امتیاز موضوع:
  • 13 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
محاسبه وزن سازه فلزی و بتنی
#1
سلام به مهندسین عزیز...
میشه لطفا در مورد نحوه محاسبه وزن ساختمان فلزی و بتنی مطابق ویرایش های جدید مبحث 9 و 10 توضیح بدین؟!
این که باید چطور برای تیر و ستون ها مقطع حدس بزنیم و...
ممنون!
پاسخ
#2
سلام
من در رشته آب فعالبت می کنم متاسفانه اطلاعاتی در این مورد ندارم
پاسخ
#3
سلام
تاپیک زیر میتونه مفید باشه
http://www.mycivil.ir/forum/Thread-%D8%A...9%85%D9%87
پاسخ
#4
با سلام
نحوه محاسبه وزن سازه که در آیین نامه جدید تغییری نکرده فقط نوع نگاه به بار زنده وبعضی از انواع بارگذاریها کمی تغییر کرده است.
توصیه می کنم مبحث شش 92 را مرور کنید توضیحات زیر راهنمای شما خواهد بود.اگر ابهاماتی در مورد بعضی از بندها داشتید مطرح کنید.
در دفترچه های محاسبات سازه ها نحوه محاسبه وزن ساختمان تشریح شده.در همین سایت هم تعدادی از پروژه ها به همراه دفترچه محاسبات هستند
استفاده کنید مشکلتان حل می شود.

تغییرات مبحث 6 سال 92




در آخرین
ویرایش مبحث ششم مقررات ملی ساختمان که دی ماه 92 منتشر شده، تغییرات
چشمگیری نسبت به ویرایش قبلی از این آیین نامه دیده میشود. ویرایش سال 92
مبحث ششم انطباق نسبتا کاملی با آیین نامهASCE7.10 دارد. در زیر بعضی
از این تغییرات را می توانید مشاهده کنید:

1-در این ویرایش بار زنده راه پله ها از 350 به 500 کیلوگرم بر
متر مربع افزایش یافته است . بار زنده فضا های تجمع عمومی 500 کیلو گرم
بر متربع افزایش یافت. بر این اساس این دو فضا شامل کاهش سربار نخواهند بود.

2- سربار
زنده پارکینگهای ماشینهای سواری با وزن کمتر از سه تن به 300 کاهش یافته است.

3-در بخش
مربوط به بار مرده ، بار مربوط به تیغه های جداساز از بار مرده حذف شده است و به
بار زنده اضافه شده است.

4- اصلاح
بارهای جراثقال ، تکمیل و بروز رسانی حداقل بارهای زنده گسترده یکنواخت و بار
زنده متمرکز کف ها، بار زنده محل فرود بالگرد و تعیین یک حداقل مقدار برای
حالاتی که بار زنده آنها در این مبحث مشخص نشده است.

5- با
توجه به گستردگی و تنوع اقلیم آب و هوایی کشور ایران، ضوابط مربوط به بار سیل-
بار باران و بارهای یخ و یخ زدگی جوی اضافه شده است.

6- اصلاح
رابطه مربوط به تعیین بار برف بام بر اساس ضریب اهمیت، ضریب برف گیری، ضریب
شرایط دمایی و ضریب شیب، بارگذاری نامتوازن، انباشتگی برف در بام های ترازهای
پایین تر و متفاوت و سربار باران بر برف از جمله تغییراتی است که در بار برف
ایجاد شده است

7- گروه
بندی خطرپذیری ساختمان و همچنین ضریب اهمیت مربوط به هر نوع بارگذاری در فصل اول
منظور شده است.

8-
ترکیبات بارگذاری مربوط به طراحی به روشهای متفاوت با در نظر گرفتن بارهای جدید
اعمالی در فصل دوم مشخص شده است.

9- حداقل
بار طراحی جانبی خاک با توجه به شرح مصالح انباشه شده در پشت دیوار حائل، اصلاح
شده و فصلی به نام بارهای خاک و فشارهیدرواستاتیکی اضافه شده است.

10- با
توجه به گسترش صنعت بلند مرتبه سازی و همچنین امکان بروز طوفان هایی با سرعت
زیاد ضوابط مربوط به بار باد تغییر کرده به طور کلی سه روش روشهای استاتیکی ،
دینامیکی و تجربی (تونل باد) ،جهت محاسبه بار باد پیش بینی شده است.

11-
ضوابط لرزه ای به آخرین ویرایش 2800 منتقل شده است

12- بار
انفجار در فصل 12 ارائه گردیده است.

13-شرایط
نامنظمی در پلان و ارتفاع در مبحث 6 جدید کمی با قبل تفاوت دارد.

در بند (الف) تحت عنوان "نامنظمی هندسی" ؛ مقدار
شرط از 25% در مبحث قدیم به مقدار 20 % تغییر کرده است.

در بند (ب) تحت عنوان"نامنظمی
پیچشی" ؛ ضابطه همان ضابطه مبحث قدیم است.

در بند (پ) تحت عنوان "نامنظمی در
دیافراگم" ؛ ضابطه همان ضابطه قدیم است و تغییری نکرده است.

در بند (ت) تحت عنوان "نامنظمی خارج از
صفحه سیستم باربر" ؛ ضابطه همان ضابطه مبحث قدیم است.

در بند (ث) تحت عنوان"نامنظمی سیستم های
باربر جانبی غیر موازی" ؛ در مبحث قدیم وجود نداشت.




نقل از نظام مهندسی البرز
(حاصل کار تیمی وهمکاری ، نتیجه برد-برد برای همه هست (یداله مع الجماعه
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)

پاسخ
#5
(1394/1/12 ، 03:28 عصر)miladezati نوشته است: با سلام
نحوه محاسبه وزن سازه که در آیین نامه جدید تغییری نکرده فقط نوع نگاه به بار زنده وبعضی از انواع بارگذاریها کمی تغییر کرده است.
توصیه می کنم مبحث شش 92 را مرور کنید توضیحات زیر راهنمای شما خواهد بود.اگر ابهاماتی در مورد بعضی از بندها داشتید مطرح کنید.
در دفترچه های محاسبات سازه ها نحوه محاسبه وزن ساختمان تشریح شده.در همین سایت هم تعدادی از پروژه ها به همراه دفترچه محاسبات هستند
استفاده کنید مشکلتان حل می شود.

تغییرات مبحث 6 سال 92




در آخرین
ویرایش مبحث ششم مقررات ملی ساختمان که دی ماه 92 منتشر شده، تغییرات
چشمگیری نسبت به ویرایش قبلی از این آیین نامه دیده میشود. ویرایش سال 92
مبحث ششم انطباق نسبتا کاملی با آیین نامهASCE7.10 دارد. در زیر بعضی
از این تغییرات را می توانید مشاهده کنید:

1-در این ویرایش بار زنده راه پله ها از 350 به 500 کیلوگرم بر
متر مربع افزایش یافته است . بار زنده فضا های تجمع عمومی 500 کیلو گرم
بر متربع افزایش یافت. بر این اساس این دو فضا شامل کاهش سربار نخواهند بود.

2- سربار
زنده پارکینگهای ماشینهای سواری با وزن کمتر از سه تن به 300 کاهش یافته است.

3-در بخش
مربوط به بار مرده ، بار مربوط به تیغه های جداساز از بار مرده حذف شده است و به
بار زنده اضافه شده است.

4- اصلاح
بارهای جراثقال ، تکمیل و بروز رسانی حداقل بارهای زنده گسترده یکنواخت و بار
زنده متمرکز کف ها، بار زنده محل فرود بالگرد و تعیین یک حداقل مقدار برای
حالاتی که بار زنده آنها در این مبحث مشخص نشده است.

5- با
توجه به گستردگی و تنوع اقلیم آب و هوایی کشور ایران، ضوابط مربوط به بار سیل-
بار باران و بارهای یخ و یخ زدگی جوی اضافه شده است.

6- اصلاح
رابطه مربوط به تعیین بار برف بام بر اساس ضریب اهمیت، ضریب برف گیری، ضریب
شرایط دمایی و ضریب شیب، بارگذاری نامتوازن، انباشتگی برف در بام های ترازهای
پایین تر و متفاوت و سربار باران بر برف از جمله تغییراتی است که در بار برف
ایجاد شده است

7- گروه
بندی خطرپذیری ساختمان و همچنین ضریب اهمیت مربوط به هر نوع بارگذاری در فصل اول
منظور شده است.

8-
ترکیبات بارگذاری مربوط به طراحی به روشهای متفاوت با در نظر گرفتن بارهای جدید
اعمالی در فصل دوم مشخص شده است.

9- حداقل
بار طراحی جانبی خاک با توجه به شرح مصالح انباشه شده در پشت دیوار حائل، اصلاح
شده و فصلی به نام بارهای خاک و فشارهیدرواستاتیکی اضافه شده است.

10- با
توجه به گسترش صنعت بلند مرتبه سازی و همچنین امکان بروز طوفان هایی با سرعت
زیاد ضوابط مربوط به بار باد تغییر کرده به طور کلی سه روش روشهای استاتیکی ،
دینامیکی و تجربی (تونل باد) ،جهت محاسبه بار باد پیش بینی شده است.

11-
ضوابط لرزه ای به آخرین ویرایش 2800 منتقل شده است

12- بار
انفجار در فصل 12 ارائه گردیده است.

13-شرایط
نامنظمی در پلان و ارتفاع در مبحث 6 جدید کمی با قبل تفاوت دارد.

در بند (الف) تحت عنوان "نامنظمی هندسی" ؛ مقدار
شرط از 25% در مبحث قدیم به مقدار 20 % تغییر کرده است.

در بند (ب) تحت عنوان"نامنظمی
پیچشی" ؛ ضابطه همان ضابطه مبحث قدیم است.

در بند (پ) تحت عنوان "نامنظمی در
دیافراگم" ؛ ضابطه همان ضابطه قدیم است و تغییری نکرده است.

در بند (ت) تحت عنوان "نامنظمی خارج از
صفحه سیستم باربر" ؛ ضابطه همان ضابطه مبحث قدیم است.

در بند (ث) تحت عنوان"نامنظمی سیستم های
باربر جانبی غیر موازی" ؛ در مبحث قدیم وجود نداشت.




نقل از نظام مهندسی البرز

سلام
ممنون از راهنمایی تون،فقط چند ابهام وجود داره:
1.در مورد بند اول یعنی بار زنده پذیرایی و پله نیازی به کاهش نداره دیگه،درسته؟
2.در محاسبه بار برف روابط و نکات دیگری از قبیل بار متوازن و نامتوازن؛بارگذاری جزئی،برف لغزنده و...ذکر شده،در انجام پروژه های درسی کدام موارد باید لحاظ شود؟

پاسخ
#6
(1394/1/12 ، 07:32 عصر)mojde92 نوشته است:
(1394/1/12 ، 03:28 عصر)miladezati نوشته است:
سلام
ممنون از راهنمایی تون،فقط چند ابهام وجود داره:
1.در مورد بند اول یعنی بار زنده پذیرایی و پله نیازی به کاهش نداره دیگه،درسته؟
2.در محاسبه بار برف روابط و نکات دیگری از قبیل بار متوازن و نامتوازن؛بارگذاری جزئی،برف لغزنده و...ذکر شده،در انجام پروژه های درسی کدام موارد باید لحاظ شود؟
با سلام
در مورد عدم کاهش بارزنده Lآیین نامه روی پارکینگ ومحل تجمع تاکید دارد
استنباط بنده از محل تجمع شامل پذیرایی،تراس وپله ها ست.
در مورد سئوال دوم شما بنده نمی توانم نظر خاصی بدهم رعایت موازین آیین نامه الزامی است مگر اینکه استاد شما خودشان عدم رعایت بخشی از موازین را
قبول کنند.البته توجه دارید که درصورتی باربرف بحرانی تر از بار زنده پشت بام وبار باران باشد در بارگذاری لحاظ می شود.در ترکیب
بارها هم اشاره شده که یکی از آن سه بار
انتخاب شود.
در صورتیکه درمنطقه ای بار برف بحرانی تر باشد نیز در آیین نامه شرایط خاصی برای اعمال بار نامتوازن و.... قید شده استمثلا شیب بیش از 4 درصد وکمتر از 60 درصد بام لازم است تا بارنامتوازن برف همدر نظر گرفته شود.

(حاصل کار تیمی وهمکاری ، نتیجه برد-برد برای همه هست (یداله مع الجماعه
[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)

پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اموزشی از نحوه محاسبه بار مرده پله و وزن پله(فولادی) Manciple 35 24,314 1396/1/7 ، 12:04 عصر
آخرین ارسال: fardinghamari
  نحوه محاسبه دستی مرکز سختی mojde92 4 2,921 1395/2/26 ، 12:30 صبح
آخرین ارسال: 891060443
  نحوه محاسبه وزن موثر لرزه ای سازه + یک مثال زینب خوش کلام 0 460 1395/2/19 ، 11:20 صبح
آخرین ارسال: زینب خوش کلام
  آموزش تعریف ترکیب بارهای طراحی سازه های متعارف حمید فلاح منش 153 40,295 1394/8/23 ، 02:20 عصر
آخرین ارسال: Benny
  رفع ابهام بند 3-3-2(ضریب نامعینی سازه) آیین نامه 2800 علی خیرالهی 13 3,763 1394/8/21 ، 12:29 صبح
آخرین ارسال: علی بهنیا
  پروژه بارگزاری سازه بتنی (ساختمان مس***ی پنج طبقه)(سعید میری) saeid.north 0 699 1394/4/19 ، 01:37 عصر
آخرین ارسال: saeid.north
  پروژه بارگزاری سازه بتنی (درمانگاه شش طبقه)(سعید میری) saeid.north 0 695 1394/4/13 ، 07:53 عصر
آخرین ارسال: saeid.north
  مشکل در محاسبه بار ستون monake 2 1,100 1394/3/14 ، 12:58 صبح
آخرین ارسال: monake
  محاسبه لنگر مقاوم samisoft 2 1,935 1394/1/5 ، 03:54 عصر
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  نحوه محاسبه بار پله ی گرد برای ساختمان دوبلکس و نحوه بارگذار eaglesweem 16 8,301 1393/7/7 ، 04:21 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان