امتیاز موضوع:
  • 30 رأی - میانگین امتیازات: 3.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سوال در مورد تحلیل طیفی در آیین نامه AISC
#1
سلام به همه دوستان...نوروز بر شما مبارک...
سوال: همانطور که میدانید آیین نامهAISC ضریب امگا صفر رو نمیگیره و باید این ضریب جهت کنترل در ترکیبات بارگذاری آورده شود ( البته برای سازه های دو جهت مفصلی ) و به این روش ستون ها طراحی گردد.و برای طراحی بادبند ها باید یک save as گرفت و در آن ضریب امگا صفر را از ترکیبات بارگذاری پاک کرد و بادبند ها را طراحی کرد....وقتی تحلیل استاتیکی انجام میدیم این روش مسکلی نداره سوال بنده اینجاست که وقتی تحلیل طیفی انجام میدهیم در فایل طراحی ستونها طراخی بادبند ها درست صورت نمیگیره(به دلیل وجود ضریب امگا صفر در ترکیبات بارگذاری ) و چون سایز بادبندها روی سختی قاب و در نتیجه تحلیل طیفی تاثیر میگذارد چگونه میتوان هم بادبندها ( در فایل مخصوص بادبندها بدو ضریب امگا در ترکیبات بار ) و هم ستون ها را درست طراحی کرد؟
پاسخ
#2
البته کنترل ستونها در برابر ترکیب بارهای تشدید یافته برای تمامی سیستم ها در ساز های فلزی اجباریه و نه فقط برای دو جهت مهاربند . در مورد نحوه طراحی شما می بایست ابتدا سازه را برای ترکیب بارهای عادی طراحی کنید ( که در این مرحله ابعاد اعضائ به درستی طراحی میشوند ) سپس از فایلتون Save As بگیرید و در این فایل فقط ستونها را برای ترکیب بارهای تشدید یافته ( کنترل نیروی محوری ) کنترل کنید که ستونی ضعیف نباشد
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#3
admin عزیز سوال بنده این نیست..سوال بنده در مورد چگونگی کنترل بارگذاری تشدید یافته که موجب ایجاد دو فایل میشود یکی برای بادبندها و دیگری برای طراحی و کنترل ستون ها..حالا وقتی تحلیل طیفی صورت میگیره این دو فایل با هم اندرکنش دارند ..چون سختی بادبندها ( بادبندها در فایل بادبندها بدون ترکیبات تشدید یافته طراحی میشود ) بر روی کل سازه تاثیر میگذارد و از طرفی یه فایل داریم که ترکیبات بار تشدید یافته در اون وجود داره و ستون ها طراحی میشود... حالا چطور میتوانیم این دو فایل را با هم بررسی کنیم تا در هم پایه کردن برش های پایه به مشکل نخوریم
پاسخ
#4
در بالا توضیح دادم . یه مقدار بیشتر توضیح میدم
در این حالات که سختی سازه خیلی حساس است ما باید عمل سعی و خطا را در چندین مرحله انجام دهیم . ابتدا در فایل اول کل سازه را برای ترکیب بار عادی طراحی میکنیم . سپس فایل دوم را که تهیه کردیم در اون فایل ترکیب بار تشدید یافته را اعمال میکنیم . در این فایل ممکن است سایز بادبندها و ستونهای متصل به بادبند تغییر کند و نه کل ستونها . بعد از اینکه طراحی فایل دوم که بر اساس ترکیب بارهای تشدید یافته طراحی شده بودند تمام شد و تمامی مقاطع را نهایی کردیم ( برای این کار کافی است مقاطع را انتخاب کنید و از حالت اتو سلکت خارج کنید ) مجددا یک Save As میگیریم و دوباره سازه را برای ترکیب بار عادی طراحی میکنیم .در فایل سوم با توجه به اینکه سایز ستونهای متصل به بادبند و خود بادبندها بر اساس ترکیب بار تشدید یافته طراحی شده بودند دیگه نتایج کاملا منطقی و واقعی خواهند بود . البته ترکیب بارهای تشدید یافته همیشه بحرانی نخواهند بود . از طرفی باید این نکته را در نظر داشت که ستونها فقط می بایست برای بار محوری تشدید یافته کنترل شوند که همین نکته باعث میشه که ترکیب بارهای تشدید یافته زیاد تاثیر گذار نباشند
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#5
سلام عزیزان،من دانشجوی ارشد زلزله هستم ،اگه ممکنه جزوه ای از تحلیل خطر پذیری سازه ها رو برام ایمیل کنیدh.zamanii@yahoo.com
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  پرسش و پاسخ در مورد طراحی با آقای حسین زاده فرشاد امن خانی 15 23,861 1399/6/28 ، 10:16 صبح
آخرین ارسال: Pooriakarimi
  چطور ایین نامه 318-14 رو در بخش دیزاین ایتبس اضافه کنم به دیزاین کد yasinnarmashiri 0 555 1399/1/13 ، 04:40 عصر
آخرین ارسال: yasinnarmashiri
  چطور ایین نامه 318-14 رو در بخش دیزاین ایتبس اضافه کنم به دیزاین کد yasinnarmashiri 0 400 1399/1/12 ، 12:28 صبح
آخرین ارسال: yasinnarmashiri
  سوال در مورد وزن و سیستم سازه ای حمیدرضا یزدی 2 593 1399/1/8 ، 07:37 عصر
آخرین ارسال: yasermeithamy
  Etabs 2016 مشکل تحلیل طیفی kamrannasiri1373 4 878 1399/1/8 ، 03:11 عصر
آخرین ارسال: yasermeithamy
Lightbulb سوال دربارهی آیین نامه حسینی11 3 513 1398/11/7 ، 01:22 صبح
آخرین ارسال: حسینی11
  پرسش و پاسخ در مورد ایتبس roza12341234 3 926 1398/10/24 ، 09:38 صبح
آخرین ارسال: m.heidarii
  راهنمایی در مورد اعمال ضریب ترک خوردگی ستون M-CIVIL 7 6,022 1398/9/19 ، 03:28 عصر
آخرین ارسال: mahdi hatami
  مدل کردن یا نکردن خرپشته (سوال اینست) حمید فلاح منش 59 26,631 1398/8/6 ، 11:03 عصر
آخرین ارسال: یوسف ابراهیم پور
  سوال ایتبس meysamoleyaei63 0 583 1397/9/4 ، 07:05 عصر
آخرین ارسال: meysamoleyaei63

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان