ارسالها: 20
موضوعها: 3
تاریخ عضویت: آذر 1392
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
با عرض سلام
اگه ممکنه مبانی طراحی را به صورت دسته بندی شده توضیح دهید،من که کلا گیج شدم(تنش مجاز،مقاومت نهایی، ال ار اف دی،ای آی اس دی،ال اس دی،ضرایب بار و مقاومت و.....) و همین طور آیین نامه مناسب آنها برای اعمال در ایتبس رو بگید.در ضمن پرسش و پاسخ موجود در سایت در مورد اثر پی-دلتا رو خوندم ولی نفهمیدم بالاخره باید چکار کرد،اگه ممکنه حرف آخر در این رابطه را توضیح دهید
با تشکر
ارسالها: 2,992
موضوعها: 172
تاریخ عضویت: اسف 1391
اعتبار:
82
سپاس ها 0
سپاس شده 5 بار در 0 ارسال
باسلام
طراحی سازه فولادی بر دو قسم است که بیشترین کاربرد را دارد : 1- طراحی به روش تنش مجاز 2- طراحی به روش ضریب بار و مقاومت نهایی
1 - روش تنش مجاز ( ASD ) : در روش تنش مجاز بارها در حالت سرویس می باشند ( یدو ضریب ) و از ظرفیت پلاستیک سازه استفاده نمی گردد . یعنی اسزه همواره در محدوده خطی باقی می ماند . همانند آیین نامه پرکاربرد برای سازه فولادی برمبنای تنش مجاز بر ویرایش قبل از سال 92 ----» AISC-ASD89
* طراحی به این روش ( تنش مجاز ) ، تنش نهایی در ضریب کوچکتر از واحد ضرب می گردد تا تنش مجاز بدست اید بعد از آن با استفاده همین تنش مجاز ظرفیتهای عضو ویا یک المان سازه اعم از برشی و یا خمشی و یا فشاری محوری براساس مشخصات هندسی عضو و مقاومت آن ظرفیت مجاز محاسبه می شود که بزرگتر از نیروهای داخلی بر مبنای تحلیل الاستیک سازه و براساس بارهای بدون ضریب می باشد .
2- روش ضریب بار مقاومت ( LRFD ) : در این روش از طراحی مقومت سازه در یک ضریب کاهشی کم می گردد و به موازات آن بارهای وارده بر سازه در یک ضریب افزایشی ، افزوده می شوند . در این روش ( LRFD ) که بر مبنای حالت حدی نهایی می باشد ومتناسب با شرایط کنونی ویرایش آیین نامه طراحی سازه فولادی است . از تمام مقومت نهایی فولاد و تا ظرفیت پلاستیک شدن استفاده می گردد و عملاً سازه در محدوده رفتاری غیر خطی خواهد بود . در این روش طراحی برخلاف روش قبلی بارها ضریبدار می باشند و تحلیل هم از نوع الاستیک استفاده می گردد .
طراحی برای سازه بتنی :
طراحی سازه بتنی بر مبنای آیین نامه طراحی سازه های فولادی مبحث نهم به روش حالت حدی ( LSD ) می باشد . که بر دو حالت است . حالت حدی نهایی و حالت حدی بهره برداری .
حالت حدی نهایی ----» بارها ضریبدار هستند
حالت حدی بهره برداری ---» بارها بدو ضریبند
روش مقاومت نهایی :
روش مقاومت نهایی که در آیین نامه ACI به نام روش طراحی بر مبنای مقاومت موسوم است، حاصل مطالعات گسترده روی رفتار غیر خطی بتن و تحلیل دقیق مسئله ایمنی در سازههای بتن آرمه میباشد. روند طراحی در این روش را میتوان به صورت زیر خلاصه نمود:
۱- باربهره برداری به وسیله ضریبی موسوم به ضریب بار افزایش داده میشود، بار حاصله را اصطلاحاً بار ضریبدار یا بار نهایی می نامند.
۲- بارهای ضریبدار بر سازه اعمال میشوند و به کمک روشهای خطی آنالیز سازه ها، نیروی داخلی مقاطع محاسبه میشود. به این نیروی داخلی اصطلاحاً مقاومت لازم گفته میشود. مقاومت لازم در یک مقطع شامل: مقاومت خمشی لازم، مقاومت برشی لازم، مقاومت پیچشی لازم و مقاومت بار محوری لازم است.
۳ - برای هر مقطع، مقاومت طراحی آن از حاصلضرب مقاومت اسمی در ضریبی کوچکتر از واحد به نام ضریب کاهش مقاومت به دست میآید. مقاومت اسمی، حداکثر مقاومتی است که مقطع قبل از گسیختگی از خود نشان میدهد. مقاومت اسمی یک مقطع مشتمل است از: مقاومت خمشی اسمی، مقاومت برشی اسمی، مقاومت پیچشی اسمی و مقاومت بار محوری اسمی.
۴ - طراحی مقطع به نحوی که در آن مقاومت لازم از مقاومت طراحی کمتر باشد.
اثر p -دلتا و یا اثر تحلیل مرتبه دوم در ایتبس اثر ثانویه بار - تغییر مکان لحاظ می گردد ( افزایش لنگر در ستون و یا تغیر مکان زیاد ) و در صورتی که شاخص پایداری کمتر از 10 درصد باشد( تغیر مکان محدود و کوچک ) اثر p - دلتا قابل صرفنظر است و در صورتی که غیر این باشد این اثر باید در تحلیل اثر داده شود .
پاینده باشید
ارسالها: 20
موضوعها: 3
تاریخ عضویت: آذر 1392
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
1392/12/22 ، 04:11 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/12/22 ، 04:33 عصر، توسط mammado.)
با تشکر از شما، اگه امکان داره آیین نامه های مناسب بقیه روشها روهم بگید.لطفا در مورد شاخص پایداری و نحوه اعمال اثر پی-دلتا توضیح دهید.
لطفا در مورد aisc & ibc & ubc توضیح دهید.
ارسالها: 20
موضوعها: 3
تاریخ عضویت: آذر 1392
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
1392/12/23 ، 01:22 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/12/23 ، 01:32 عصر، توسط کیوان بابایی.)
خیلی ممنون از راهنمایی های شما، بعد از تعریف ترکیبات بار و اعمال آیین نامه مناسب در ایتبس باید چکاری انجام داد؟آیا در آیین نامه باید تغییراتی انجام داد؟با وجود آیین نامه چرا باید ترکیبات بار اعمال شود؟
ارسالها: 2,992
موضوعها: 172
تاریخ عضویت: اسف 1391
اعتبار:
82
سپاس ها 0
سپاس شده 5 بار در 0 ارسال
باسلام
برای ترکیب بار باید براساس بندهای معرفی شده در آیین نامه زلزله 2800 اصلاح و یا اضافه گردند . که توضیحات آن در تاپیک آموزشی تعریف ترکیب بارهای متعارف سازه انجام شده است .
برای طراحی اعم از سازه بتنی و فلزی باید یکسری تنظیمات مرتبط با ایین نامه و مباحث ایران انجام دهیم . اینمورد هم اگر در سایت سرچ نمایید برخورد خواهید نمود در صورت موفق نشدن پیام بگذارید بنده برای شما انجام خواهم داد .
پاینده باشید
ارسالها: 20
موضوعها: 3
تاریخ عضویت: آذر 1392
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
1392/12/23 ، 02:13 عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: 1392/12/23 ، 11:09 عصر، توسط کیوان بابایی.)
با تشکر از راهنمایی های شما ،این مشکل هم حل شد،فقط این تغییرات از کدام قسمت نرم افزار باید اعمال شود
ارسالها: 2,992
موضوعها: 172
تاریخ عضویت: اسف 1391
اعتبار:
82
سپاس ها 0
سپاس شده 5 بار در 0 ارسال
برای ایجا نقل قول . روی گزینه نقل و قول در قسمت پایین ارسال کلیک نمایید . سپس در پایین نوشته موجود با فاصله انداختن اینکار را انجام دهید .
چه تغییراتی ، مرتبط به کدام مورد ؟
ارسالها: 2,992
موضوعها: 172
تاریخ عضویت: اسف 1391
اعتبار:
82
سپاس ها 0
سپاس شده 5 بار در 0 ارسال
باسلام
تنظیمات طراحی براساس آیین نامه مورد نظر انتخاب می شود و در منوی Option زیر منوی Preferences و انتخاب Steel Frame Design انجام می شود.
تنظیمات مربوط به پارامترهای طراحی با انتخاب عضو مورد نظر اعم از تیر و ستون و یا بادبند و سپس رفتن به منوی Design زیر منوی Steel Frame Design
و انتخاب View / Revise Overwrites انجام می شود .
برای سازه بتنی هم از منوهای بالا که گفته شد انجام می گردد بیشتر تنظیمات مربوطه و توضیحات آن در انجمنهای مرتبط موجود است که می توانید استفاده نمایید .
پاینده باشید