امتیاز موضوع:
  • 29 رأی - میانگین امتیازات: 2.62
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چک کردن سازه فلزی با قاب ساده
#1
ممنون میشم یه نگاه دقیق به سازم بندازین
این سازه در دو طرف با قاب ساده در یک طرف با بادبند x و در طرف دیگه با بادبند شورن کار کردم.

اگه میشه به باد بند ها ی شورن و تیر های کناری انها رو بررسی کنین نمی دونم چرا باد بند هام چنین ابعاد زیادی رو می خوان هم چنین ابعاد تیر های کناری باد بند های شورن نیز ابعاد زیادی می خوان
ممنون از زحماتتون


فایل‌(های) پیوست شده
.rar   sse.rar (اندازه: 106.31 KB / تعداد دفعات دریافت: 40)
پاسخ
#2
ممنون میشم به پروژم نگاهی بندازین
پاسخ
#3
سلام
تعداد باد بندهارو بیشتر کنید در جهت ایکس..برای این تعداد دهانه بهتره دهانه های بیشتری بادبندی بشه
ضمن اینکه این نوع بادبند بادبند برون محور هستش EBF و با بادبند شورون که بادبند هم محور هستش
تفاوت خیلی زیادی داره
پاسخ
#4
با عرض تشکر از زحماتتون
پس ما بادبند برون محور شورن رو موقع معرفی کردن سیستم سازه تو دفترچه محاسبات نوعی از شورن معرفی نمیکنیم؟
{چون به ما این جور گفتن}

یه سوال دیگه
به نظر شما حداکثر سطح مقطعی که برای بادبند ها می تونیم به طور معمول از نوع 2UNPاستفاده کنیم و در صورت بیشتر بودن نیاز به افزایش بادبند ها باشد چیه قدره؟
پاسخ
#5
خواهش میکنم
من تا جایی که میدونم باد بند شورن باد بند هم محور هستش...

در مورد بادبند هم یک معیار مهم دیگه کنترل بلند شدگی ستونها هستش که باید دقت کنید
هرچه تعداد بادبند ها بیشتر باشه آپلیفت یا همون بلند شدگی کمتری هستش
از طرفی این مقاطع برای زلزله تشدید یافته هم باید کنترل بشن که با این تعداد بادبند کم
ستونها برای زلزله تشدید یافته جواب نخواند داد مگر اینکه نیرو در ستونها ی دیگه پخش بشه
و این روش با افزایش دهانه های بادبندی اتفاق میفته
در مورد مقاطع دوبل هم من به شخصه از دوبل 180 به بالا استفاده نکردم
پاسخ
#6
ب*****

- مهاربندهای 7 و 8 مشهور به مهاربند شورون می باشند .

- مهاربند شورون همگرا : بادبندی است که مرکز گرا است . ( دو انتهای بادبند به یک نقطه می رسند )

- مهاربند واگرا : بادبندی است برون محور ( دارای خروج از مرکزیت )

- سایز متعارف بادبند 8 - 10 -12- 14 - 16 - 18 - 20 می باشد .

- زاویه بادبندهاشورون با راستای قائم نسبت به بادبندهای قطری یا ضربدری کمتر است و این باعث میشود که نیروی بیشتری در بادبند ایجاد شود و نمره بادبند بالا برود.

- تیر متصل به بادبند شورون عموما با سایز بالا طرح می گردد . به این دلیل بهتر است فرم مهاربندی را به صورت ضربدری درآوریم یعنی دهانه پایینتر 8 و دهانه بالاتر 7 باشد . ( تا مولفه قائم حاصل جهت طراح تیر متصل به بادبند ناشی از انتقال نیرو از بادبند بالا و پایین با هم خنثی گردد.)

- به ارتفاع سازه باید تعداد مهاربندها افزایش یابد، آرایش مهاربند موثر است .

پاینده باشید
پاسخ
#7
سلام
مهندس بابایی عزیز
منبع این گفته شما کجاست؟ بادبند شورون با EBF فرق میکنه تا جایی که من میدونم ...
ممنون میشم منبع بگید.
پاسخ
#8
(1392/11/12 ، 03:53 عصر)حمید فلاح منش نوشته است: سلام
مهندس بابایی عزیز
منبع این گفته شما کجاست؟ بادبند شورون با EBF فرق میکنه تا جایی که من میدونم ...
ممنون میشم منبع بگید.

ب***** دوباره خدمت مهندس فلاح منش بله مهندس این دو باهم فرق دارند و ویرایش کردم پست بالاتا برداشت درستی باشه ، منبع این مطلب هم از مبحث دهم یا همان راهنمای مبحث دهم قابل برداشت است .

بادبند 7 و 8 موسوم به شورون می باشند .

* مهاربند 7 و 8 مهاربندهایی می باشند که در آن دو عضو مهاربند همدیگر را در یک نقطه در طول ازاد تیر قطع می کنند .

* در مهاربند هفت نقطه تلاقی در تیر پایین و در مهاربند 8 نقطه تلاقی در بالای تیر می باشد .

مهاربند برون محور : از دسته مهاربندهای شورون 7 و 8 اما دارای خروج ازمرکزیت یعنی اینکه تنها تفاوت این دو در فضای پیوند در دو عضو مهاری است (اختصاری : EBF )

پاینده باشید
پاسخ
#9
با سلام خدمت اساتید

تغییرات و نکاتی را که گفتین تو سازه اعمال کردم
متشکر


فایل‌(های) پیوست شده
.rar   sse.rar (اندازه: 84.67 KB / تعداد دفعات دریافت: 18)
پاسخ
#10
سلام.
استفاده از بادبند های شورون(هفتی یا هشتی) در پلانهایی که محدودیت معماری دارند(معمولا در نمای ساختمانها قسمت پنجره ها) استفاده میشود.
نکته بسیار مهم در محاسبه و اجرای این نوع بادبند ها ضوابط ایین نامه مبحث دهم هست.مبحث دهم ضوابط سخت گیرانه ای در زمینه این نوع بادبند ها در نظر گرفته است.
برای اطلاع از این ضوابط به بند 10-3-10-2 مبحث دهم 1392 صفحه 224 مراجعه کنید.همچنین می توانید به بند 10-3-9-2-4 مبحث دهم1387 صفحه 393
مراجعه کنید.البته اولویت طراحی و اجرا با ضوابط مبحث دهم 1392 میباشد.مراجعه به مبحث دهم 1387 را به این جهت توصیه کردم چون یکسری تصویر در این زمینه وجود دارد که در مبحث دهم 1392 نیست.
تغییراتی در ضوابط طراحی این نوع بادبندها در مباحث 1387 و 1392 بوجود امده که نسبت به ویرایش قبلی تا حدودی روشن تر شده اند در این زمینه در تاپیک تغییرات مبحث دهم توضیح خواهم داد.
موضوع بسیار مهمی که در طراحی بادبندهای شورون قرار دارد:
1- تیر متصل به این بادبند ها میباشد.این تیر باید قادر به تحمل نیروی نا متعادل ناشی از زلزله باشد همین موضوع ابعاد مقطع را بالا برده و ضخامت سقف را زیاد میکند که اولین مشکل معماری را بوجود میاورد.
2-تیر متصل به بادبند باید دارای مهار جانبی کافی برای جلوگیری از کمانش پیچشی-جانبی باشد.ایین نامه تاکید بر وجود حداقل یک جفت مهار جانبی
در محل اتصال مهاربندیها به تیر را دارد.این بند را ایین نامه کاملا مبهم بیان کرده هم در 1392 و هم در 1387.
مدتی به دنبال تفسیر این بند بودم که بعد از تحقیقی که کردم به این موضوع رسیدم.
ایین نامه میگوید هم بال بالا و هم بال پایین این تیر باید دارای مهار جانبی باشد.بال ایت تیر به دلیل مدفون بودن در بتن دارای مهار است.
مشکل در مهار بال پایین است که من به این روش رسیدم که در تصویر زیر مشاهده میکنید.(منبع کتاب استاد ازهری و میر قادری جلد چهارم البته در این کتاب مهار تیر بادبند واگرا مورد بررسی قرار گرفته است) .این تیر در کنار ساختمان قرار گرفته است.
[تصویر:  0dchhbwxjh8enx49q3du.jpg]
حال فرض کنید این تیر در وسط ساختمان قرار بگیرد تعداد این مهار ها دو برابر میشود.
مشکل معماری بعدی که بوجود می اید ظاهر بسیار بد این مهار ها بین دیوار و سقف است.برای از بین بردن این ظاهر بد میتوان از گچبری استفاده کرد
مثلا به صورت باکس گچی یا گچکاری (مورب)پخی استفاده کرد.
نتیجه گیری سریعی که میتوان کرد این است که ما میخواهیم با استفاده از این بادبندها مشکلات معماری را از بین ببریم اما دقیقا مشکلات معماری دیگری را بوجود می اوریم.البته اگر قبل از طراحی پروژه این موضوعات در نظر گرفته شود مشکلی نیست.قبل از طرح یک پروژه باید مسایل اقتصادی و معماری در مورد این بادبندها بیشتر از سایر بادبندها مورد توجه گیرد.موفق باشید.



[URL=][/URL] برای دسترسی به فایل باید عضو سایت شوید (کلیک کنید)
آموزش نرم افزار ایتبس به روش حدی
آموزش طراحی سازه های فولادی به روش حدی
تفسیر آیین نامه 2800 ویرایش چهارم

موسس و مدیر گروه پولاد سازه : مهندس سیامک حسین زاده


پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Wink مشکل ستون های قرمز سازه فولای. sasan.ce 4 246 1396/3/14 ، 12:53 صبح
آخرین ارسال: sasan.ce
  چک کردن پروژه بتن - ضروری afshin_ipe 6 273 1396/3/12 ، 03:41 عصر
آخرین ارسال: civil92
  چک کردن پروژه بتن alimorad39 1 138 1396/3/11 ، 07:02 عصر
آخرین ارسال: civil92
  مشکل دوره تناوب زیاد بعد از run کردن ali.esfandi 1 172 1396/3/10 ، 04:40 صبح
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  درخواست چک کردن فایل mammadfranki 1 167 1396/2/16 ، 12:10 عصر
آخرین ارسال: afshin_ipe
Star درخواست چک کردن پروژه فولادی 2 طبقه 9.7.4 eng.mousavi 0 160 1396/1/11 ، 11:50 عصر
آخرین ارسال: eng.mousavi
  در خواست چک کردن پروژه lrfd قاب خمشی متوسط فولادی 4 طبقه فولادی در ایتبس2015 یوسف ابراهیم پور 2 546 1395/10/6 ، 05:24 عصر
آخرین ارسال: یوسف ابراهیم پور
Wink ارور ایتبس در سازه فولادی civilme 1 338 1395/7/2 ، 12:00 عصر
آخرین ارسال: civilme
  ارایه دو جواب و نسبت جهت کنترل منظمی هندسی در سازه بتنی HOMAN1974 2 379 1395/6/29 ، 09:56 صبح
آخرین ارسال: Civil5
  چک کردن پروژه ی بتنی و رفع یک ابهام GustavoWoltmann 0 379 1395/6/20 ، 04:37 عصر
آخرین ارسال: GustavoWoltmann

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان