امتیاز موضوع:
  • 22 رأی - میانگین امتیازات: 2.86
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
در مورد طراحی ستون
#1
با سلام

1--- در بیشتر کتب توصیه میشه ستون ها ی بتنی رو هنگام تعریف و اختصاص به اعضا در حالت check قرار دهیم نه در حالت design اما من که به حالت design گذاشتم به نطرم روشش ساده تره
می خواستم نظرتون رو در مورد این کار بدونم
در ضمن تو جزوه ای گفته اعداد نشان دهنده میلگرد در ستون ها در حالت انتخاب design از پایین به بالا باید نزولی باشه اما من در سازه شش طبقه ام در طبقه سوم که ابعاد مقاطع رو 45 در45 گذاشتم اعداد رو ستون ها نسبت به طبقه پایین تر خود بزرگ تر هستن ایا من باید ابعاد مقاطع رو در این صورت در این طبقه تغییر دهم و 50 در50 بزارم یا راهکار دیگه هم وجود داره؟ به خاطر صرفه اقتصادیش میگم

2--- در ضمن تو سازه فولادی اگه جهت X مهار بند و جهت Y خمشی بود من تو نوع قاب ها برای تیر های جهت X braced frame و برای تیر های جهت Y moment رو انتخاب میکنم ایا این کار صحیح است؟ ایا میتونم برای این نوع سازه(خمشی با مهاربند) برای همه اعضا moment frame رو انتخاب کنم؟


3-- ایتبس من ورژن 9.7.6 هست ایا هر ورژه safe رو می تونم نصب کنم یا از یه ورژنی باید بالاتر باشه؟
ممنون از توجهتون
پاسخ
#2
سلام
جواب سوال 1 : در حالت checked آرماتورهای ستون توسط کاربر معرفی میشود کنترل میکند که آن ارماتورها جوابگو هستند یا خیر و نسبت D/C ( نسبت بار وارده به باربری ) ستون داده میشود.
در حالت Design چیدمان آرماتورها توسط کاربر داده میشود ولی نرم افزار با قطر ارایه شده برای آرماتورها کاری ندارد و بر اساس چیدمان ارایه شده میزان سطح مقطع مورد نیاز برای آرماتورهای طولی ستون ارایه میشود. کاربر باید بر اساس آن چیدمان قطر مناسبی برای آرماتورها تعیین کند
در هر دو حالت بقیه محاسبات از جمله محاسبه آرماتورهای عرضی مشابه است.
حال بهتر است ابتدا در حالت Design با مشخص مقدار آرماتور اینکار ا انجام دهید سپس این مورد را در حالت چک قرار دهید .
حالت Design فقط یک شمای کلی از وضعیت احتمالی ستون تحت تنشهای ناشی از ترکیب بارهای مختلف را می دهد و برا ی سک سازه بتنی ترجیح داده ی شود که از حالت checked استفاده گردد.

جواب سوال 1-1 : نواحی که آرماتور ستون طبقه بالا بیشتر از آرماتور طبقه پایین است به قرار زیر است .
1- طبقه دوم نسبت به طبقه اول 2- طبقه بالای طبقه ای که دارای دیوار حائل می باشد . 3- طبقه بام نسبت به طبقه پایین آن .
علت اضافه شدن آرماتور در حالت 1 به دلیل این است که معمولا" پای ستون های طبقه اول گیردار کامل فرض می گردد ، که در این حالت هیچ دوران و تغییرمکانی ندارد . در حالی که ستون های طبقه بالای آن به تیرها و ستون های طبقه اول متصل است و سختی به مراتب کمتری دارند . در نتیجه طبقه دوم تغییرمکان های نسبی و لنگرها خمشی بیشتری نسبت به طبقه اول دارد .
در حالت دوم "2" به دلیل سختی بالایی که دیوار حائل به طبقه می دهد مشابه حالت فوق تغییرمکان ها کاهش و لنگر تیرها و ستونها کم می شود .
در حالت سوم "3" علت این حالت آن است که روی تراز بام هیچ عامل مقاوم در برابر بار جانبی وجود ندارد ، به این ترتیب کل لنگر ایجاد شده در گره اتصال تیر به ستون های بام بین مجموعه تیرها و یک ستون تقسیم میشود در حالی که برای طبقه زیرین بین مجموع تیر و دو ستون تقسیم می شود . همچنین به دلیل وجود نیروی شلاقی در تراز بام ، تغییرمکان بام و دوران گره اتصالات بام بیش از طبقه زیرین است .
برای حالت "1" لازم است آرماتور ستون های طبقه اول حداقل به اندازه آرماتور ستون طبقه دوم باشد .
برای حالت "2" در این حالت کلیه عناصر واقع در تراز پایه و زیر آن حداقل به اندازه عناصر متناظر در طبقه روی تراز پایه قوی باشند . یعنی وقتی شما تراز پایه را به دلیل وجود دیوار حائل بالا آوردید باید آرماتورهای ستون و دیوار را برای تراز زیر تراز پایه حداقل برابر آرماتورهای همان المان ها در تراز پالای تراز پایه قرار دهید . اما اگر بیش از یک طبقه زیر زمین داشتید و شرایط بالا آمدن تراز پایه را نداشتید شرایط کمی فرق میکند .
برای حالت "3" هم به همین روال است .
در کل عناصر طبقه زیرین نمی توانند ضعیف تر از عناصر متناظر در طبقه بالایی خود باشند . البته این بحث تئوریک قضیه است .
نتیجه کلی این مورد : بهتر است در سازه های بتنی کاهش سایز مقاطع را داشته باشیم ( نباید سختی عناصر فوقانی بیش از عناصر پایینی باشد . حالا این سختی ممکن است ناشی از تغییر مقطع یا افزایش درصد آرماتور باشد . هر دو باعث افزایش سختی می گردد و این امر باعث می شود که انرژی بیشتری توسط سازه شما جذب شود و همچنین ایجاد طبقه نرم و طبقه ضعیف خواهد شد.)


جواب سوال 2 : قبلا در پست دیگری این مورد را دقیقا برای شما راهنمایی انجام دادم

جواب سوال 3 : تاجایی که من اظلاع دارم وضعیت سیف در ورژنهای 8 و 12 می باشد که شما می توانید از هر ورژن ایتبس برای طراحی پی ایکپورت ایجاد نمایید حال فقط تفاوت در نمایش فایلهایی است که در حالت ورژن بزرگتر مدل و طرح شده است و نمی توان آن را با ورژن پایینتر باز نمود .

موفق باشید و سربلند



پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مشکل خاکستری بودن رنگ تیرها بعد از طراحی و پایین بودن آرماتورهای طولی aliagha007 1 223 دیروز، 09:54 عصر
آخرین ارسال: dolatkhah1
  پرسش و پاسخ در مورد طراحی با آقای حسین زاده فرشاد امن خانی 15 22,570 1399/6/28 ، 10:16 صبح
آخرین ارسال: Pooriakarimi
  معرفی ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی به روش LRFD KONKORKONKOR 4 5,192 1399/6/26 ، 04:08 عصر
آخرین ارسال: mohammadjavad69
  روش طراحی در ایتبس ActioN 0 217 1399/5/12 ، 03:03 عصر
آخرین ارسال: ActioN
  مشکل در طراحی تیر کنسولی بتنی؟ kaka410 52 22,585 1399/3/2 ، 11:41 عصر
آخرین ارسال: yasermeithamy
  سوال در مورد وزن و سیستم سازه ای حمیدرضا یزدی 2 357 1399/1/8 ، 07:37 عصر
آخرین ارسال: yasermeithamy
  آیکون رسم ستون behnam-araz 1 150 1398/12/12 ، 07:41 عصر
آخرین ارسال: behnam-araz
  پرسش و پاسخ در مورد ایتبس roza12341234 3 649 1398/10/24 ، 09:38 صبح
آخرین ارسال: m.heidarii
  راهنمایی در مورد اعمال ضریب ترک خوردگی ستون M-CIVIL 7 5,568 1398/9/19 ، 03:28 عصر
آخرین ارسال: mahdi hatami
  اثر توزیع نامتعادل نیروهای مهاربند کششی وفشاری ناشی از زلزله جهت طراحی تیر miranpour 1 470 1398/4/31 ، 05:03 عصر
آخرین ارسال: sd70

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان