امتیاز موضوع:
  • 28 رأی - میانگین امتیازات: 2.46
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طراحی ساختمانهای با مصالح بنایی
#1
با سلام
نقشه پلان زیر زمین و پارکینگ و همچنین نقشه پلان طبقه همکف یک ساختمان ارسال میشود . لطفا اگر کسی نظری راجع به چگونگی قرار دادن محل شناژهای قایم و افقی و همچنین در قسمت پارکینگ که یک فضای خالی داریم که باید از ستون فلزی استفاده کنیم تا بتوانیم سقف تیرچه بلوک را اجرا کنیم ، به نظر شما این ستون فلزی و پل های مرتبط با آنرا کجا قرار بدهیم بهتر است ؟


نقشه پلان زیرزمین و پارکینگ :
[تصویر:  magholan_parking1.jpeg]


نقشه پلان همکف :

[تصویر:  magholan_hamkaf1.jpeg]
پاسخ
#2
کسی نظری نداره ؟
پاسخ
#3
با سلام
شناژهای افقی در محل قرارگیری دیوار اجرا می گردند.

برای شناژهای قائم در حالت کلی بهتر است در محل تقاطع دیوارها و چهارطرف پلان قرار داده شوند و طبق استاندارد 2800 نباید فاصله آنها از 5 متر فراتر رود.
همچنین نباید دیوار سازه ای انتهای آن آزاد باشد و حتما باید شناژ در انتهای آن وجود داشته باشد. همچنین باید ابعاد بازوشوها کنترل گردد ودر صورت تجاوز ابعاد آنها از 2.5 متر باید با شناژ قائم احاطه شوند. همچنین فاصله بازشوها از ابتدای دیوار کنترل شده و در صورت کم بودن فاصله نیاز به شناژ قائم اطراف بازشو خواهد بود.
پاسخ
#4
همچنین موارد کنترلی دیگر به قرار زیر هستند:
کنترل ضوابط پیش آمدگی
کنترل تعداد و ارتفاع طبقات
کنترل طره ها
کنترل دیوار نسبی
کنترل ضوابط بازشوها
کنترل میلگردگذاری شناژهای قائم و افقی با موارد حداقلی آیین نامه
پاسخ
#5
خب پس از چندی وقفه ، این بحث را ادامه میدهم .
این یک ساختمان واقعی در حال احداث میباشد . بنده ناظر ساختمان هستم . ساختمان در ابتدا بصورت سازه بتنی طراحی میشود و به امضای مهندسین محاسب و ناظر میرسد .
بنده مهندس ناظر سازه و هماهنگ کننده ساختمان فوق میباشم . بعد از صحبت با کارفرما ، ایشان گفتند که توانایی مالی برای ساخت سازه بتنی ندارند و گفتند میخواهند سازه را بصورت مصالح بنایی اجرا کنند . البته بنده ضمن آگاه سازی مرجع صدور پروانه و همچنین نسخه ای از آن نامه به نظام مهندسی ، جریان را توضیح دادم . در اصل ایشان باید یک نقشه سازه مصالح بنایی را دوباره به تایید مهندس محاسب سازه میرسوندند که خب این کار رو نکردند . در هر حال
ایشان نسبت به تهیه نقشه معماری جدید و سازه مصالح بنایی ، اقدام کردند . سپس نقشه سازه را نشان من دادند که دیدم به شدت اشتباه هست . شخصی که نقشه معماری را برایشان ترسیم کرده بود ، یک نقشه سازه تقریبا اماده هم تو کامپیوترش بوده که همونو تغییراتی روش انجام داده بود و براش پرینت گرفته بود و ازش پول گرفته بود . مثلا تمام سقف را تیر آهن انداخته بود . برای ساختمان 7 تا ستون گذاشته بود و ستونها را دوبل 20 با ورق سرتاسری طراحی کرده بود !!!
بنده به کارفرما گفتم بنا بر تجربه ام ، این نقشه سازه ات خیلی اشتباه هست و اگر میخوای اینو اجرا کنی پس بهتره اصلا اسکلت فولادی بسازی ، چون این بنده خدا اینهمه فولاد تو کارت گذاشته . خلاصه در همین حین ، مقداری از کار نیز توسط کارفرما بر اساس نقشه سازه آن شخص انجام شده بود . بالاخره کارفرما متوجه اشتباهش شد و از بنده خواست که یک نقشه سازه مناسب براش طراحی کنم . بنده ضمن حضور در سر زمین ، با توجه به اینکه جای شناژها کنده شده بود و بسیار عمیق هم کنده شده بود . حتی جاهایی از ساختمان را ان شخص گفته بود شفته ریزی بکنند که اصلا احتیاج نبود و باید دوباره خاکهایی که بیل مکانیکی کنده ، دوباره بیاریم بریزیم سر جاش .
خب اینم از مهندسی کسانیکه اصلا مدرک ندارند .
در هر حال بنده پله پله دارم براش نقشه تهیه میکنم و راهنماییش میکنم که چیکار کنه .
الان نقشه های شناز کف و جاهای شناژ قایم و نقشه سقف زیر زمین اماده شده .
حالا دوباره کارفرما گفته که در منزلش آسانسور هم میخواد که دوباره نقشه معماری را دادم به کارفرما که ببره همان شخص که نقشه معماری براش تهیه کرده ، جای آسانسور را تو ساختمان مشخص کنه ، که البته هنوز نیاورده .
ستونهای ساختمان را خودم با توجه به بار ساختمان ، طراحی کردم که بزرگترین ستونش شد ، دوبل 18 با بست . حالا تفاوت را ببینید ، دوبل 18 با بست تا دوبل 20 با ورق سرتاسری. تازه تعدا ستونهایی که بنده مجبور شدم در سازه بذارم 4 عدد است که آن شخص قبلا 7 تا ستون گذاشته بود .
در هر حال ، فعلا از مرحله مکان زمین تا شفته ریزی و قالب بندی و آرماتور گذاری کف و بتن ریزی شناز کف و پی ها و نصب صفحه ستون و تست بتن را بصورت فیلم برای شما اماده کرده ام که بد نیست ببینید .
ذکر این نکته لازم است که اجرای کار خالی از اشتباه نیست ولی خب چه کنیم که قدرت زیادی در دست ناظر نیست و مثل نظارت مقیم نیست که صورت وضعیت پیمانکار تو دستمون باشه و ابزار قدرتمون . ولی تا جایی که تونستم مجبورشون کردم که کار رو درست انجام بدن .
مثلا یکی از اشتباهاتشون این بود که سر میلگردهایی که به پی میرسند ، توی پی خم نمیشن
بتن هم توی فیلم میبینید که تست کردم و قدرت پروردگار یک دونه نخودی توش ندیدم . فقط شن بادامی بود و ماسه زبر
سیمانش هم عیار 350 نوشته بود که از سبزی سیمان پیدا بود حد اکثر 250 عیارش هست . حالا در هر حال ، قبل اینکه نقشه های سازه رو تکمیل کنم وبراتون بذارم ، این فیلمو تماشا کنید که تو آپارات آپلود کردم


http://www.aparat.com/v/moz8v



فعلا تا اینجاشو فیلم گرفتم . ستونها الانساخته شده بنا به طراحی بنده . خودم بالا سر کار بودم . ولی هنوز از مغازه شخصی که جوشکاریشو انجام میده ، نیاوردیم سر کار . وقتی اوردیم ، ان شاء الله از نحوه کار گذاری ستونها هم براتون فیلم میگیرم . البته اگه کارفرما خبرم کنه .
پاسخ
#6
با سلام
زیر صفحه ستونها ، گروت ریخته شده و هواگیری مناسب انجام شده بصورتی که با ضربات چکش روی صفحه ستون ، گروت از چهار گوشه صفحه ستون بیرون میزند . ابعاد گروت باید حدود 5 سانتیمتر بزرگتر از صفحه ستون باشد و باید چهار طرف صفحه ستون قالب بندی شود و گروت از یک سمت آهسته آهسته ریخته شود تا به سمت دیگر که میرسد ، هوای محبوس زیر صفحه ستون را خارج کند . که این مراحل متاسفانه خبر به من ندادند و نتونستم فیلمشو بگیرم .
در هر حال بالاخره ستونها ساخته شدند و به محل پروژه حمل شدند . ولی متاسفانه با توجه به تاکید بنده مبنی بر اینکه نبشی های نشیمن هم باید در حین ساخت ستون ، جوش شوند ، ولی اسکلت ساز این کار رو نکرده بود . حالا خودتون تو ویدئو مشاهده میکنید که چگونه این کار روی کیفیت اتصال تاثیر میذاره . تو ویدئو میبینید که جوشهای قائم و سربالا دارای بدترین کیفیت و جوشهای تخت و افقی دارای بهترین کیفیت هستند . الان باید کنار ستونها نردبان گذاشته شود و برای جوش نبشی های نشیمن حداقل برای یک بال نبشی باید جوش قائم استفاده شود که خوب از آب در نمیاد .در این ویدئو مشاهده میکنید که ستون توسط جرثقیل به محل صفحه ستون هدایت میشود و آهسته روی صفحه ستون قرار داده میشود و چند نفر هم مسوول هدایت ستون به مرکز صفحه ستون هستند و شاغول بودن ستون را توسط شاغول از هر دو سمت بررسی میکنند و همچنین ستون نباید پیچیدگی داشته باشد . بعد از اینکه ستون دقیقا در محل مناسبش قرار گرفت ، توسط خال جوشهایی سر جایش مستقر میشود و بعدا توسط نبشی و سخت کننده ها ، سون بطور کامل سر جایش مستقر میشود . همچنین باید دقت کرد که ستونهایی که در یک راستا هستند ، دقیقا موقع نصب هم در یک راستا باشند . جایی از ویدئو مشاهده میکنید که این کر با کشیدن ریسمان کار در مجاورت ستونهای در یک راستا ، کنترل میشود .
همچنین در این ویدئو نحوه اتصال دیوار باربر با شناژ قائم رو میبینید که میلگردهایی به فواصل حدود نیم متر نیم متر باید حین دیوار چینی در دیوار کار گذاشته شود و به درون شناز قائم برده شود . البته شیوه درستش این است که میلگرد در شناژ خم بخورد ولی در ویدئو مشاهده میکنید که میلگرد از یک دیوار به شناز قائم برده شده و از شناز قائم عبور کرده و به دیوار مقابل فرستاده شده . در هر حال اینجور هم بد نیست و مقداری اتصال دیوار به شناز قائم را تامین میکند .
این ویدئو در آپارات آپلود شده و میتوانید آنرا از اینجا تماشا کنید:


http://www.aparat.com/v/Y7ZDb





پاسخ
#7
سلام


آقای مهندس سرافراز
با تشکر از زحمات شما
ممکنه بفرمایید در کار اجرا شده بلاخره ستونها وشناژها ی قایم در کجای پلان ارائه شده در پست اول استفاده شد؟

عاشق ، خادم است وعشق، تنها سرود ماندگار زندگی است
پاسخ
#8
با سلام

علت اینکه نقشه های سازه را دیر تر میگذارم اینه که میخواهم سقف طبقه زیر زمین
اجرا شود تا نقشه را در اتوکد تکمیل کنم . به اصطلاح میخوام نقشه ازبیلت باشه تا
دوباره مجبور نشم تغییراتی درش بدم . چون هنوز خود مالک تکلیف خودشو برای اجرای
بالکن در سمت کوچه و همچنین پیش آمدگی در سمت حیاط ، روشن نکرده .

اما نقشه پلان شناژ کف و شناژهای قائم ارائه میگردد .

فاصله بین شنازهای 3 و 6 و 11 و 13 اندکی بیشتر از 5 متر است که قابل چشم پوشی
است . از جایی که خط بریده ، کد کف روی شناز افقی در سمت بالا -0.50 است و در سمت
پایین -0.80 است . اما کد روی صفحه ستونهای بالایی -0.15 و صفحه ستونهای پایینی
-0.65 است . یعنی اختلاف ارتفاع میشود 0.50 متر . علت انتخاب کد -0.15 برای صفحه
ستون واقع در پارکینگ این بوده که 15 سانت گذاشتیم برای عبور لوله ها و زیرسازی و
10 سانتیمتر هم شیب میخواهیم از ستون تا دم درب خروجی پارکینگ که حالا آبی چیزی
ریخته شد و اگر کفشور مثلا کار نکرد ، آب خارج شود از ساختمان . اگه یادتون باشه
گفتم که کارفرما میخواست پارکینگش تقریبا همکف کوچه باشه و نه مثل نقشه معماری نیم
متر پایینتر از کف کوچه . بنابراین ، کف پارکینگ وقتی به درب پارکینگ میرسد داری
کد +-0.00 میباشد . ولی اختلاف ارتفاع در دو قسمت ، طبق نقشه رعایت شده . یعنی
همان نیم متر . بنابراین کد -0.65 هم از این اختلاف ارتفاع محاسبه شده است.



[تصویر:  shenazhekaf1.jpg]
پاسخ
#9
سلام
آقای مهندس زنده باشی با این اطلاع رسانی فنی عالی.

انگار کمی در نقشه تغییرات دادید.
یک سئوال دیگر

پلهایی که در طبقات بین مقاطع قائم استفاده میشن آن قسمتهایی که یک طرفش شناژ قائم است ویک طرفش تیر آهن چه نوع پلی هستند ودوسرش چطوری متصل می شوند.
عاشق ، خادم است وعشق، تنها سرود ماندگار زندگی است
پاسخ
#10
با سلام
بله . با مشورت با کارفرما و استاد کار بنایی کار ، تغییراتی در قسمت زیرزمین ( روبه حیاط ) ایجاد شده تا از نصب ستونهای اضافه تر و شنازهای اضافه تر پرهیز شود . متاسفانه دوستان رشته معماری اصلا به هزینه طرحشون فکر نمیکنند . هر جوری که دلشون میخواد نقشه طرح میدن . این باعث هدر رفت سرمایه میشه بدون اینکه فایده چندانی داشته باشه . با مقداری ساده سازی ، میتوان به اهداف مورد نظر رسید . اما نقشه طبقه های بالاتر عینا مثل طرح معماری اجرا خواهد شد .
در رابطه با پل هایی که یکسرشان روی شناژ قائم می افتد ، به این شکله که چون هدف از ایجاد شناز های قائم و افقی ، فقط هماهنگی سازه میباشد و تمامی بارهای جانبی و قائم توسط دیوارهای باربر تحمل میشود ، پس هیچ باری را شناژ قائم نباید تحمل کند . این کار به این شکل انجام میشود :


[تصویر:  bar_ro_shenazh1.jpg]

خب همانطور که میبینید ، به این شکل دیگه بار روی شناژ قائم قرار نمیگیره . حالا اگر فقط یک طرف دیوار داشتیم چی ؟ دیگه وقتی یکطرف دیوار داریم که نمیشه از این راه استفاده کرد . خب اونم ی راه دیگه داره . به این شکل که یک تیرآهن نمره کوچکتر رو به جان پل وصل میکنیم و سر اون تیر آهن رو رو دیوار موجود قرار میدهیم . به این شکل :


[تصویر:  bar_ro_shenazh22.jpg]

باید تیرآهنی که برای انتقال قسمت عمده ای از بار پل ها استفاده میکنیم ، بوسیله نبشی جوش جان به جان به پل شود . البته در این روش مقداری بار پل هم به شناز میرسد .
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی ومقایسه طراحی لرزه ای LRFD ,ASD (حامد تاجی) miladezati 0 1,050 1394/2/14 ، 09:29 عصر
آخرین ارسال: miladezati
  دانلود پاورپوینت طراحی لرزه ای دکتر میر قادری کیوان بابایی 0 2,736 1392/8/27 ، 12:57 صبح
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  نکاتی در زمینه طراحی تیرهای کامپوزیت کیوان بابایی 0 1,850 1392/8/11 ، 12:21 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  طراحی معماری - تهیه نقشه های مرحله ( فاز 2 ) از سازمان نظام مهندسی تهران کیوان بابایی 0 5,376 1392/7/29 ، 01:44 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  جزوه طراحی و معرفی سقف پلیسه ایی farshad0022 0 1,066 1392/7/28 ، 06:42 عصر
آخرین ارسال: farshad0022
  قابهای صنعتی و اطلاعاتی از طراحی سازه های صنعتی کیوان بابایی 1 1,717 1392/7/27 ، 06:33 عصر
آخرین ارسال: حمید فلاح منش
  دانلود جزوه طراحی ساختمان ها دربرابر زلزله دکتر قبادی فرشاد امن خانی 0 1,249 1392/3/10 ، 11:01 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  چک لیست موارد مهم آئین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله (فایل صوتی) mehdipanahi 0 1,396 1392/1/20 ، 10:48 عصر
آخرین ارسال: mehdipanahi
  کمک در رابطه با طراحی وتحلیل دوکش بتنی و مقایسه ان با آیین نامه های خارجی ابراهیم اسدی 0 699 1392/1/15 ، 05:26 عصر
آخرین ارسال: ابراهیم اسدی
  دانلود فایل آموزشی ساخت و طراحی سازه های ماکارونی فرشاد امن خانی 0 11,749 1391/10/26 ، 05:38 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان