امتیاز موضوع:
  • 51 رأی - میانگین امتیازات: 2.73
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی گرایش های کارشناسی ارشد عمران و ارتباط آنها با بازار کار
#1
گرایش سازه‌های دریایی

مهندسی سازه‌های دریایی در ارتباط با طراحی سازه‌های مختلف دریایی مانند انواع سکوها، اسکله‌ها و تأسیسات و تجهیزات بندری است


کاربرد

در گرایش سازه های دریایی سه محور offshore, near shore, onshore مطرح است. در بخش offshore به تحلیل و طراحی سازه های دور از ساحل مانند سکوهای نفتی، سکوهای تفریحی و خطوط لوله کف دریا در آبهای عمیق پرداخته می شود. near shore , offshre به سازه های ساحلی و نزدیک ساحل اختصاص دارد، از این سازه ها می توان به اسکله های فولادی و بتنی، موج شکن ها و خطوط لوله ساحلی اشاره کرد. در کشورهای پیشرفته سازه های دریایی به سه بخش مهندسی دریا، مهندسی سواحل و مهندسی سازه های دریایی تقسیم می شود که در کشور ما کلیه این گرایش ها تحت عنوان سازه های دریایی تدریس می شود. دروس گرایش سازه های دریایی در مقطع کارشناسی ارشد
تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد عمران در تمام گرایش ها برابر 32 واحد است که شامل
24 واحد دروس تئوری و عملی
2 واحد سمینار
6 واحد پایان نامه است.



دروس اصلی گرایش سازه های دریایی عبارتند از:

ریاضیات مهندسی پیشرفته، مبانی هیدرولیک دریا، دینامیک سازه های دریایی، ژئوتکنیک دریایی، اصول طراحی سازه های متعارف دریایی
همچنین تعدادی دروس اختیاری نیز باید بگذرانید، مانند سکوهای دریایی، طراحی بنادر، مهندسی سواحل، اجزاء محدود و ...



بازارکار

گرایش سازه های دریایی بدلیل مرتبط بودن با صنعت نفت و گاز نسبت به سایر گرایش های عمران دارای بازار کار بهتر و درآمد بالاتری است. فارغ التحصیلان این گرایش یا باید در دفاتر مشاور تهران مشغول بکار شوند و یا برای کارهای اجرایی در جنوب و یا شمال مقیم شوند.
ادامه تحصیل
امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در داخل کشور در دانشگاه تهران وجود دارد. همچنین فارغ التحصیلان سازه های دریایی می توانند در گرایش های سازه یا آب ادامه تحصیل دهند.

-------------------------

سازه های دریایی از گرایش های جدید رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد در ایران است. این گرایش در چند سال اخیر و برای اولین بار در دانشگاه های تهران و تربیت مدرس ایجاد شد.



مهم :

تهران، تربیت مدرس، خواجه نصیر و هرمزگان. همین تعداد کم دانشگاه­ها باعث شده این رشته تا حدودی ناشناخته بماند. مثلاً خیلی­ها سازه­های دریایی با گرایش آب یا سازه­های هیدرولیکی اشتباه می­گیرند. به طور کلی فقط کسانی که لیسانس را در دانشگاه­های مذکور بوده­اند با این رشته آشنایی دارند و لذا ورودی گرایش سازه­های دریایی معمولاً از فارغ التحصیلان همان دانشگاه­ها است.

-----------------


بطور کلی در گرایش سازه­های دریایی با دو دسته عمده از مسائل آشنا می­شوید:

1-بنادر و سواحل :
در شاخه بنادر و سواحل با این مسائل آشنا می­شوید: انواع اسکله ها، موج شکن­ها، مطالعات مربوط به رسوب در بنادر، تغییر شکل ساحل تحت اثر امواج، نحوه پخش آلودگی در دریا و ...



2-سکوهای دریایی :
سکوهای دریایی که عمدتاً به عنوان تاسیسات نفتی و گازی در دریاها استفاده می­شوند. شما با انواع مختلف سکوهای دریایی از جمله ثابت و شناور آشنا می­شوید. عمده­ترین تفاوت این سازه­ها با سازه­های متعارف بارگذاری و نحوه اجرای آنهاست. به علت قرار گرفتن در دریا این سازه­ها علاوه بر بارگذاری­های متعارف بارهای ناشی از دریا را تحمل کنند که مهمترین آنها امواج هستند. همچنین چون در وسط دریا نمی­توان چیزی را ساخت، این سازه­ها به صورت مدول­های قابل حمل در خشکی ساخته می­شوند و به دریا حمل می­شوند و در آنجا سر هم می­شوند. به همین علت اجرای این سازه­ها نیز کاملاً متفاوت از سازه­های متعارف می­باشند.




پایان نامه شما نیز در یکی از دو زمینه گفته شده خواهد بود. معمولاً هر کدام از دانشگاه های گفته در یکی از زمینه ها قوی است. مثلاً دانشگاه تربیت مدرس اساتید بنامی در زمینه سکو دارد و باالعکس دانشگاه تهران در زمینه بنادر و سواحل قوی است.



مهم­ترین مزایای این گرایش عبارتند از :

خاص بودن، یعنی هر کسی نمی­تواند در حیطه سازه­های دریایی اظهار نظر کند اما مثلاً در مورد زلزله و ساختمان عوام هم از اظهار نظر فنی ابایی ندارند*. خوشبختانه اصولاً خیلی­ها نمی­دانند که در دریا هم اصولاً سازه­ای ساخته می­شود.
آشنا شدن با طیف وسیعی از مسائل: ممکن است در همین مواجهه اصولاً علاقه اصلی­تان را پیدا کنید و مسیر زندگی علمی/حرفه­ایتان عوض شود. مثل دوستانی که علاقمند به رسوب می­شوند و بالکل از مبحث "ساختمان" خارج می­شوند. این آشنا شدن همچنین برای ادامه تحصیل نیز بسیار مناسب است، یعنی سوژه­های بسیاری برای ادامه تحصیل و تحقیق پیدا می­کنید.


بازار کار خاص:


طبعاً موضوع خاص، بازار کار خاص نیز دارد؛ چه از نظر سطح کیفی کار و چه درآمد. البته این نکته به عنوان عیب نیز می­تواند مطرح شود چرا که عملاً شرکت­های فعال در زمینه سازه­های دریایی کم هستند. بدتر اینکه پیمانکاران دریایی نیز عمدتاً دولتی هستند و ورود بهشان سخت است. البته هم­اکنون شاید وضع بازار کار سازه­های دریایی با سایر گرایش­های عمران تفاوت چندانی نداشته باشد، اما یک داستان قدیمی است که می­گوید نسل اول فارغ­التحصیلان دریایی همگی به مال منصب چربی رسیدند. الله اعلم.

بزرگترین عیب (ببین عیبش رو هم میگم ) گرایش سازه­های دریایی نیز چیزی نیست جز روی دیگر سکه "دریای وسیع اطلاعات". بدین معنی که گرچه شما با طیف وسیعی از موضوعات علمی و مهندسی آشنا می­شوید، اما این دریای اطلاعات شما کم عمق است؛ یعنی علم­تان تا حدودی سطحی است. نکته منفی دیگر اینکه اساتید این گرایش عمدتاً تحصیلات مرتبط ندارند و بنا بر تجربه کاری وارد این زمینه شده­ اند.

شرکت­های فعال در زمینه سازه­های دریایی نیز دو دسته کاملاً مجزا هستند. بدین معنی که تعدادی فعال در زمینه سواحل و بنادر هستند و تعدادی در زمینه سکو و معمولاً شرکتی نیست که در هر دو زمینه فعالیت کند. مثلاً سازه­پردازی، دریابندر، ساحل، طرح­نو­اندیشان و ... در زمینه سواحل و بنادر فعالیت می­کنند. کار سکو عمدتاً در شرکت­های نفت و گاز انجام می­شود (مثل سازه، ناموران، نارگان و ...) چرا که اصولاً سکوهای دریایی بخشی از تاسیسات نفتی/گازی هستند. البته گفتنی است که عمده طراحی سکوهای کشور کماکان توسط شرکت­های خارجی انجام می­گیرد. پیمانکاری سازه­های دریایی نیز عمدتاً در اختیار چند شرکت بزرگ نیمه دولتی و زیرمجموعه­های آنهاست مثل: صدرا، ایزوایکو، قرارگاه سازندگی، تاسیسات دریایی و ...



رتبه قبولی در کنکور ارشد :

در اوایل که این گرایش تاسیس شد، یعنی فکر کنم اواسط دهه هفتاد، برای قبولی در دانشگاه تهران به رتبه­های آنچنانی نیاز نبود؛ مثلاً فکر کنم با ۴۰۰-۵۰۰ قبول می­شدند. کم کم این رشته خیلی فانتزی شد و در اولین سالهای دهه هشتاد مثلاً تا رتبه ۶۰ سازه دریایی دانشگاه تهران پر می­شد. ( او و و ) بعد از این دوباره شروع به افول کرد یعنی مثلاً در سال ۸۳ تا رتبه­های ۱۵۰ قبول می­شدند. در مورد روند فعلی و به طور کلی می توان گفت که قبولی در این گرایش همانند زلزله و خاک است؛ یعنی ساده­تر از سازه و مشکل تر از سازه های هیدرولیکی است !



بازار کار :

گرایش سازه های دریایی بدلیل مرتبط بودن با صنعت نفت و گاز نسبت به سایر گرایش های عمران دارای بازار کار بهتر و درآمد بالاتری است.

وضعیت پذیرش :

ظاهرا در این گرایش پذیرش گرفتن به علت اینکه دانشگاه های کمی این رشته را دارند کمی مشکل است، اما نکته ایی که این گرایش را متمایز میکند اینست که در بعضی از دانشگا هها مثل mit,breckely,... بعضی از رمینه های آن در دانشکده های مکانیک پیدا میشود. ضمن اینکه فارغ التحصیلان این گرایش میتوانند در گرایش آب یا سازه ادامه تحصیل دهند

(در ادامه میتوانید دروس و سرفصل های و ظرفیت پذیرش گرایش سازه دریایی) را دانلود کنید

منبع:
http://www.civil-eng.ir


فایل‌(های) پیوست شده
.rar   daryae.rar (اندازه: 431.88 KB / تعداد دفعات دریافت: 122)
پاسخ
#2
گرایش سازه

گرایش سازه یکی از مهمترین گرایش های رشته مهندسی عمران است، به این دلیل که اکثر زمینه های مهندسی عمران را پوشش می دهد.

کاربرد
مهندسی سازه در ارتباط با تحلیل و طراحی سازه ها "ساختمان، پل، سد و ..." می باشد. این گرایش دارای حوزه وسیعی است بنابراین موضوعات متنوعی را می توانید برای انجام پژوهش و پایان نامه انتخاب نمائید. موضوعاتی مانند:

- سازه های فولادی و مسائل مرتبط با آن ها

- سازه های بتن مسلح و مسائل مرتبط با آن ها
- سازه و زلزله

- روش های تحلیل سازه ها

و ....

دروس گرایش سازه در مقطع ارشد

تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد عمران در تمام گرایش ها 32 واحد است که شامل
24 واحد دروس تئوری و عملی

2 واحد سمینار
6 واحد پایان نامه است.

دروس اصلی گرایش سازه عبارتند از:

ریاضیات مهندسی پیشرفته، دینامیک سازه ها، تئوری الاستیسیته و پلاستیسیته و اجزاء محدود (finite elements)
همچنین تعدادی دروس اختیاری نیز باید بگذرانید، مانند سازه های فولادی پیشرفته، سازه های بتن آرمه پیشرفته، پایداری سازه ها و ...

بازار کار علیرغم اینکه این گرایش، پذیرش و در نتیجه فارغ التحصیل زیادی دارد، اما بازار کار خوبی دارد. چون این گرایش طیف وسیعی از کارهای عمرانی را تحت پوشش قرار می دهد. فارغ التحصیلان گرایش سازه می توانند در شرکت های مشاور به کار طراحی بپردازند، یا کار نظارت انجام دهند و یا به پیمانکاری روی آورند. همچنین امکان استخدام آن ها در وزارتخانه ها (راه و ترابری، مسکن و شهر سازی، نیرو و ...) ادارات دولتی نظیر (استانداری، شهرداری، اداره گاز و ...) و نیز شرکت های خصوصی وجود دارد.
ادامه تحصیل
امکان ادمه تحصیل در داخل کشور در مقاطع بالاتر (دکترا و فوق دکترا) وجود دارد.

نکته مهم: به دوستانی که تمایل به ادامه تحصیل در مقطع دکترا دارند، اکیدا توصیه می شود دانشگاهی را انتخاب کنند که دارای مقطع دکترا در آن گرایش یا گرایش مشابه هم باشد. چون اساتید معمولا دانشجویانی را به عنوان دانشجوی دکترا گزینش می کنند که از آن ها شناخت داشته باشند. بنابراین در صورتی که دانشگاه شما دارای مقطع دکترا هم باشد، شانس بیشتری برای قبولی در مقطع دکترا خواهید داشت.
(در ادامه میتوانید دروس و سرفصل های و ظرفیت پذیرش گرایش سازه ) را دانلود کنید


فایل‌(های) پیوست شده
.rar   saze.rar (اندازه: 619.59 KB / تعداد دفعات دریافت: 166)
پاسخ
#3
گرایش زلزله

گرایش زلزله در سال های اخیر مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. این گرایش علاوه بر در بر گرفتن مسائل مربوط به زلزله، تا حدودی گرایش های سازه و خاک و پی را هم پوشش می دهد.

کاربرد
محور اصلی این گرایش پیرامون تحلیل و طراحی سازه ها در برابر زلزله، تحلیل و طراحی سازه های خاکی (پی، دیوار حائل، شمع و ...) در برابر زلزله و بارهای دینامیکی، بهسازی و مقاوم سازی لرزه ای، تحلیل خطر و ... است.
دروس گرایش زلزله در مقطع کارشناسی ارشد
تعداد واحد های مقطع کارشناسی ارشد عمران در تمام گرایش ها برابر 32 واحد است که شامل
24 واحد دروس تئوری و عملی
2 واحد سمینار
6 واحد پایان نامه است.
دروس اصلی گرایش زلزله عبارتند از:

ریاضیات مهندسی پیشرفته، مهندسی زلزله، دینامیک سازه ها و دینامیک خاک
همچنین تعدادی دروس اختیاری نیز باید بگذرانید، مانند طراحی سازه ها در برابر زلزله، اجزاء محدود، تحلیل ریسک، تحلیل خطر پذیری و ...

بازار کار

گرایش زلزله دارای بازار کار مناسبی است، فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در شرکت های مهندسی به کار طراحی سازه بپردازند، یکی از زمینه های مناسب کاری گرایش زلزله مقوله مقاوم سازی است (بحث مقاوم سازی در چند سال اخیر مورد توجه شایانی قرار گرفته است )، یکی دیگر از زمینه های کاری گرایش زلزله وارد شدن در بحث تحلیل خطر است که در سال های اخیر نقش پر رنگ تری پیدا کرده است. (همانطور که دوستان عزیز مطلع اند، برای طراحی سازه های متعارف از آئین نامه زلزله استفاده می شود، اما طراحی سازه های خاص نظیر سدها، نیروگاه ها، برج ها و ... مستلزم مطالعات جامع تحلیل خطر است)
ادامه تحصیل
امکان ادامه تحصیل در گرایش زلزله در مقطع دکترا در داخل کشور وجود دارد.

(در ادامه میتوانید دروس و سرفصل های و ظرفیت پذیرش گرایش زلزله) را دانلود کنید



فایل‌(های) پیوست شده
.rar   zelzele.rar (اندازه: 406.71 KB / تعداد دفعات دریافت: 120)
پاسخ
#4
گرایش خاک و پی

گرایش خاک و پی یا ژئوتکنیک پایه و اساس مهندسی سازه می باشد، زیرا سازه بطور مستقیم بر روی خاک و پی قرار می گیرد.

کاربرد

در مهندسی ژئوتکنیکدر مورد مکانیک خاک، دینامیک خاک و پی بحث می شود. همچنین مباحث مربوط به سازه های خاکی نظیر تونل‌ها، سدهای خاکی، شیروانی ها، دیوار های حایل و آزمایشگاه‌های مکانیک خاک در زمرۀ فعالیت‌های مهندسی ژئوتکنیک قرار می‌گیرد.
دروس گرایش خاک و پی در مقطع کارشناسی ارشد
تعداد واحد های مقطع کارشناسی ارشد عمران در تمام گرایش ها برابر 32 واحد است که شامل
24 واحد دروس تئوری و عملی
2 واحد سمینار
6 واحد پایان نامه است.
دروس اصلی گرایش خاک و پی عبارتند از:

ریاضیات مهندسی پیشرفته، مکانیک خاک پیشرفته، مهندسی پی پیشرفته، دینامیک خاک
همچنین تعدادی دروس اختیاری نیز باید بگذرانید، مانند مهندسی تونل، سدهای خاکی، اجزاء محدود، اندرکنش خاک و سازه، مکانیک محیط های پیوسته و ...

بازار کار


گرایش خاک و پی دارای بازار کار مناسبی است، از آنجا که هر سازه بر روی فونداسیون و یا خاک بنا می شود، وجود مهندس خاک و پی در تمام کارهای عمرانی ضروری است. فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در شرکت های مشاور مشغول به کار شوند، همچنین در آزمایشگاه های مکانیک خاک نیز وجود آنها ضروری است. مهندسان خاک و پی می توانند در وزارتخانه ها و سازمانهای مسئول برنامه ریزی،طرح و نظارت طرحهای عمرانی نظیر وزارت راه و ترابری-وزارت مسکن و شهر سازی-شهرداری ها استخدام شوند.

ادامه تحصیل

امکان ادامه تحصیل در گرایش خاک و پی در مقطع دکترا در داخل کشور وجود دارد.
دروس و سرفصل های و ظرفیت پذیرش گرایش سازه خاک
گرایش راه و ترابری

همانطور که اطلاع دارید رشته عمران در گذشته راه و ساختمان (راه: راه و ترابری، ساختمان: سازه) گفته میشد. این خود بیانگر ریشه دار بودن گرایش راه و ترابری است.
کاربرد
در مهندسی راه و ترابری در مورد طراحی هندسی راه، طراحی روسازی، ترافیک، راه آهن و ... بحث می شود. ههمچنین طراحی پل، تونل در این شاخه هم مطرح می شود.
دروس گرایش راه و ترابری در مقطع کارشناسی ارشد
تعداد واحد های مقطع کارشناسی ارشد عمران در تمام گرایش ها برابر 32 واحد است که شامل
24 واحد دروس تئوری و عملی
2 واحد سمینار
6 واحد پایان نامه است.
دروس اصلی گرایش راه و ترابری عبارتند از:

ریاضیات مهندسی پیشرفته، راه سازی پیشرفته، روسازی پیشرفته، ترافیک پیشرفته،
همچنین تعدادی دروس اختیاری نیز باید بگذرانید، مانند راه آهن، مهندسی تونل، مهندسی پل، مهندسی فرودگاه، اجزاء محدود و ...

بازار کار


اگرچه گرایش راه و ترابری نسبت به گرایش هایی ماند سازه، زلزله و خاک و پی فرصت های کاری کمتری دارد، اما بدلیل اینکه فارغ التحصیلان نسبتا کمی دارد، دارای بازار کار خوبی است. فارغ التحصیلان گرایش راه و ترابریمی توانند در شرکت های مشاور مشغول بکار شوند و یا در اداراتی نظیر راه و ترابری، شهرداری و ... استخدام شوند. یکی از دلایلی که بیشتر آقایان این گرایش را انتخاب می کنند، محیط کاری خاص آن است، چون ممکن است محل کار آنها خارج از شهر باشد(مثلا کارهای راهسازی)
ادامه تحصیل

امکان ادامه تحصیل در گرایش راه و ترابریدر مقطع دکترا در داخل کشور وجود دارد. یکی از مزایای گرایش راه و ترابری این است که فارغ التحصیلان آن می توانند راحت تر از فارغ التحصیلان گرایش های دیگر جذب هیئت علمی دانشگاه ها شوند.

دروس و سرفصل های و ظرفیت پذیرش گرایش راه و ترابری


فایل‌(های) پیوست شده
.rar   khak.rar (اندازه: 484.83 KB / تعداد دفعات دریافت: 94)
.rar   rah.rar (اندازه: 570.1 KB / تعداد دفعات دریافت: 54)
پاسخ
#5
گرایش سازه های هیدرولیکی

گرایش سازه های هیدرولیکی در واقع ترکیبی از گرایش های سازه و آب است.

کاربرد
سازه های هیدرولیکی اساسا با سازه هایی که به نوعی با آب سروکار دارند مرتبط است، از این سازه ها می توان به انواع سدها، کانال های آبرسانی، سیستم های زهکشی، لوله های انتقال آب و ... اشاره نمود. در هر یک از موارد فوق فازهای طراحی سازه های هیدرولیکی، اجرا و نظارت بر آنها بطور مستقیم زیر نظر مهندسان سازه های هیدرولیکیانجام می شود.
دروس گرایش سازه های هیدرولیکی در مقطع کارشناسی ارشد
تعداد واحد های مقطع کارشناسی ارشد عمران در تمام گرایش ها برابر 32 واحد است که شامل
24 واحد دروس تئوری و عملی
2 واحد سمینار
6 واحد پایان نامه است.
دروس اصلی گرایش سازه های هیدرولیکیعبارتند از:

ریاضیات مهندسی پیشرفته، هیدرولیک پیشرفته، طراحی هیدرولیکی سازه ها، اجزاء محدود، سدهای بتنی یا خاکی
همچنین تعدادی دروس اختیاری نیز باید بگذرانید، مانند هیدرودینامیک، سدهای خاکی، ، اندرکنش آب و سازه، مکانیک محیط های پیوسته و هیدرولیک محاسباتی و ...

بازارکار
در سالهای اخیر با توجه به نگرش تازه ای که به استفاده بهینه از آبهای کشور شده است، امور مربوط به سدسازی مورد توجه قرار گرفته است و تمامی شرکتهای سدسازی نیازمند تخصص مهندسان سازه های هیدرولیکی می باشند، این خود بازارکار مناسبی را فراهم می کند. البته فارغ التحصیلان سازه های هیدرولیکی می توانند در شاخه های دیگر مانند سازه، آب و سازه دریایی نیز مشغول بکار شوند. شرکتهای مشاور و ادارات دولتی نیز پذیرای مهندسان هستند.ادامه تحصیلامکان ادامه تحصیل در گرایش سازه های هیدرولیکی در مقطع دکترا در داخل کشور فراهم است. دانشگاههایی مانند تهران، تربیت مدرس، سهند تبریز دارای مقطع دکترا سازه هیدرولیکی هستند.
دروس و سرفصل های و ظرفیت پذیرش گرایش سازه هیدرولیکی


فایل‌(های) پیوست شده
.rar   hidroliki.rar (اندازه: 642.82 KB / تعداد دفعات دریافت: 81)
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مهندسی عمران در کانادا صدای سنجش 0 371 1397/5/12 ، 06:24 عصر
آخرین ارسال: صدای سنجش
Exclamation شرکت با مدرک کارشناسی فنی در آزمون پزشکی سال 98 nikoo013 0 687 1397/2/8 ، 11:39 صبح
آخرین ارسال: nikoo013
  در خواست راهنمایی در زمینه انتخاب موضوع پایان نامه ی ارشد راه وترابری شیوا 2 1,769 1396/12/17 ، 01:35 عصر
آخرین ارسال: 6ali
  گروه تلگرامی آگهی استخدامی مهندسی عمران و معماری mirmohsen 4 1,051 1396/8/28 ، 08:38 عصر
آخرین ارسال: mirmohsen
  بهترین دانلودهای عمران و معماری - 96-04-26 leomayger2 1 672 1396/7/3 ، 05:51 عصر
آخرین ارسال: ratin
  مشاوره باز کردن مغازه مرتبط یا غیر مرتبط به رشته عمران maryam68 0 832 1395/11/26 ، 01:40 عصر
آخرین ارسال: maryam68
  معرفی لوگو سایت مای سیویل فرشاد امن خانی 5 1,357 1395/11/9 ، 10:54 عصر
آخرین ارسال: Alek2Lek
  مقدار شهریه موسسات غیر انتفاعی در کارشناسی ارشد sami4258 2 1,001 1395/8/10 ، 11:34 عصر
آخرین ارسال: sobisalar
Lightbulb درخواست راهنمایی برای امریه مهندس عمران fardinf 1 1,335 1395/8/2 ، 08:04 صبح
آخرین ارسال: mehrazsarafraz14
  آینده شغلی عمران sajadmn2010 5 1,827 1395/7/25 ، 07:02 عصر
آخرین ارسال: saber2r

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان