امتیاز موضوع:
  • 11 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طراحی ستون
#1
سلام دوستان
یه سوال
چرا زمان طراحی ستون در جهت مهار بندی ضریب 1 و در جهت قاب خمشی ضریب0.85 رو وارد می کنیم؟
پاسخ
#2
این تنظیمات مرتبط است با نظیمات ایتبس برای ضریب Cm یا همان ضریب طول موثر حول محور فرعی و اصلی ستون .

دو حالت زیر برای ستون ها مدنظر می باشد ( از حرکت جانبی قاب جلوگیری شده است ، قاب مهار شده می باشد ) :

الف : عضو در دو انتهای خود در برابر دوران گیردار است -----» Cm= 0.85
ب : عضو در دو انتهای خود در برابر دوران آزاد است ----------» Cm=1

* در قاب خمشی مهارنشده Cm= 0.85 می باشد .
* در طراحی سازه فولادی در صورت فعال بودن اثر P - دلتا ضریب تشدید لنگر برابر با یک در نظر گرفته می شود .
پاسخ
#3
در ستون ها بین مقطع دوبل بدون ورق تقویتی و مقطع دوبل کوچکتر با ورق تقویتی ارجحیتی هست ؟
یا بین خود انواع دوبل و ورق تقویتی مثل نردبانی و ...?
پاسخ
#4
(1393/6/22 ، 07:30 عصر)کیوان بابایی نوشته است: این تنظیمات مرتبط است با نظیمات ایتبس برای ضریب Cm یا همان ضریب طول موثر حول محور فرعی و اصلی ستون .

دو حالت زیر برای ستون ها مدنظر می باشد ( از حرکت جانبی قاب جلوگیری شده است ، قاب مهار شده می باشد ) :

الف : عضو در دو انتهای خود در برابر دوران گیردار است -----» Cm= 0.85
ب : عضو در دو انتهای خود در برابر دوران آزاد است ----------» Cm=1

* در قاب خمشی مهارنشده Cm= 0.85 می باشد .
* در طراحی سازه فولادی در صورت فعال بودن اثر P - دلتا ضریب تشدید لنگر برابر با یک در نظر گرفته می شود .
سلام مهندس بابایی
فلسفه ضرایب تشدید لنگر چی هست؟
مکانیزم اثرش روی سازه به چه شکله؟
از این لحاظ با ان ضرایب تشدید بار که در ترکیب بارهای شامل زلزله وارد می کنیم( با ضریب اومگا) چه تفاوتی خواهد داشت؟
سپاس

پاسخ
#5
(1393/7/8 ، 12:13 عصر)matin2h نوشته است: سلام مهندس بابایی
فلسفه ضرایب تشدید لنگر چی هست؟
مکانیزم اثرش روی سازه به چه شکله؟
از این لحاظ با ان ضرایب تشدید بار که در ترکیب بارهای شامل زلزله وارد می کنیم( با ضریب اومگا) چه تفاوتی خواهد داشت؟
سپاس

سلام

تعریف ∆ - P : اثر کار نیروها و یا بارهای ثقلی بر روی تغییر شکل های ناشی از نیروهای جانبی .

تعریف دیگر از ∆ - P : اثر تحلیل مرتبه دوم در ایتبس اثر ثانویه بار - تغییر مکان لحاظ می گردد ( افزایش لنگر در ستون و یا تغیر مکان زیاد )

تفکیک اثر تحلیل مرتبه دوم :

P- δ : اثر لنگر ثانوی ، نوع اول ----» اثر انحنا مقطع در طول خود تحت اثر بار ثقلی بدون اینکه دو سر مقطع تغییر مکانی جانبی نسبت به هم داشته باشند .

∆ -P : اثر لنگر ثانوی ، نوع دوم ----» اثر انحراف از محور اصلی ستون و یا اثر جابجایی جانبی دو انتهای مقطع که تحت اثر بارهای جانبی می باشند .

با توجه به توضیحات بالا دو روش زیر برای در نظر گرفته شدن اثر ∆ - P منظور می شود .

روش اول : استفاده از برنامه های طراحی سازه نظیر SAP یا ETABS که این اثر را خودکار اعمال می کنند .

روش دوم : یک روش کلاسیک این است که اثر تحلیل مرتبه دوم را براثر ضریب تشدید لنگر منظور نمائیم . یعنی ضریب تشدید لنگر برحسب آیین نامه محاسبه و به برنامه تعریف شود . این اثر با پارمتر Cm منظور می شود .

از توضیحات بالا و پیوست 5 آیین نامه زلزله 2800 ویرایش 3 نتایج زیر را خواهیم داشت :

* دو نوع ضریب تشدید لنگر وجود دارد :
1- ضریب تشدید لنگر ناشی از بارهای ثقلی(P- δ ) -----» اگر fa / Fa <1 باشد ( رفتار تیر گونه دارند که اثر بار محور در اثر صلبیت سقف صفر است و تنها برای معیار مقاومت طراحی انجام می گیرد بدون هیچگونه تشدید لنگر)
2- ضریب تشدید لنگر ناشی از بارهای جانبی ( ∆- P ) ----» اگر fa / Fa >1 باشد ( رفتار ستونی داشته و اثر بار محوری قابل توجه می باشد و اثر ضرایب تشدید بکار می روند و هردو معیار مقاومت و پایداری ملاک است )

- در صورتی که طراحی سازه فولادی به روش تنش مجاز انجام شود . اثر ضریب تشدید لنگر در روابط منظور شده است و دیگر نیازی به فعال سازی ∆ - P نمی باشد .
( تشدید لنگر نوع اول در نظر گرفته می شود و اثر تشدید لنگر خمشی ناشی از بار جانبی توسط پارامتر Moment Coefficient اعمال می گردد )

- اثر ∆ - P باید در کنترل تغییر شکل ها ( دریفت ) منظور شود در اینصورت برای ضریب افزایش بار این مورد منظور می گرد . در صورتی که θ شاخص پایداری کمتر از 10 درصد باشد . سازه مهارشده و تغییر شکلها کم است و اثر P - دلتا خنثی است ( سازه پایدار است ) . در غیر این اثر تغییر شکل زیاد است و اثر P - دلتا همواره موثر است .

جواب سوال دوم : ضریب تشدید بار زلزله یا همان ترکیب بارهای تشدید یافته فقط برای اعضایی به کاربرده می شود که صرحتاً در ایین نامه مشخص شده است نظیر ستون و کف ستون و فلسفه آن تنها به دلیل افزایش مقاومت کافی در برابر بارهای محوری ( شکست محوری ) و یا دیرتر تسلیم شدن ستون نسبت به تیر و یا مهاربند است . یعنی اینکه مفصل پلاستیک در ستونها تشکیل نگردد .
پاسخ
#6
سلام
مهندس بابایی
بنده با وجود توضیحات خوب شما مطالبی رو که بعضا" بخاطر دور بودن از مباحث تئوری به کلی فراموش کرده ام
دوره می کنم
من قدر و منزلتی به درگاه خدا ندارم
اما
امیدوارم بازتاب این رفتار نیک رو در زندگی خودتون داشته باشید
پاسخ
#7
(1393/7/8 ، 11:20 عصر)matin2h نوشته است: سلام
مهندس بابایی
بنده با وجود توضیحات خوب شما مطالبی رو که بعضا" بخاطر دور بودن از مباحث تئوری به کلی فراموش کرده ام
دوره می کنم
من قدر و منزلتی به درگاه خدا ندارم
اما
امیدوارم بازتاب این رفتار نیک رو در زندگی خودتون داشته باشید

سلام

خواهش می کنم ، تمام انجام وظیفه است .

از دعای پر مهر شما بسیار ممنونم .

موفق باشید
پاسخ
#8
سلام
مهندس دوتا سوال برام پیش اومده
1- جدیدترین ترکیب بارهای تشدید یافته رو توی کدوم مبحث می تونم پیدا کنم
2- نرم افزار به طور خودکار از این ترکیب بارها در ستون استفاده می کنه؟ یا باید تنظیمات خاصی صورت بدیم در نرم افزار
سپاس
پاسخ
#9
(1393/7/9 ، 12:10 صبح)matin2h نوشته است: سلام
مهندس دوتا سوال برام پیش اومده
1- جدیدترین ترکیب بارهای تشدید یافته رو توی کدوم مبحث می تونم پیدا کنم
2- نرم افزار به طور خودکار از این ترکیب بارها در ستون استفاده می کنه؟ یا باید تنظیمات خاصی صورت بدیم در نرم افزار
سپاس

- ترکیب بارها کلاً ارجاع داده شده به مبحث ششم و بخش زلزله مرتبط است به ایین نامه زلزله 2800 پس ترکیب بار انتخابیمون براساس مبحث ششم برای آیتم طراحی سازه بتنی و سازه فولادی خواهد بود .

- ملزومات آیین نامه ای طراحی سازه فولادی مرتبط است به مبحث دهم .

- براساس دو بند بالا ترکیب بار تشدید یافته چندان سخت نیست و همان ترکیب بارهای سازه فولادی از مبحث ششم می باشد با این تفاوت که ضریب Ωo از جدول 10-3-2-2 مبحث دهم استخراج و در بار زلزله تاثیر داده می شود . ( Ωo *E )

- طبق آیین نامه AISC 360 ترکیب بارهای تشدید یافته به صورت خودکار ایجاد می شوندو اساساً نیازی به ایجاد ترکیب بار دستی برای تشدید نخواهد بود . و برنامه طراحی لرزه ای را براساس تنظیمات پارمترهای طراحی انجام می دهد .
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نحوه طراحی سازه فولادی که هم دارای سقف تیرچه بلوکی و هم دارای سقف کامپوزیت میباشد! sasan.ce 0 14 دیروز، 06:52 عصر
آخرین ارسال: sasan.ce
  تنظیمات طول موثر ستون فلزی marsello 1 91 1396/4/25 ، 10:48 صبح
آخرین ارسال: حمید فلاح منش
Rainbow طرح نشدن ستون ها فوری Sahandseyedi 1 140 1396/3/10 ، 01:17 صبح
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  غیر فعال کردن طراحی لرزه ای در ایتبس 2015 narjes90 3 427 1396/2/24 ، 10:11 صبح
آخرین ارسال: admin
  ستون گذاری و صفحه ستون crywolf222 1 211 1395/12/20 ، 05:56 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  راهنمایی فوری در رابطه با طراحی دستی بر اساس آنالیز ایتبس cuptalweb 1 365 1395/11/27 ، 11:10 عصر
آخرین ارسال: sajad222
  پرسش و پاسخ در مورد طراحی با آقای حسین زاده فرشاد امن خانی 14 18,567 1395/10/29 ، 06:44 عصر
آخرین ارسال: زینب خوش کلام
  طراحی دستی ستون ها امین سمسار 0 391 1395/10/26 ، 10:11 صبح
آخرین ارسال: امین سمسار
  اندازه مناسب ابعاد تیر و ستون در ایتبس سازه های بتنی 7mycivil 2 493 1395/10/17 ، 03:47 عصر
آخرین ارسال: 7mycivil
  نمایش تیر ها و ستون هارو در یک الویشن سازه مد نظر در ایتبس مبتدی95 6 468 1395/10/11 ، 12:02 صبح
آخرین ارسال: civil92

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان