1393/1/5 ، 09:30 عصر
اگر مقدار آرماتور کششی کم باشد( یعنی از حد استاندارد محاسبات بیشتر نباشد) چون مساحت آرماتورها کم است در نتیجه آرماتورها
تحت تنش بیشتری قرار خواهند گرفت و قبل از اینکه
بتون فشاری ، به مقامت نهائی خود برسد آرماتورها به نقطه ی
تسلیم میرسند یعنی آرماتورها در تنش ثابتی ، کرنش زیادی از
خود بروز میدهند و باعث میشوند بتون اطراف آرماتورها
ترک برداشته و این ترک به ناحیه فشاری بتون نفوذ کرده و
عمق(ضخامت) ناحیه فشاری را کم کند بنابراین تار خنثی بسمت
بالا حرکت کرده و اگر بتون فشاری مقاومت خود را از دست بدهد در
این حالت میگویند بتون شکست کششی یا شکست نرم انجام داده است
که قبل تخریب کامل، یک علامت هشدار دهنده
مانند صدای ترک و... از خود نشان میدهد و زمان اندکی را برای فرار
باقی میگذارد. به دیگر زبان قبل اینکه بتون به کرنش
نهائی خود برسد یعنی قبل از خرابی بتون آرماتورها به حد تسلیم رسیده
و کرنش آرماتور افزایش یافته و شکست نرم اتفاق میافتد اما اگر مقدار سطح مقطع آرماتور کششی بیشتر
از حد مجاز محاسباتی باشد. در اینصورت قبل اینکه تنشی
به بتون اطراف وارد گردد تمام نیروهای وارد را آرماتورها
تحمل میکنند و این تحمل تا حد جاری شدن آرماتور ادامه میابد و
زمانی که آرماتورها تسلیم گردیدند در یک لحظه همه تنشها به
بتون اطراف وارد میگردد و بتون بدون اینکه ترک بردارد در یک
لحظه ترد شده وتخریب آنی صورت میگیرد. و هیچ علامت هشدار
دهنده ای را از خود نشان نمیدهد.
که به این نوع شکست،شکست ترد یا شکست فشاری میگویند و که خطرناکترین
شکست در سازه های بتنی محسوب میشود.پس در نتیجه
شکست نرم یا شکست کششی بهتر است.
برای تشکر فقط از دکمه
استفاده کنید.
[URL=] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) ![[تصویر: postbit_thx.gif]](http://www.mycivil.ir/forum/images/nesil/postbit_thx.gif)
برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
[URL=] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
[URL=] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)