امتیاز موضوع:
  • 37 رأی - میانگین امتیازات: 2.86
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راهنمایی در مورد پروژه بتن
#1
با سلام
دوستان یک پروژه بتن ارمه سقف دال با تیر iهستش که ممنون میشم به چند سوالم در این مورد پاسخ بدید
پیشاپیش از همگی عذر خواهی میکنم

1 در مدل کردن پله ها در جایی خوندم که باید هنگام ترسیم کف ها محل راه پله به صورت opening
مدل بشه خواستم بدونم که بخواهیم بصورت اپنینگ مدل کنیم تمام کف پله در طبقات همینطور مدل میشن یا فقط کف قسمت اتاقک پله در تراز بام و این طور مدل کردن واسه چیه؟ و اشکالی داره که اگه همانند سایر کف های طبقات مدل بشه؟

2- برای بارگذاری اسانسور ایا بار مرده و زنده با در نظر گرفتن حالت دینامیکی اون ( که طبق ایین نامه ضربدر 2 میشه) با بار زنده و مرده کف همون قسمت جمع میشه یا نه؟

3- در مورد محاسبه ضریب زلزله با در نظر گرفتن 25% بیشتر از محاسبه تناوب در حالت تجربی گفته شده زمان تناوب تجربی رو میشه به میزان حداکثر 25 درصد افزایش داد مشروط به انکه از زمان تناوب محاسباتی بیشتر نشه که باید کنترل بشه حالا این زمان تناوب محاسباتی رو از کجا در ایتبس ببینیم و کنترل کنیم که بیشتر نشده باشه

4- در ایتبس بعد از مدل کردن سازه ( چه فلزی چه بتنی ) اگه دریفت ها جواب بدن میشه اینطور برداشت کرد که سازه مدل شده مشکلی نداره یا کنترل های دیگه ای هم لازمه بشه؟

5- در سازه های بتنی که دارای سیستم دو گانه ( قاب خمشی + دیوار برشی ) هستند گفته شده که باید یه بار سازه برای دیوار برشی تحلیل بشه و یه بار هم در یک فایل جدا برای فقط قاب خمشی بصورت 30 درصد نیروی زلزله طراحی بشه در این سازه ایا تحلیل دینامیکی هم لازمه بشه یا نه ؟

6- در هنگام ترسیم مقاطع بتنی در ایبتس هنگام ترسیم مقطع تی شکل مثلا تیری به ابعاد 40*55 داشته باشیم و ضخامت دال هم 20 باشه و طول موثر هم 150 باشه هنگام طراحی ضخامت جان تیر
اون مقدار 20 سانت ضخامت دال از ارتفاع تیر کم میشه (55-20=35) و در کادر مربوط(stem thicness tw) در ایتبس نوشته میشه یا نه در قسمت ضخامت جان tw کل ارتفاع تیر 55 سانت رو بذاریم

با تشکر فراوان
پاسخ
#2
ب*****

1- مدلسازی پله می تواند به صورت بازشو در کل طبقات باشد نه صرفاً طبقه بام .

2- بار مرده و زنده اسانسور به صورت تفکیک شده و فقط برای آسانسور بدون جمع شدن با وزن سقف بام است . بلکه این وزن کل تقسیم بر4 شده و به تکیه گاهها اعمال می شود . این بار به صورت متمرکز و فقط در طبقه بام می باشد .

3- در تنظیمات آنالیز انالیز دینامیکی را علامت دار می نمائید . سپس بعد از آنالیز شدن و طراحی می توانیم از منوی Display/Show Tables گزینه Modal Information را علامت دار می نمائیم . سپس در برگه جدید گزینه Modal Participating Mass Ratio را از زبانه بالا انتخاب نموده و Period را مشخص می کنیم .

* برای سازه دارای دیوار برشی باید ضرایب ترک خوردگی باید 1.5 برابر شوند .

تاپیک مرتبط : http://www.mycivil.ir/forum/Thread-%D8%B...9%84%DB%8C

4- کنترل مهم همان تغییر مکان جانبی سازه می باشد ولی باید کنترلهای دیگر خارج از این هم انجام شود .

5- برای سازه با شرایط قاب دوگانه باید یکبار فایلی را تحت اثیر بار 100 برای دیوار برشی . سپس ایجاد فایل دیگر و حذف دیوار برشی و اثر دادن ضریب بار زلزله در 0.25 ( بار جانبی حداقل ) صرفاً برای قاب خمشی .

6- در اینمورد چون دال و تیر یکپارچه بتن ریزی می شوند . می توانیم مدلسازی دقیقتری داشته باشیم . نه نیازی به کسر این ضخامت دال نیست . به فرض تیر به صورت T 45X45 باید ضخامت جان tw = 0.45 وارد نمائیم . البته وزن دال بتنی در محاسبات دستی و یا جرم ووزن بتن در تعریف مصالح کسر می شود .

* می توان وزن قسمتی از تیر مستطیلی یا مربع را که در سقف مدفون نیست ( همپوشانی ندارد ) کاهش داد .

پاینده باشید
پاسخ
#3
با تشکر از شما مهندس بابایی عزیز

مهندس بابایی در مورد سازه های دو گانه که دو تا فایل ایجاد میکنیم یکی برای دیوار برشی و یکی هم برای 0.25 بار زلزله برای قاب خمشی علاوه بر این ایا تحلیل دینامیکی هم لازمه یا یکی از دو راه فوق رو میریم؟



و در یکی از اموزش ها دیدم که در سقف دال تیرهای میانی که به شکل تی عمل میکنه به این تیرها مقاطع مستطیلی اختصاص داده شده در طراحی سازه این شکل مشکلی پیش نمیاره و بهتره از کدوم مقطع استفاده بشه همون مستطیلی یا به شکل تیرهای T شکل؟

تشکــــر

پاسخ
#4
hamid1002 ,

1- بله کلیت کار صحیح است ، ولی تحلیل استاتیکی و یا دینامیکی شدن سازه مرتبط به این موضوع نمی باشد . و می توانیم اینمورد را از تحلیل استاتیکی هم پیش برویم .

2- در سقف دال بتنی دو مورد مدلسازی را می توانیم انجام دهیم :

الف : عملکرد مشترک دال بتنی و تیر به صورت مقطع بالدار -------» عملکرد واقعیتر بع دلیل یکپارچگی بتن ریزی و همچنین موازنه میزان سختی و اقتصادی تر شدن طراحی

ب : عملکرد مجزا دال بتنی و تیر به صورت مستطیلی و یا مربع --------» در جهت اطمینان است .
پاسخ
#5
مهندس درست متوجه شدم:

در هر حالتی چه سازه منظم باشه و چه نامنظم باشه باید دوفایل یکی برای دیوار برشی و نیروی 100 در صد زلزله و یک فایل برای مقاومت قاب خمشی در برایر 25 درصد نیروی زلزله و در هر حال اگه سازه نامنظم باشه باید تحلیل دینامیکی انجام بشه درسته؟

توی یک فایل اموزشی دیدم بعداز کنترل سازه و نامنظم شدن اون بجای تحلیل دینامیکی و معرفی کردن حالات بار طیفی (از دستورResponse Spectrum) l با برداشتن مقدار خروج از مرکزیت های بیشتر از 1.2 از طریق print table اونا رو به 1.2 تقسیم کرده به توان 2 رسونده و در انتها در عدد 0.05 ضرب کرد که نتیجه رو در همون راستا بجای مقدار گزینه خروج از مرکزیت اتفاقی از پنجره Static load case که مقدار 5 درصد بود گذاشت ودیگه کاری به حالات طیفی و دستور Response Spectrum و بقیه ماجرا نداشت سوالم اینه که امکان همچین عملی وجود داره ؟

و اگه بخواهیم برای سازه های نامنظم یا سازه هایی که بیشتر از 5 طبقه هستند تحلیل دینامیکی انجام بدیم غیر از پر کردن کادرهای دستور Response Spectrum و معرفی کردن SPX , SPY جای دیگه ای هم احتیاج به تغییر پارامتر داریم ؟

در قسمت معرفی اعضای کل سازه برای در نظر گرفتن نصف نواحی صلب ( Rigid- zone factor =0.5 ) این کار الزامیه ؟ و در سازه های فولادی هم کار برد داره ؟و اگه لطف کنید بفرمایید واسه چی اصلا نصف نواحی صلب رو اختصاص میدیم

با تشکر فراوان
پاسخ
#6
1- برای قاب دوگانه بله نیاز به ایجاد دو فایل طراحی می باشد . در صورتی که سازه نامنظم باشد و دارای 5 طبقه و یا دارای ارتفاع کمتر از 18 متر باشد م توانیم با تحلیل استاتیکی معادل پیش برویم ولی عموماً ساختمان با نامنظمی در پلان از تحلیل دینامیکی استفاده می شود .

2- اینمورد تشدید مقدار برون از محوریت می باشد که باید برای تحلیل طیفی هم این مورد انجام گیرد و برحسب بار مورد نظر مقدار محاسبه شده و اعمال شود .

3- برای ایجاد تحلیل طیفی هم حالت بار استاتیکی و هم حالت بار طیفی را تعریف می کنیم و بازتاب ها را هم مشخص می نمائیم در آخر باید همپایه سازی برش پایه برای دو تحلیل انجام گیرد .

4- همانطور که مستحضر می باشید در برنامه ایتبس برای مدلسازی اعضا از یک خط استفاده می نمائیم .یعنی یک المان خطی که طول کل این خط محور تا محور عضو خواهد بود . در نتیجه طول عضو بلند تر از مقدار واقعی خود خواهد بود و مقدار سختی ناحیه از تیر که در داخل ستون قرار گرفته می شود درست نخواهد بود . برای این منظور طول ناحیه صلب تیر در هر انتهای آن ، برابر با نصف بعد ستون در آن راستا خواهد بود . مفهوم اصلی End Offsets همین است یعنی نیروها را از ایتبس از بر تکیه گاه می خواهیم و برای این منظور نصب بعد عضو را از طول کل کسر می نمایئم . ( طول واقعی عضو )

* در اتصال صلب بدون Rigid -Zone factor سختی به واقعیت نزدیک نمی باشد . ضریب مربوطه همان 0 تا 1 است ( عرفاً 0.5 ) ، این مورد ربطی به اتصال مفصلی و یا گیردار و یا سازه فولادی و یا بتنی ندارد در هر حالت باید وارد شود . ( درسازه بتنی ضروری تر خواهد بود به دلیل بزرگی بعد مقاطع ) در اینصورت طول اعضاء کاهش یافته و سختی قاب به سختی واقعی افزایش می یابد در نتیجه طرح اقتصادیتر و جابجایی ها کمتر و همچنین میزان خیز تیر کاهش می یابد . عدد 0.5 یعنی 50 درصد از طول کل به عنوان طول گیرداری در نظر گرفته می شود و مناسب است و اعداد 0 تا 1 هم نشان دهنده بدون کسر بعد و یا کسر نمودن کل بعد ستون می باشد .

پاسخ
#7
با تشکر از شما جناب مهندس بابایی

دوست عزیز در مورد تحلیل دینامیکی و تحلیل استاتیکی معادل دچار ابهام شدم اگه ممکنه لطفا راهنمایی کنید :

این تحلیل استاتیکی همینیه که در بارهای استاتیکی (static load cases... ) مقدار اونو بصورت
ELX , ELY میزاریم یا اینکه منظور چیزه دیگه ایه شرمنده اینقدر گفتن تحلیل استاتیکی معادل اما اصل مطلب رو من نگرفتم که در ایتبس به چه صورت باید اونو انجام بدم

در ساختمانهایی که نامنظم باشن یا بیشتر از 6 طبقه به بالا و یا بیشتر از 18 متر ارتفاع داشته باشن باید از تحلیل دینامیکی استفاده بشه خواستم **بدونم که در ساختمانی اگه بیشتر از6 طبقه داشته باشه و منظم باشه نمیشه از تحلیل استاتیکی معادل استفاده کرد؟ جایی دیدم ساختمان نامنظم رو با استفاده از نیروی زلزله + سی درصد نیروی زلزله عمود رو تحلیل کردند بدون اینکه از تحلیل دینامیکی استفاده کنند فرقی نمیکنه از دینامیکی استفاده بشه یا روش یاد شده از نظر ائین نامه و نظام مهندسی مشکلی نداره ؟ یا بهتره از دینامیکی استفاده کنیم؟

**در ساختمانی اگه از هر دو تحلیل استفاده بشه مشکلی پیش میاد؟


**در ترکیب بارها یه سری افراد از ترکیب به اصطلاح صد به سی استفاده میکنند این واسه چیه ؟ میشه این ترکیب بار رو بجای تحلیل دینامیکی در ساختمانهای کم ارتفاع ( زیر 6 طبقه و 18 متر) بکار برد؟

** اگه ممکنه در مورد همین ترکیب بار توضیح بدید که چرا در پروژه های مختلف با یک سیستم سازه ای مثلا سازه بتنی با قاب خمشی هر کدوم یه نوع ترکیب بار استفاده کردند و اگه از ائین نامه های مثلا ACI ویا CSA ترکیب بار پیش فرض خودش استفاده کنیم (بدون اینکه ترکیب باری در combo اضافه کنیم ) مشکلی پیش میاد؟و در کل مهندسین کدوم ائئین نامه رو واسه طراحی پیشنهاد میکنند ACI ویا CSA ؟

لطفا این سوال رو هم راهنمایی کنید که در پروژه ای دیدم اثر پیچش اتفاقی رو در بارهای استاتیکی حذف کرده و بجای اون دو گزینه در طیف ها اضافه کرده که پیچش اتفاقی رو در اونجا جایگذاری کرده لطفا بگین که اگه توی همون بارهای استاتیکی باشه توی تحلیل خطایی صورت میگیره یا توی هر دوتا بار استاتیکی و دینامیکی این 5 درصد پیچش اتفاقی وجود داشته باشه چی میشه؟

از اینکه سوالاتم زیاد شده عذر میخوام

با تشکر فراوان موفق باشید
پاسخ
#8
- بله ، این موارد همان حالت بارهای استاتیکی می باشد . که به صورت رفت و برگشت در ترکیب بارهای تعریف می شوند .

* تحلیل استاتیکی به صورت برداری می باشد که هم دارای جهت است و هم دارای مقدار مشخص با این فرض که این میزان نیرو در طول زمان دارای تغییر نخواهد بود و ثابت می ماند . ولی در تحلیل دینامیکی بار علاوه بر مقدار و جهت دارای سیکل رفتاری متحرک دارد یعنی دارای شتابی می باشند که به واقعیت نزدیکتر است .

- در ساختمان با این مشخصات نمی توان از تحلیل استاتیکی استفاده نمود . ( محدودیت های بند 2-2 آیین نامه زلزله ویرایش سوم )

* 30 درصد جهت متعامد اثر لرزه ای ستون برای نیروی زلزله جهت متعامد است به این تفسیر که ستون در تقاطع دو سیستم مقاوم جانبی اثر نیروی زلزله را دارد یا نیروی زلزله را می گیرد . این اثر برای تحلیل دینامیکی و یا استاتیکی تفاوتی ندارد .

- نمی توان از دو تحلیل در سازه استفاده نمود ؛ اثر مقایسه در دو فایل مجزا محدودیتی ندارد .

- هر ترکیب بار مختص خود آیین نامه انتخابی دارد و نمی توان به فرض آیین نامه امریکا را انتخاب نموده سپس ترکیب بار ایین نامه دیگر را بکار برد . در آیین نامه کانادا به دلیل نزدیکتر بودن به ایین نامه ایران ، از ترکیب بارهای مبحث نهم استفاده می نمائیم . در کل آیین نامه آمریکا دارای عمومیت بیشتری می باشد .

- اثر خروج از مرکزیت در هر دوحالت استایکی و یا دینامیکی تفاوتی ندارد . به این تعریف که اثر برش در هر دو تحلیل همپایه می شود .

خواهش می کنم ، شما هم موفق باشید .

پاسخ
#9
مرسی دوست عزیز
مهندس عزیز امروز از چند نفر سوالی رو پرسیدم که جواب درستی نتونستند بهم بدن اگه لطف کنید :

یک سازه بتنی بود که بعد از تحلیل و رفتن به گزینه پرینت تیبل اون و خوندن مقدار رشیو متوجه شدن که سازه نامنظم است ( Ratio در بعضی طبقات و جهات بیشتر از 1.2 بود) که در این سازه طبق ایین نامه باید تحلیل دینامیکی انجام میشد اما این کار انجام نشد و بجای اون بزرگترین مقدار رشیو که از 1.2 بیشتر شده بود رو تقسیم بر 1.2 کرده به توان 2 رسوند و در عدد 0.05 که فک کنم همون پیچش اتفاقی بود ( اگه 0.05 عدد ثابت بوده یا چیزی غیر از پیچش اتفاقی لطفا بگین )ضرب کرد و یک عدد جدید حاصل شد که اون عدد رو بجای مقدار ضریب پیچش اتفاقی در بارهای استاتیکی (static load cases) قرار داد و در هنگام طراحی هم از ترکیب بار 100 به 30 استفاده کرد ( یعنی مقدار 100 درصد بار زلزله + 30 درصد جهت عمود اون ) و شروع کرد به طراحی و دیگه تحلیل دینامکی و اینکه طیف بده رو انجام ندادقبلا گفته بودید که این مورد واسه تشدید مقدار برون از محوریت می باشد حالا سوال من اینه همچین چیزی مگه امکان داره که این روش جای تحلیل دینامکی رو پر کنه از تحلیل دینامیکی اون صرفنظر کنیم ؟

و یکی هم اینکه اون عدد رشیو رو واسه چی تقسیم بر 1.2 میکنه اگه قصدش این بوده که مرکز سختی رو به مرکز جرم نزدیک کنه که این کار در واقعیت که انجام نمیشه و همون فاصله بین دو مرکز جرم و مرکز سختی همچنان برقراره و فقط به برنامه میگیم دو تا مرکز رو به هم نزدیک کنه که احتمالا سخت اشتباهه ( مثل اینه که داریم برنامه رو گول میزنیم ) و اگه هم قصد این بوده که به یک ضریبی برسیم که در پیچش اتفاقی معرفی کنیم که سازه بعد از تحلیل مجدد پیچش رو کمتر از 20 درصد بعدساختمان به ما نشون بده و رشیو زیر 1.2 بشه که اینم لطفا بفرمایید که حد مجاز ضریب پیچش اتفاقی چقدر است ( این 0.05 که میدن حداقل هستش یا حداکثر یا هر عددی میشه داد) ؟

یک درخواست دیگه هم دارم اینکه من اگه بخوام در طراحی سازه بتن ارمه از آئین نامه ASI 318 99 استفاده کنم ترکیب باری واسه این ایین نامه هستش به من گفتن چون این ایین نامه طبق ایین نامه آبا نیستش نمیشه ازش استفاده کرد و من هم از آیین نامه CSA کانادا نمیخوام استفاده کنم بخاطر اینکه در کتاب جناب سیفی نوشته بود که این آیین نامه قادر نیست که مقدار میلگردهای پیچشی رو به ما نشون بده البته واسه نسخه 9 ایتبس اینو بیان کرده بود حالا نظر شما چی هستش ؟
ترکیب بارهای مختلفی واسه ASI از جاهای مختلف گرفتم (واسه ورژن های مختلف این ایین نامه چه 318-99 یا بقیه این ایین نامه ... ) که متاسفانه هیچکدوم از این ایین نامه ها یکنواخت نبودند و کسی هم اونا رو تایید نکرده بود شما اگه ترکیب بار معتبری واسه این ایین نامه سراغ دارید که نتایج اون با نتایج ترکیب بار آبا تقریبا یکی بشه معرفی کنید و اصلا همچین چیزی امکان پذیره ( از نظر اینن نامه بتن ایران و نظام مهندسی مشکلی پیش نمیاره )

باز هم خیلی طولانی شد واقعا شرمنده شما عزیز هستم

پیروز باشیددد و تشکر فراوان
پاسخ
#10
- قبلاً هم عرض کردم لزومی ندارد حتماً در سازه نامنظم از تحلیل دینامیکی استفاده شود . موضوع خود را از ایین نامه زلزله بند 2-3-10-3 مشاهده فرمائید .

- بند بالا را با دقت بخوانید ، این مقدار برای ساختمان منظم حداقل 5 درصد بعد ساختمان و برای ساختمان نامنظم حداقل 5 درصد و حداکثر 15 درصد .

- ترکیب بار آیین نامه آمریکا با آیین نامه کانادا تفاوت دارد . و هر ایین نامه ای ترکیب بار و ملزومات طراحی مختص به خود را خواهد داشت . با توجه به اینکه ایین نامه کانادا به آیین نامه ایران نزدیکتر است می توان از مبحث نهم و ترکیب بار این مبحث استفاده نمود و طراحی را مطابق سازی کرد .
برای آیین نامه آمریکا نمی توانیم از آیین نامه ایران و ترکیب بار این آیین نامه استفاده کنیم .

پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سوال در مورد دیوار برشی زهره 95 3 599 1395/2/9 ، 08:50 عصر
آخرین ارسال: 891060443
  پرسش در رابطه با پروژه بتن arashb123 1 773 1394/7/10 ، 02:38 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  نحوه حدس مقاطع اولیه برای پروژه بتون وفولاد ebrahimkazemi51 28 13,241 1394/4/17 ، 09:32 عصر
آخرین ارسال: miladezati
  محاسبات دستی پروژه سازه بتنی zaryam 3 1,805 1394/4/1 ، 12:17 صبح
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  استارت پروژه فولاد و بتون nikoo013 113 69,443 1394/3/31 ، 08:10 عصر
آخرین ارسال: memar-ayande
  !!!راهنمایی برای طراحی پی!!! hamed_h_ci 1 950 1393/11/7 ، 03:28 صبح
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  درخواست کمک در پروژه سیف hamed_h_ci 0 921 1393/8/18 ، 01:10 عصر
آخرین ارسال: hamed_h_ci
  در مورد سازه های بنایی معمارخرداد 1 1,306 1393/5/20 ، 10:10 عصر
آخرین ارسال: saeed0089
  سوال در مورد مشخصات بتن hamid1002 0 1,000 1393/4/20 ، 07:43 صبح
آخرین ارسال: hamid1002
  سوال در رابطه پروژه بتن آرمه aref71 8 2,945 1393/2/30 ، 03:51 عصر
آخرین ارسال: kazembvo

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان