امتیاز موضوع:
  • 25 رأی - میانگین امتیازات: 2.68
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سوالات در بارگذاری پروژه بتن
#1
سوالات در بارگذاری پروژه بتن
سلام.در انجام بارگذاری سازه بتنی چند تا شک و تردید برام به وجود اومده که نمی دونم چی کار کنم لطفا راهنمایی کنید.
1-بالکنهایی که دارم به صورت طره نیست یعنی کلا توی ساختمان هست در قسمت شمالی ساختمان.می خواستم بدونم آیا برای بار زنده گسترده بالکن و بار زنده خطی در بالکن را همانند بار زنده طبقات باید برابر 200 قرار بدم؟
2-در محاسبه ی بار آسانسور اونطوری که شنیدم میگن که بار فرضی 1000 را ضربدر ضریب 2 میشه .آیا برای بار آسانسور که جمعا میشه 2000 کیلو گرم تا همین جا کلا پرونده بار آسانسور بسته میشه یا ادامه داره؟(ضمنا ارتفاع خرپشته برای آسانسور 3 متر در نظر گرفتم)
3-در پارکینگ آیا وزن خودروها برای بار زنده باید منظور بشه؟وزن خودرو را چه قدر بگیرم (راستی سازه زیرزمین و رمپ نداره).با این اوصاف چه کار کنم؟
4-قبلا سوال کرده بودم که برای سطح بارگیر ستونها از فواصل آکس تا آکس استفاده میشه .که دوستان پاسخش رو دادند.حالا ابهامی برام پیش اومده .اینکه در چهار گوشه سلزه 25 سانتی متر در کنار ستون می مونه(ستونها 50 در 50) اگه بخوام آکس را در نظر بگیرم حالا من برای سطح بارگیر باید 25 سانتی متر در کنا ر اضافه کنم؟
5-در محاسبه زلزله طبق جدول 6-7-6 مبحث6 قاب خمشی بتن آرمه متوسط R=7 هست و دیوار برشی بتن آرمه متوسط هم 7 هست حالا برای محاسبه C که یکی از مجهولاتش R بوده و حالا 2 تا R دارم باید 2 تا R ها را جداگانه توی فرمول قرار بدم یا یک بار ؟
ضمنا از دوستانی که راهنمایی می کنند تشکر می کنم.
در دیده به جای خواب آب است مرا
پاسخ
#2
1- در طرها در کل باید بار زنده 300 ( اگه اشتباه نکنم ) مطابق با مبحث ششم لحاظ کنید . البته اکثر طراحان بار زنده بالکن ها را برابر همان بار زنده طبقه در نظر می گیرند . این در شرایطی است که حتما در دفترچه محاسبات قید شود

2- برای اعمال بار زنده شما باید بار محاسبه شده برای آسانسور را به صورت نقطه ای در چهار طرف باکس اتاقک آسانسور اعمال کنید . همچنین بهتره که وزن دیوارهای اتاق آسانسور را در طبقه بام به تیرهای اطراف راه پله اعمال کنید

3- برای محاسبه ی بار زنده در پارکینگها نیازی به اعمال بار خودروها نمی باشد . بلکه داشتن یک آمار از نوع خودروهایی که در آن تردد می کنند کفایت خواهد کرد . چرا که در مبحث ششم بار زنده را بر اساس نوع خودروها ارائه کرده است .

4- برای محاسبه ی سطح بارگیر ستونهای میانی بله باید از فاصله ی آکس استفاده نمایید . اما برای ستونهای گوشه و کناری باید فواصل بیرونی را در نظر بگیرید .

5- در این حالت باید دو ضریب زلزله برای دو جهت X و Y محاسبه و در آنالیز و طراحی در نظر داشته باشید
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#3
سلام.در رابطه سطح بارگیر ستونها در گوشه ها در پروژه های آماده مختلف که نگاه کردم هر کدام به یه روشی حل کردن اگه امکان هست یه مثال از سطح بارگیر ستون در گوشه ساختمان را قرار بدید.
بالکن پروژه من طره نیست یعنی هم لبه با سازه هست بدون هیچ پیش آمدگی.میتونم بار زنده را برابر200 برای بالکن قرار بدم.
در دیده به جای خواب آب است مرا
پاسخ
#4
(1392/8/21 ، 12:21 عصر)aref71 نوشته است: سلام.در رابطه سطح بارگیر ستونها در گوشه ها در پروژه های آماده مختلف که نگاه کردم هر کدام به یه روشی حل کردن اگه امکان هست یه مثال از سطح بارگیر ستون در گوشه ساختمان را قرار بدید.
بالکن پروژه من طره نیست یعنی هم لبه با سازه هست بدون هیچ پیش آمدگی.میتونم بار زنده را برابر200 برای بالکن قرار بدم.

مثالی در این زمینه سطح بارگیر در دسترسم نیست . اما روش کار واضح است . برای ستونهای کناری و گوشه باید فاصله از لبه را برای طح بار گیر در نظر بگیرید و نه فاصله ی آکس .

در مورد طره هم فرقی نمی کند که حالت اجرایی آن چگونه است چراکه نوع کاربری آن برای ساکنین همان حالت طره را خواهد داشت و باید بار زنده را بر اساس طره ( یا به عبارتی بالکن ) به آن اعمال کنید .

پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#5
ادغام شد :

(1392/8/21 ، 08:42 عصر)aref71 نوشته است: سلام.دوستان در مرحله بارگذاری پروژه بتن و فولاد بدجور به مشکل برخوردم.اصلا نمیدونم دارم چیکار میکنم دنبال چی هستم .ازتون خواهش میکنم که راهنمایی های خود را به صورت ساده بنویسید چون من بارگذاری پاس نکردم.
1-بار برف را به دست آوردم و مشکلی در این قسمت نیست.
2-برای بار زنده چون بالکن من به صورت طره ای نیست موندم چی کار کنم.بالکن هم لبه با سازه هست میخواستم مطمئن بشم که میتونم بار زنده بالکن را برابر بار زنده طبقات قرار بدم؟
3-سطح بارگیر ستون و تیر همچنان برام مبهم هست .(قسمت کنج سازه برای بارگیر ستون ).چون هرکسی یه جور میگه.لطفا راهنمایی کنید؟
4-بار مرده را کلا برای سازه چه طوری به دست بیارم؟مخصوصا خرپشته و سقف تیرچه یونولیت-و سربندی فلزی سازه)یکی از این مجهولات در محاسبه ی زلزله بار مرده هست که اون رو فعلا ندارم بنابراین محاسبات زلزله هم در گروی بار مرده است

پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#6
(1392/8/22 ، 01:09 صبح)admin نوشته است: ادغام شد :

(1392/8/21 ، 08:42 عصر)aref71 نوشته است: سلام.دوستان در مرحله بارگذاری پروژه بتن و فولاد بدجور به مشکل برخوردم.اصلا نمیدونم دارم چیکار میکنم دنبال چی هستم .ازتون خواهش میکنم که راهنمایی های خود را به صورت ساده بنویسید چون من بارگذاری پاس نکردم.
1-بار برف را به دست آوردم و مشکلی در این قسمت نیست.
2-برای بار زنده چون بالکن من به صورت طره ای نیست موندم چی کار کنم.بالکن هم لبه با سازه هست میخواستم مطمئن بشم که میتونم بار زنده بالکن را برابر بار زنده طبقات قرار بدم؟
3-سطح بارگیر ستون و تیر همچنان برام مبهم هست .(قسمت کنج سازه برای بارگیر ستون ).چون هرکسی یه جور میگه.لطفا راهنمایی کنید؟
4-بار مرده را کلا برای سازه چه طوری به دست بیارم؟مخصوصا خرپشته و سقف تیرچه یونولیت-و سربندی فلزی سازه)یکی از این مجهولات در محاسبه ی زلزله بار مرده هست که اون رو فعلا ندارم بنابراین محاسبات زلزله هم در گروی بار مرده است


سوال دوم و سوم شما در پستهای قبلی توضیح دادم و قایل استفاده است .

در مورد سوال آخرتون ، یه سوال خیلی کلی است و از حوصله این قسمت خارج است . پیشنهاد می کنم به کتاب بارگذاری دکتر مستوفی نژاد و یا حداقل از جزوات موجود در سایت استفاده کنید
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#7
1-چرا در بارگذاری ها وزن قرنیز داخل ساختمان در نظر گرفته نمیشه؟آیا ضروری هست>
2-استفاده از سیستم سازه ای ترکیبی(قاب خمشی بتنی متوسط+دیوارهای برشی متوسط )در هر دو جهت x,yاشکال ی دارد یا محدودیتها و اما و اگرهایی دارد؟
در دیده به جای خواب آب است مرا
پاسخ
#8
(1392/9/19 ، 11:36 صبح)aref71 نوشته است: 1-چرا در بارگذاری ها وزن قرنیز داخل ساختمان در نظر گرفته نمیشه؟آیا ضروری هست>
2-استفاده از سیستم سازه ای ترکیبی(قاب خمشی بتنی متوسط+دیوارهای برشی متوسط )در هر دو جهت x,yاشکال ی دارد یا محدودیتها و اما و اگرهایی دارد؟

خیلی جزیی هستش اکثرا قابل چشم پوشی است .

بله میتوانید از سیستم ترکیبی استفاده نمایید . اگر محدودیت معماری ندارید و یا از لحاظ بار وارده و تعدا طبقات زیادی برخوردارید گزینه مناسبی است .
پاسخ
#9
وقتی که در هر دو جهت سازه سیستم سازه ای قاب خمشی همراه با دیوار برشی باشد در محاسبه زمان تناوب اصلی نوسان
کدام یک از این موارد پایین را می توان برایTبهکار برد:
الف-برای ساختمانهای باسیستم قاب خمشی
1-چنانچه جداگرهای میانقابی مانعی برای حرکت قابها ایجاد ننمایند:
-در قابهای بتنی T=0.07H3/4

2-چنانچه جداگرهای میانقابی مانعی برای حرکت قابها ایجاد نمایند:
مقدارTبرابر80درصد مقادیر عنوان شده در بالا در نظر گرفت.
ب-برای ساختمانهای با سایر سیستمها در تمام موارد وجود یا عدم وجود جداگرهای میانقابی.
T=0.05H3/4
حالا من باید الف1 را بکار بگیرم یا ب(سایر سیستمها)؟
عدد4/3 در بالا توان هستش.
در دیده به جای خواب آب است مرا
پاسخ
#10
سلام
جهت تعیین پریود تجربی سازه از در صورت حالت دوگانگی سیستم ( دیوار برشی + قاب خمشی ) از فرمول قسمت ب استفاه می کنیم
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سوال بارگذاری آسانسور aref71 17 8,741 1394/11/14 ، 05:01 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  ابهام بارگذاری aref71 4 1,544 1394/8/21 ، 03:42 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  پرسش در رابطه با پروژه بتن arashb123 1 730 1394/7/10 ، 02:38 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  نحوه حدس مقاطع اولیه برای پروژه بتون وفولاد ebrahimkazemi51 28 12,770 1394/4/17 ، 09:32 عصر
آخرین ارسال: miladezati
  محاسبات دستی پروژه سازه بتنی zaryam 3 1,680 1394/4/1 ، 12:17 صبح
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  استارت پروژه فولاد و بتون nikoo013 113 67,186 1394/3/31 ، 08:10 عصر
آخرین ارسال: memar-ayande
  detail دیوار بلوک لیکا برای مرحله ی بارگذاری farzad4m 3 1,862 1393/12/26 ، 01:44 صبح
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  راهنمایی در مورد پروژه بتن hamid1002 20 6,745 1393/9/16 ، 07:38 عصر
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  درخواست کمک در پروژه سیف hamed_h_ci 0 862 1393/8/18 ، 01:10 عصر
آخرین ارسال: hamed_h_ci
  سوال در رابطه پروژه بتن آرمه aref71 8 2,834 1393/2/30 ، 03:51 عصر
آخرین ارسال: kazembvo

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان