امتیاز موضوع:
  • 27 رأی - میانگین امتیازات: 3.52
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سوال در مورد تحلیل طیفی در آیین نامه AISC
#1
سلام به همه دوستان...نوروز بر شما مبارک...
سوال: همانطور که میدانید آیین نامهAISC ضریب امگا صفر رو نمیگیره و باید این ضریب جهت کنترل در ترکیبات بارگذاری آورده شود ( البته برای سازه های دو جهت مفصلی ) و به این روش ستون ها طراحی گردد.و برای طراحی بادبند ها باید یک save as گرفت و در آن ضریب امگا صفر را از ترکیبات بارگذاری پاک کرد و بادبند ها را طراحی کرد....وقتی تحلیل استاتیکی انجام میدیم این روش مسکلی نداره سوال بنده اینجاست که وقتی تحلیل طیفی انجام میدهیم در فایل طراحی ستونها طراخی بادبند ها درست صورت نمیگیره(به دلیل وجود ضریب امگا صفر در ترکیبات بارگذاری ) و چون سایز بادبندها روی سختی قاب و در نتیجه تحلیل طیفی تاثیر میگذارد چگونه میتوان هم بادبندها ( در فایل مخصوص بادبندها بدو ضریب امگا در ترکیبات بار ) و هم ستون ها را درست طراحی کرد؟
پاسخ
#2
البته کنترل ستونها در برابر ترکیب بارهای تشدید یافته برای تمامی سیستم ها در ساز های فلزی اجباریه و نه فقط برای دو جهت مهاربند . در مورد نحوه طراحی شما می بایست ابتدا سازه را برای ترکیب بارهای عادی طراحی کنید ( که در این مرحله ابعاد اعضائ به درستی طراحی میشوند ) سپس از فایلتون Save As بگیرید و در این فایل فقط ستونها را برای ترکیب بارهای تشدید یافته ( کنترل نیروی محوری ) کنترل کنید که ستونی ضعیف نباشد
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#3
admin عزیز سوال بنده این نیست..سوال بنده در مورد چگونگی کنترل بارگذاری تشدید یافته که موجب ایجاد دو فایل میشود یکی برای بادبندها و دیگری برای طراحی و کنترل ستون ها..حالا وقتی تحلیل طیفی صورت میگیره این دو فایل با هم اندرکنش دارند ..چون سختی بادبندها ( بادبندها در فایل بادبندها بدون ترکیبات تشدید یافته طراحی میشود ) بر روی کل سازه تاثیر میگذارد و از طرفی یه فایل داریم که ترکیبات بار تشدید یافته در اون وجود داره و ستون ها طراحی میشود... حالا چطور میتوانیم این دو فایل را با هم بررسی کنیم تا در هم پایه کردن برش های پایه به مشکل نخوریم
پاسخ
#4
در بالا توضیح دادم . یه مقدار بیشتر توضیح میدم
در این حالات که سختی سازه خیلی حساس است ما باید عمل سعی و خطا را در چندین مرحله انجام دهیم . ابتدا در فایل اول کل سازه را برای ترکیب بار عادی طراحی میکنیم . سپس فایل دوم را که تهیه کردیم در اون فایل ترکیب بار تشدید یافته را اعمال میکنیم . در این فایل ممکن است سایز بادبندها و ستونهای متصل به بادبند تغییر کند و نه کل ستونها . بعد از اینکه طراحی فایل دوم که بر اساس ترکیب بارهای تشدید یافته طراحی شده بودند تمام شد و تمامی مقاطع را نهایی کردیم ( برای این کار کافی است مقاطع را انتخاب کنید و از حالت اتو سلکت خارج کنید ) مجددا یک Save As میگیریم و دوباره سازه را برای ترکیب بار عادی طراحی میکنیم .در فایل سوم با توجه به اینکه سایز ستونهای متصل به بادبند و خود بادبندها بر اساس ترکیب بار تشدید یافته طراحی شده بودند دیگه نتایج کاملا منطقی و واقعی خواهند بود . البته ترکیب بارهای تشدید یافته همیشه بحرانی نخواهند بود . از طرفی باید این نکته را در نظر داشت که ستونها فقط می بایست برای بار محوری تشدید یافته کنترل شوند که همین نکته باعث میشه که ترکیب بارهای تشدید یافته زیاد تاثیر گذار نباشند
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#5
سلام عزیزان،من دانشجوی ارشد زلزله هستم ،اگه ممکنه جزوه ای از تحلیل خطر پذیری سازه ها رو برام ایمیل کنیدh.zamanii@yahoo.com
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مشکل در تحلیل در etabs 2015 arvin66 7 2,757 1396/8/19 ، 10:01 عصر
آخرین ارسال: civil92
  راهنمایی در مورد مدل سازی استیفنر در Etabs علی بهنیا 1 77 1396/8/19 ، 01:00 صبح
آخرین ارسال: admin
  دفترچه محاسبات سازه بتنی طبق ویرایش جدید آیین نامه ها kazembvo 19 5,074 1396/7/12 ، 01:26 عصر
آخرین ارسال: peymandarsad
  خطا در تحلیل manphetah 2 143 1396/5/18 ، 11:16 صبح
آخرین ارسال: حمید فلاح منش
  سوال درباره اجزا محدود etabs shantash 1 383 1396/2/8 ، 01:29 صبح
آخرین ارسال: shantash
  نحوه اعمال ضریب 85 تا 90 درصدی تحلیل طیفی به استاتیکی در دریفت چگونه است؟ HOMAN1974 7 816 1396/1/2 ، 06:50 عصر
آخرین ارسال: ezal22020
  کمک در مورد پروژه سازه بتن ارمه peyman_m1992 268 49,652 1395/12/9 ، 02:14 عصر
آخرین ارسال: pari32184
  سوال برای چک کردن سازه در etabs 2016 7mycivil 0 462 1395/11/17 ، 07:04 عصر
آخرین ارسال: 7mycivil
  تحلیل دستی sia70 0 308 1395/11/14 ، 05:41 عصر
آخرین ارسال: sia70
Question سوال: تفاوت گزینه های displacements hirad.gr 0 372 1395/11/13 ، 03:51 صبح
آخرین ارسال: hirad.gr

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان