امتیاز موضوع:
  • 12 رأی - میانگین امتیازات: 2.25
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چک ایتبس
#1
ب*****وخسته نباشید اگه وقت کردید ایتبس رو چک کنید ممنون از راهنمایی های قبلیتون.تقریبا همش جواب داد ولی باز مطمئن نیستم


فایل‌(های) پیوست شده
.zip   Steesam.zip (اندازه: 99.03 KB / تعداد دفعات دریافت: 33)
پاسخ
#2
فقط اتصالات رو چک کردم. در قسمتی که قاب خمشی دارین اتصال ستون به پی باید گیردار در نظر گرفته بشه و شما این رو مفصلی در نظر گرفتین.

جا داره یک نکته رو بگم و اون اینه که وقتی یک طرف اتصال ستون رو گیردار و طرف دیگه رو مفصلی در نظر میگیریم بعضی وقتا Etabs به اشتباه ضریب K رو برای ستون های متصل به پی اشتباه حساب میکنه که برای حل این مشکل میشه دو طرف رو گیردار در نظر گرفت تا ضریب K درست محاسبه بشه بعد این ضریب رو به صورت دستی برای ستون ها اعمال کرد و دوباره اتصال رو مفصلی کرد. البته چون در جهت دیگه سیستم باربر جانبی قاب مهاربندی شده هستش اتصال ستون به پی به صورت گیردار هم مدل بشه فکر نکنم چندان مساله ای داشته باشه
پاسخ
#3
راستی یک سوال، سقف پروژه تون چیه؟
پاسخ
#4
اگه ستون ها تون رو چک کنید می بینید که نرم افزار ضریب K رو در هر دو جهت برابر با 1 در نظر گرفته و این اشتباهه چون ضریب K فقط در جهتی که قاب مهاربندی شده داریم باید 1 در نظر گرفته بشه. برای حل این مشکل میتونید حالت سازه رو روی Moment Frame تنظیم کنید و ضریب K رو به صورت دستی برای ستون ها حول محور مهاربندی شده برابر با 1 وارد کنید
پاسخ
#5
(1393/2/31 ، 11:03 عصر)galaxy7 نوشته است: خیلی ممنون از پاسختون
خواهش میکنم. اولین مساله ای که باید بهش توجه داشته باشین اینه که ستون ها در جهت قاب خمشی بهشون لنگر منتقل میشه و بنابراین ستون رو باید طوری در نرم افزار ترسیم کنید که لنگر به محور قوی (ایکس) ستون وارد شه که خب این مورد رو شما رعایت کردین و مشکلی نیست

نقل قول: ولی اگه میشه بکم بیشتر توضیح بدین اینکه حول محوربادبندی کارو یک وارد کنیم منظور حول محور ایگریگه؟
درسته، محور Y ستون.
حالا که ترسیم ستون به گونه ای هست که لنگر حول محور X (محور 3-3 یا Major) بهش وارد میشه و در جهت Y در قاب مهاربندی قرار میگیره بایستی طبق آیین نامه ضریب K رو حول محور مهاربندی (یعنی حول محور Minor یا Y) برابر با 1 وارد کنیم.

نقل قول: پس اونوقت حول محوری که قاب خمشی هست کارو چی وارد کنیم؟
ضریب K حول محور X ستون بایستی توسط خود نرم افزار محاسبه بشه. شما این ضریب رو برابر با 0 در نظر بگیرین. مقدار 0 یعنی مقدار پیشفرض و مقدار پیشفرض هم یعنی اینکه خود برنامه این محاسبه رو انجام بده

نقل قول: ویه سوال دیگع اینکع این مقادیرو ازکجامیتونیم به نرم افزار بدیم؟
به منوی Select مراجعه کرده و به کمک حالت انتخاب By Line تمامی ستون ها رو انتخاب کنید. حالا از منوی Design بخش Steel Frame Design گزینه View/Revise Overwrites رو باز کنید و پارامترها رو با توجه به تصویری که در پیوست موجوده وارد کنید


نقل قول: ویه سوال دیکه اینکه من هم قاب خمشی دارم وهم مهاربندی اونجایی که ایین نامه رو وارد میکنیم نوع قاب رو چی انتخاب کنم/
همون طور که در پست قبلی توضیح دادم در صورت انتخاب Braced Frame ضریب K برای هر دو جهت برابر با 1 در نظر گرفته میشه و بنابراین شما بایستی Moment Frame رو انتخاب کنید


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
پاسخ
#6
یک مورد دیگه که الان متوجهش شدم اينه که شما ضرايب K مهاربند ضربدري (همون 0.5 و 0.67) رو به جاي اينکه در قسمت Effective Length Factor وارد کنيد در قسمت Unbraced Length Ratio وارد کردين (تصویر پیوست رو ببینید)

-----------

کنترل خيز هم بر اساس مبحث 10 (ويرايش 88) به حالت نسبي محدود شده و بنابراين بهتره کنترل خيز رو بر روي حالت Ratio تنظيم کنيد. کنترل نسبت تنش رو هم به جاي 0.95 بر روي 1 تنظيم کنيد.


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
پاسخ
#7
سلام

اینمورد قبلاً در تاپیکهای بحث شده است بهتر بود از قسمت جستجو استفاده می کردید . ولی خلاصه وار برای شما عرض می کنم .

برحسب موقعیت ستون در سازه از یک جهت قاب خمشی و از طرف دیگر قاب مهاربندی باید این ضریب طول موثر ستون k را تنظیم کرد با توجه به توضیحات شما جهت y مهاربندی و جهت x قاب خمشی باشد .

تمامی ستون های انتخاب شود سپس به منوی Design زیر منوی طراحی سازه فولادی را انتخاب می کنیم حال در برگه موجود دستور Viwe /Revise Overwrites را انتخاب کنید . و تنظیمات زیر را اعمال بفرمائید.

k Minor =1
Cm Major =0.85

* جهت قوی ستون ( بال ستونها ) باید در جهت قاب خمشی باشد .

برای انتخاب نوع قاب Frame Type برای طراحی بهتر است دو فایل مجزا تهیه کرد یک بار با توجه به ضوابط قاب خمشی و بار دیگر برای ضوابط قاب مهاربندی طراحی شود . می توانید با یک بار طراحی و در جه اطمینان گزینه Moment frame را انتخاب فرمائید.

پاینده باشید
پاسخ
#8
(1393/2/31 ، 11:39 عصر)sd70 نوشته است:
(1393/2/31 ، 11:03 عصر)galaxy7 نوشته است: خیلی ممنون از پاسختون
نقل قول: ولی اگه میشه بکم بیشتر توضیح بدین اینکه حول محوربادبندی کارو یک وارد کنیم منظور حول محور ایگریگه؟
درسته، محور Y ستون.
حالا که ترسیم ستون به گونه ای هست که لنگر حول محور X (محور 3-3 یا Major) بهش وارد میشه و در جهت Y در قاب مهاربندی قرار میگیره بایستی طبق آیین نامه ضریب K رو حول محور مهاربندی (یعنی حول محور Minor یا Y) برابر با 1 وارد کنیم.

نقل قول: پس اونوقت حول محوری که قاب خمشی هست کارو چی وارد کنیم؟
ضریب K حول محور X ستون بایستی توسط خود نرم افزار محاسبه بشه. شما این ضریب رو برابر با 0 در نظر بگیرین. مقدار 0 یعنی مقدار پیشفرض و مقدار پیشفرض هم یعنی اینکه خود برنامه این محاسبه رو انجام بده

نقل قول: ویه سوال دیگع اینکع این مقادیرو ازکجامیتونیم به نرم افزار بدیم؟
به منوی Select مراجعه کرده و به کمک حالت انتخاب By Line تمامی ستون ها رو انتخاب کنید. حالا از منوی Design بخش Steel Frame Design گزینه View/Revise Overwrites رو باز کنید و پارامترها رو با توجه به تصویری که در پیوست موجوده وارد کنید


نقل قول: ویه سوال دیکه اینکه من هم قاب خمشی دارم وهم مهاربندی اونجایی که ایین نامه رو وارد میکنیم نوع قاب رو چی انتخاب کنم/
همون طور که در پست قبلی توضیح دادم در صورت انتخاب Braced Frame ضریب K برای هر دو جهت برابر با 1 در نظر گرفته میشه و بنابراین شما بایستی Moment Frame رو انتخاب کنید
سلام
آیا بحثهای بالا ربطی به جهت x,yدارد یانه.مثلا اگر جهت x بادبندی بود وجهت y خمشی آیا باز kماینور برابر 1وcm برابر 0.85 نمی شد؟منظور اینکه kماینور مال جهت بادبندی است که میتواند جهتx باشدیاy ویامربوط به جهت yاست؟
سئوال دوم اینکه تیر سازه فولادی را 2ipeگرفتن صحصح است یانه.من جایی ندیده ام شما چطور؟

پاسخ
#9
نقل قول: آیا بحثهای بالا ربطی به جهت x,yدارد یانه.مثلا اگر جهت x بادبندی بود وجهت y خمشی آیا باز همین تنظیمات لازم نمی شد؟
اون ضرایب حول محور X و Y ستون وارد شده و در حالتی که شما ذکر کردین هم بله تنظیمات همین بود منتها در اون صورت باید تمامی ستون ها رو 90 درجه چرخوند تا خمش حول محور قوی ستون ها واقع بشه

نقل قول: سئوال دوم اینکه تیر سازه فولادی را 2ipeگرفتن صحصح است یامه.من جایی ندیدهام شما چطور؟
در بعضی پروژه ها از مقاطع دوبل هم برای تیر استفاده میشه. البته در این پروژه بهتر بود از تیر ورق استفاده میشد
پاسخ
#10
سلام

بله آنوقت ضریب طول موثر برای تنظیم شدن در ایتبس تفاوت دارد .

اگر جهت x بادبندی باشد و جهت y قاب خمشی :

Cm Minor = 0.85

K Major = 1

بله می توان دوبل ای پی باشد .

پاینده باشید
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  میشه لفا این فایل ایتبس منم چک کنید دوستان نیاز دارم 7mycivil 1 111 1395/11/18 ، 10:34 عصر
آخرین ارسال: 7mycivil
  درخواست بررسی فایل ایتبس mahsahaghyy 0 198 1395/9/6 ، 03:53 عصر
آخرین ارسال: mahsahaghyy
Wink ارور ایتبس در سازه فولادی civilme 1 193 1395/7/2 ، 12:00 عصر
آخرین ارسال: civilme
  مشکل در فایل ایتبس فولادی shaya72 1 274 1395/3/31 ، 10:48 عصر
آخرین ارسال: hhn1370
  درخواست چک کردن فایل ایتبس 3 طبقه بتنی dav60ord 2 442 1395/3/18 ، 10:28 عصر
آخرین ارسال: hhn1370
  چک کردن فایل ایتبس ehsan51 1 297 1395/3/18 ، 10:31 صبح
آخرین ارسال: chiften
  چک کردن فایل ایتبس v 2015 shahab47 13 2,256 1395/3/12 ، 04:28 عصر
آخرین ارسال: mja7
  بتنی 3 طبقه با ایتبس 2015 dolatkhah1 1 329 1395/2/10 ، 05:46 صبح
آخرین ارسال: dolatkhah1
  چک کردن فایل ایتبس aioobgh 4 365 1395/2/2 ، 08:06 عصر
آخرین ارسال: aioobgh
  چک کردن ایتبس 3طبقه با سقف شیروانی sepinoud 22 12,516 1395/2/1 ، 02:50 عصر
آخرین ارسال: CivilS

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان