امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 2.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سوال بارگذاری
#1
سلام دوستان
در مورد بارگذاری آسانسور سوال داشتم.

اول اینکه بار زنده موتورخانه آسانسور دقیقا کدوم قسمت مبحث 15 هستش؟
دوم اینکه بعد از بدست آوردن بار زنده و مرده کل آسانسور این بارها باید دقیقا به چه قسمتی وارد بشن؟
پاسخ
#2
سلام
به پیوست 2مبحث 15 مراجعه گردد
از مدل سازی آسانسور در ایتبس معمولا صرف نظر میگرددچون سازه آسانسور کاملا جدا از سازه می باشدبهتر است فونداسیون آن هم به صورت جداگانه طراحی گردد
چاله آسانسور بایددر تمامی موارد تعبیه گردد و در طراحی پی باید محل چاله آسانسوردر نظر گرفته شود
آموزش وریفای کردن مقالات با آباکوس
تدریس تخصصی آباکوس،اپنسیس،پرفورم ،ایتبس،سپ
بهسازی لرزه ای سازه ها
پاسخ
#3

در پیوست 2 بار زنده با توجه به ظرفیت مشخص شده نه بار موتور خانه.
میشه بگین دقیقا جدول شماره ی چند؟
پاسخ
#4
(1393/1/30 ، 09:44 صبح)fateme_mpg_t نوشته است: دوم اینکه بعد از بدست آوردن بار زنده و مرده کل آسانسور این بارها باید دقیقا به چه قسمتی وارد بشن؟
تا جایی که من میدونم باید فقط تو بام وارد کنید و وارد کردنش هم به صورت باهای نقطه ای به ستون ها به نسبت مساوی تقسیم میشه.

پاسخ
#5
در مورد بارگداری بار موتور خانه به جدول 2 پیوست 2 مراجعه گردد
موفق باشی
آموزش وریفای کردن مقالات با آباکوس
تدریس تخصصی آباکوس،اپنسیس،پرفورم ،ایتبس،سپ
بهسازی لرزه ای سازه ها
پاسخ
#6
مقدار بار بستگی به نوع آسانسور انتخابی دارد. برای بدست آوردن وزن آسانسور با توجه به ظرفیت آن بایستی به جدول شماره ۱ پیوست ۲ مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ( آسانسور ها و پله برقی ) مراجعه نمایید…
بر اساس بندی در همین آیین نامه بایستی کلیه نیروی های وارده به سازه بر اثر آسانسور برای لحاظ نمودن ضربه های دینامیکی ۱۰۰% افزایش یابد. البته این بار نسبت به بقیه بارهای وارد بر سازه زیاد نیست. میزان بار زنده برابر ۴۰۰ و میزان بار مرده توسط مشخصات فنی شرکت سازنده مشخص میشود که میتوان بصورت عمومی برای ساختمانهای ۵ طبقه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلو در نظر گرفت و این بارها به نبشی ها و از آنجا به چاله آسانسور انتقال پیدا میکنند و در نهایت بار آسانسور را باید تنها به صورت ۴ بار متمرکز به ستون های دور باکس آسانسور (نبشی ها) در طبقه آخر (خرپشته) اعمال نمود.
نحوه انتقال بار آسانسور:
در عمل نیروی آسانسور بین تیر هایی که در اطراف داکت قرار داده می شوند و شاستی آسانسور هم به این تیر ها متصل می گردد منتقل می گردد اما از لحاظ فنی در اطاقک آسانسور تکیه گاه هایی که در اطراف حفره آسانسور قرار دارند و نیروی وزن اطاقک به این تکیه گاه ها وارد می شود نیروی کلی را تحمل می نمایند آسانسورهای معمولی از چهار عدد نبشی برای دور باکس آسانسور استفاده میشود. این نبشی ها در تراز طبقات به تیرهای سقف مهار میگردند.
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
اتصال آسانسور به سازه:
سازه آسانسور تنها از یک وجه به سازه اصلی متصل است. برای طراحی اتصالات آسانسور جدولی داریم که به عنوان مثال بیان میکند که اگر ظرفیت آسانسور ما ۶ یا ۸ نفره است از چه نبشی، از چه ریل راهنمایی، از چه براکتی و … استفاده کنیم.
در مورد نحوه اتصال، بصورت عمومی در ساختمانهای بتنی با قرار دادن plate توی تیر یا هر جایی که قابلیت اتصال دارد بوسیله شاخک هایی نبشی های آسانسور را به آنها جوش میکنند. نبشی فقط نقش ریل دارد و باربر نیست. سازه آسانسور به مهاربند نیاز ندارد یک دیافراگم داریم با باری محوری که توسط کابل تحمل میشود و به تیر های دور باکس واقع در خرپشته منتقل میشود.

معمولا از مدل سازی اثر آسانسور در etabs صرف نظر میشود. چون سازه آسانسور کاملا جدا از سازه می باشد بهتر است فونداسیون آن نیز بصورت جداگانه طراحی شود. چاله آسانسور باید در تمامی موارد تعبیه گردد و در طراحی پی باید محل چاله آسانسور در نظر گرفته شود.
نحوه مدل کردن چاله آسانسور در SAFE :
چاله آسانسور در نرم افزار Safe تنها یه صورت یک بازشو تعریف شده و با توجه به سادگی طراحی دستی آن امکان پذیر است. همچنین در پی های گسترده با تنظیمات در بخش Detailing می توان آرماتورهای گوشه های بازشو را مطابق آیین نامه بدست آورد .چون نرم افزار SAFE قادر به طراحی در حالتی که در پی اختلاف تراز وجود دارد، نیست و سطح را در یک تراز در نظر می گیرد… شاید بهترین راه طراحی دستی چاله آسانسور باشد، ولی چون چاله آسانسور ابعاد کوچکی دارد می توان عملکرد آن را با پی یکنواخت در نظر گرفت و پی را کلا در یک تراز طراحی کرد….اگر ابعاد چاله آسانسور بزرگ باشد به صورتی که عملکرد آن مجزا از پی باشد می توان چاله را به صورت یک پی مجزا در نرم افزار مدل و طراحی کرد.

آموزش وریفای کردن مقالات با آباکوس
تدریس تخصصی آباکوس،اپنسیس،پرفورم ،ایتبس،سپ
بهسازی لرزه ای سازه ها
پاسخ
#7
ب*****

مقادیر بارزنده از مباحث قابل تعیین است و همچنین می توانید از تصویر زیر استفاده نمایید .

[تصویر:  dpbbkqjz4lvycvzy2bfy.jpg]

مقدار بار زنده و مرده کل را به ستونهای محیط شده آسانسور و یا گره های اتصالی در طبقه بام به صورت بار نقطه متمرکز (Z - ) اعمال می کنید و در صورتی که اتاقک آسانسور در تراز بام مدلسازی شده باشد مقدار بار به مرکز تیرهای محیط شده آسانسور اعمال می شود .

پاینده باشید
پاسخ
#8
(1393/1/31 ، 11:43 صبح)کیوان بابایی نوشته است: ب*****

مقادیر بارزنده از مباحث قابل تعیین است و همچنین می توانید از تصویر زیر استفاده نمایید .

http://www.mycivil.ir/up/images/dpbbkqjz...zy2bfy.jpg

مقدار بار زنده و مرده کل را به ستونهای محیط شده آسانسور و یا گره های اتصالی در طبقه بام به صورت بار نقطه متمرکز (Z - ) اعمال می کنید و در صورتی که اتاقک آسانسور در تراز بام مدلسازی شده باشد مقدار بار به مرکز تیرهای محیط شده آسانسور اعمال می شود .

پاینده باشید
با تشکر
اما یه سوالی برام پیش اومده یه جایی در همین سایت دوستی در مورد بارگذاری آسانسور سوال کردن و اینطور نوشتن:

بار زنده محاسباتی آسانسور: kg 600= 300×2
بار زنده موتورخانه آسانسور: kg 405=200×1.35×1.5
بار زنده کل: kg1005=405+600
بار زنده متمرکز وارد به تکیه گاه ها: kg 251.25 =4÷1005
بار مرده:با توجه به ظرفیت آسانسور و در دسترس نبودن اطلاعات فنی لازم می توان بار مرده آسانسور کلیه متعلقات آن را برابر 1000کیلو گرم فرض نمود که طبق آیین نامه به علت دینامیکی بودن آن باید در ضریب 2 ضرب شود.
بار مرده محاسباتی آسانسور: kg 2000=1000×2
بار مرده موتور خانه آسانسور: kg891 =440×(1.35×1.5)
بار مرده کل: kg 2891 =891+2000
بار متمرکز وارد به تکیه گاهها :kg 722.75=4÷2891

حالا سوال من اینجاست که این بار زنده موتور خانه دقیقا کدوم قسمت مبحث 15 هستش و اعدادی که در اون ضرب شده از کجا اومده....
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سوال درباره پی سازه فلزی SS_WORLD 0 195 1395/11/25 ، 11:25 عصر
آخرین ارسال: SS_WORLD
  سوال در مورد نحوه بارگذاری کنسول peyman69 4 2,550 1395/6/6 ، 09:34 صبح
آخرین ارسال: akb
  سوال درموردترکیب بارگذاری eebbii 1 387 1395/4/23 ، 05:36 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  سوال درباره علت انتخاب کردن جهت صلب سازه mostafa.ramezani 4 764 1394/9/21 ، 04:20 صبح
آخرین ارسال: mostafa.ramezani
  سوال: فرق بین قاب خمشی , ویژه ، متوسط و ساده یوسف ابراهیم پور 4 1,065 1394/8/25 ، 08:38 صبح
آخرین ارسال: یوسف ابراهیم پور
  سوال درباره تعیین ضریب Ru در بارگزاری زلزله shahab47 1 967 1394/5/19 ، 01:17 صبح
آخرین ارسال: keiivan
  سوال در مورد ترکیبات بار گذاری قاعده 30-100 javadjbs 19 5,017 1394/3/31 ، 12:18 صبح
آخرین ارسال: ahmadiranshahi
  سوال در موردمحاسبه ممان اینرسی دوبل نبشی funeral 2 1,350 1394/3/29 ، 11:28 صبح
آخرین ارسال: funeral
  نحوه بارگذاری راه پله سازه های فولادی؟ علی خیرالهی 19 6,539 1394/3/6 ، 12:50 صبح
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  سوال : تنش مجاز خمشی برای بادبند دوبل نبشی Taha_212 12 5,604 1393/9/29 ، 12:48 عصر
آخرین ارسال: mehdipanahi

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان