امتیاز موضوع:
  • 15 رأی - میانگین امتیازات: 2.93
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نحوه کنترل خیز تیرهای بتنی مطابق ضوابط مبحث نهم درایتبس
#1

  1. سلام
    ضمن تبریک سال نو خدمت همکاران گرامی;
    لطفا درخصوص کنترل خیز تیرهای بتنی در نرم افزار etabsراهنمایی بفرمایید .سپاسگذارم
پاسخ
#2
سلام
واست یه مثال میزنم امیدوارم که مفید باشه.فرض کنیم برای سازه زیر می خواهیم کنترل خیر انجام بدیم

[تصویر:  x3ss0wg758zlyretgwbn.jpg]

ابتدا دستور
Display---show member forces---frame/pier
رو اجرا می کنی و در قسمت componet تیک moment 3-3 رو فعال می کنی و ok میزنی.حال به پلان story 1 میری

[تصویر:  nij9w7k1n3zr68d6yof2.jpg]

حال کنترل خیز برای تیری که تحت بارگزاری ثقلی بحرانی تری می باشد بررسی میشه؛اگه مشکلی نداشت نتیجه میگیریم که بقیه تیر ها هم ok هستند.

شروط دارا بوددن وضعیت بحرانی تحت بارگزاری ثقلی برای تیرها:
1. تیر باربر ثقلی باشه
2.داریا دهانه بزرگتری باشه
3.دارای عرض بارگیر بزرگتری باشه
خب با توجه به سه شرط بالا نتیجه می گیریم که تیر دهانه C_D در امتداد قاب 3 ازبقیه تیرها تحت بارگزاری ثقلی بحرانی تری است.
حالا بروی این تیر در پنجره ای که دیاگرام ها رو می بینیم راست کلیک کرده که تصویر زیر ظاهر میشه
حالا مثلا اگه بخواهیم برای حالت بار زنده کنترل خیز رو انجام بدیم باید از جعبه کشویی load عبارت live static load رو انتخاب کنی

[تصویر:  r3kjv714j31ry4ay1796.jpg]

حالا زیر کلمه Deflection رو میبینی که یه عدده که مقدار خیز رو مشخص می کنه؛واسه من شده 3.102E-04
همانطور که می دانیم خیز تیرها برای حالت بار زنده نباید از L/360 بیشتر باشه.در نتیجه برای این تیر میشه 4.1/360=0.011
و همین طور باید برای مجموع بار مرده و زنده هم بررسی کنی که از جعبه load عبارت Deflection combo رو انتخاب می کنی و مقدار خیز رو با L/240 بررسی می کنی
.بدرود

پاسخ
#3
با سلام
مهندس اگه مقداز خیز بیشتر از حد مجاز باشه تو سازه های فلزی چی کار کنیم
تو سازه های بتنی چطور
پاسخ
#4
(1394/1/7 ، 03:11 صبح)behruz_civil نوشته است: با سلام
مهندس اگه مقداز خیز بیشتر از حد مجاز باشه تو سازه های فلزی چی کار کنیم
تو سازه های بتنی چطور

سلام
البته خیز در سازه های بتنی کنترلش زیاد مهم نیست؛کنترل خیز بیشتر رو سازه های فولادی انجام میشه؛در صورتی که مقدار خیز بیشتر از حد مجاز باشه می توانید با افزایش ارتفاع مقطع آن را اصلاح کنید.


پاسخ
#5


(1394/1/7 ، 03:50 صبح)panda2' نوشته است: سلام
البته خیز در سازه های بتنی کنترلش زیاد مهم نیست؛کنترل خیز بیشتر رو سازه های فولادی انجام میشه؛در صورتی که مقدار خیز بیشتر از حد مجاز باشه می توانید با افزایش ارتفاع مقطع آن را اصلاح کنید.
با تشکر
مهندس چرا کنترل خیز تو سازه بتنی زیاد مهم نیست؟ این مورد تو دفترچه محاسبات سازه های بتنی ذکر نمیشه؟
یعنی تو سازه ههای بتنی ما فقط دیریفت و چک میکنیم؟
تو سازه های فولادیم دیرفت و خیز ؟





پاسخ
#6
(1394/1/7 ، 04:07 صبح)behruz_civil نوشته است:
(1394/1/7 ، 03:50 صبح)panda2' نوشته است: سلام
البته خیز در سازه های بتنی کنترلش زیاد مهم نیست؛کنترل خیز بیشتر رو سازه های فولادی انجام میشه؛در صورتی که مقدار خیز بیشتر از حد مجاز باشه می توانید با افزایش ارتفاع مقطع آن را اصلاح کنید.
با تشکر
مهندس چرا کنترل خیز تو سازه بتنی زیاد مهم نیست؟ این مورد تو دفترچه محاسبات سازه های بتنی ذکر نمیشه؟
یعنی تو سازه ههای بتنی ما فقط دیریفت و چک میکنیم؟
تو سازه های فولادیم دیرفت و خیز ؟
منظورم از مهم نبودن که گفتم اینه که برنامه ایتبس برای کنترل خیز تیر های
بتنی چندان دقیق نیست ولی به هر حال شما انجام بدین؛من که همیشه انجام
میدم،در کل برای سازه های فولادی بیشتر کاربرد داره و دقیق تره.
برای کنترل کردن قبل از آنالیز باید p-delta رو DL+WALL+LL ضرایب بار رو بهش بدین
بعد آنالیز کنید.
در سازه های منظم
معمولا کنترل خیز،کنترل جابجایی نسبی،کنترل واژگونی سازه،و همین طور حتما از صحت بارگزاری ثقلی و سطحی اطمینان حاصل کنید
در سازه های نا منظم
کنترل صحت تعداد مد های ارتعاشی،معادل سازی برش پایه ای طیفی ببا
استاتیکی،کنترل خیزها،کنترل جابجایی نسبی طبقات،



پاسخ
#7
(1394/1/7 ، 02:21 صبح)panda2 نوشته است: سلام
واست یه مثال میزنم امیدوارم که مفید باشه.فرض کنیم برای سازه زیر می خواهیم کنترل خیر انجام بدیم

[تصویر:  x3ss0wg758zlyretgwbn.jpg]

ابتدا دستور
Display---show member forces---frame/pier
رو اجرا می کنی و در قسمت componet تیک moment 3-3 رو فعال می کنی و ok میزنی.حال به پلان story 1 میری

[تصویر:  nij9w7k1n3zr68d6yof2.jpg]

حال کنترل خیز برای تیری که تحت بارگزاری ثقلی بحرانی تری می باشد بررسی میشه؛اگه مشکلی نداشت نتیجه میگیریم که بقیه تیر ها هم ok هستند.

شروط دارا بوددن وضعیت بحرانی تحت بارگزاری ثقلی برای تیرها:
1. تیر باربر ثقلی باشه
2.داریا دهانه بزرگتری باشه
3.دارای عرض بارگیر بزرگتری باشه
خب با توجه به سه شرط بالا نتیجه می گیریم که تیر دهانه C_D در امتداد قاب 3 ازبقیه تیرها تحت بارگزاری ثقلی بحرانی تری است.
حالا بروی این تیر در پنجره ای که دیاگرام ها رو می بینیم راست کلیک کرده که تصویر زیر ظاهر میشه
حالا مثلا اگه بخواهیم برای حالت بار زنده کنترل خیز رو انجام بدیم باید از جعبه کشویی load عبارت live static load رو انتخاب کنی

[تصویر:  r3kjv714j31ry4ay1796.jpg]

حالا زیر کلمه Deflection رو میبینی که یه عدده که مقدار خیز رو مشخص می کنه؛واسه من شده 3.102E-04
همانطور که می دانیم خیز تیرها برای حالت بار زنده نباید از L/360 بیشتر باشه.در نتیجه برای این تیر میشه 4.1/360=0.011
و همین طور باید برای مجموع بار مرده و زنده هم بررسی کنی که از جعبه load عبارت Deflection combo رو انتخاب می کنی و مقدار خیز رو با L/240 بررسی می کنی
.بدرود

سلام
ضمن تشکر از جنابعالی
با توجه به اینکه ممان اینرسی تیر بتنی در طول مقطع به دلیل تفاوت در میزان ترک خوردگی یکسان نمیباشد " جهت کنترل خیز باید از
ممان اینرسی موثر استفاده نمود.بنابراین با توجه به این موضوع نمیتوان از روشی که شما فرمودید استفاده کرد چرا که به نظرم نرم افزار .نمیتواند ممان اینرسی موثر را محاسبه نماید
پاسخ
#8
سلام البته تا حدودی من با نظر شما موافقم که این روش برای تیرهای بتنی زیاد دقیق نیست،ولی باز میشه از این روش استفاده کرد ولی چندان دقیق نیست، من این روش رو از کتاب تحلیل و طراحی مهندس حسین عمادی نوشتم
پاسخ
#9
سلام
عامل ایجاد خیز در تیر چیه؟

اگه خیز تیر بیشتر از حدمجاز بشه چکار باید بکنیم؟
پاسخ
#10
(1394/1/14 ، 02:47 صبح)sima93 نوشته است: سلام
عامل ایجاد خیز در تیر چیه؟

اگه خیز تیر بیشتر از حدمجاز بشه چکار باید بکنیم؟
سلام بحث های زیادی هست که میشه اینجا گفت که من به طور خلاصه میگم،تیری بتنی که کمبود مقاومت خمشی داشته باشه تغییر رفتار میده و از حالت خطی(الاستیک)خارج شد و حالت غیر خطی میرسه (تیر شکم می ده).کنترل خیز یا امکان بوجود امدن خیز رو هم در پست های بالا اشاره شده که بیشتر روی چه تیرهایی پدید میاد،همین طور به مواردی همچون fc بتن و ارماتور های فشاری هم بستگی داره.البته پدید آمدن خیز روی تیرچه ها از اهمیت بیشتری برخوردار است که کمتر به آن اشاره شده .

این عکسی هم که گذاشتم مربوط به نقاطی در تیر بتنی هست که خیز در آن بوجود میاد

[تصویر:  a0684d9dad49.jpg]

در مورد سوال دومتون هم اگه خیز تیر بیشتر از حد مجاز بشه باید با افزایش ارتفاع مقطع اصلاح بشه


پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اتصال تیر طره بتنی به درون تیر بتنی اصلی معلمی 2 177 1395/11/14 ، 03:31 عصر
آخرین ارسال: معلمی
  دیتیل پله سه طرفه بتنی a.gh 0 126 1395/11/9 ، 10:36 عصر
آخرین ارسال: a.gh
  اندازه مناسب ابعاد تیر و ستون در ایتبس سازه های بتنی 7mycivil 2 242 1395/10/17 ، 03:47 عصر
آخرین ارسال: 7mycivil
  نحوه خواندن مقاطع در ایتبس مبتدی95 11 317 1395/10/13 ، 10:42 صبح
آخرین ارسال: civil92
  نحوه اعمال زلزله قائم Ev در ایتبس sasan.ce 10 459 1395/10/10 ، 07:03 عصر
آخرین ارسال: sasan.ce
  علت تغییر نیروهابعداز طراحی مجدد در فایل 30% بتنی hamidreza lord 1 374 1395/9/27 ، 10:17 عصر
آخرین ارسال: civil92
  نحوه صحیح پایر کردن دیوار برشی بازشودار hajix8867 1 293 1395/9/27 ، 09:01 عصر
آخرین ارسال: civil92
  مدل سازی رمپ پارکینگ در سازه بتنی manphetah 1 336 1395/8/15 ، 03:05 عصر
آخرین ارسال: admin
  طراحی دیوار برشی بتنی در section design ebi1060 8 2,326 1395/8/2 ، 01:38 صبح
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  نحوه کنترل تغییر مکان جانبی نسبی طبقات masud.mollayi 15 7,122 1395/7/25 ، 12:41 عصر
آخرین ارسال: vahid_di

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان