امتیاز موضوع:
  • 25 رأی - میانگین امتیازات: 2.44
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ضریب ترک خوردگی تیر
#1
با سلام خدمت دوستان
یه سوال
چرا در هنگام وارد کردن ضریب ترک خوردگی تیر ، این ضریب حول محور 3 وارد می شود؟؟
Moment of Inertia about 3 Axis

طبق بررسی که انجام دادم محورهای محلی به صورت زیر هستند:

[تصویر:  24159935108461570783.jpg]

طبق pdf مهندس جعفری:
محور 1 در راستای طولی عضو و به رنگ قرمز
محور 2 در راستای عمود بر عضو و به رنگ آبی
محور 3 در راستای افقی عضو و به رنگ سفید



با توجه به اینکه خمش حول محور آبی یعنی 2 اتفاق می افتد چرا ضریب ترک خوردگی حول 3 وارد می شود؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
#2
سلام اگه در قسمت فرم سکشن ایتبس برید برای تعریف تیر محورهای محلی در مقطع تیر مشخص شدند.......محور 3به صورت افقی در وسط مقطع یه تیر مربع شکل قرار داره....اگه از طراحی تیر یادتون باشه درمقطع تارخنثی همیشه محور 3بود که خمش حول اون اتفاق می افتاد تیر رو از مقطع اگه نگاه کنید متوجه میشید ....اگه قرار باشه تیری خم بشه به نظر شما در مقطع حول چه محوری خم میشه؟؟؟؟؟ .........ساده تر بگم در طراحی اون چیزی که مهمه مقطع تیره؛ ماکسیمم تنش فشاری در بالای مقطع تیر و ماکسیمم تنش کششی در پایین مقطع رخ میده وخط افقی وسط نه تحت فشاره ونه کشش این واسه وقتیه که تیر به سمت بالا خم میشه ویا اصطلاحاتحت لنگر خمشی مثبت قرار داره .....در پیوست براتون عکسشو گذاشتم فکر کنم متوجه بشید که اصلا محور 2 خمشی حولش رخ نمیده.....


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
       
پاسخ
#3
سلام
محور ها به این صورت هستن
1-محور قرمز رنگ در جهت طولی عضو
2-محور سفید عمود بر عضو و به طرف محور z (به صورت پیش فرض بای تیر ها)
3-محور سبز رنگ که مطابق قانون دست راست بدست می آید
به شکل زیر دقت کنید محور 2 و 3 مشخصه توش
[تصویر:  9kic1vgvphd8mft0h011.png]
پاسخ
#4
(1392/6/5 ، 11:20 صبح)حمید فلاح منش نوشته است: سلام
محور ها به این صورت هستن
1-محور قرمز رنگ در جهت طولی عضو
2-محور سفید عمود بر عضو و به طرف محور z (به صورت پیش فرض بای تیر ها)
3-محور سبز رنگ که مطابق قانون دست راست بدست می آید
به شکل زیر دقت کنید محور 2 و 3 مشخصه توش
[تصویر:  9kic1vgvphd8mft0h011.png]

با تشکر از دوستان
پس این نتیجه را می گیرم که:
محور 1 در راستای طولی عضو و به رنگ قرمز
محور 2 در راستای عمود بر عضو و به رنگ سفید
محور 3 در راستای افقی عضو و به رنگ آبی

چون طبق شکلی که فرستاده ام خمش تیرها حول محور آبی اتفاق می افتد.
به این صورت تیر و ستون درست در میان

پس یه بحث دیگه
محور عمود بر دیوار برشی محور آبی رنگ است. که می شود محور 3
دیوار برشی در راستای طولی خودش نیرو تحمل میکن یعنی خمش حول محور آبی رنگ که می شود 3

در دیوار برشی f22 کجاست؟؟ منظور حول کدوم محوره؟؟؟
پاسخ
#5
با سلام خدمت دوستان
طی مطالعه ای که انجام دادم در مورد ضریب ترک خوردگی دیوار برشی به ابن نتیجه رسیدم:

در دیوارها سه سختی غشایی f11 و f12 و f22 وجود دارد. سختی غشایی f22 در راستای ارتفاع دیوار است و تامین کننده سختی خمشی دیوار است. f22 در واقع تامین کننده مساحت و لنگر لختی دیوار است. بنابراین در دیوارها ضریب ترک خوردگی باید به سختی غشایی f22 اعمال شود.

[تصویر:  79986407200329114165.jpg]
پاسخ
#6
در مورد محورها هم به این نتیجه رسیدم:

محور 1 در راستای طولی عضو و به رنگ قرمز
محور 2 در راستای عمود بر عضو و به رنگ سفید
محور 3 در راستای افقی عضو و به رنگ آبی


با در نظر گرفتن این راستاها ، همه موارد درست میشه.اینکه چرا ضرایب ترک خوردگی را حول محور خاصی وارد می کنیم.
پاسخ
#7
سلام به همه دوستان
اقای باجی تو کتاب اولشون تو فصل اخر( پروژه اخر کتابشون) هنگام اصلاح ضرایب ترک خوردگی که از طریق frame property modifiers این کار رو انجام میداد برای تیر ها علاوه بر اعمال ضرایب ترک خوردگی در تیر ها چیزی به عنوان ضرایب اصلاح وزن و جرم به صورت mass=0.7 و weight=0.7 اعمال کرده و توضیح داده که این ضرایب ناشی از اشتراک محل سقف و عرض تیر می باشد
سوال من اینه که
1- ایا چون تو این پروژه سقف هامون دال بتنی است این کار رو کرده ؟ و میتونیم تو سقف های تیر چه بلوکی هم این کار رو انجام بدیم؟

2-ایا تو سازه های فلزی هم این کار رو ( اصلاح ضرایب جرم و وزن)می تونیم رو تیر ها انجام بدیم؟
پاسخ
#8
(1392/9/1 ، 11:10 صبح)معمارخرداد نوشته است: سلام به همه دوستان
اقای باجی تو کتاب اولشون تو فصل اخر( پروژه اخر کتابشون) هنگام اصلاح ضرایب ترک خوردگی که از طریق frame property modifiers این کار رو انجام میداد برای تیر ها علاوه بر اعمال ضرایب ترک خوردگی در تیر ها چیزی به عنوان ضرایب اصلاح وزن و جرم به صورت mass=0.7 و weight=0.7 اعمال کرده و توضیح داده که این ضرایب ناشی از اشتراک محل سقف و عرض تیر می باشد
سوال من اینه که
1- ایا چون تو این پروژه سقف هامون دال بتنی است این کار رو کرده ؟ و میتونیم تو سقف های تیر چه بلوکی هم این کار رو انجام بدیم؟

2-ایا تو سازه های فلزی هم این کار رو ( اصلاح ضرایب جرم و وزن)می تونیم رو تیر ها انجام بدیم؟

کلاً در سازه های بتنی اعمال ضرائب کاهش جرم امکان پذیر است . چراکه در زمان بتن ریزی ، تیرها و سقفها هیچ وجه مشترکی ( منظور اورلب شدن دو عضو خطی و سطحی ) با هم ندارند و عملا هم سطح هستند ولی نرم افزار این مسئله را در نظر نمی گیرد و برای اینکه طرح اقتصادی تر گردد وزن تیرها را به مقدار مشخصی کاهش می دهیم . در دالها هم باید این ضریب اعمال گردد که اتفاقا مقدار آن بیشتر از سقفهای تیرچه بلوک می باشد .

در سازه های فولادی اتفاقا همین وجه مشترک وجود دارد
. چراکه بتن ریزی سقف ها بعد از تیر ریزی است و عملا بتن روی تیرها قرار خواهد گرفت و نباید ضریب اصلاح جرم را به تیرهای فولادی اعمال کنیم .
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نحوه اعمال ضریب 85 تا 90 درصدی تحلیل طیفی به استاتیکی در دریفت چگونه است؟ HOMAN1974 7 428 1396/1/2 ، 06:50 عصر
آخرین ارسال: ezal22020
  تغییر مکان طبقات برای محاسبه ضریب بزرگنمایی amirmousavi 20 7,753 1395/10/11 ، 05:21 صبح
آخرین ارسال: pezhmanrajabi320
Question مغایرت در متن و جدول ضرایب ترک خوردگی ستونها درکتاب مهندس سلطان آبادی HOMAN1974 2 260 1395/9/29 ، 07:46 عصر
آخرین ارسال: HOMAN1974
  ایا اعمال ضریب p=1.2 هم در ترکیب بار و هم در طراحی لازم است ؟ Arya68 2 427 1395/1/16 ، 07:51 عصر
آخرین ارسال: LCIVIL.COM
  ضریب نا معینی در سازه ها مطابق ویرایش چهارم 2800 3508714516 3 590 1394/10/27 ، 08:56 صبح
آخرین ارسال: 3508714516
  سوال درباره ضریب رفتار در ایین نامه 2800 ویرایش 4 ailll 2 693 1394/9/8 ، 08:19 عصر
آخرین ارسال: sina9170
  ضریب مقطع ترک نخورده در کنترل اجزای مرزی دیوار چند است؟ Hooman1974 5 647 1394/9/3 ، 10:37 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  ضریب رفتار ساختمان babanol 0 481 1394/8/21 ، 02:36 عصر
آخرین ارسال: babanol
  آیا ضریب ترک خوردگی تیرها و ستونها به ترک خوردگی دیوارها مرتبط اس؟ت Hooman1974 3 541 1394/8/13 ، 09:54 صبح
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  ضریب اصلاح وزن تیرها در Etabs معمارخرداد 9 5,249 1394/8/13 ، 06:31 صبح
آخرین ارسال: arash501

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان