امتیاز موضوع:
  • 25 رأی - میانگین امتیازات: 3.28
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تنظیمات طراحی فلزی(aisc89)
#1
با عرض سلام و تسلیت محرم
تو تنظیمات طراحی ایتبس برای سازه های فلزی (aisc89) یه چن جا گیر گردم ممنون میشم یک به یک راهنماییم کنین
1-تو تنظیمات جزئی پارامتر های ستون ها دو قسمت unbraced length raito (mujor( , unbraced length ratio (minor ltb) و تو تیر ها قسمت unbraced length raito(major) هستش که تو تنظیمش موندم . تو پروژه های مختلفی هم که دانلود کردم تو طبقات مختلف عدد های متفاوتی نشون میده . این فاکتور ها دقیقا چین و تنظیمش چطوریه؟

2-این که تو جزوه ها میخونم تو تمام طراحی های aisc89 چه قاب خمشی باشه چه ساده یا ترکیبی braced frame رو انتخاب کنیم تا چه حدی درسته؟لطفا توضیح دهین

3- تو تنظیم فاکتور هایی که تعدادشون هم 5 تاس و دارای انتهای abs هستن تو یه جا دلسل میارن که 0.0254 و یه جا می نویسن 1 بنویسیم . من از چه قاعده ای بفهمم چطور تنظیمش کنم؟

4- تو قسمت check type تو جزوه ای که دانلود کردم نوشته both بنویسین تو پروژه ها بیشترشون raito انتخاب شده . ایا قاعده ای داره ؟ کدومشن رو بنویسیم؟

5- تو قضیه تنظیم فشردگی مقاطع جفت تو جزوات نوشته به جای 0.6fy از 0.66fy استفاده کنین؟ دقیقا این چطور تو aisc تنظیم میشه؟ اصلا من در این مورد چه کار کنم؟

6- در ضمن تو اینترنت لینک خوبی که به پارامتر های طراحی تو aisc89 به صورت کامل بپردازه سراغ دارین؟
از وقتی که برا خوندن و جوابشون میزارین متشکرم
پاسخ
#2
سلام
جواب سوال اول : تنظیمات پارمتری طراحی -----» برای ستونهای نیاز داریم بدانیم که در چه جهتی قاب خمشی و یا در چه جهتی مهاربند دارید اگر ساختمان در هر دوجهت دارای مهاربند باشد Kmajor ( ضریب طول موثر حول محور اصلی ستون ) و kminor ( ضریب طول موثر حول محور فرعی ستون ) را برابر یک بگیرید .
و اگر ساختمان در جهت x , y قاب خمشی باشد . شما نیاز دارید که مقدار cm major ( ضریب لنگر حول محور اصلی ) و cm minor ( ضریب لنگر حول محور فرعی ) را 0.85 وارد نمایید .
اگر ساختمان در جهت x قاب خمشی و در جهت y مهاربند باشد نیاز دارید که مقدار minor = 1 و مقدار cm major = 0.85 وارد نمایید .
در صورتی که ساختمان در جهت x مهاربند و در جهت y قاب خمشی باشد باید مقدار cm minor = 0.85 و مقدار k major = 1 وارد نمایید .
وبرای تیرهای که اکثر مواقع به دلیل مدفون شدن در سقف بتنی طول مهارنشده بال فشاری تقریبا صفر می شود و برای تعریف این مورد تنظیم باید مقدار minor ltb ( نسبت طول مهار نشده تقسیم بر طول عضو حول محور فرعی ) که باید یک عدد کوچک همانند 0.001 و یا 0.01 وارد نمود در غیر این عدد پیش فرض 1 می باشد که برنامه این مقدار را به عنوان تیر فاقد مهار جانبی در نطر می گیرد .

جواب سوال 2 : دقیقا متوجه منطور شما نشدم ما در تنظیمات طراحی نوع قاب را برحسب سیستم سازه انتخاب می کنیم اگر در هردوجهت سیستم مقاومتی سازه مهاربند باشد تعریف شما صحیح است در غیر این خیر

جواب سوال 3 : متوجه منظور شما نشدم دقیقتر بیان نمایید

جواب سوال 4 :کنترل خیر را در این برگه وارد می کنیم که Ratio ( مقدار نسبی ) , Absolute ( مطلق ) , Both ( هردو روش کنترل ) را خواهیم داشت اما مبحث دهم مقدار خیز را براساس نسبتی از طول دهانه محدود می کند پس باید گیرنه Ratio ( مقدار نسبی ) را فعال نمایید .

جواب سوال 5 : ما در این گزینه مقدار تنش مجاز تیر را فعال می کنیم و به صورت دستی این مقدار حول محور اصلی ( Fb33 ) برابر یا 0.66 fy در صورتی این مورد را انتخاب می کنید که مقطع تیر لانه زنبوری شده نباشد و همچنین در مقاطع تعریف شده اتوسلکت ایتبس مقاطع فشرده باشند .
اما اگر مقطع تیرها به صورت عمومی ( جنرال ) تعریف شده باشد .در این حالت مقطع غیر فشرده در نظر گرفته می شود و تنش مجاز خمشی برابر با 0.6fy خواهد بود .
به واحد برنامه برنامه جهت تعریف تنش مجاز دقت نمایید تا مقدار وارد شده مطابق با واحد برنامه طراحی باشد .
موفق باشید
پاسخ
#3
ممنون از وقتی که گذاشتین
تو سوال سومم منظورم فاکتور های live load limlt,abs -- dl limit,abs -- superdl+ll limit,abs -- toyal limit abs -- total camber-- limit abs هستش که تو جزوه ای دلیل میاره که 0.0254 بنویسین یه جا گفته شده همشون رو یک بنویسین . در این مورد چه کار کنم؟

تو سوال دوممم منظورم frame type است که دو گزینه moment frame و braced frame داره اگه سازمون کاملا ساده بود با توجه به فرمایشتون braced fame رو انتخاب میکنیم حالا اگه ترکیبی یا خمشی بود چی کار کنیم ؟(چون تو جزوه ای گفته جهت اطمینان یا چیز دیگه اونارو هم braced frame انتخاب کنیم)؟ به نظرتون چی کار کنیم؟

در مورد سوال اخرم . من تیر هامو اگه تک باشن از import i/wide flang وارد میکنم اگه جفت باشه از section disigner درستشون میکنم حالا تنش رو 0.66fy بگذارم یا 0.6fy؟ در ضمن جوابی که میگین فقط در مورد تیر هاس یا تو ستون ها و بادبند ها هم اینیکه میگین صدق میکنه؟
ممنون از زحماتتون
پاسخ
#4
خواهش می کنم دوست عزیز
کلیه پیش فرضهای برنامه مناسب است و نیازی به تغییر ندارید فقط جهت عدم پیش خیز باید مقدار Specifed camber را برابر صفر لحاظ نمایید باقی موارد گفته شده نیازی به تغییر ندارند و این موضوع ارتباط با مقادیر خیز نسبت به حالت بار دارد .
در سوال بعدی شما باید اگر قاب خمشی در سیستم دارید گزینه moment frame و اگر مهاربندی باشدbraced frame حال اگر سازه شما در دو یا یک جهت قاب خمشی بود باید moment frame را انتخاب نمایید .
مقاطع را فشرده در نظر بگیرید و تغییرات را با 0.66 fy اعمال کنید چون بیشتر مقاطع نورد شده کارخانه ای شرایط فشردگی را خواهند داشت .
برای تیرها این مورد را اعمال می کنیم .
لطفا بیان کنید از چه جزوه اموزشی استفاده می کنید ؟
آرزوی موفقیت
پاسخ
#5
با سلام دوباره
تو بادبند ها با توجه به همگرا یا واگرا بودن قسمت های unbraced length raito (major) unbraced length raito (minnor ltb , kmajor , k minnor رو دقیقا با چه عدد هایی پرکنیم ؟. البته اقای امن خانی تو تاپیکی بهش اشاره کرده ولی عدد های 1 و 0.76 و 0.5 رو به ترتیبی که ایشون فرمودن تو پروژ ه ها عمل نمی کنن. مثلا ایشون فرمودن raito (minor رو 0.76 بنویسین در حالی که تو پروژه ها kmajor رو برابر با 0.76 در نظر میگیرن . ممنون میشم نظرتون رو بدونم


در ضمن تو اعمال 0.66fy از راهنمایی تون متشکرم . اما میشه مثل همه پروژه ها که از صبح تا الان برسیشون کردم منم این عدد رو دست نزنم خود برنامه اعمال کنه؟
ممنون از شما
پاسخ
#6
سلام
جهت تنظیم مهاربندها نیاز دارید بدانید مهاربند از چه نوع می باشد سپس بر حسب نوع مهاربند تنظیمات مربوطه را در برگه مشخص تعریف نماییم
پس با انتخاب مهاربندها باید در برگه موجود unbraced length ratio ( نسبت طول مهار نشده ) و kmajor , kminor ( ضرایب طول موثر ) رابا توجه به ماربند تنظیم نمود .
برای مهاربندهای ضربدری نسبت طول مهارنشده 1 و k minnor= 0.67 و kmajor = 0.5
برای سایر مهاربندها ( مهاربند هفتی و یا هشتی ، مهاربند و اگر ebf ) فقط ضرایب طول موثر را برابر یک اعمال نمایید .

می توانید این مقدار را به صورت دستی وارد نمایید یعنی همان در نظر گیری مقدار 0.66fy مقطع فشرد ولی اگر اعمال نکنید برنامه محتویات ان را از steel frames design و برنامه ایتبس تنش مجاز را محاسبه می کند .
خواهش می کنم دوست عزیز باز اگر سوالی داشتید من در خدمت شما هستم .
موفق باشید
پاسخ
#7
سلام
برای جهت بادبند ها صعیف و قویش باید دقت بشه
همیشه k major برابر 0.5نمیشه باید دقت بشه به جهت قوی و ضعیف بادبند
باید دقت بشه که ضریب طول موثر برای کمانش داخل صفحه 0.5 برای خارج از صفحه برابر 0.67 یا یکم دست بالا تر 0.7 درنظر گرفت

در مورد ستونها حتما دقت بشه که جهت قوی در جهت قاب خمشی باشه وحتما ضریب طول موثر به صورت دستی محاسبه و اعمال بشه

پاسخ
#8
با سلام دوباره

تو اموزش تنظیمات طراحی فلزی دوستان بخشی به عنوان تنظیمات ترکیب دو سیستم سازه ای ذکر کردن و از frame type صحبت شده . ضمن تشکر می خواستم بپرسم میشه به جای این کارها که وقت گیر هستش به این صورت عمل کنیم که اگه تو سازمون اصلا قاب خمشی تو هیچ جهتی نداشتیم . و به عبارتی از مهاربند ها یی همچون واگرا و همگرا یا ضربدری استفاده کرده باشیم به صورت کلی همه ی اعضا رو با braced frame تنظیم و طراحی کنیم . واگه تو سازمون حتی تو یه جهت هم قاب خمشی وجود داشت کلیه اعضا از بادبند گرفته تا ستون رو با moment frame تنظیم و طراحی کنیم . ممنون میشم اقای بابایی نظرتون رو دراین باره بدونم
پاسخ
#9
سلام
من قبلا این جواب را درپست 4 برای شما ارسال کردم اگر غیر این منظورتان هست لطفا دقیقتر بیان نمایید .
پاسخ
#10
با سلام
منظورم اینه اگه تو سازه یه جهت واگرا و یه جهت باد بند همگرا داشته باشیم میتونیم بدون در نظر گرفتن گفته های دوستان که می گن برای این گونه موارد (بادبند ها ی مختلف) دو بار یکی با braced frame و یه بار با ebf در نظرگرفته و عملیات طراحی رو انجام بدیم ما به طور کلی فقط از braced frame برای کل سازه استفاده نماییم.
همچنین تو سیستمی هم که دارای قاب خمشی در یه جهت باشه به جای دو فایل ایجاد کردن و به عبارتی دو بار طراحی کردن که اقای امن خانی هم بهش اشاره کردن فقط از moment frame در دو جهت سازه استفاده نماییم؟
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  غیر فعال کردن طراحی لرزه ای در ایتبس 2015 narjes90 0 56 1395/12/2 ، 09:48 عصر
آخرین ارسال: narjes90
  راهنمایی فوری در رابطه با طراحی دستی بر اساس آنالیز ایتبس cuptalweb 1 116 1395/11/27 ، 11:10 عصر
آخرین ارسال: sajad222
  پرسش و پاسخ در مورد طراحی با آقای حسین زاده فرشاد امن خانی 14 16,919 1395/10/29 ، 06:44 عصر
آخرین ارسال: زینب خوش کلام
  طراحی دستی ستون ها امین سمسار 0 199 1395/10/26 ، 10:11 صبح
آخرین ارسال: امین سمسار
  علت تغییر نیروهابعداز طراحی مجدد در فایل 30% بتنی hamidreza lord 1 374 1395/9/27 ، 10:17 عصر
آخرین ارسال: civil92
Star آیین نامه و تنظیمات Big A 1 140 1395/9/24 ، 09:12 صبح
آخرین ارسال: SK1970
  درخواست نمونه طراحی دستی باکس فولادی لطفا ؟؟؟؟ hamidreza lord 0 169 1395/8/22 ، 06:37 عصر
آخرین ارسال: hamidreza lord
  طراحی دیوار برشی بتنی در section design ebi1060 8 2,324 1395/8/2 ، 01:38 صبح
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  طراحی تیر پیوند در قاب واگرا hoseinasgary 2 273 1395/7/29 ، 08:44 صبح
آخرین ارسال: hoseinasgary
  طراحی تیر پیوند در قاب واگرا hoseinasgary 1 250 1395/7/29 ، 12:40 صبح
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان