امتیاز موضوع:
  • 34 رأی - میانگین امتیازات: 3.15
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طراحی مسیر بصورت دستی
#1
Lightbulb 
با سلام و عرض ادب و احترام

بنده سوالی درباره کار پروژه ای خودم داشتم که خیلی ذهنمو مشغول کرده

عکس زیر نقشه توپوگرافی منطقه تپه و ماهور هست که شامل سه نقطه است که مسیر باید از این سه نقطه طراحی شود
S= 1:2000

[تصویر:  79256165390834296092.jpg]



سه نقطه
A , B , C
روی نقشه موجوده (بترتیب بالا سمت چپ و پایین وسط و بالا سمت راست ) ب

خب میدانم که مثلا میخوایم راه اصلی طراحی کنیم ( شیب 7% میشود ) حالا اولین سوال من از اینجا شروع میشود یا بهتر بگم اولین ابهام
فرمول که مشخصه D min= delta h/ i max

حالا ما در راستای مسیر از
B به A
یک منحنی میزان را انتخاب و اختلاف ارتفاع را پیدا رده و در فرمول گذاشته و
D
بدست میاد
و سپس با یک بر آورد ساده که مثلا
یک سانتی متر روی نقشه شده 20 متر روی زمین
D متر روی زمین میشه چقد روی نقشه
بدست میآوریم
فرضا 3 سانتی متر

با پرگار به این شعاع میزنیم هرجا آن منحنی میزانو قطع کرد بهترینشو که نزدیکتره انتخاب میشه

سوالات:

بعد باید تکه به تکه برای هر منحنی میزان ما محاسبه کنیم؟ در مناطقی که اختلاف ارتفاع زیاده یعنی تعداد منحنی میزانها هم بشدت زیاده برای هر منحنی میزان باید محاسبه و پرگار زنی کنیم؟

حالا نقش راستا
راستاها دقیقا چجوری و چرا رسم میشه و کاربردش دقیقا چیه لطفا ملموس توضیح دهید


راستاها رو کجاها پیاده کنیم و به چه شکل؟

قوسها رو در شکستگی ها پیاده کنم؟


ممنون میشم پاسخ بدین


پاسخ
#2
up.....
پاسخ
#3
مسیریابی با پرگارزنی خیلی سخته. اول با یه دید اونجاهایی که باید ازش رد شی رو معلوم کن بعدش باید ببینی تفاوت ارتفاع از نقطه a به b چقدره. این اختلاف ارتفاع رو باید جایی که ترازها بیشترین فاصله رو از هم دارن (یعنی شیب های ملایم) انجام بدی و حداقل طول خط برای رفتن از ترازی به تراز دیگر باید برابر باشه با تقسیم ارتفاع ترازها بر شیب حداکثر (فک کنم ترازهات فاصله اش از هم 2 متره و شیب رو هم اگه 6درصد بگیریم، حداقل طول لازم برای رفتن از یک تراز به تراز دیگه برابر میشه با 33 متر)، بعدش یه سری خط شکسته بدست می آید که باید اونها رو اصلاح کنی، بعدش یه سری خط بدست می آید که باید بین هر دو خط شکسته یه قوس رسم می کنی با پرگار.
پاسخ
#4
با تشکر از آقای Javad 22

اما الان این رسم راستاها به چه دردی میخوره و چه کاربردی داره؟

این مراحلی که شما گفتین مشهود و اطلاع دارم
اما بخشی به بنده گفته شده که رسم راستا ها که خاصیتاش اینها باشه

که عکس توضیحشو قرار میدم
خطوط قرمز راستاهاست
که توضیحش در جزوه اومده اما متوجه نمیشم باید چجوری و به چه علت رسم شود

لطفا توضیحات عکسو بخوانید و بگین این مسئله رو چجوری در نقشه پیاده کنم
[تصویر:  29456427917611145236.jpg]
پاسخ
#5
up....
پاسخ
#6
(1393/2/14 ، 11:36 صبح)king-alireza نوشته است:
با تشکر از آقای Javad 22

اما الان این رسم راستاها به چه دردی میخوره و چه کاربردی داره؟

این مراحلی که شما گفتین مشهود و اطلاع دارم
اما بخشی به بنده گفته شده که رسم راستا ها که خاصیتاش اینها باشه

که عکس توضیحشو قرار میدم
خطوط قرمز راستاهاست
که توضیحش در جزوه اومده اما متوجه نمیشم باید چجوری و به چه علت رسم شود

لطفا توضیحات عکسو بخوانید و بگین این مسئله رو چجوری در نقشه پیاده کنم
[تصویر:  29456427917611145236.jpg]

سلام

در مرحله مسیریابی با انجام عمل پرگار زنی و رسم خط شکسته به مرکز دوایر رسم شده خطوط شکسته سیاه رنگ بوجود می آید حال بعد از این مرحله نوبت به تبدیل خطوط شکسته اولیه به شکسته ثانویه میرسد. همان خطوط قرمز رنگ. این خطوط با توجه به توضیحات شما تقریبا نزدیک خط شکسته اولیه میباشند و یک به یک در طرفین هستند و همینطور قوس پذیر.

قسمتهای سبز رنگ هم قوسهای رسم شده برای خطوط شکسته ثانویه.

[تصویر:  rz9hqu55r5ej7j30xzb.jpg]

موفق و موید باشید
پاسخ
#7
احتمالا این فایل بهت کمک کنه. ببین یه مقدار از نقشت رو برام بفرست به صورت فایل کد، برات درستش می کنم



فایل‌(های) پیوست شده
.docx   New Microsoft Word Document.docx (اندازه: 78.73 KB / تعداد دفعات دریافت: 154)
پاسخ
#8
ببخشید از روی نقشه چطوری میشه فهمید دشته یا تپه ماهور یا کوهستانی
پاسخ
#9
مهندس در جاهایی که خط تراز های شما در توپوگرافی به هم دیگه نزدیک هست رو پیدا کنید سپس فاصله ی اونهار و با مقیاس نقشه پیدا کنید بعد اختلاف ارتفاع بین دو نقطه رو هم که دارید سپس شیب بین دو نقطه رو بر حسب درصد پیدا کنید بعد با مقادیر شیب طولی آیین نامه 415 مقایسه بعد منطقه رو مشخص کنید.
به عنوان مثال طول بین دو نقطه 300 متر و اختلاف ارتفاع هم برابر 15 متر و از تقسیم ارتفاع بر فاصله و ضرب در صد داریم 5 درصد شیب منطقه در بدترین حالته و طبق آیین نامه تو تقسیم بندی داریم اگر شیب بین 3 تا 7 درصد باشه جزو تپه ماهور است.
البته این نوع تقسیم بندی خیلی در جهت اطمینانه چون شما بدترین حالت توپوگرافی در نظر گرفتین .


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
       
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Sad مراحل انجام پروژه راه به صورت دستی؟؟؟ a.kh.civil.eng 164 85,897 1396/1/28 ، 11:07 صبح
آخرین ارسال: Sama.k
  طراحی قوس و مسیر پروژه راه hojat70 4 2,839 1393/9/14 ، 11:15 عصر
آخرین ارسال: saminem
  ترسیم توپوگرافی به روش دستی سابرینا 1 1,864 1393/3/3 ، 08:27 عصر
آخرین ارسال: Reza-MSR
Heart سوال در مورد بروژه راه دستی(قوس قایم) behnam-araz 0 1,685 1392/11/20 ، 04:00 عصر
آخرین ارسال: behnam-araz

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان