امتیاز موضوع:
  • 27 رأی - میانگین امتیازات: 3.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی به روش LRFD
#1


با
سلام


دوستان،
لطفا اینجانب را در زمینه ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی به روش LRFD بر اساس مباحث
جدید راهنمایی کنید.


مشکلم
در تفکیک ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی، قاعده 100-30 و تشدید از یکدیگر می باشد.




مثلا
در اکثر آموزش ها برای در نظر گرفتن اثر 100-30 ضریب زلزله را در 0.3 ضرب و به
عنوان ضریب بارهای EX و EY درج می شود و
در تمام ترکیب بارهای معرفی شده 100 درصد بار با خروج از مرکزیت و 30 بار بدون
خروج از مرکزیت وجود دارد. در حالی که برای طراحی فقط ستون های در تقاطع دو سیستم
باربر جانبی به این ترکیبات لازم داریم و برای بقیه ستون ها لازم نیست.




به
همین دلیل تصمیم به معرفی سه گروه از ترکیبات بار دارم تا در هر جا که لازم باشد
توام با هم استفاده شود.


-
- ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی به روش LRFD


-
- ترکیب بارهای قاعده 100-30


- -
ترکیب بارهای تشدید خروج از مرکزیت


پاسخ
#2
(1394/4/21 ، 03:57 عصر)KONKORKONKOR نوشته است: با
سلام


دوستان،
لطفا اینجانب را در زمینه ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی به روش LRFD بر اساس مباحث
جدید راهنمایی کنید.
در
مورد اثر صد – سی طبق آیین نامه لازم نیست که زلزله‌ی ۳۰ درصدی با خروج
از مرکزیت در نظر گرفته شود پس به همین دلیل در ترکیب بار‌ها ضریب ۰.۳ را در الگو‌بار‌های
EX و EY ضرب می‌کنند .


توجه
شود وقتی که یک ستون فقط از یک جهت در سیستم باربر جانبی قرار دارد فقط زلزله‌ی
همان جهت است که در آن تولید تنش می‌کند و زلزله جهت مقابل اثری روی آن ندارد پس
به طور اتوماتیک اثر صد-سی فقط روی ستون‌هایی که در دو جهت داخل سیستم مقاوم جانبی
هستند عمل می‌کند .


در
طراحی به روش LRFD با آیین نامه AISC برای راحتی کار بهتر است که ایجاد
ترکیب بار‌های تشدید یافته را به عهده نرم‌افزار بگذاریم که الگوی ساخت ترکیب بار‌های
تشدید یافته توسط ایتبس به صورت زیر است :


(1.2 + 0.2SDs)DL ± Ω0QE


(1.2 + 0.2SDs)DL + 1.0LL + 0.2S ± Ω0QE


(0.9 - 0.2SDs)DL ± Ω0QE


که
اگر به این‌ها دقت کنیم روش کار نرم‌افزار به این صورت است که هر ضریبی پشت بار‌های
زلزله‌های افقی باشد بر می‌دارد و به جای آن ضریب امگا را می‌گذارد یعنی اگر در
ترکیب بار‌های معمولی ضریب EX برابر 0.3 باشد در ترکیب بار تشدید یافته ضریب آن امگا می‌شود
در صورتی که طبق ایین نامه ایران این ضریب باید امگا ضربدر 0.3 شود ، برای اینکه این مشکل ایجاد
نشود از قبل ضریب 0.3 را در ضریب زلزله‌های الگو‌بار‌های بدون خرو‌ج
از مرکزیت Ex و EY ضرب می‌کنیم و
در عوض در هنگام ساختن ترکیب بار‌های صد- سی دیگه لازم نیست که برای بار ۳۰ درصدی
ضریبی بدهیم چون ضریب 0.3 را از قبل در ضریب زلزله‌اش ضرب
کردیم . با این کار ترکیب بار‌های تشدید یافته هم به درستی ایجاد
می‌شوند .


پس با
این حساب وارد کردن فقط یک سری ترکیب بار معمولی کافی است چون اثر صد – سی که خود به خود
به ستون‌ّهایی که لازم است اعمال می‌شود و ترکیب بار‌های تشدید یافته هم با رعایت
یک سری نکات به درستی توسط نرم‌افزار ساخته می‌شوند .


پاسخ
#3
[img][URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) [/img]
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Photo مشکل در طراحی اتصالات فلزی در ایتبس 2015 Mr.Behnam 0 16 دیروز، 07:34 عصر
آخرین ارسال: Mr.Behnam
  چگونگی معرفی آسانسور در ایتبس ؟ ابرسازه 2 947 1396/10/9 ، 08:08 عصر
آخرین ارسال: sabzsaze
  ضریب نا معینی در سازه ها مطابق ویرایش چهارم 2800 3508714516 4 986 1396/10/9 ، 07:53 عصر
آخرین ارسال: sabzsaze
  خطا در زمان طراحی Arya68 3 108 1396/10/9 ، 11:57 صبح
آخرین ارسال: آرش نقیبی
  شیوه طراحی سقف یوبوت؟ gisha 3 10,804 1396/9/15 ، 12:02 عصر
آخرین ارسال: maedeh5
Wink طراحی دیوار برشی omran.tarbiyat 0 178 1396/8/25 ، 10:18 صبح
آخرین ارسال: omran.tarbiyat
  سنگین شدن بیش از حد سازه p_fm2007 6 244 1396/8/19 ، 10:33 عصر
آخرین ارسال: civil92
Tongue مشکل در چک مدل سازه بتنی Atlantis77 2 199 1396/8/18 ، 10:13 عصر
آخرین ارسال: civil92
  دفترچه محاسبات سازه بتنی طبق ویرایش جدید آیین نامه ها kazembvo 19 5,707 1396/7/12 ، 01:26 عصر
آخرین ارسال: peymandarsad
  نحوه طراحی سازه فولادی که هم دارای سقف تیرچه بلوکی و هم دارای سقف کامپوزیت میباشد! sasan.ce 0 156 1396/5/27 ، 06:52 عصر
آخرین ارسال: sasan.ce

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان