امتیاز موضوع:
  • 21 رأی - میانگین امتیازات: 2.52
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نسبت اختلاف ضرایب بارگذاری
#1
با سلام به مهندسان عزیز
سوالی که فکرمو مشغول کرده اینه که با توجه به اینکه آیین نامه ایران تقریبا متن ترجمه شده آیین نامه آمریکا هست و فقط ضرائب ترکیب بارها مثلا از 1.7 به 1.4 تغییر است چرا باید اینهمه نگران ترکیبات بارگذاری باشیم.؟
من پیگیری که کردم نظام مهندسی هم تقریبا ایرادی نمیگیره کسی از دوستان هست جواب قانع کننده بده؟
پاسخ
#2
ب*****

مثلاً چه حساسیتی می توانیم برای ترکیب بارها داشته باشیم ؟ خوب در طراحی سازه از خود ترکیب بارهای آیین نامه های آمریکا استفاده می کنیم . و تغییری ندارد فقط بحث برروی یکسری از مطابقت سازیها می باشد مثلاً همان ضریب رفتار در حالت حدی و تنش مجاز و یا ملزومات دیگر ایین نامه 2800
پاسخ
#3
با سلام خدمت مهندس عزیز جناب بابایی
حساسیتی که در مورد ترکیبات بارگذاری هست آیا اگر ما ترکیبات بارگذاری رو مطابق خود آیین نامه آمریکا اعمال کنیم و طبق فرمایش شما ملزومات 2800 رو اعمال کنیم آیا درست هست یا نه؟
تاکید میکنم فقط منظور من ضرائب ترکیبات بارگذاری هستش.
پاسخ
#4
دوستان عزیز توجه داشته باشند که ایران تنها کشوریه که استاندارد مقاطع فولادی اش DIN آلمانه، استاندارد طراحی سازه های AISC , ACI آمریکائه، آئین نامه ی بارگذاری اش ترکیبی از آئین نامه های آمریکا و ایرانه، مقاطع فولادی اش توی ذوب آهن اصفهان ساخته میشه، کارگرهای همون کارخونه افغانین و ...
چه انتظاری از این سیستم میشه داشت ؟
میدونم پست من ربطی به موضوع سئوال نداره، اما همچین هم بی ربط نیست.

در مورد سئوال هم باید بگم، نظام مهندسی ضرائب ترکیبات بارگذاری آمریکا رو قبول داره. حرف شما درست هست، اما همون نظام مهندسی وقتی پائین نقشه های شما رو مهر میکنه، مینویسه تائید سازمان نظام مهندسی، رافع مسئولیت مهندس محاسب نیست.
بنابراین اگه فردا روزی خدای نکرده مشکلی پیش بیاد و فایل شما رو بررسی کنند، دیگه نمی گن نظام مهندسی تائید کرده و یا شما طبق آئین نامه آمریکا طراحی کردی، میگن وقتی قوانین نظام مهندسی ایران لازم الاجرا بوده، چرا شما اجراش نکردی ؟
رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا

شهدا در شادی وصلشان و در قهقهه مستانه شان عند ربهم یرزقون اند
پاسخ
#5
من ضرایب آیین نامه ACI318-08 را که آیین نامه پرکاربردی است را برای شما مشخص کردم .

[تصویر:  w4kfhadyi7cglk3r7z.jpg]

ما در طراحی سازه بتنی طبق آیین نامه های ایران مسائل زیر را با توجه به ضرایب بالا اصلاح می نمائیم :

- ضریب رفتار در آیین نامه ویرایش سوم براساس تنش مجاز می باشد ، در صورتی که ضریب رفتار آیین نامه های انتخابی بعد از سال ACI318-99 براساس حالت حدی می باشد . باید ضرایب زلزله واحد را به مقدار 1.4 افزایش دهیم . ( درصورت انتخاب ایین نامه 2800 ویرایش چهارم نیازی به بکاربردن این بند نمی باشد )

- 30 درصد جهت متعامد ، برای ستونهایی که در تقاطع دو سیستم لرزه ای قرار می گیرند .

- بار قائم زلزله

در یک نتیجه گیری کلی در ضرایب ، به غیر از ضریب زلزله تغییری نداریم .
پاسخ
#6
ممنون
من اینطور نتیجه گرفتم که اگر تنها ضریب زلزله رو در ترکیبات اصلاح کنم مابقی ترکیبات رو دست نزنم اشکالی در طرحی که بر اساس مبحث نهم طراحی میکنم ایجاد نمیشه درسته همین بران مهمه بسیار هم مهمه.
پاسخ
#7
kazemkha ,

در ارسال قبل توظیح دادم ، نتیجه کلی همین را میرساند و فرمایش شما صحیح است .
پاسخ
#8
دوستان عزیز بسیار ممنون
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  فیلم آموزش مدلسازی, بارگذاری و طراحی مخزن هوایی بتنی hasan83 0 655 1395/6/17 ، 09:40 صبح
آخرین ارسال: hasan83
  ویدئو بارگذاری فشار سطحی با Joint Pattern در نرم افزار SAP2000 (منتظری) کیوان بابایی 0 1,198 1393/7/22 ، 12:15 عصر
آخرین ارسال: کیوان بابایی
  دانلود فیلم آموزشی نحوه ی مدلسازی و بارگذاری تابلوی تبلیغاتی در برنامه سپ SAP فرشاد امن خانی 0 1,789 1392/12/3 ، 11:30 عصر
آخرین ارسال: فرشاد امن خانی
  حداکثر نسبت آرماتور طولی kazemkha 6 2,243 1392/6/31 ، 07:13 عصر
آخرین ارسال: kazemkha

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان