امتیاز موضوع:
  • 16 رأی - میانگین امتیازات: 2.75
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی
#1
سلام به همگی :

آقا استاد ما یه پروژه بهمون داده و گفته سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی قاب ساده بادبندی باشه !

حالا میخوام تو ایتبس یک جهت رو بادبند بندازم(مثلا جهت X) سوال اینجاست: قاب جهت X دارای 2 دهنه است حالا من باید هر دو تا دهنه رو بادبند بندازم دیگه درسته ؟
با این فرض اگر دهانه ها در اون جهت بیشتر باشه (مثلا 6-7 دهنه ) منطقی هست که همه دهانه ها رو بادبند بندازی؟

لطفا این نکته رو هم فراموش نکنید که گفته(قاب ساده بادبندی نه قاب ترکیبی!!!!!!)

خیلی ممنون از وقتی که میذارید!!!!!
پاسخ
#2
سلام مهندس
معمولا تا سه دهانه را بسته به بزرگی یا کوچکی دهانه ها یک تا دو بادبند می گذارندوچهار دهانه را 2 بادبند.
اگر دریفت با لا باشد در صورتیکه مانع معماری نباشد.ممکن است در یکی دوطبقه پایین همه دهانه ها بادبند بخورد.
بطور کلی تعداد معین از بادبندها به سبک شدن مقاطع وافزایش سختی کمک می کند ولی افزایش بی رویه انها آپلیفت سازه را بشدت بالا می برد.پس در مواردیکه افزایش بادبند مزیت محسوب نمی شود چون سازه گرانتر هم می شود باید پرهیز شود
پاسخ
#3
نباید برای همه دهانه ها بادبند گذاری انجام دهید معمولا باید جانمایی مهاربند به درستی انتخاب شود بهتر است در دهانه ای متوالی اینکار را انجام دهید و به بالا تعداد دهانه های بادبند را حذف و یا کاهش دهید در دهانه های بزرگتر معمولا مهاربند ارجحیت بیشتری دارد . متقارن بادبند گذاری نمایید (فاصله کم و یا نزدیک بین مرکز جرم و مرکز سختی )
برای قاب جهت x که فرمودید دو دهانه دارید هر دو دهانه را مهاربندی کنید ( البته بستگی به مدل و سایز دهانه ها دارد ولی مقدار کاهش به بالا را حتما داشته باشید ) و برای جهت دیگر نکات بالا را رعایت کنید .
در حد امکان بهتر است از بادبند ضربدری استفاده نماییدمگر محدودیت بازشو داشته باشید .
موفق باشید
پاسخ
#4
(1392/8/20 ، 07:25 عصر)chili نوشته است: سلام مهندس
معمولا تا سه دهانه را بسته به بزرگی یا کوچکی دهانه ها یک تا دو بادبند می گذارندوچهار دهانه را 2 بادبند.
اگر دریفت با لا باشد در صورتیکه مانع معماری نباشد.ممکن است در یکی دوطبقه پایین همه دهانه ها بادبند بخورد.
بطور کلی تعداد معین از بادبندها به سبک شدن مقاطع وافزایش سختی کمک می کند ولی افزایش بی رویه انها آپلیفت سازه را بشدت بالا می برد.پس در مواردیکه افزایش بادبند مزیت محسوب نمی شود چون سازه گرانتر هم می شود باید پرهیز شود


البته من گفته بودم که چون استاد نگفته از سیستم ترکیبی استفاده کنید نمیشه دهانه ای بدون بادبند باشه!!!!!

نظرتونو در این مورد بگید

ممنون
پاسخ
#5
سیستم دوگانه یا ترکیبی : سیستم سازه ای است متشکل از قابهای خمشی همراه با دیوارهای برشی یا قابهای مهار بندی شده. در این سیستم بارهای قائم عمدتاً به وسیله ی قابهای خمشی تحمل می شود و بارهای جانبی به وسیله ی مجموعه دیوارهای برشی یا قابهای مهاربندی شده همراه با قابهای خمشی ، به نسبت سختی جانبی هریک ، تحمل می شوند.

سیستم قاب ساختمانی ساده : سیستم سازه ای است که در آن بارهای قائم عمدتاً توسط قابهای ساختمانی کامل تحمل شده و مقاومت در برابر نیروهای جانبی به وسیله دیوارهای برشی و یا قابهای مهاربندی شده تأمین می شود.

سیستم ترکیبی به این موردی که در بالا اشاره کردید ارتباطی ندارد به مبحث 6 و یا 2800 در این مورد مراجعه کنید .
پاسخ
#6
سلام
نیازی نیست تمام دهانه ها بادبندی شود. شما بعد از مدل کردن سازه، لنگر تمام گره ها را آزاد میکنید (به اصطلاح مفصلی میکنید) و بادبند را در برخی دهانه ها قرار میدهید.
شکل پیوست راهنمای خوبی است.
موفق باشید.


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) : بدانید کسی که نمی داند نباید از آموختن شرم کند که قیمت هرکس بقدر معلومات اوست.
امام علی (ع) : برای هر چیزی زکاتی است و زکات علم نشر آن می باشد.
پاسخ
#7
(1392/8/20 ، 08:08 عصر)mehdipanahi نوشته است: سلام
نیازی نیست تمام دهانه ها بادبندی شود. شما بعد از مدل کردن سازه، لنگر تمام گره ها را آزاد میکنید (به اصطلاح مفصلی میکنید) و بادبند را در برخی دهانه ها قرار میدهید.
شکل پیوست راهنمای خوبی است.
موفق باشید.


ممنون از پاسخگوییتون

من یک جمله میگم ببینید درسته یا نه ؟

سیستم ساده بادبندی : دارای اتصالات مفصلی در تمامی گره های قاب میباشد.
سیستم دوگانه(ترکیبی):بادبندها درارای اتصالات مفصلی و سایر اتصالات گیردارند.

ممنون میشم یه توضیح بدین
پاسخ
#8
تعریف شما از سیستم بادبندی کاملا صحیح می باشد.البته اتصالات بادبندی صلب نیز می تواند باشد.
در مورد سیستم دوآل یا ترکیبی تعریف شما صحیح است ولی کامل نیست. در سیستم های ترکیبی ممکن است اتصال بادبندی مثل حالت قبل صلب باشند و همچنین برخی از اتصالات تیر به ستون مفصلی باشد.مثلا در جهت ایکس 6 دهانه داریم که 2 دهانه اتصالات مفصلی و همراه با بادبند باشند و در 2 دهانه اتصالات صلب و در سایر دهانه ها اتصالات مفصل باشند.
موفق باشید.
حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) : بدانید کسی که نمی داند نباید از آموختن شرم کند که قیمت هرکس بقدر معلومات اوست.
امام علی (ع) : برای هر چیزی زکاتی است و زکات علم نشر آن می باشد.
پاسخ
#9
سلام
اگه تفاوت مرکز صلبیت و مرکز ساختمان بیشتر از 0.05 بعد ساختمان در ان جهت باشد یا به عبارتی ساختمان دچار پیچش بشه، باید چیکار کرد
ضمنا من به ایین نامه 2800 دسترسی ندارم لطفا دقیق توضیح بدین
متشکرم
پاسخ
#10
باسلام

در صورتی که سازه دارای پیچش باشد باید در طراحی بکار برده شود . برای این منظور حالت بارهای زلزله با پیچش را معرفی نموده و مقدار حداقل خروج از مرکزیت را تنظیم می کنید .

موفق باشید
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سیستم دوگانه قاب خمشی+مهاربندی زیبا خادمی 3 2,353 1394/4/29 ، 11:14 عصر
آخرین ارسال: زیبا خادمی
  محاسبه بارهای وارد بر تیر نیم طبقه و تیرهای اصلی متصل به پلکان(ساختمان فولادی) civil92 0 2,269 1393/6/11 ، 01:14 صبح
آخرین ارسال: civil92
  در ساختمان فولادی میشه از سیستم قاب خمشی در یک جهت و دیوار برشی در جهت دیگر استفاده ک tanha1410 2 1,914 1392/12/8 ، 10:35 عصر
آخرین ارسال: ebrahimkazemi51
  نوع سیستم باربر rasool ghazali 4 2,650 1392/9/6 ، 07:19 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  توزیع بار زلزله(جانبی) بین قابهای خمشی و مفصلی peyman69 18 8,232 1391/11/30 ، 05:56 عصر
آخرین ارسال: peyman69

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان