امتیاز موضوع:
  • 9 رأی - میانگین امتیازات: 2.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سوالی در رابطه با ایتبس
#1
با سلام و خسته نباشین
سوالی داشتم ممنون میشمراهنماییم کنین
در سازه های فلزی در صورت استفاده از auto select list برای مقاطع ایا می تونیم بعد از زدن دکمه تحلیل کنترل های لازم (مثلا خیز و مهار شدگی و...) را انجام دهیم یا باید بعد از طراحی مقاطع و تعیین مقاطع هر تیر و ستون از لیست کنترل ها رو انجام دهیم؟

-- برای نوشتن دفترچه محاسبات صرفا با ایتبس و مواردی که باید از ان برداشت کنیم چیزای اضافه کردنی و.. اموزشی یا لینکی رو سراغ دارین معرفی کنین؟


--- در ضمن در کنترل خیز تو فرمول خیز<l/240 اگه خیز مقدارش 0.026 و l/240 مقدارش 0.02 باشه یعنی خیز مقدارش .006 بیشتر باشه ایراد داره یا صرف نظر کنم؟
پاسخ
#2
با سلام
در سازه فلزی معمولا بعد از قطعی شدن طراحی کنترل ها رو انجام میدن چون بعد از تحلیل هنوز امکان تغییر مرکز سختی سازه وجود داره - پس بعد از طراحی این کنترل رو انجام بدید
در رابطه با خروجی ها هم باید - برون مرکزی ( فاصله بین مرکز جرم و مرکز سختی در هر دو جهت سازه ) - مقدار دریفت سازه - تغییر مکان سازه در هر طبقه رو باید کنترل کنید تا از مقدار مجاز آیین نامه ایران تجاوز نکنه .
پاسخ
#3
ممنون
ایا در مورد نحوه نوشتن دفترچه محاسباتی قابل قبول با ایتبس چیزی میدونی یا لینکی رو سراغ دارین؟
ایا تو دفترچه محاسباتی با ایتبس طراحی برخی ستون و تیر ها به صورت دستی لازم است؟
پاسخ
#4
سلام

کنترل خیز بعد از طراحی انجام می گردد . مقدار کنترل آن در مبحث دهم ذکر شده است که نباید فراتر از حدمجاز باشد .

پاینده باشید
پاسخ
#5
(1392/10/23 ، 07:32 عصر)معمارخرداد نوشته است: ممنون
ایا در مورد نحوه نوشتن دفترچه محاسباتی قابل قبول با ایتبس چیزی میدونی یا لینکی رو سراغ دارین؟
ایا تو دفترچه محاسباتی با ایتبس طراحی برخی ستون و تیر ها به صورت دستی لازم است؟

منابع دفترچه محاسبات می تواند به عنوان راهنما دفترچه محاسبات سازه های اجرایی در و یا دانشجویی در پروژ ه های فلزی و یا بتنی در همین سایت باشد و یا می توانید از منابع معتبر همچون کتابهای طراحی سازه بتنی و فلزی با توجه به خروجی های برنامه اقدام به محاسبات دستی نمایید . کتابهای محاسبات دستی پروژه ها نوشته مهندس سعید مزرعه و کتاب دکتر طباطبایی موثر است .

بله باید چند تیپ از تیر و ستون و همچنین مهاربند طراحی و کنترل دستی شوند .
پاسخ
#6
ممنون از اقای بابایی
ولی مشکل کلی من اینه که برای تهیه دفترچه ها بعد از رفتن به منو فایل file و print tables از ایتبس به کجا مراجعه کرده واگه لطف کنین یه توضیحی برای مثال از نحوه دراوردن اطلاعات طراحی تیر از ایتبس که تو دفترچه محاسبات اقای جعفری است ذکر نمایین
از رحماتتون متشکرم.
پاسخ
#7
سلام

خواهش می کنم جناب مهندس فرجزاده شما ابتدا باید طراحی خود را انجام دهید حال براساس مشخص شدن ترکیب بار بحرانی برای مقطع مورد نظر را باراست کلیک کردن بر روی عضو که در کادر مربوطه با رنگ آبی مشخص شده است را در ذهن داشته باشید . سپس از طریف منوی Display ویا راست کلیک کردن برروی عضو ( قسمت Details - sterss check forces & moments) و یا از print tables می توانید به فرض برای تیر مقدار لنگر خمشی حداکثر و نیروی برشی حداکثر تحت ترکیب بار بحرانی طراحی شده تیر بر حسب همان ترکیب بار را برداشت نمایید سپس محاسبات دستی و کنترلهای مربوطه را انجام دهید .

مثلا برای یک تیر دو سر گیردار ( قاب خمشی ) نیاز به برداشت لنگر خمشی ( M3 ) , نیروی برشی ( V2 ) در حالت ترکیب بار بحرانی و حداکثر موارد ذکر شده می باشید .

متاسفانه مثالی که بتوان نمونه آن را در این تاپیک ارائه داد خارج از وضعیت بنده می باشد . شما می توانید از کتابهای دکتر میرقادری و یا دفترچه محاسبات نمونه بهره بگیرید.

در هر کجا هم که ابهام داشتید بنده و دیگر همکاران کوشای سوالات شما خواهیم بود

نتیجه گیری توضیحات بالا برای بدست آوردن نیروهای طراحی دستی سازه فولادی از برنامه Etabs :

روش اول : بعد از آنالیز و طراحی می توانیم با راست کلیک کردن برروی عضو و کلیک برروی دکمه Details و از قسمت sterss check forces & moments مقادیر نیرو را برداشت نمائیم .

روش دوم : منوی File -print table-analysis output را انتخاب می کنیم . سپس در برگه باز شده جدید در قسمت بالایی (type of analysis result ) فقط گزینه bulding output رو تیک خواهیم زد و در قسمت پایینی برگه print to file و envlope only را فعال می کنیم . بعد مسیر ذخیر فایل txt رو داده ok می کنیم .

روش سوم : منوی Display-Show Member Force/Stressdiagram - Frame / pire را انتخاب می کنیم . در برگه باز شده جدید تحت اثر ترکیب بار بحرانی و مشخص کردن نیروهای مورد نظر از قسمت Component و راست کلیک کردن برروی المانهای خطی اعم از تیر ، ستون و بادبند مقدار نیروی حداکثر را برداشت می نمائیم .

* با توجه به توضیحات بالا روش سوم بهتر می باشد .


پاسخ
#8
(1392/10/24 ، 03:01 عصر)کیوان بابایی نوشته است: سلام

خواهش می کنم جناب مهندس فرجزاده شما ابتدا باید طراحی خود را انجام دهید حال براساس مشخص شدن ترکیب بار بحرانی برای مقطع مورد نظر را باراست کلیک کردن بر روی عضو که در کادر مربوطه با رنگ آبی مشخص شده است را در ذهن داشته باشید . سپس از طریف منوی Display ویا راست کلیک کردن برروی عضو ( قسمت Details - sterss check forces & moments) و یا از print tables می توانید به فرض برای تیر مقدار لنگر خمشی حداکثر و نیروی برشی حداکثر تحت ترکیب بار بحرانی طراحی شده تیر بر حسب همان ترکیب بار را برداشت نمایید سپس محاسبات دستی و کنترلهای مربوطه را انجام دهید .

مثلا برای یک تیر دو سر گیردار ( قاب خمشی ) نیاز به برداشت لنگر خمشی ( M3 ) , نیروی برشی ( V2 ) در حالت ترکیب بار بحرانی و حداکثر موارد ذکر شده می باشید .

متاسفانه مثالی که بتوان نمونه آن را در این تاپیک ارائه داد خارج از وضعیت بنده می باشد . شما می توانید از کتابهای دکتر میرقادری و یا دفترچه محاسبات نمونه بهره بگیرید.

در هر کجا هم که ابهام داشتید بنده و دیگر همکاران کوشای سوالات شما خواهیم بود

نتیجه گیری توضیحات بالا برای بدست آوردن نیروهای طراحی دستی سازه فولادی از برنامه Etabs :

روش اول : بعد از آنالیز و طراحی می توانیم با راست کلیک کردن برروی عضو و کلیک برروی دکمه Details و از قسمت sterss check forces & moments مقادیر نیرو را برداشت نمائیم .

روش دوم : منوی File -print table-analysis output را انتخاب می کنیم . سپس در برگه باز شده جدید در قسمت بالایی (type of analysis result ) فقط گزینه bulding output رو تیک خواهیم زد و در قسمت پایینی برگه print to file و envlope only را فعال می کنیم . بعد مسیر ذخیر فایل txt رو داده ok می کنیم .

روش سوم : منوی Display-Show Member Force/Stressdiagram - Frame / pire را انتخاب می کنیم . در برگه باز شده جدید تحت اثر ترکیب بار بحرانی و مشخص کردن نیروهای مورد نظر از قسمت Component و راست کلیک کردن برروی المانهای خطی اعم از تیر ، ستون و بادبند مقدار نیروی حداکثر را برداشت می نمائیم .

* با توجه به توضیحات بالا روش سوم بهتر می باشد .
میبخشید مهندس این روش از کجا میشه فهمید صراحی تیر تحت اثر کدتم ترکیب بار بوده منظورم ماکزیمم هست

پاسخ
#9
radin_1370 ,

معمولاٌ این مورد بعد از راست کلیک شدن برروی عضو مورد نظر و بازشدن برگه جدید ترکیب باری که برای مقطع بحرانیتر است و مقطع با آن طراحی شده است نشان داده می شود . با کادر رنگ آبی متمایز شده است .
پاسخ
#10
در طراحی ایتبس دچار مشکل شدم و مشکل اینکه ایتبس تیرهای که در جهت x هستند طراحی نمی کنه و رنگ ان خاکستری میشود فایل را در زیر پیوست کردم ممنون میشم نگاهی به ان بیاندازید و نظرتون را بگید
http://s5.picofile.com/file/8139624750/4.EDB.html
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Wink ایمپورت کردن مقاطع به داخل ایتبس..فوری.فوری omran.tarbiyat 1 106 1396/9/6 ، 07:27 عصر
آخرین ارسال: civil92
  مشکل رو ارور o/s در ایتبس طظزظیر 16 6,803 1396/7/5 ، 06:13 عصر
آخرین ارسال: saeidfozhan
  رابطه ضرایب ترک خورگی با پی دلتا hamdullah 2 116 1396/6/20 ، 11:17 صبح
آخرین ارسال: hamdullah
Wink چگونگی مدلسازی سقف های پیشتنیده در ایتبس m.salehi 1 146 1396/6/20 ، 10:22 صبح
آخرین ارسال: m.salehi
  درخواست کرک جدید ایتبس 15 و سیف 14 hajix8867 2 142 1396/6/10 ، 09:11 صبح
آخرین ارسال: behzad.g
  مدل کردن اتاق آسانسور در ایتبس sasan.ce 1 379 1396/4/2 ، 08:44 عصر
آخرین ارسال: civil92
  مشکل running out of memory هنگام باز کردن فایل ایتبس vahid_najafi777 4 2,519 1396/3/14 ، 02:47 عصر
آخرین ارسال: mhncivil
  مشکل اساسی با ایتبس Mhoseinm 1 396 1396/3/11 ، 06:51 عصر
آخرین ارسال: civil92
  Error run-time 339 ایتبس majidro 3 961 1396/2/29 ، 07:09 عصر
آخرین ارسال: alimorad39
  غیر فعال کردن طراحی لرزه ای در ایتبس 2015 narjes90 3 661 1396/2/24 ، 10:11 صبح
آخرین ارسال: admin

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان