امتیاز موضوع:
  • 49 رأی - میانگین امتیازات: 3.1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
در خواست آموزش طراحی سازه های LSF
#1
سلام در خواست آموزش طراحی سازه های LSF
پاسخ
#2
مقدمه:
سیستم LSF که از مقاطع سرد نورد شده فولادی ساخته می‌شود در حدود ۲۰ سال است که به شکل گسترده در تولید صنعتی انواع ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی به کار می‌رود و به عنوان جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی ساخت ، جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساخت و ساز کشورهای پیشرفته یافته است از سال ۱۹۹۰ به دلایل زیاد از جمله افزایش قیمت چوب و محدود بودن منابع تهیه آن، مشکلات زیست محیطی، نیاز به تولید سریع و انبوه مسکن و ضرورت استفاده از پیش‌ساخته سازی سیستم LSF کاربرد وسیعی یافت، به طوریکه امروزه این سیستم در آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر در احداث ساختمان‌های تجاری و مسکونی کوتاه مرتبه و میان مرتبه کاربرد زیادی دارد . سیستم ساخت قاب سبک فولادی یک سیستم ساختمانی است که برای اجرای ساختمان های عمدتا کوتاه مرتبه و میان مرتبه تا 5طبقه استفاده میشود.نتایج بررسی ها نشان می‌دهد استفاده از سیستم (LSF) علاوه بر این که سرعت اجرا را حداقل دو برابر می‌نماید، منجر به کاهش چهل درصدی در فولاد مصرفی خواهد شد. این سیستم به دلیل مزایای فراوان از جمله سرعت و کیفیت بالای ساخت و عملکرد لرزه‌ای مناسب در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا رواج قابل توجهی یافته است.این سیستم شباهت زیادی به روش های ساختمان های چوبی دارد. براساس کاربرد اجزایی به نام استاد و تراک (رانر) شکل گرفته است و از ترکیب نیمرخ های فولادی سرد نورد شده ساختار اصلی ساختمان برپا می شود. مقاطع مورد استفاده در این سیستم به شکل Cو Uو Zاست که معمولا با اتصالات سرد به یکدیگر متصل میشوند. هر دیوار از تعدادی اجزای عمودی C شکا (استاد) به فواصل 40تا 60 سانتیمتر که در بالا و پایین به اجزای افقی ناودانی U شکل تراک متصل شده اند تشکیل می شود.این سیستم در اکثر موارد با سقف سبک و به صورت موردی با انواع دیگر سقف ها اجرا میشود. قسمت های دیگر ساختمان نیز با پروفیل های سردنورد اجرا میشود و با انواع مختلف تخته (گچی و سیمانی و چوبی و...) پوشیده می شوند.
اجزای تشکیل دهنده و روش های اجرا:
شالوده:
در این سیستم شالوده به صورت نواری یا گسترده اجرا می شود و در آن پیچ های انتظار به شکل عصایی در فواصل 20سانتیمتر کارگذاشته می شود سپس با یکی از دو روش زیر این سیستم به شالوده وصل می شود.
1- نصب رانر به شالوده: در این روش پیچهای عصایی انتظار را که در فاصله 20 سانتی ار یکدیگر در شالوده نصب شده اند از درون سوراخ های رانر رد و انها را با مهره به رانر متصل می کنند.
2- نصب تیر کلاف به شالوده: در این روش رانر دیوار باربر به طور مستقیم بر روی شالوده قرار نمیگیرد بلکه یک تیر کلاف با پیچ های عصایی بر روی شالوده ثابت می شود شپس رانر دیوار بر روی این تیر کلاف بسته می شود.
دیوار:
معمولا تمامی دیوار های این سیستم به صورت باربر طراحی میشوند ولی در صورت نیاز به دیواره های جداکننده امکان استفاده از دیوار خشک نیز وجود دارد. در تمامی دیوارها استاد ها در پایین و بالا با یک رانر U شکل درگیر میشوند و با اتصالات سرد به آنها متصل میشوند.
اتصالات:
اتصالات سرد به سه روش زیر انجام میگیرد:
1- مونتاژ در پای کار : در این روش قطعات برش خورده و کدگذاری شده به محل ساخت انقال داده در آنجا روی زمین به صورت خوابانده با اتصال سرد به یکدیگر نصب میکنند و سپس آن را بلند کرده و در جای خود میگذارند. یا هر قطعه را در مکان خود همانجا مونتاژ میکنند.
2- سیستم پانلی: در این روش دیوار ها و سقف به صورت صفحه های پیش ساخته در کارگاه به و سیله ی اتصالات سرد یا گاهی به وسیله ی جوش آماده میکنند و پانل های ساخته شده را به کارگاه منتقل میکنند.
3- سیستم جعبه ای : این روش معمولا برای ساخت فضاهای کوچک ساختمان مانند سرویس ها یا کانکس استفاده میشود. جعبه های پیش ساخته پس از انتقال به کارگاه در کنار هم چیده شده و به یکدیگر متصل میشوند.
اتصالات حجم زیادی از عملیات اجرایی را تشکیل میدهد. که عمدتا از نوع خشک هستند که به صورت پیچ و مهره ، پیچ خودکار سرتمه ای و ساده ، بدون پیش سوراخ کردن یا با پیش سوراخ کردن و یا میخ شلیکی اجرا می شوند.
سقف:
سقف ساختمان در سیستم LSF معمولا با استفاده از تیرچه های Cشکل اجرا میشود. در بعضی موارد برای پوشش دهانه های بزرگ از خرپا نیز به جای تیرچه های c شکل استفاده میگردد.
پوشش تیرهای سقف به دو صورت پوشش سبک و کامپوزیت انجام می شود پوشش سبک مخصوص سقف های شیب دار که بر روی تیرچه ها پیچ میگردد معمولا تخته های چند لای چوبی و سفالی است.
در روش دیگر میتوان پس از پیچ کردن صفحات موجدار بر روی تیرها و تیرچه ها به عنوان قالب بتن روی آن حدود 5 سانتیمتر بتن ریزی کرد.
عایق کاری حرارتی و صوتی:
پس از اجرای اسکلت دیوارها عایق کاری حرارتی و صوتی را به دو صورت میتوان اجرا کرد:
1- اگر استاد ها در یک راستا اجرا شده باشد بین آنها با پشم شیشه یا پشم معدنی پر میشود و برای کاهش انتقال حرارت از طریق استادها نیز لایه نازکی از عایق حرارتی کشیده میشود در این صورت دوبال استاد به دو بال رانر پیچ میشود.
2- میتوان رانر را عریض تر از استاد در نظر گرفت و استاد را یک در میان به بال چپ و راست رانر متصل کرد. در این حالت یک بال استاد به به یک بال رانر و جان استاد به جان رانر به وسیله نبشی متصل میشود. عایق حرارتی به صورت زیگزاگی بین استادها اجرا میشود و در همه جای دیوار یک ضخامت کافی برای عایق تدارک دیده شده است.
نکات مفید:
سرعت ساخت بسیار بالا
سبک بودن سازه و قابلیت اجرا در مناطق دارای خاک با مقاومت پایین
قابلیت اجرا در تمام شرایط آب و هوایی
در صورت رواج مصرف و تولید بالای آن هزینه های آن از بابت نیروهای انسانی مصرف مصالح و انرژی را بشدت کاهش میدهد و کاملا اقتصادی است.
مقاومت لازم در برابر زلزله
نقاط ضعف:
تولید آن در ایران هنوز رواج چندانی نیافته است
پروفیل های سرد مقاومت کمی در برابر آتش دارند از این رو باید از پوشش های داخلی محافظ از جمله گچ و شیمان برخوردار باشد.
استفاده از این سیستم در مناطق با خطر نسبی کم،متوسط و زیاد(مطابق آئین نامه 2800 ایران)تا حداکثر دو طبقه یا ارتفاع 20/7 متر از تراز پایه،با اجرای مهار بندی قطری مجاز است.
بکارگیری این سیستم در مناطق لرزه خیز با خطر نسبی بسیار زیاد 0مطابق آئین نامه 2800 ایران) مجاز نمی باشد.
در مناطق با خطر نسبی کم، متوسط و زیاد (مطابق آئین نامه 2800 ایران) استفاده از این سیستم سازه ای به عنوان قاب ساختمانی ساده به همراه دیوار برشی بتن آرمه حداکثر در پنج طبقه یا ارتفاع 18 متر از ترازپایه مجاز است.
نتیجه:
در پایان میتوان گفت سیستم LSF یک سیستم مدرن و مناسب برای سازه های یک یا دو طبقه است که باتوجه به سرعت ساخت بالا ، قابلیت اجرا در تمام فصول و شرایط آب و هوایی و حداقل مصالح دور ریز و اقصادی بودن آن وبا در نظر داشتن نیاز به نیروی متخصص و اجرای صحیح برای انبوه سازی توصیه میگردد. همچنین در مناطقی که مقاومت خاک بسیار پایین ایت سیستم فوق توصیه میگردد.
[تصویر:  tanrarzfrg1pi0ldyq8.jpg]
[تصویر:  09qlcp0mxi94mp5deoi7.jpg]
[تصویر:  5ttu8s1gx6ds9ijo3y.jpg]
پاسخ
#3
سلام مهندس
اطلاعاتتون عالی بود فقط سوالم اینکه با نرم افزار ایتبس طراحی میشه؟یا نرم افزار خاصی داره؟
پاسخ
#4
سلام ممنون از لطفتون

[تصویر:  itlrnq4y078ohu5xbx0.png]
تصویری از محیط نرم افزارCFS
[تصویر:  ikot696o952mgz56m45g.png]
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  طراحی سوله حسن عباسی دیزگوین 0 124 1399/8/7 ، 11:56 عصر
آخرین ارسال: حسن عباسی دیزگوین
  تیر ضعیف - ستون قوی در طراحی سازه های خمشی ویژه؟ multitask 20 13,156 1399/1/16 ، 02:26 عصر
آخرین ارسال: fardinf
  سوال در مورد طراحی ورقهای پیوستگی برای ستون های باکس sd70 0 444 1397/9/21 ، 10:54 صبح
آخرین ارسال: sd70
  نیروی طراحی کف ستون (F1 F2 F3) pouya70 0 389 1397/7/15 ، 08:22 عصر
آخرین ارسال: pouya70
  طراحی تیر فولادی آی شکل که فقط از بال فشاری از دو طرف جوش شده fardinf 1 911 1396/11/16 ، 04:45 عصر
آخرین ارسال: fardinf
  از کجا بدانیم که در طراحی فولادی چه مقاطعی را باید تعریف کرد m_dey 15 8,264 1396/2/19 ، 10:41 عصر
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  سوال درباره پی سازه فلزی SS_WORLD 0 806 1395/11/25 ، 11:25 عصر
آخرین ارسال: SS_WORLD
  طراحی مهاربند سازه صنعتی vhdmzh 4 1,300 1395/7/29 ، 12:43 صبح
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  تعیین نوع سیستم سازه یونسی 1 1,107 1395/1/24 ، 11:36 عصر
آخرین ارسال: engineer2014
  کمک برای طراحی اتصالات خمشی ویژه سازه فولادی abs civil 1 1,326 1395/1/7 ، 05:45 عصر
آخرین ارسال: abs civil

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان