امتیاز موضوع:
  • 24 رأی - میانگین امتیازات: 3.08
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نحوه کنترل خیز تیرهای بتنی مطابق ضوابط مبحث نهم درایتبس
#1

  1. سلام
    ضمن تبریک سال نو خدمت همکاران گرامی;
    لطفا درخصوص کنترل خیز تیرهای بتنی در نرم افزار etabsراهنمایی بفرمایید .سپاسگذارم
پاسخ
#2
سلام
واست یه مثال میزنم امیدوارم که مفید باشه.فرض کنیم برای سازه زیر می خواهیم کنترل خیر انجام بدیم

[تصویر:  x3ss0wg758zlyretgwbn.jpg]

ابتدا دستور
Display---show member forces---frame/pier
رو اجرا می کنی و در قسمت componet تیک moment 3-3 رو فعال می کنی و ok میزنی.حال به پلان story 1 میری

[تصویر:  nij9w7k1n3zr68d6yof2.jpg]

حال کنترل خیز برای تیری که تحت بارگزاری ثقلی بحرانی تری می باشد بررسی میشه؛اگه مشکلی نداشت نتیجه میگیریم که بقیه تیر ها هم ok هستند.

شروط دارا بوددن وضعیت بحرانی تحت بارگزاری ثقلی برای تیرها:
1. تیر باربر ثقلی باشه
2.داریا دهانه بزرگتری باشه
3.دارای عرض بارگیر بزرگتری باشه
خب با توجه به سه شرط بالا نتیجه می گیریم که تیر دهانه C_D در امتداد قاب 3 ازبقیه تیرها تحت بارگزاری ثقلی بحرانی تری است.
حالا بروی این تیر در پنجره ای که دیاگرام ها رو می بینیم راست کلیک کرده که تصویر زیر ظاهر میشه
حالا مثلا اگه بخواهیم برای حالت بار زنده کنترل خیز رو انجام بدیم باید از جعبه کشویی load عبارت live static load رو انتخاب کنی

[تصویر:  r3kjv714j31ry4ay1796.jpg]

حالا زیر کلمه Deflection رو میبینی که یه عدده که مقدار خیز رو مشخص می کنه؛واسه من شده 3.102E-04
همانطور که می دانیم خیز تیرها برای حالت بار زنده نباید از L/360 بیشتر باشه.در نتیجه برای این تیر میشه 4.1/360=0.011
و همین طور باید برای مجموع بار مرده و زنده هم بررسی کنی که از جعبه load عبارت Deflection combo رو انتخاب می کنی و مقدار خیز رو با L/240 بررسی می کنی
.بدرود

پاسخ
#3
با سلام
مهندس اگه مقداز خیز بیشتر از حد مجاز باشه تو سازه های فلزی چی کار کنیم
تو سازه های بتنی چطور
پاسخ
#4
(1394/1/7 ، 03:11 صبح)behruz_civil نوشته است: با سلام
مهندس اگه مقداز خیز بیشتر از حد مجاز باشه تو سازه های فلزی چی کار کنیم
تو سازه های بتنی چطور

سلام
البته خیز در سازه های بتنی کنترلش زیاد مهم نیست؛کنترل خیز بیشتر رو سازه های فولادی انجام میشه؛در صورتی که مقدار خیز بیشتر از حد مجاز باشه می توانید با افزایش ارتفاع مقطع آن را اصلاح کنید.


پاسخ
#5


(1394/1/7 ، 03:50 صبح)panda2' نوشته است: سلام
البته خیز در سازه های بتنی کنترلش زیاد مهم نیست؛کنترل خیز بیشتر رو سازه های فولادی انجام میشه؛در صورتی که مقدار خیز بیشتر از حد مجاز باشه می توانید با افزایش ارتفاع مقطع آن را اصلاح کنید.
با تشکر
مهندس چرا کنترل خیز تو سازه بتنی زیاد مهم نیست؟ این مورد تو دفترچه محاسبات سازه های بتنی ذکر نمیشه؟
یعنی تو سازه ههای بتنی ما فقط دیریفت و چک میکنیم؟
تو سازه های فولادیم دیرفت و خیز ؟





پاسخ
#6
(1394/1/7 ، 04:07 صبح)behruz_civil نوشته است:
(1394/1/7 ، 03:50 صبح)panda2' نوشته است: سلام
البته خیز در سازه های بتنی کنترلش زیاد مهم نیست؛کنترل خیز بیشتر رو سازه های فولادی انجام میشه؛در صورتی که مقدار خیز بیشتر از حد مجاز باشه می توانید با افزایش ارتفاع مقطع آن را اصلاح کنید.
با تشکر
مهندس چرا کنترل خیز تو سازه بتنی زیاد مهم نیست؟ این مورد تو دفترچه محاسبات سازه های بتنی ذکر نمیشه؟
یعنی تو سازه ههای بتنی ما فقط دیریفت و چک میکنیم؟
تو سازه های فولادیم دیرفت و خیز ؟
منظورم از مهم نبودن که گفتم اینه که برنامه ایتبس برای کنترل خیز تیر های
بتنی چندان دقیق نیست ولی به هر حال شما انجام بدین؛من که همیشه انجام
میدم،در کل برای سازه های فولادی بیشتر کاربرد داره و دقیق تره.
برای کنترل کردن قبل از آنالیز باید p-delta رو DL+WALL+LL ضرایب بار رو بهش بدین
بعد آنالیز کنید.
در سازه های منظم
معمولا کنترل خیز،کنترل جابجایی نسبی،کنترل واژگونی سازه،و همین طور حتما از صحت بارگزاری ثقلی و سطحی اطمینان حاصل کنید
در سازه های نا منظم
کنترل صحت تعداد مد های ارتعاشی،معادل سازی برش پایه ای طیفی ببا
استاتیکی،کنترل خیزها،کنترل جابجایی نسبی طبقات،



پاسخ
#7
(1394/1/7 ، 02:21 صبح)panda2 نوشته است: سلام
واست یه مثال میزنم امیدوارم که مفید باشه.فرض کنیم برای سازه زیر می خواهیم کنترل خیر انجام بدیم

[تصویر:  x3ss0wg758zlyretgwbn.jpg]

ابتدا دستور
Display---show member forces---frame/pier
رو اجرا می کنی و در قسمت componet تیک moment 3-3 رو فعال می کنی و ok میزنی.حال به پلان story 1 میری

[تصویر:  nij9w7k1n3zr68d6yof2.jpg]

حال کنترل خیز برای تیری که تحت بارگزاری ثقلی بحرانی تری می باشد بررسی میشه؛اگه مشکلی نداشت نتیجه میگیریم که بقیه تیر ها هم ok هستند.

شروط دارا بوددن وضعیت بحرانی تحت بارگزاری ثقلی برای تیرها:
1. تیر باربر ثقلی باشه
2.داریا دهانه بزرگتری باشه
3.دارای عرض بارگیر بزرگتری باشه
خب با توجه به سه شرط بالا نتیجه می گیریم که تیر دهانه C_D در امتداد قاب 3 ازبقیه تیرها تحت بارگزاری ثقلی بحرانی تری است.
حالا بروی این تیر در پنجره ای که دیاگرام ها رو می بینیم راست کلیک کرده که تصویر زیر ظاهر میشه
حالا مثلا اگه بخواهیم برای حالت بار زنده کنترل خیز رو انجام بدیم باید از جعبه کشویی load عبارت live static load رو انتخاب کنی

[تصویر:  r3kjv714j31ry4ay1796.jpg]

حالا زیر کلمه Deflection رو میبینی که یه عدده که مقدار خیز رو مشخص می کنه؛واسه من شده 3.102E-04
همانطور که می دانیم خیز تیرها برای حالت بار زنده نباید از L/360 بیشتر باشه.در نتیجه برای این تیر میشه 4.1/360=0.011
و همین طور باید برای مجموع بار مرده و زنده هم بررسی کنی که از جعبه load عبارت Deflection combo رو انتخاب می کنی و مقدار خیز رو با L/240 بررسی می کنی
.بدرود

سلام
ضمن تشکر از جنابعالی
با توجه به اینکه ممان اینرسی تیر بتنی در طول مقطع به دلیل تفاوت در میزان ترک خوردگی یکسان نمیباشد " جهت کنترل خیز باید از
ممان اینرسی موثر استفاده نمود.بنابراین با توجه به این موضوع نمیتوان از روشی که شما فرمودید استفاده کرد چرا که به نظرم نرم افزار .نمیتواند ممان اینرسی موثر را محاسبه نماید
پاسخ
#8
سلام البته تا حدودی من با نظر شما موافقم که این روش برای تیرهای بتنی زیاد دقیق نیست،ولی باز میشه از این روش استفاده کرد ولی چندان دقیق نیست، من این روش رو از کتاب تحلیل و طراحی مهندس حسین عمادی نوشتم
پاسخ
#9
سلام
عامل ایجاد خیز در تیر چیه؟

اگه خیز تیر بیشتر از حدمجاز بشه چکار باید بکنیم؟
پاسخ
#10
(1394/1/14 ، 02:47 صبح)sima93 نوشته است: سلام
عامل ایجاد خیز در تیر چیه؟

اگه خیز تیر بیشتر از حدمجاز بشه چکار باید بکنیم؟
سلام بحث های زیادی هست که میشه اینجا گفت که من به طور خلاصه میگم،تیری بتنی که کمبود مقاومت خمشی داشته باشه تغییر رفتار میده و از حالت خطی(الاستیک)خارج شد و حالت غیر خطی میرسه (تیر شکم می ده).کنترل خیز یا امکان بوجود امدن خیز رو هم در پست های بالا اشاره شده که بیشتر روی چه تیرهایی پدید میاد،همین طور به مواردی همچون fc بتن و ارماتور های فشاری هم بستگی داره.البته پدید آمدن خیز روی تیرچه ها از اهمیت بیشتری برخوردار است که کمتر به آن اشاره شده .

این عکسی هم که گذاشتم مربوط به نقاطی در تیر بتنی هست که خیز در آن بوجود میاد

[تصویر:  a0684d9dad49.jpg]

در مورد سوال دومتون هم اگه خیز تیر بیشتر از حد مجاز بشه باید با افزایش ارتفاع مقطع اصلاح بشه


پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نحوه export گرفتن از فایل etabs 2015 به sap 2000 hahmadi 0 150 1396/11/5 ، 12:18 صبح
آخرین ارسال: hahmadi
  کنترل در ایتبس faromi 9 2,320 1396/10/9 ، 09:09 عصر
آخرین ارسال: sabzsaze
  نحوه کنترل طبقه نرم ؛ ضعیف در ETABS admin 21 11,647 1396/10/9 ، 09:02 عصر
آخرین ارسال: sabzsaze
  ضریب نا معینی در سازه ها مطابق ویرایش چهارم 2800 3508714516 4 985 1396/10/9 ، 07:53 عصر
آخرین ارسال: sabzsaze
Tongue مشکل در چک مدل سازه بتنی Atlantis77 2 197 1396/8/18 ، 10:13 عصر
آخرین ارسال: civil92
  دفترچه محاسبات سازه بتنی طبق ویرایش جدید آیین نامه ها kazembvo 19 5,694 1396/7/12 ، 01:26 عصر
آخرین ارسال: peymandarsad
  نحوه طراحی سازه فولادی که هم دارای سقف تیرچه بلوکی و هم دارای سقف کامپوزیت میباشد! sasan.ce 0 155 1396/5/27 ، 06:52 عصر
آخرین ارسال: sasan.ce
  نحوه وارد کردن ترکیب بارها به ETABS ابراهیم یزدانی 4 6,160 1396/3/21 ، 09:59 عصر
آخرین ارسال: mortazalayegh
  نحوه اعمال ضریب 85 تا 90 درصدی تحلیل طیفی به استاتیکی در دریفت چگونه است؟ HOMAN1974 7 946 1396/1/2 ، 06:50 عصر
آخرین ارسال: ezal22020
  اتصال تیر طره بتنی به درون تیر بتنی اصلی معلمی 2 554 1395/11/14 ، 03:31 عصر
آخرین ارسال: معلمی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان