امتیاز موضوع:
  • 41 رأی - میانگین امتیازات: 2.9
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مشکل در طراحی ورق تقویت تیر کامپوزیت
#1
Exclamation 
یک سوال داشتم که ممکنه برای بعضی از دوستان پیش اومده باشه.در برنامه ETABS وقتی که برای طراحی تیر کامپوزیت از حالت بدون شمع بندی استفاده می کنم و می خوام به یکی از تیرها،ورق تقویت کششی اضافه کنم،به جای اینکه نسبت تنش رو کاهش بده،زیادش می کنه!مثلن اگر تیر بدون تقویت RATIO=1.4 باشه،بعد از تعریف ورق تقویت،RATIO=1.74 میشه!اما در حالت با شمع بندی مشکل حل می شه.نمی دونم این دیگه چه مشکلیه!من از ETABS 9.7.4 استفاده می کنم که کرک شده هم نیست و با لایسنس ساز فعال شده.با ETABS 9.7.2 هم تست کردم بازم همین مشکل بود.کسی از دوستان به این مشکل برخورده تا حالا؟من که از آخر مجبور شدم با اکسل برنامه شو بنویسم،تا بتونم طراحی مو انجام بدم،اما اینطوری یکم سرعت کار میاد پایین تر...از اساتید اگر کسی راهکاری داره ممنون می شم راهنماییم کنه.سپاسگزار.
پاسخ
#2
منظورتون از حالت شمع بندی چیه؟
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#3
من فکر میکنم دلیلش اینه که وقتی ورق در بال کششی اضافه میشه ممکن است تار خنثی از داخل بتن خارج شده و بر روی مقطع قرار میگیره و شاید این دلیل اصلی باشه .البته بهتر است که تار خنثی در مقطع فولادی رخ دهد . به نظر من بهتر است یک نمونه را دستی کنترل کنید تا اطمینان حاصل شود
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#4
(1391/11/26 ، 02:16 صبح)فرشاد امن خانی نوشته است: منظورتون از حالت شمع بندی چیه؟

همونطور که می دونید سقف های کامپوزیت به دو صورت با شمع بندی و بدون شمع بندی اجرا می شوند،در حالت با شمع بندی وزن تیر ها و بتن توسط شمع ها تحمل می شوند و نیازی به کنترل های قبل از گیرش نیست.اما در حالت بدون شمع بندی دو کنترل خیز و تنش باید قبل از گیرش بتن و بعد از آن انجام شود که در بیشتر حالات کنترل های قبل از گیرش جواب نمی دهد به دلیل اینکه تنش نجاز خمشی کاهش قابل ملاحظه ای پیدا می کند(به دلیل عدم وجود مهارهای جانبی بال فشاری).در برنامه ETABS هم می توان نحوه اجرا را مشخص کرد(Shored?yes or no)...همچنین ورق تقویت کششی در پایین پروفیل تاثیر فوق العاده ای در اقتصادی کردن طرح و کاهش نمره پروفیل دارد.اما نمی دونم چرا ETABS در حالت بدون شمع بندی کاملن غیر منطقی عمل میکنه!عکسشو هم گذاشتم:

(1391/11/26 ، 02:20 صبح)admin نوشته است: من فکر میکنم دلیلش اینه که وقتی ورق در بال کششی اضافه میشه ممکن است تار خنثی از داخل بتن خارج شده و بر روی مقطع قرار میگیره و شاید این دلیل اصلی باشه .البته بهتر است که تار خنثی در مقطع فولادی رخ دهد . به نظر من بهتر است یک نمونه را دستی کنترل کنید تا اطمینان حاصل شود

خوب اساسن هدف ما هم از گذاشتن ورق تقویت همینه که تار خنثی رو بیاریم پایین تر تا کل فشار توسط بتن تحمل بشه.دستی کنترل کردم مهندس جان،نتایج من درسته ولی ETBAS نتایج غیرمنطقی و عجیب میده.


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
پاسخ
#5
خود من هم یک بار با این مشکل برخوردم که اصلا یادم نیست چیکار کردم که مشکل حل شد. دارم دنبال اون پروژه میگردم اگه پیداش کردم همین جا میزارم
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#6
etabs در طراحی کامپوزیت به دو روش کار میکنه یکی با شمع و یکی بدون شمع که تحت عنوان no shored یا yes shoredمیباشد . اگر بدون شمع طراحی کنیم سازه سنکین تر در میاد و درطراحی دوتا نسبت تنش برای ما بدست میاد که یکی در حال ساخت میباشد و دیگرر ی نسبت تنش بعد از ساخت .
ولی تا جایی که من میدونم در این روش طراحی نباید ازمقاطع غیره فشرده استفاده کرد.چنانچه ورق تقویت بزنیم ویا تیره زنبوری استفاده کنیم و غیره جواب مطلوب نخواهیم گرفت
پاسخ
#7
(1391/11/27 ، 06:27 عصر)hamidrezakordi نوشته است: etabs در طراحی کامپوزیت به دو روش کار میکنه یکی با شمع و یکی بدون شمع که تحت عنوان no shored یا yes shoredمیباشد . اگر بدون شمع طراحی کنیم سازه سنکین تر در میاد و درطراحی دوتا نسبت تنش برای ما بدست میاد که یکی در حال ساخت میباشد و دیگرر ی نسبت تنش بعد از ساخت .
ولی تا جایی که من میدونم در این روش طراحی نباید ازمقاطع غیره فشرده استفاده کرد.چنانچه ورق تقویت بزنیم ویا تیره زنبوری استفاده کنیم و غیره جواب مطلوب نخواهیم گرفت

تیر زنبوری در سقف کامپوزیت به شرطی قابل استفاده خواهد بود که تمام سوراخ های آن پر شود.به عبارتی یک ورق سرتاسری در جان تیر زنبوری باید تعبیه کرد.که متاسفانه همونطور که می دونید بعضن دو سوراخ اول و آخر تیر را پر می کنند.این عمل شاید در حالات غیر کامپوزیت درست باشد ولی در سقف کامپوزیت اصلن صحیح نخواهد بود
پاسخ
#8
نقل قول: تیر زنبوری در سقف کامپوزیت به شرطی قابل استفاده خواهد بود که تمام سوراخ های آن پر شود.به عبارتی یک ورق سرتاسری در جان تیر زنبوری باید تعبیه کرد.
میشه بند آیین نامه ایش رو ذکر کنید
چون تکنیک استفاده از تیر های لانه زنبوری درسقف های مرکب بوده و البته کنترل برش در تکیه گاه ها (متاستفانه از تیرها ی لانه زنبوری در تیر های اصلی سازه هم در ایران استفاده میشه) از طرفی هم اگر قرار به جوش وصله به جان بود که همه میرفتند سراغ تیر ورق و اجرای تیر لانه زنبوری با وصله ی سراسری منطقی نیست
فروش مجموعه نرم افزار های مهندسی عمران+ فیلمهای آموزش عمرانی + آرشیو کل سایت https://goo.gl/80OzPv
آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در (Safe) https://goo.gl/20kasW
فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) https://goo.gl/TlWlvw
دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) https://goo.gl/NRuR94
دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) https://goo.gl/GsLsyv
پاسخ
#9
(1391/11/27 ، 08:58 عصر)فرشاد امن خانی نوشته است:
نقل قول: تیر زنبوری در سقف کامپوزیت به شرطی قابل استفاده خواهد بود که تمام سوراخ های آن پر شود.به عبارتی یک ورق سرتاسری در جان تیر زنبوری باید تعبیه کرد.
میشه بند آیین نامه ایش رو ذکر کنید
چون تکنیک استفاده از تیر های لانه زنبوری درسقف های مرکب بوده و البته کنترل برش در تکیه گاه ها (متاستفانه از تیرها ی لانه زنبوری در تیر های اصلی سازه هم در ایران استفاده میشه) از طرفی هم اگر قرار به جوش وصله به جان بود که همه میرفتند سراغ تیر ورق و اجرای تیر لانه زنبوری با وصله ی سراسری منطقی نیست

مهندس،تو آیین نامه چیزی در این مورد گفته نشده،پر کردن تمام سوراخ های زنبوری در سرتاسر تیر در سقف کامپوزیت رو من از چند تا استاد شنیدم.بعضی ها که اساسن مخالف اجرای زنبوری در سقف کامپوزیت هستند و ظاهزن نظام مهندسی هم اخیرن اجرای کامپوزیت با زنبوری رو مجاز نمی دونه و رد می کنه.همونطور که می دونید به دلیل سوراخ های موجود در تیر لانه زنبوری،اثرات خمش ثانویه ظاهر می شوند که منجر به حل معادله و تعیین علامت و ... می شه که محاسبات رو کمی پیچیده می کنه و این چیزیه که اکثر مهندسین محاسب ازش فرار می کنن و میگن 2 یا 3 تا سوراخ از ابتدا و انتهای تیر رو پر می کنیم و تمام!
در حالیکه اینطور نیست.من خودم یک مساله رو بررسی کردم که در اون اصلن سوراخ های اول نیازی به پرشدن نداشت و بالعکس باید سوراخ های وسط پر می شدند!که این با چیزی که بین مهندسین محاسب رسمه در تناقضه...
خلاصه اینکه هنوز بند آیین نامه ای مکتوبی ظاهرن وجود نداره و آنچه هست براساس تجربه و علم مهندسین داره اجرا و محاسبه می شه.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مشکل running out of memory هنگام باز کردن فایل ایتبس vahid_najafi777 4 2,144 1396/3/14 ، 02:47 عصر
آخرین ارسال: mhncivil
  مشکل اساسی با ایتبس Mhoseinm 1 183 1396/3/11 ، 06:51 عصر
آخرین ارسال: civil92
Thumbs Down مشکل باز کردن فایل etabs najafi_vahid 18 8,179 1396/3/11 ، 04:12 عصر
آخرین ارسال: civil92
  غیر فعال کردن طراحی لرزه ای در ایتبس 2015 narjes90 3 310 1396/2/24 ، 10:11 صبح
آخرین ارسال: admin
Question مشکل در Run و پس از Run در ETABS enerzhi 48 11,400 1396/2/17 ، 09:49 عصر
آخرین ارسال: ricon13
  جمع بندی مشکل ایتبس sajjadsabouri 2 151 1396/2/9 ، 04:33 عصر
آخرین ارسال: sajjadsabouri
  مشکل در تحلیل در etabs 2015 arvin66 5 2,097 1396/2/2 ، 05:10 عصر
آخرین ارسال: sajad222
  مشکل در بارگذاری پله mozhi1990 1 165 1396/1/28 ، 11:06 عصر
آخرین ارسال: fateme_mpg_t
  مشکل تیری که قسمتی از آن با دیوار برشی همپوشانی دارد hajix8867 0 116 1396/1/15 ، 07:10 عصر
آخرین ارسال: hajix8867
  راهنمایی فوری در رابطه با طراحی دستی بر اساس آنالیز ایتبس cuptalweb 1 283 1395/11/27 ، 11:10 عصر
آخرین ارسال: sajad222

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان