دوستان لطفا کمک کنید.ساختمان 3 طبقه قاب خمشی میباشدیک مقدار هم زیر زمین دارد که با ان میشود 4 طبقه.همکف و اول تجاری دوم اداری.لطفا فایل را از لحاظ ترکیب بارگداری چک کنید.چکار کنم ستونهای همکف خیلی زیاد بزرگ میشود علتش زیر زمین است که کامل نیست لطفا پیشنهاد بدید چکار کنم ستونها
50*50 هم جوابگو نبود
با توجه به اینکه سازه دارای دو تراز شالوده است،لذا کاملترین راه این است که بخشی که دارای زیرزمین است را به عنوان یک سازه مجزا و جدا از کل سازه تحلیل و طراحی کنید. با این کار خروجی ها برای طراحی فونداسیون نیز منطقی تر خواهد بود. سپس در نقشه های اجرایی دیتایل اتصال دو سازه توسط مصالح سبک را ارائه دهید. اما اشکالاتی که من در مدلسازی شما دیددم جدا از محاسبه بار مرده و زنده و زلزله که نامشخص است، به شرح زیر است:
1- ضرایب پی دلتا اشتباه است. یک باید بدهید
2- یکی از ستونها به جای ف18 از ف16 استفاده کرده اید.
3- تمام کاور خالص تیر و ستونها باید 4.5 سانت باشد.
4- بار ez را به کجا اعمال کرده اید؟ اصلا چرا معرفی کرده اید ؟
5- چون سازه در پلان نامنظم است پس باید ضوابط نامنضمی اعمال گردد
6- اعمال صد سی برای طرح ستونها اشکال دارد
7- ضرائب ترکیب بار معرفی شده برای طراحی مغایر آیین نامه ایران است
سلام مهندس MSH .ضریب زلزله باید 0.0982 باشد که بکی از بارها به اشتیاه 0.1 زده بودم درستش کردم .تشکر از لطفتتون. میشه لطفا بفرمایید کلا برای ایین نامه چه ترکیب باری باید معرفی کنم؟؟؟؟ از پیش فرض دوستان استفاده کردم.میشه بفرمایید برای این سازه با این پلان چکار کنم برای ترکیب بارها؟؟؟
aci318-05/ibc2003
بار مرده دهانهای با تیرچه تک را 610 و تیرچه دوبل را 680 گرفتم.بار زنه طبقات تجاری را 500 و اداری را 250 و کنسول هارا 300....
بار زنده بام را 150 . بار دیوار پیرامونی هم با توجه به ارتفاع و بازشوها محاسبه کردم
اگر مطابق ACI کار میکنید خلاصه الگوی کلی مطابق بند5.3 آیین نامه ACI318-2014 به شرح زیر است:
1- 1.4D
2- 1.2D+1.6L+0.5(LR,S
3- 1.2D+E+L+0.2S
4- 0.9D+E
حالا شما میبایست در ترکیب بار زلزله دار اثر صد سی رو لحاظ کنید و با اینها سازه رو طراحی کنید. اگر مطابق آبا که شبیه CSA کاندا است کار میکنید ترکیب بارها متفاوت است.
اثر مولفه قائم زلزله آنگونه که در 2800 ویرایش 4 عنوان شده است دارای اشکالات اساسی است چه در متن و چه در هنگام معرفی وتحلیل در ETABS. تفسیر آن مفصل است ولی جهت روشن شدن مطلب به آیین نامه ASCE7-2010 بخش 12.4.2.2 و برای بالکن ها به بخش 12.4.4 مراجعه نمایید.