امتیاز موضوع:
  • 38 رأی - میانگین امتیازات: 2.92
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سوال در مورد ترکیبات بارگذاری
#1
سلام این هفته که فصل ترکیبات و بارگذاری رو میخوندم یه چند جا گیر کردم ممنون میشم راهنماییم کنین

1-- من این جور فهمیدم که اگر بخواهیم از روش تنش مجاز استفاده کنیم باید از ایین نامه های AISC ASD 89 ACI318-99 باید استفاده شود و اگر در مقاومت نهایی طراحی کنیم باید از ACI 05 یا ACI08 و AISC 360-05 رو تایین کنم ایا درسته؟

2-اگر به خاطر دلایلی (ترکیبات بار 30 درصد زلزله طرف مقابل ) لازم بود ایا تنها راه حل وارد کردن اون ها استفاده از DEFINE >ADD DEFAULT DESIGN و سپس تغییر تنظیمات اونها (مثلا اعمال ضرایب 0.3 ) از DEFINE > LOAD COMBINATION به صورت دستی می باشد ؟ یعنی نمیتونیم ترکیب بار های ویژه سازه ای نامنظم در پلان رو (0.3 زلزله مقابل)از طریق ایین نامه های موجود در ایتبس بدون تغییرات دستی بدست بیاوریم؟

3- در برخی از پروزه هارو که بررسی می کردم ترکیب بهر هایی مثل 1D+1L+2EX+0.6EYرو دیدم یعنی ترکیبات بار زلزله رو دوبرابر کرده این به چه دلیل است؟

4- ایا تو اعمال ترکیبات بارگذاری به غیر معرفی ایین نامه و اوردن شون به LOAD COMBINATION و تنظیم ضرایب لرزه ای ترکیبات بار ریز کاری دیگه ای وجود دارد که باید انجام بدیم ؟
ممنون از زحماتتون
#2
    سلام مهندس.منظورتونو دقیقا نفهمیدم.ولی شاید این چیزایی که میگم بدردتون بخوره.اول این که بستگی داره از چه آیین نامه ای استفاده میکنید.منبع شما مباحث مقررات ملیه.شما در صورتی میتونید کمبوهارو فراخوانی کنید که بارگذاریتون هم از روی همون آیین نامه انجام شده باشه.آیین نامه ما در ایتبس موجود نیست پس نمیتونید کمبوهارو فراخوانی کنید.البته خیلی ها در طراحی بتن کمبوهای آیین نامه ACI318-99 رو فراخوانی میکنند و خودشون کمبوهارو وارد نمیکنند.این در حالیه که میشه با وارد کردن کمبوهای ایرانی خیلی راحت تر به نتیجه رسید.البته با استفاده از آیین نامه CSA-A23.3-94.
در مورد ترکیب بار زلزله 30 درصد عمود شما دوتا راه دارید.مثلا به عکس پیوست نگاه کنید.ردیف 2.شما در ایتبس در Define>Static Load Cases میتونید شش حالت بار زلزله تعریف کنید.Exبار زلزله در جهت X.
Exp بار زلزله در جهت X با پیچش اتفاقی مثبت.Exn بار زلزله جهت x با پیچش اتفاقی منفی.همینطور برای جهت Y:
Ey Eyp Eyn.
.در این حالت ترکیب بار گذاریتون با در نظر گرفتن 30 درصد به این شکل در میاد.برای عدد آخر عدد 0.75 ضرب در 0.3 در جهت عمود شده.
0.75D+0.75L+0.75Epx+0.225Ey
0.75D+0.75L+0.75Epx-0.225Ey
و راه دیگه اینه که ضریب زلزله در جهت x و y رو در 0.3 ضرب کنید.یادتون باشه فقط جهت x یعنی EX و جهت y یعنی Ey رو در 0.3 ضرب کنید.در اونهایی که با پیچش مثبت و منفی معرفی شدن باید همون ضریب زلزله جهت اصلی رو وارد کنید.که در این صورت ترکیب بارتون به شکل زیر در میاد.
0.75D+0.75L+0.75Epx+EY
0.75D+0.75L+0.75Epx-EY
در بعضی از پروژه ها هم ضوابط طراحی لرزه ای باید رعایت بشه.مثلا در بعضی از پروژه های فلزی باید ترکیب بارهای زلزله تشدید یافته هم به ترکیب بارها اضافه بشه و پروژه برای این ترکیب بارها هم کنترل بشه.مثلا صفحه 358 مبحث 10 بسته به نوع قابتون ترکیب بارهای هست که مورد استفاده قرار میگیرند.اگه این فصل رو بخوبی بخونید میفهمید که در چه زمانی مورد استفاده قرار میگیرند.
در صفحه 360 مقاومت ستون ها و... .
موفق باشید.
#3
در مورد سوال اول من اصلا نفهمیدم ایا چیزی که گفته بودم درسته یا نه

درمورد سوال دومم راه حل شما خیلی پیچیدس . اگه میشد موقع اعمال ایین نامه aisc 98 کاری تو تنظیمات می کردیم که می شد به کمک اون 30 درصد بار عمود رو با اون اعمال کرد و خودمون کاری نکنیم بهتر بود.

این ترکیب بار های تشدید یافته که گفتین تو ساختمون های مسکونی هم باید رعایت شه ؟
#4
سلام
اولین کار در طراحی سازه ها انتخاب آیین نامه طراحی است

یک دسته آیین نامه های بین المللی هستند + آیین نامه کشورهای مختلف + آیین نامه های ملی
در مورد آیین نامه های ملی در ایران ما مباحث 21 گانه مقررات ملی ساختمان را داریم + نشریات و ابلاغیه های معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری nezamfanni.ir + استانداردهای مرکز تحقیقات صنعتی ایران isiri.org

آیین نامه کشورهای دیگه مثل AASHTO - CSA - ACI - BS- EUROCODES- ASCE

آیین نامه های بین المللی IBC


آیین نامه های طراحی واقعا زیاد هستند ولی یاد گرفتن یک یا دو روش طراحی و تسلط به یک آیین نامه متداول در ابتدا بهتر هست

چیزی که در دانشگاه عموما یاد داده میشه
طراحی فولادی میحث دهم یا ممکنه AISC
طراحی بتنی مبحث نه یا ACI

بعد از انتخاب آیین نامه طراحی، انتخاب روش طراحی را داریم
به عنوان مثال در مبحث دهم دو قسمت طراحی به روش تنش مجاز و طراحی به روش حالت های حدی را داریم که هر دو پذیرفته شده هستند

به طور کلی روش های طراحی گوناگونی وجود داره مانند روش طراحی ظرفیتی - طراحی تغییرمکانی- طراحی عملکردی

شما هر آیین نامه طراحی را می توانید انتخاب کنید اما نکته ای که مهمه این است که در طراحی یک سازه تنها مجاز به استفاده از یک نوع آیین نامه هستید مثلا نمی تونید تیرها و ستون ها رو AISC طراحی کنید و اتصالات را از CSA یا هر آیین نامه دیگه

طراحی فولادی به روش های که بالا گفتم داریم چیزی که مرسوم هست همون مبحث دهم- تنش مجاز هست ، البته تا چند سال دیگه تنش مجاز حذف میشه یا میره پیوست مبحث ده و همون حالت حدی میشه
و در مورد طراحی بتنی ACI یا همون مبحث نه - مبحث نه تا حدودی همون ACI هست اما خب ACI کاملتره و تفاوت هایی هم با هم در ضریب مصالح و ترکیب بار دارند


ترکیب بار طراحی رو آیین نامه طراحی تحمیل می کنه و هر آیین نامه ترکیب بار مخصوص به خودش رو داره

اینکه هر عضو سازه ای ترکیب بار اضافه میخواد یا نه رو باز آیین نامه انتخاب شده معلوم می کنه فرضا برای صفحه ستون ها ، یا ستون هایی که در دو جهت لرزه بر هستند
همین طور اگر بخواهیم طراحی لرزه ای داشته باشیم هم ضوابط اضافه تر و همین طور ترکیب بارهای دیگه ای تعریف شده که هر کدوم در جای خود استفاده میشوند


طراحی بتنی بیشتر به روش حالت های حدی هست، توصیه می کنم جلد 1 کتاب طراحی بتنی مستوفی نژاد چند فصل اول ( فکر کنم 1 و 2) رو مطالعه کنید در مورد روش های طراحی بتنی صحبت کرده


ما ترکیب بار رو در هیچ آیین نامه ای تغییر نمیدیم هر آیین نامه خودش ترکیب بارش رو به ما میده
اما در طراحی با نرم افزارسپ و سیف و ایتبس چون آیین نامه های ملی ما رو پوشش نمیده ما آیین نامه ای که نزدیک به خودمون هست رو در پارامترهای طراحی انتخاب می کنیم و تر کیب بار را مجدد برای نرم افزار تعریف می کنیم
برای بتنی ACI-05
و فولادی AISC360 - ویا ubc97 ویرایش قبلی مبحث ده هم aisc-asd89 تعریف می شدند)
انتخاب میشه چون مشابه مبحث نه و ده هستند
کتاب های آموزشی که مثال حل شده دارند این ها رو گفتند
اگر از اول همین ها رو انتخاب کرده باشید که نرم افزار خودش ترکیب بار آیین نامه رو میسازه و نیازی نیست ترکیب بار تعریف کنیدولی در صورتی که نیاز به در نظر گیری بندهای ایین نامه ای همانند در نظر گیری بار قائم و یا 30 درصد جهت متعامد باشیم این ضرایب تغییر خواهند کرد.

در مورد ترکیب بار تشدید یافته م به بند 10-3-6-1 مبحث دهم جهت ترکیب بار AISC-ASD89 مراجعه نمایید .


موفق باشید
#5
دوستان لطفا تاپیکهای موازی با موضوعات سایت ایجاد نکنید !!! در باره ی ترکیب بارها بارگذاری بارها در سایت بحث شده است . تاپیکهای موازی باعث سردرگمی کاربران خواهد شد . با سپاس

پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Question Etabs 2016 سوال طراحی میراگر جرمی در ایتبس combecom 0 278 1398/9/11 ، 11:00 صبح
آخرین ارسال: combecom
  سوال در مورد صدور پروانه ساخت و ... عرفان 71 0 619 1397/11/29 ، 01:03 عصر
آخرین ارسال: عرفان 71
  سوال در مورد مقاومت کششی بتن الیافی r_mortazavi 0 451 1397/6/10 ، 10:21 عصر
آخرین ارسال: r_mortazavi
  کمک فوری جهت ترکیبات بارگذاری تحلیل دینامیکی بتنی با آیین نامه کانادا masoudmasoud 15 10,024 1397/3/27 ، 01:55 عصر
آخرین ارسال: محمد میری رامشه
  سئوال در مورد طراحی تیرچه بتنی علی بهنیا 1 846 1396/6/1 ، 10:03 عصر
آخرین ارسال: حمید فلاح منش
Wink سوال در مورد آنالیز سازه مهندسین جوان 0 753 1396/1/8 ، 07:02 عصر
آخرین ارسال: مهندسین جوان
  راهنمایی در مورد سازه هشت طبقه sasan.ce 6 1,445 1395/11/4 ، 04:32 عصر
آخرین ارسال: sasan.ce
  سوالی فنی از با تجربه های سایت در مورد ساخت وساز جدید nikoo013 7 1,606 1395/10/18 ، 07:43 عصر
آخرین ارسال: nikoo013
  مشکل در حل سوال لطفا کمک کنید maryam68 1 713 1395/9/26 ، 02:06 عصر
آخرین ارسال: maryam68
  سوال در مورد دیوار برشی fateme_mpg_t 52 29,802 1395/5/8 ، 08:56 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان