امتیاز موضوع:
  • 5 رأی - میانگین امتیازات: 2.8
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راهنمایی درباره طراحی اعضای خمشی
#1
با سلام
دوستان اگه ممکنه در چند مورد راهنماییم کنید:
1 - در اعضای غیر فشرده برای محاسبه Cb علامت نسبت لنگر (M1/M2) از روی نموار لنگر خمشی چطور میشه مشخص کنیم مثبت است یا منفی و اگه علامت منفی باشه مقدار Cb منفی میشه؟ (در مبحث دهم اشاره ای شده برای تعیین علامت اما از رو اون نمودارها متوجه نشدم اگه از رو نمودار لنگر خمشی مشخص میشه راهشو بفرمایید)

2- جایی خوندم که برای کنترل غیر نازکی جان در کنترل فشردگی ( شرط چهارم) اگه مقدار fa/fy>0.16 باشه از رابطه(d/dw<(2155/sqrt fy) و اگه (fa/fy<0.16 ) باشه از رابطه (d/dw<5365/sqrt fy *(1-3.74fa/fy) میشه سوالی که دارم اینه که در بعضی جاها مثل مبحث دهم و کتاب فولاد ************ از مقدار 1-3.74fa/fy صرفنظر کرده اما اگه بخواییم از همین رابطه استفاده کنیم مقدار fa رو چجوری بدست میاریم سوالات مختلفی رو خوندم هیچ کدوم اشاره ای به fa نکردند

3 - در بعضی موارد درمورد کنترل نازکی جان رابطه به این صورت امد (b/t)max<545/√fy ) و در بعضی جاها به صورت
(b/2t)max<545/√fy) کدوم رابطه درسته؟

با تشکر فراون
پاسخ
#2
سلام مهندس. سوالاتتون کمی مبهمه.
اگه درست متوجه شده باشم جواب سوالاتتون رو میدم.
در طراحی اعضای خمشی چند حالت وجود داره.
مثلا Cb زمانی استفاده میشه که خمش حول محور قوی اتفاق بیفته و مقطع مهار جانبی نشده باشه.
باید تنش مجاز در برابر کمانش جانبی و تنش مجاز در برابر کمانش پیچشی مطابق فرمولهای مربوطه محاسبه شده و باید ماکسیمم بدست اومده از کمانش جانبی و کمانش پیچشی کوچکتر یا مساوی 0.6Fy بدست بیاد.
برای بدست آوردن دو مورد فوق شما باید ضریب Cb رو بدست بیارید.
ضریب Cb یک ضریب برای در نظر گرفتن لنگر در فاصله بین دو تکیه گاهه.
فرمول Cb هم اینه : Cb=1.75+1.05 M1/M2+0.3(M1/M2)^2<2.3
مقادیر M1 و M2 لنگرهای وارد بر تیر در محل دو تکیه گاه جانبیه که این لنگرها دو نوع انحنا میتونه به وجود بیاره.
انحنای مضاعف:یعنی هر دو لنگر در تکیه گاه سمت چپ و راست ساعتگرد یا هر دو پاد ساعتگرد باشند. که در این حالت نسبت M1 به M2 مثبته.
انحنای ساده: یعنی لنگر یک تکیه گاه ساعتگرد و لنگر دیگری پادساعتگرد باشه که تو این حالت نسبت منفی میشه.
راستی ضریب Cb در تیر طره برابر 1 در نظر گرفته میشه.

در مورد سوال 2 متوجه نشدم.
سوال 3 هم رابطه اول برای کنترل فشردگی مقاطع I شکل استفاده میشه.(در آیین نامه ایران) رابطه دوم فکر کنم مربوط به AISC باشه.البته بدون منبع گفتم شاید اشتباه های جزئی داشته باشم.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  از کجا بدانیم که در طراحی فولادی چه مقاطعی را باید تعریف کرد m_dey 15 4,724 1396/2/19 ، 10:41 عصر
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  سوال درباره پی سازه فلزی SS_WORLD 0 131 1395/11/25 ، 11:25 عصر
آخرین ارسال: SS_WORLD
  طراحی مهاربند سازه صنعتی vhdmzh 4 365 1395/7/29 ، 12:43 صبح
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  تیر ضعیف - ستون قوی در طراحی سازه های خمشی ویژه؟ multitask 19 8,152 1395/4/19 ، 01:10 عصر
آخرین ارسال: ساده دل
  کمک برای طراحی اتصالات خمشی ویژه سازه فولادی abs civil 1 534 1395/1/7 ، 05:45 عصر
آخرین ارسال: abs civil
  طراحی اعضا و اتصالات مهاربندهای جانبی به روش حدی hamidreza4822 7 819 1394/12/6 ، 10:26 عصر
آخرین ارسال: mohammadee1365
  طراحی در جهت صلب masood1552 1 443 1394/11/2 ، 11:54 صبح
آخرین ارسال: کیوان بابایی
Big Grin کمک در طراحی یک سازه reza_mj63 4 632 1394/10/25 ، 02:03 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  سوال درباره علت انتخاب کردن جهت صلب سازه mostafa.ramezani 4 615 1394/9/21 ، 04:20 صبح
آخرین ارسال: mostafa.ramezani
  طراحی مهاربند EBFدر sap2000 rezarad1369 1 617 1394/8/30 ، 10:04 صبح
آخرین ارسال: art47

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان