امتیاز موضوع:
  • 36 رأی - میانگین امتیازات: 3.19
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی به روش LRFD
#1


با
سلام


دوستان،
لطفا اینجانب را در زمینه ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی به روش LRFD بر اساس مباحث
جدید راهنمایی کنید.


مشکلم
در تفکیک ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی، قاعده 100-30 و تشدید از یکدیگر می باشد.




مثلا
در اکثر آموزش ها برای در نظر گرفتن اثر 100-30 ضریب زلزله را در 0.3 ضرب و به
عنوان ضریب بارهای EX و EY درج می شود و
در تمام ترکیب بارهای معرفی شده 100 درصد بار با خروج از مرکزیت و 30 بار بدون
خروج از مرکزیت وجود دارد. در حالی که برای طراحی فقط ستون های در تقاطع دو سیستم
باربر جانبی به این ترکیبات لازم داریم و برای بقیه ستون ها لازم نیست.




به
همین دلیل تصمیم به معرفی سه گروه از ترکیبات بار دارم تا در هر جا که لازم باشد
توام با هم استفاده شود.


-
- ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی به روش LRFD


-
- ترکیب بارهای قاعده 100-30


- -
ترکیب بارهای تشدید خروج از مرکزیت


پاسخ
#2
(1394/4/21 ، 03:57 عصر)KONKORKONKOR نوشته است: با
سلام


دوستان،
لطفا اینجانب را در زمینه ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی به روش LRFD بر اساس مباحث
جدید راهنمایی کنید.
در
مورد اثر صد – سی طبق آیین نامه لازم نیست که زلزله‌ی ۳۰ درصدی با خروج
از مرکزیت در نظر گرفته شود پس به همین دلیل در ترکیب بار‌ها ضریب ۰.۳ را در الگو‌بار‌های
EX و EY ضرب می‌کنند .


توجه
شود وقتی که یک ستون فقط از یک جهت در سیستم باربر جانبی قرار دارد فقط زلزله‌ی
همان جهت است که در آن تولید تنش می‌کند و زلزله جهت مقابل اثری روی آن ندارد پس
به طور اتوماتیک اثر صد-سی فقط روی ستون‌هایی که در دو جهت داخل سیستم مقاوم جانبی
هستند عمل می‌کند .


در
طراحی به روش LRFD با آیین نامه AISC برای راحتی کار بهتر است که ایجاد
ترکیب بار‌های تشدید یافته را به عهده نرم‌افزار بگذاریم که الگوی ساخت ترکیب بار‌های
تشدید یافته توسط ایتبس به صورت زیر است :


(1.2 + 0.2SDs)DL ± Ω0QE


(1.2 + 0.2SDs)DL + 1.0LL + 0.2S ± Ω0QE


(0.9 - 0.2SDs)DL ± Ω0QE


که
اگر به این‌ها دقت کنیم روش کار نرم‌افزار به این صورت است که هر ضریبی پشت بار‌های
زلزله‌های افقی باشد بر می‌دارد و به جای آن ضریب امگا را می‌گذارد یعنی اگر در
ترکیب بار‌های معمولی ضریب EX برابر 0.3 باشد در ترکیب بار تشدید یافته ضریب آن امگا می‌شود
در صورتی که طبق ایین نامه ایران این ضریب باید امگا ضربدر 0.3 شود ، برای اینکه این مشکل ایجاد
نشود از قبل ضریب 0.3 را در ضریب زلزله‌های الگو‌بار‌های بدون خرو‌ج
از مرکزیت Ex و EY ضرب می‌کنیم و
در عوض در هنگام ساختن ترکیب بار‌های صد- سی دیگه لازم نیست که برای بار ۳۰ درصدی
ضریبی بدهیم چون ضریب 0.3 را از قبل در ضریب زلزله‌اش ضرب
کردیم . با این کار ترکیب بار‌های تشدید یافته هم به درستی ایجاد
می‌شوند .


پس با
این حساب وارد کردن فقط یک سری ترکیب بار معمولی کافی است چون اثر صد – سی که خود به خود
به ستون‌ّهایی که لازم است اعمال می‌شود و ترکیب بار‌های تشدید یافته هم با رعایت
یک سری نکات به درستی توسط نرم‌افزار ساخته می‌شوند .


پاسخ
#3
[img][URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید) [/img]
پاسخ
#4
(1394/4/21 ، 11:40 عصر)ahmadiranshahi نوشته است:
(1394/4/21 ، 03:57 عصر)KONKORKONKOR نوشته است: با
سلام


دوستان،
لطفا اینجانب را در زمینه ترکیب بارهای طراحی سازه فولادی به روش LRFD بر اساس مباحث
جدید راهنمایی کنید.
در
مورد اثر صد – سی طبق آیین نامه لازم نیست که زلزله‌ی ۳۰ درصدی با خروج
از مرکزیت در نظر گرفته شود پس به همین دلیل در ترکیب بار‌ها ضریب ۰.۳ را در الگو‌بار‌های
EX و EY ضرب می‌کنند .


توجه
شود وقتی که یک ستون فقط از یک جهت در سیستم باربر جانبی قرار دارد فقط زلزله‌ی
همان جهت است که در آن تولید تنش می‌کند و زلزله جهت مقابل اثری روی آن ندارد پس
به طور اتوماتیک اثر صد-سی فقط روی ستون‌هایی که در دو جهت داخل سیستم مقاوم جانبی
هستند عمل می‌کند .


در
طراحی به روش LRFD با آیین نامه AISC برای راحتی کار بهتر است که ایجاد
ترکیب بار‌های تشدید یافته را به عهده نرم‌افزار بگذاریم که الگوی ساخت ترکیب بار‌های
تشدید یافته توسط ایتبس به صورت زیر است :


(1.2 + 0.2SDs)DL ± Ω0QE


(1.2 + 0.2SDs)DL + 1.0LL + 0.2S ± Ω0QE


(0.9 - 0.2SDs)DL ± Ω0QE


که
اگر به این‌ها دقت کنیم روش کار نرم‌افزار به این صورت است که هر ضریبی پشت بار‌های
زلزله‌های افقی باشد بر می‌دارد و به جای آن ضریب امگا را می‌گذارد یعنی اگر در
ترکیب بار‌های معمولی ضریب EX برابر 0.3 باشد در ترکیب بار تشدید یافته ضریب آن امگا می‌شود
در صورتی که طبق ایین نامه ایران این ضریب باید امگا ضربدر 0.3 شود ، برای اینکه این مشکل ایجاد
نشود از قبل ضریب 0.3 را در ضریب زلزله‌های الگو‌بار‌های بدون خرو‌ج
از مرکزیت Ex و EY ضرب می‌کنیم و
در عوض در هنگام ساختن ترکیب بار‌های صد- سی دیگه لازم نیست که برای بار ۳۰ درصدی
ضریبی بدهیم چون ضریب 0.3 را از قبل در ضریب زلزله‌اش ضرب
کردیم . با این کار ترکیب بار‌های تشدید یافته هم به درستی ایجاد
می‌شوند .


پس با
این حساب وارد کردن فقط یک سری ترکیب بار معمولی کافی است چون اثر صد – سی که خود به خود
به ستون‌ّهایی که لازم است اعمال می‌شود و ترکیب بار‌های تشدید یافته هم با رعایت
یک سری نکات به درستی توسط نرم‌افزار ساخته می‌شوند .


با سلام
بنده یه مشکلی دارم در رابطه با اعمال نیروی شلاقی زمانی که از آیین نامه UBC94 برای وارد کردن پارامترها دارم در  این قسمت نمیتوان ضریب زلزله را در 0.3 ضرب کر تا بتوان اثر نیروی متعامد را در ترکیبات بار بدست آورد.
به طور خلاصه سوال من اینست که اگر نیاز به اعمال نیروی شلاقی باشد چگونه میتوان اثر 100-30 را لحاظ کرد.
ممنون
پاسخ
#5
با سلام
بنده یه مشکلی دارم در رابطه با اعمال نیروی شلاقی زمانی که از آیین نامه UBC94 برای وارد کردن پارامترها دارم در این قسمت نمیتوان ضریب زلزله را در 0.3 ضرب کر تا بتوان اثر نیروی متعامد را در ترکیبات بار بدست آورد.
به طور خلاصه سوال من اینست که اگر نیاز به اعمال نیروی شلاقی باشد چگونه میتوان اثر 100-30 را لحاظ کرد.
ممنون
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مشکل خاکستری بودن رنگ تیرها بعد از طراحی و پایین بودن آرماتورهای طولی aliagha007 0 16 1399/7/1 ، 11:33 عصر
آخرین ارسال: aliagha007
  پرسش و پاسخ در مورد طراحی با آقای حسین زاده فرشاد امن خانی 15 22,480 1399/6/28 ، 10:16 صبح
آخرین ارسال: Pooriakarimi
  روش طراحی در ایتبس ActioN 0 195 1399/5/12 ، 03:03 عصر
آخرین ارسال: ActioN
  مشکل در طراحی تیر کنسولی بتنی؟ kaka410 52 22,436 1399/3/2 ، 11:41 عصر
آخرین ارسال: yasermeithamy
  سوال در مورد وزن و سیستم سازه ای حمیدرضا یزدی 2 345 1399/1/8 ، 07:37 عصر
آخرین ارسال: yasermeithamy
  معرفی کتاب آموزش ترسیم نقشه های ازبیلت hajix8867 0 773 1398/8/9 ، 12:10 عصر
آخرین ارسال: hajix8867
  اثر توزیع نامتعادل نیروهای مهاربند کششی وفشاری ناشی از زلزله جهت طراحی تیر miranpour 1 463 1398/4/31 ، 05:03 عصر
آخرین ارسال: sd70
  مشکل ابی شدن تمام مقاطع بعد از انالیز و طراحی Matinhk 0 413 1398/4/20 ، 02:13 صبح
آخرین ارسال: Matinhk
  ترکیب بار اجرایی Jimmy 1 459 1397/11/12 ، 03:27 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  جزییات سقف عرشه فولادی؟ elham goli 6 8,126 1397/10/24 ، 01:39 صبح
آخرین ارسال: asmankharash

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان