امتیاز موضوع:
  • 41 رأی - میانگین امتیازات: 2.59
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سوال : تنش مجاز خمشی برای بادبند دوبل نبشی
#1
سلام دوستان

دارم یه بادبند دوبل نبش طراحی میکنم(پشت به پشت به هم متصلند) که در کنترل ترکیب تنش ها مربوط به بند ۱-۷-۱۰ و ۲-۷-۱-۱۰ از مبحث دهم به مشکل خوردم.
برای ارضای شرایط این بند ها به تنش های مجاز خمشی در هر دو راستا برای مقطع دوبل نبشی نیاز دارم.مبحث دهم رو بالا پایین کردم اما نتونستم در مورد تنش مجاز خمشی مقاطع ساخته شده از دو یا چند پروفیل(مانند دوبل نبشی و دوبل ناودانی) چیزی پیدا کنم....
آیا باید در اینگونه موارد برای حول محور قوی که در دوبل نبشی y است همان 0.6Fy را در نظر گرفت یا ضابطه ی خاصی داره که من نمیدونم؟حول محور ضعیف چی؟


پیشاپیش ممنون
کارشناس ارشد عمران - سازه
پاسخ
#2
سلام
از روابط بند 10-1-5-1 استفاده کنید

اکثر روابط کنترلی مقاطع ناودانی با مقاطع آی برابره
پاسخ
#3
سلام
همیشه روابط تنش مجاز ناودانی همانند مقاطع I شکل نیست مثلا اگر برای مقطع ناودانی که نسبت به محور قوی خود تحت خمش قرار گیرند تنش مجاز آن از رابطه زیر محاسبهمی شود .

[تصویر:  n1.jpg]
تنش مجاز خمشی حول محور اصلی یعنی همان fbmajor :
برای مقاطع نورد شده ( تیرو ورقها ) که یک و یا چند محور تقارن دارند و مقطع ناودانی که درصفحه مار بر مرکز برش و موازی جان ناودانی بارگذاری می شوند و یا در برابر پیچش در محل نقطه اثر بار و تکیه گاه نگهداری شده باشند . از رابطه زیر محاسبه می شود .
الف : برای مقطع فشرده و دارای تکیه گاه جانبی ------» 0.66FY
ب : برای مقطع غیر فشرده و دارای تکیه گاه جانبی -------» 0.6FY
وهمچنین برای مقطع چه فشرده و چه غیر فشرده که فاقد شرایط اتکای جانبی هستند از روابط زیر کنترل می شوند :
[تصویر:  n2.jpg]

[تصویر:  n3.jpg]

تنش مجاز خمشی حول محور فرعی ( Fbminor محورضعیف )
برای مقاطع I شکل و تسمه ها ورقهای مستطیلی و همچنین نقاطع توپر از روابط زیر محاسبه می شود :

الف : مقطع فشرده -------» 0.75FY
فرمول بالا برای اعضایی که دو محور تقارن دارند همانند I , H و بالهای ان شرایط فشردگی را دارند و به صورت سراسری به جان وصلند و تحت خمش حول محور ضعیف قرار می گیرند قابل استفاده است .

ب : برای مقاطع غیر فشرده -------» 0.6FY
پاسخ
#4
سلام
نمیشه به صورت قطع گفت همیشه رابطه ی اول به کار برده میشه
ولی اکثرا این رابطه به کار برده میشه
ضمن اینکه تمام روابطی که گفتید در بندی که گفتم کاملا تشریح شده
پاسخ
#5
سلام
ممنون دوستان.
ولی مقطع من ناودانی نیست. دوبل نبشی میباشد(2L) که بصورت پشت به پشت ( _ll_ ) با استفاده از لقمه هایی بین بالها دو بال به یکدیگر متصل شده اند که شبه مقطع T شده اند.
فرمول هایی که نوشتید هیچکدام مربوط به مقاطع دوبل نبشی نمیشه و فقط برای ناودانی و مقاطع I شکل است.

کارشناس ارشد عمران - سازه
پاسخ
#6
فکر کنم همان 0.6 fy می باشد .
پاسخ
#7
سلام
باعرض پوزش به خاطر اشتباهی که کردم و متوجه منظور شما نشدم
فکر نمیکنم ازاین نوع بادبند بشه با اتصال گیردار انتظار رفتار خمشی داشت
ازین باد بند به نظرم فقط میشه رفتار کششی و فشاری داشت
البته آیین نامه گفته در صورتی که مقطع فشاری 1 محور تقارن داشته باشه بررسی کمانش خمشی پیچشی الزامیه
ولی باید به مراجع معتبر مراجعه کنید
پاسخ
#8
سلام
اتصالات بادبند ( از هرنوع و یا از هر مقطع ) به تیر و یا ستون به صورت مفصلی می باشد . دلیل هم این می باشد که بادبندها عموما عضو دونیرویی یعنی همان ( نیروی فشاری و کششی ) طرح می شود و لی می شود در صورتی که انتقال لنگر از بادبند نسبت به ستون بیشتر باشد می توان رفتارخمشی را حاکم دانست و گیرداری را طرح نمود.
معمول است که برای اتصالاتی که زیر 20 درصد انتقال لنگر دارند طرح مفصلی و در صورت 80 درصد طرح گیردار ( صلب ) باشد.
پاسخ
#9
(1392/9/13 ، 01:29 عصر)حمید فلاح منش نوشته است: سلام
باعرض پوزش به خاطر اشتباهی که کردم و متوجه منظور شما نشدم
فکر نمیکنم ازاین نوع بادبند بشه با اتصال گیردار انتظار رفتار خمشی داشت
ازین باد بند به نظرم فقط میشه رفتار کششی و فشاری داشت
البته آیین نامه گفته در صورتی که مقطع فشاری 1 محور تقارن داشته باشه بررسی کمانش خمشی پیچشی الزامیه
ولی باید به مراجع معتبر مراجعه کنید

سلام
خواهش میکنم
منم فکر نمیکردم لنگر خمشی درونش ایجاد شود و احتمال میدادم اشکال از مدلسازیمه.ولی آنالیز چند سوله ی دیگر با سپ نشون داد که در تمام بادبند ها در مرکز بادبند مقدار قابل توجهی لنگر حول محور ضعیف (در مورد دوبل نبشی میشه لنگر درون صفحه ی بادبند) وجود داره،عجیب اینجاست که این مقدار لنگر در بسیاری از ترکیب بارها وجود دارد و ثابت است و ظاهرا مقدارشم به نیروی محوری موجود در بادبند بستگی نداره.
کارشناس ارشد عمران - سازه
پاسخ
#10
من قبلا این موردو کنترل کردم
تا به حال همچین موردی برنخوردم
فایلتونو میتونید آپلود کنید یا برای من بفرستید تا کنترل کنم
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  داشتن صلاحیت محساسبات برای کارشناسی ناپیوسته hamidreza4822 0 137 1396/8/24 ، 08:07 عصر
آخرین ارسال: hamidreza4822
  سوال راجع به تيرچه دوبل masoud aghajani 13 7,502 1396/8/20 ، 06:53 عصر
آخرین ارسال: civil92
  سوال درباره پی سازه فلزی SS_WORLD 0 248 1395/11/25 ، 11:25 عصر
آخرین ارسال: SS_WORLD
  نحوه قرار گرفتن ورق تقویتی برای بادبند واگرا as1395 1 509 1395/7/29 ، 12:44 صبح
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  سوال در مورد نحوه بارگذاری کنسول peyman69 4 2,620 1395/6/6 ، 09:34 صبح
آخرین ارسال: akb
  سوال درموردترکیب بارگذاری eebbii 1 425 1395/4/23 ، 05:36 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  تیر ضعیف - ستون قوی در طراحی سازه های خمشی ویژه؟ multitask 19 9,103 1395/4/19 ، 01:10 عصر
آخرین ارسال: ساده دل
  کمک برای طراحی اتصالات خمشی ویژه سازه فولادی abs civil 1 689 1395/1/7 ، 05:45 عصر
آخرین ارسال: abs civil
  نحوه کنترل شرایط فشرده لرزه ای مقاطع دوبل آی شکل نورد شده چگونه است؟ HOMAN1974 0 531 1394/11/22 ، 12:42 صبح
آخرین ارسال: HOMAN1974
  کمک برای رسم دیاگرام تیر نامعین در بحث خمش با استفاده از این فرمول ها Mmoghimih 1 651 1394/10/6 ، 04:24 عصر
آخرین ارسال: Mmoghimih

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان