امتیاز موضوع:
  • 34 رأی - میانگین امتیازات: 2.56
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نحوه مدل کردن بادبند واگرا و همگرا ؟
#1
سلام
برای تعریف کردن بادبند همگرا و واگرا چیکار باید بکنیم؟
شکل بادبند رو چطوری به نرم افزار بدیم؟
ممنون
پاسخ
#2
سلام میتونی با همون ایکن رسم تیر رسم کنی مشکلی نداره
پاسخ
#3
باید اول بری توی نمای جانب اون قاب
view>set elavation view
بعد قاب که انتخاب شد.نرم افزار خودکار ایکن بادبندو روشن میکنه
Draw>draw line objects>CreateBracesinRegion
بعدش که رو ایکن کلیک کردی ی پنجرو کوچیک جلوت ظاهر میشه که گزینه اول مقطع بادبند و گزینه دوم مفصلیPinned و یکی دیگه داره Continuousیعنی گیردار و گزینه سوم نوع بادبند که همه رو داره.


آنقدر
شکست می‌خورم تا راه شکست دادن را بیاموزم . پطر




پاسخ
#4
سلام
توضیحات جامع در زمینه بادبند و مدل سازی آن در برنامه ایتبس:
مهاربند: عضو سخت کننده ای سازه در برابر نیروی باد و یا نیروی زلزله اجرای ناصحیح آن موجب پیچش زیاد در سازه می شود.

بادبند همگرا : قاب مهار شده ای می باشد که اعضای مورب این قاب به طور متقارب به اعضای اصلی متصل شده اند( اعضا تحت اثر بار محور می باشند )
از مزایا و معایب بادبندهای همگرا می توان به موارد زیر اشاره کرد :
مزایا:
_ افزایش سختی سازه
_ کنترل Drift( تغییر مکان جانبی ) سازه به نسبت زیاد

معایب:
_ایجاد محدودیت از نظر معماری برای ایجاد بازشو
_با توجه به سختی زیاد این مهاربندها شکل‌پذیری آنها کم می‌شود و در نتیجه قابلیت جذب و دفع نیروی زلزله در آنها کاهش پیدا می‌کند و ارتعاش در سازه بالا می‌رود.
مدلسازی بادبند همگرا:

1- ترسیم سریع بادبند در نما ( Create Braces in Region) را انتخاب کنید و یا از منوی draw این دستور را فعال نمایید
2-ئر برگه باز شده از این دستور موارد زیر موجود است :
property : نسب دادن مقطع موردنظر به موضوع خطی
moment releases : مشخص کردن وضعیت اتصالات دو سر موضوع خطی --------» continuous : گیردار شدن دو انتهای عضو
pinned : مفصلی شدن دو انتهای عضو
bracing : نوع بادبندهای انتخابی شامول موارد : بادبند ضربدری X - بادبند هشتی Inverted V - بادبند هفتی V - بادبند قطری به پشت Eccent Back - بادبند قطری به جلو Eccent Forward

بادبند واگرا ( برون محور) : بادبندی می باشد که اعضای مورب آن به صورت متقارب به اعضای اصلی متصل نیستند .
توصیه هایی از مدلسازی بادبند واگرا:
_در ابتدا و انتهای طول تیر واسط استفاده از سخت کننده الزامی است . (در تیر واسط سخت کننده‌ها تا پایان تیر ادامه پیدا می‌کنند.)
_زمانی که طول تیر واسط از یک متر کمتر باشد علاوه بر سخت کننده‌های ابتدایی و انتهایی از یک جفت سخت کننده در وسط تیر واسط استفاده می گردد.
_توصیه میشود طول تیر واسط از 0.2 طول کل دهانه بیشتر نشود.
_زاویه بین عضو مهاربند و تیر واسط بین 30 الی 60 محدود شود.
_از بکار بردن تیرهای لانه زنبوری در تیرهای واسط جلوگیری شود.
_سعی گردد از مقاطع دوبل برای تیرهای واسط استفاده نگردد چرا که نیروی وارده از مهاربند مقدار زیادی دارد و بال تیر آهن‌ها قدرت انتقال این نیرو را ندارد.
مدلسازی بادبند واگرا در برنامه ایتبس :
با توجه به دستور بالا و برگه موردنظر می توان بادبند هفتی و بادبند هشتی را انتخاب نموده و با دادن مقدار خروج از مرکزیت آن را به بادبند برون محور ( واگرا ) تبدیل نمود حال این مقدار خروج از مرکزیت می تواند از جانب : خروج از مرکزیت از وسط ( Center Eccen ) ، خروج از مرکزیت از سمت چپ ( Left Eccen ) ، خروج از مرکزیت از سمت راست ( Right Eccen )
و همچنین برای بادبندهای قطری می توان مقدار خرو ج از مرکزیت از سمت چپ ( Left Eccen ) ، خروج از مرکزیت از سمت راست ( Right Eccen ) را اجرا نمود.
نتیجه گیری از مقایسه این دو بادبند همگرا و واگرا :
از نظر معماری مهاربند هفتی نسبت به مهاربند هشتی بهتر است چون امکان ایجاد بازشوی بزرگتر وجود دارد اما از جانب سازه ای تغییر مکان بادبند هفتی از مهاربند هشتی بیشتر است
در اجرای مهاربند هشتی در طبقات زیرین همانند طبقه ی اول امکان ایجاد بازشوی در وجود دارد اما برای بادبند هفتی با توجه به محدود شدن اندازه بازشو در باید برای اجرای آن از ورق اتصال به فونداسیون استفاده نمود.
در واقع هر دو مورد مهاربند همگرا و واگر قابلیت اجرایی دارند اما مهاربند واگر امکان بازشوی راحتتر و بزرگتری را ایجاد می کند در صورتی که مهاربند همگرا محدودیت هایی در این زمینه دارد از لحاظ تامین سیستم مقاومت جانبی مهاربند همگرا ضربدری مناسبتر از بقیه موارد می باشد اما امکان ایجاد بازشو وجود ندارد

پاسخ
#5
سلام آقا حامد
در شکلهای زیر نحوه ایجاد بادبندهای همگرا(ضربدری) ،تیپ هشت و واگرا را ملاحظه فرمایید.


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
           
پاسخ
#6
تو جزئیات اجرایی که بادبند با دو مقطع مجزا و آرایش متفاوت به هم وصل میشه رو نمیشه تو نرم افزار طراحی کردش؟
راستی من در زمان رسم بادبند تو وسط دوتا گرید یه گرید اضافه هم دارم و این روشی که با این ابزار به صورت انتخابی رسم میکنه نمیشه تو محل دلخواه بادبند رسم کرد.مثلا مثله رسم تیر نیست و فقط یه نوع رسم برای بادبند ارائه میده و اون اینشکلیه که باید محل رو از ابتدا و انتها مشخص کنی و خودش بکشه
پاسخ
#7
سلام
درانتخاب مقطع در یک دهانه مشکلی در متفاوت بودن سایز مقطع در مهاربند نمی باشد اما نباید نوع مهاربند تغییر کند مثلا در همان دهانه هم ماربند هم محور و هم برون محور داشته باشید
در سوال دوم شما خوب وقتی نمایی را که نیاز به اجرای مهاربند دارید انتخاب کنید و با فعال کردن دستور مهاربند و انتخاب شکل اجرایی آن می توان مهاربند را ترسیم نمود .
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نحوه طراحی سازه فولادی که هم دارای سقف تیرچه بلوکی و هم دارای سقف کامپوزیت میباشد! sasan.ce 0 16 1396/5/27 ، 06:52 عصر
آخرین ارسال: sasan.ce
  مدل کردن اتاق آسانسور در ایتبس sasan.ce 1 202 1396/4/2 ، 08:44 عصر
آخرین ارسال: civil92
  نحوه وارد کردن ترکیب بارها به ETABS ابراهیم یزدانی 4 5,289 1396/3/21 ، 09:59 عصر
آخرین ارسال: mortazalayegh
  مشکل running out of memory هنگام باز کردن فایل ایتبس vahid_najafi777 4 2,272 1396/3/14 ، 02:47 عصر
آخرین ارسال: mhncivil
Thumbs Down مشکل باز کردن فایل etabs najafi_vahid 18 8,675 1396/3/11 ، 04:12 عصر
آخرین ارسال: civil92
  غیر فعال کردن طراحی لرزه ای در ایتبس 2015 narjes90 3 427 1396/2/24 ، 10:11 صبح
آخرین ارسال: admin
  Etabs 2016 خطا در چک کردن مدل mozhi1990 2 227 1396/2/14 ، 08:29 عصر
آخرین ارسال: mehdipanahi
  نحوه اعمال ضریب 85 تا 90 درصدی تحلیل طیفی به استاتیکی در دریفت چگونه است؟ HOMAN1974 7 665 1396/1/2 ، 06:50 عصر
آخرین ارسال: ezal22020
  سوال برای چک کردن سازه در etabs 2016 7mycivil 0 345 1395/11/17 ، 07:04 عصر
آخرین ارسال: 7mycivil
  نحوه خواندن مقاطع در ایتبس مبتدی95 11 813 1395/10/13 ، 10:42 صبح
آخرین ارسال: civil92

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان