، 09:59 عصر
آخرین ارسال: mortazalayegh
  ترکیب سیستم بابر جانبی در ارتفاع سازه hamidreza4822 1 183 1396/3/19 ، 08:01 عصر
آخرین ارسال: hamidreza4822
Thumbs Down مشکل باز کردن فایل etabs najafi_vahid 18 8,891 1396/3/11 ، 04:12 عصر
آخرین ارسال: civil92
  سوال درباره اجزا محدود etabs shantash 1 324 1396/2/8 ، 01:29 صبح
آخرین ارسال: shantash
  مشکل در تحلیل در etabs 2015 arvin66 5 2,445 1396/2/2 ، 05:10 عصر
آخرین ارسال: sajad222
  پرسش و پاسخ درباره قابلیتهای جدید ETABS 2015 siamak_meybodi 17 6,230 1395/11/20 ، 11:19 عصر
آخرین ارسال: صالحه ممدوح
  سوال برای چک کردن سازه در etabs 2016 7mycivil 0 379 1395/11/17 ، 07:04 عصر
آخرین ارسال: 7mycivil

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان