امتیاز موضوع:
  • 114 رأی - میانگین امتیازات: 2.46
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مراحل گام به گام طراحی سقف کامپوزیت در ETABS
#1
این جزوه توسط اینجانب تهیه گردیده است که مراحل گام به گام طراحی تیرهای کامپوزیت را شرح میدهد . قبلا در این تاپیک مورد بحث قرار گرفته بود که جهت راحتی کار کاربران عزیز آن را به صورت Pdf تبدیل کردم که در لینک زیر میتوانید دانلود و استفاده نمایید . هر گونه سوال در این زمینه هم داشتید لطفا در این تاپیک مطرح نمایید و از ایجاد تاپیکهای مشابه جدا خودداری نمایید .


دانلود


[تصویر:  bq6z62msddr7gwsaijt2.jpg]
[تصویر:  04pkknhwdei0a8nxux.jpg]
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#2
اولین مرحله در طراحی تیرهای کامپوزیت مدل کردن تیرهای کامپوزیت می باشد . برای ترسیم تیرهای کامپوزیت بر روی گزینه [تصویر:  430b32b5bac9.jpg] در نوار ابزار کناری کلیک میکنیم . سپس در پنجره پنل مربوط به تیرهای کامپوزیت در قسمت No.of Beams بر اساس فاصله بین دهانه ها می بایست تعداد تیرهای کامپوزیت را قرار دهیم . به عنوان پیشنهاد حداکثر فاصله بین کامپوزیت ها را بین 1 تا 1.10 متر در نظر بگیرید .
[تصویر:  c2c48a32443a.jpg]

چند نکته در مورد جهت تیرهای کامپوزیت:

1- در سازه هایی که در دو طرف قاب ساده + مهار بند باشند : در این حالت ایده آل ترین حالت جهت تیر ریزی شطرنجی است . با این کار سایز اکثر تیرهای اصلی با هم تقریبا برابر خواهد بود و همچنین باعث میشود که سایز تیری به صورت غیر اجرایی بالا نرود .
2- در سازه هایی که دارای دو جهت قاب خمشی هستند : در این حالت هم ایده آل حالت شطرنجی است
3- در سازه هایی که دارای یک جهت قاب ساده + مهاربند و جهت دیگر دارای قاب خمشی هستند: در این حالت اختلاف نظر خیلی زیادی بین طراحان وجود دارد . ولی به نظر بنده با توجه به اینکه باید کنترل دریفت در جهت قاب خمشی نیز جوابگو باشد لذا باید سایز تیرهای این جهت بالا باشد پس بهتر است که جهت تیرها را در جهت قاب خمشی قرار دهید ( یعنی تیرهای کامپوزیت بر روی تیرهای اصلی جهت قاب خمشی قرار گیرند و جوش شوند )

همچنین برای تغییر جهت تیر ها باید کشوی Approx.Orientation تغییرات را اعمال نمایید
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#3
در مرحله بعد می بایست مقاطع این تیرها و دال بتنی را به برنامه معرفی کنیم . برای اینکار ابتدا می بایست به چند نکته اشاره کرد :
1- مقاطع تیرهای کامپوزیت حتما می بایست از نوع I شکل باشند چون برنامه فقط مقاطع I را برای این تیرها شناسایی می کند و مقاطعی که از طریق General و یا SD تعریف شوند قابل قبول نخواهند بود .
2- برای این تیرها هم میشود از مقاطع لانه زنبوری استفاده کرد ولی از آنجا که برنامه قادر نخواهد بود این مقاطع را طراحی کند یا میتوان به صورت دستی این مقاطه را طراحی کرد و یا اینکه از مقاطع I شکل استفاده نمود . از طرفی چنانچه تیرهای اصلی هم از نوع لانه زنبوری باشند می بایست در محل اتصال تیرهای کامپوزیت به تیرهای اصلی ( که لانه زنبوری هستند ) در دوطرف از ورق برای پر کردن چشمه ها استفاده نمود .

نتیجه : در آخر میتوانید تمامی مقاطع I شکل را به برنامه فراخوان کرد و از خاصیت Auto Select برای این تیرها استفاده کنید .

مقاطع کفها :
برای مقاطع کفها از منوی Define دستور Wall/Slab/Deck Sections را اجرا کرده و در پنجره ظاهر شده مقطع Deck1 را انتخاب کرده و دکمه Modify/Show Section را میزنیم.
پنجره مشخصات مقطع Deck1 به صورت شکل زیر ظاهر می گردد که در این پنجره نوع عرشه را Soild Slab انتخاب نموده و در قسمت Slab Depht(tc) ضخامت بتن سقف را برابر 0.1 m انتخاب نموده و در قسمت Material گزینه Slab Material را بر روی Conc تنظیم میکنیم . دیگر پارامترها به صورت پیش فرض مناسب می باشد .سپس بر روی دکمه OK کلیک کرده .

[تصویر:  m2fugqhxam1jiddathh.jpg]


لازم به ذکر است که ضخامت گرفته شده در ابتده یه حدس می باشد و در آخر می بایست این ضخامت را کنترل کرد .

در ادامه با ما همراه باشید
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#4
در مرحله بعد می بایست نوع بارهایی که به سازه وارد میشود را به برنامه تعریف کنیم . در هر سازه ای ما نیاز به سه نوع بار داریم :
1 - بار مرده
2 - بار زنده ( با کاهش سربار و بدون کاهش سربار )
3 - بار زلزله ( در هر دو حهت متعامد )گاها بار باد نیز ممکن است بحرانی شود.


دو حالت آخر را در منابع مختلف به خوبی توضیح داده اند . و اما در مورد بار مرده در سازه هایی که دارای سقف های کامپوزیت هستند متفاوت با سازه های دیگر می باشد .تفاوت هم در نوع بار مرده است که شامل دو نوع است :
1- بار مرده گروه اول : شامل وزن تیرها و دال بتنی قبل از گیرش می باشد و از نوع Dead تعریف میکنیم
2- بار مرده گروه دوم : بارهایی که بعد از سخت شدن دال به کف وارد می شوند شامل وزن کف سازی + وزن نازک کاری + بار معادل تیغه بندی ها و از نوع( SD ( Super Dead تعریف می شوند .
نکته : ما در محاسبه وزن سقف در طبقات و بام ها نباید وزن دال و وزن تیرها را در نظر بگیریم زیرا برنامه وزن این دو جزء را به صورت خودکار محاسبه میکند . همچنین در تعریف بار SD در قسمتSelf Weight Multiplier ضریب صفر را به صورت پیش فرض می پذیریم چونکه این بار به صورت خارجی به برنامه تعریف میگردد.

در اشکال زیر نحوه محاسبه وزن سقفهای کامپوزیت و نحوه تعریف بارها را نمایش می دهد .



[تصویر:  8abm3331sj8bzugoev.jpg]

[تصویر:  0u05tyn462uae4axjyox.jpg]

[تصویر:  j4pd0irg8tzhljb7h3bi.jpg]
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#5
admin عزیز
این اموزش تموم شد یا هنوز ادامه داره ؟
پاسخ
#6
(1392/1/9 ، 10:55 صبح)oveisgh نوشته است: admin عزیز
این اموزش تموم شد یا هنوز ادامه داره ؟
ادامه دارد و تازه اول آموزش هستیم . این روزا یه مقدار سرم شلوغه سر فرصت ادامه میدهم
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#7
سلام مهندس جان .
این اشتباهات محاسباتیتون خیلی زیاده ها . حتی تو جزوه هاتون هم همینجوره . بدجور آدم و گیج می کنه یه جاهایی .
جمع کل بار مرده سقف بام میشه 255 و سقف طبقات هم میشه 240 .
باز هم ممنون از زحماتتون
پاسخ
#8
(1392/1/9 ، 02:43 عصر)ostadasadi90 نوشته است: سلام مهندس جان .
این اشتباهات محاسباتیتون خیلی زیاده ها . حتی تو جزوه هاتون هم همینجوره . بدجور آدم و گیج می کنه یه جاهایی .
جمع کل بار مرده سقف بام میشه 255 و سقف طبقات هم میشه 240 .
باز هم ممنون از زحماتتون
بیشتر وقتها ار اعداد رند استفاده میکنم . حالا یا عدد را رو به بالا رند میکنم یا رو به پایین . البته کلیات کار در آموزش مهم هست
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#9
بعد از مدل کردن تیرهای کامپوزیت حال می بایست کف (Deck) را بر روی این تیرها مدل کنیم . نوع و ضخامت کف را قبلا توضیح دادیم که باید چگونه به برنامه معرفی کنیم . حال نکته اینجاست که می بایست جهت توزیع بار را چگونه تعیین کنیم ؟؟
در پاسخ به سوال بالا باید دقت شود که حتما جهت توزیع بار می بایست عمود بر جهت تیرهای کامپوزیت باشد . همانند شکل زیر :

[تصویر:  ov6jttaqf2cv5c7jexhs.jpg]

دلیل این کار هم اینست که ما انتظاری که از تیرهای کامپوزیت داریم اینه که بار سقفها را تحمل و به تیرهای اصلی ( پلها ) انتقال دارد . خب برای اینکار برای اینکه هر تیر کامپوزیت سهمی از بار سقف داشته باشد باید جهت توزیع بار عمود بر تیرهای کامپوزیت باشد .

[تصویر:  mjuxwprsllgfag8vqxz.jpg]
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#10
admin عزیز
مرسی از اموزشت
فقط اگه ممکنه یک مقدار سرعت کار رو بیشتر کن.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دانلود Pdf مراحل گام به گام انجام پروژه فولاد و بتن (احمدرضا جعفری) admin 7 21,061 1395/12/12 ، 08:39 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  Etabs 9.7 دانلود جزوه دست نویس آموزش Etabs 9.7 و Safe 8 با کیفیت بالا (مهندس مرتضی پور اکبری) فرشاد امن خانی 0 221 1395/11/7 ، 07:35 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  آموزش مدلسازی خرپای دو بعدی در ETABS (مساله استاتیک جانسون) mahmoodimr 0 197 1395/11/2 ، 04:29 عصر
آخرین ارسال: mahmoodimr
  Etabs 2016 دانلود جزوه آموزش Etabs 2016 دکتر حسین زاده اصل Reza-MSR 0 761 1395/7/17 ، 10:02 عصر
آخرین ارسال: Reza-MSR
  دانلود جزوه کلاسی آموزش طراحی سازه با Etabs و Safe (سعید مهرجو)(پیشنهاد) فرشاد امن خانی 0 486 1395/5/30 ، 09:04 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  روند طراحی پروژه بتنی با ایتبس به صورت گام به گام (جلسه آخر) 9132337 5 1,638 1395/5/16 ، 04:13 عصر
آخرین ارسال: Alek2Lek
  Etabs 2015 دانلود جزوه Etabs 2015 جلد دوم دکتر حسین زاده اصل ویرایش 3 بهار 95 زینب خوش کلام 7 1,710 1395/4/30 ، 11:34 صبح
آخرین ارسال: mahnaz1363
  روند طراحی پروژه بتنی با ایتبس به صورت گام به گام (جلسه اول) 9132337 1 2,160 1395/3/8 ، 11:16 صبح
آخرین ارسال: عبدالواحد
  آموزش طراحی ساختمان بتنی در ایتبس به صورت تحلیل دینامیکی فرشاد امن خانی 5 5,105 1395/3/7 ، 11:29 عصر
آخرین ارسال: Civil5
  روند طراحی پروژه بتنی با ایتبس به صورت گام به گام (جلسه دوم) 9132337 5 2,240 1395/3/7 ، 01:34 عصر
آخرین ارسال: عبدالواحد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان