امتیاز موضوع:
  • 6 رأی - میانگین امتیازات: 2.83
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چک کردن پروژه بتنی
#1
[attachment=6964]سلام
پروژه من 4 طبقه بتنی +پیلوت هست.استاد ازم خواسته با آیین نامه بتن ایران طراحی کنم.
دوستان پیشنهاد کردند با csa-23-94مدل وطراحی کنم.
راستش هنوز ترکیب بارهای مناسب آن دو آیین نامه را نتونستم جمع بندی کنم.
اگر کسی از همکاران می تونه کمکم کنه.
اما با aci جلو رفتم حاصلش فایل پیوست هست.لطف کنید کنترلش کنید ونقایصش را بهم بگید.


فایل‌(های) پیوست شده
.rar   sogand-b.rar (اندازه: 112.28 KB / تعداد دفعات دریافت: 23)
پاسخ
#2
سلام
1- مقاطع تیر اشتباها به ستونها اختصاص داده شده
2. ناحیه صلب انتهایی اعمال نشده(rigid zoon factor)
3. L/18.5 مربوط به ارتفاع تیر برای دهانه های یک طرفه برای جوابگویی خیز رعایت نشده
4.ضریب زلزله با توجه به دیوار در جهت y باید کمتر باشد چک کنید.
5. جایگذاری دیوار باعث نامنظمی پیچشی شدید در جهت X شده
6.بارگذاری دیوارهای پیرامونی اعمال نشده ....(لزومی به اعمال بار روی دیوار نیست نرم افزار حساب میکنه)
7. مدول الاستیسیته بتن 210 ترجیحا با ابا اصلاح شود
8.بار راه پله ودیوار نورگیر اعمال شود
9. باتوجه به وجود الزامی اسانسور در 5 سقف ارتفاع خرپشته اصلاح شود
10.فایل WARNING دارد
11.P-Delta اصلاح شود
12. با توجه به مدلسازی خرپشته وزن خرپشته را هم در نظر بگیرید منظور در stori ranje اگر میخواهید ازتخفیف ایین نامه استفاده کنید خرپشته رو مدل نکنید و وزن خرپشته رو با 4 تا بار متمرکز رو ستون اعمال کنید
13. L/4 مربوط به تیر کوتاه رعایت شود بند ایین نامه اش مربوط به شکل پذیری مقاطع بود. برای ارتفاع تیر
دوست خوبم جسارتمو ببخش. من کمی تخصصی نگاه کردم برای کار دانشجویی بسیار عالی کار کردی.. دلسرد نشو اصلاحش کاری نداره. موفق باشید
پاسخ
#3
سلام آقای مهندس مسعود
ضمن تشکر-مطلب مربوط به L/18.5 تیر وL/4 مربوط به تیر کوتاه را نمی دانم اگه ممکنه بیشتر توضیح بدین.
بقیه تذکرات شما را اعمال می کنم.به نظر شما جابه جا کردن دیوار برشی به دهانه وسط می تونه مشکل پیچش را حل کنم؟
ضمنا اگر در همین مدل از قسمت preferences/ optionایین نامه را عوض کنم به csa 23-94آیا ترکیب بارهای دیفالت csaاضافه می شوند یا باید دستی اضافه کنم؟
آیالازم می شود ترکیب بارهای موجودرا که مربوط به aci-318-99هست کامل پاک کنم؟

من ترکیب بارها ی csaرا ندارم.اگر شما لیستش را دارید (یا فایل ایتبسی کار شده با csa)لطف کنید در سایت بذارید.
پاسخ
#4
ایین نامه میگه برای جلوگیری از خیز تیر در دهانه های پیوسته L/16 و در دهانه های ساده از یک طرف L/18.5 باید رعایت شود مثلا طول تیرتان7متر باشد حداقل ارتفاع تیرتان 40 باید باشد چون ارتفاع مقطع تیر عامل موثر در مقابله با خیز میباشد. ولی در جهت y پروزه شما دهانه یکسره هست که باید با L/16 چک کنید.
برای L/4 قضیه عکس میشود در دهانه های کوتاه مثلا یه اکس دارید 2/5 متر. فاصله خالص مد نظر میباشد یعنی داخل به داخل با ستون بعد 50 باشد باید 2 رو تقسیم به 4 کنید که میشه 50 . شما خداکثر ارتفاع تیر که مجاز هستید 50 هست.
باجاجایی دیوار در دهانه وسط احتمال 80 در صد حل میشود سعی کنید در دهانه اخر بزارید
ترکیب بارهای csa اضافه نمیشه باید دستی بگذارید تو همین سایت بگردید فک کنم باشه . ولی aci تطابق بیشتری با ایین نامه ایران داره تا csa با استاد مشورت کنید
نه نیازی نیست ترکیب بارها رو کامل پاک کنید در قسمت concret frame design_select design comboترکیب بارهایی که مد نظرتون هست مشارکت دهید
پاسخ
#5
سلام
اکثر مواردی را که راهنمایی کردید اعمال کردم مجددا فایل ایتبسی را می ذارم کنترل کنیذ ونواقص باقیمانده را تذکر بدین.
ضمنا در مورد پیچش راستش نمی دونم کجای ایتیس مراجعه کنم وپیچش ساختمان را ببینم.واسه همین در اصلاح پیچش سازه فعلا کاری نکردم می خواستم جای دیوار را عوض کنم دست نگه داشتم چون بعد از تعویض لازم می شه دوباره اثرش را روی پیچش ساختمان ببینم.کجا وچه جوری ؟
ممنون میشم از راهنماییهای مجددتون.


فایل‌(های) پیوست شده
.rar   sogand-b11.rar (اندازه: 208.12 KB / تعداد دفعات دریافت: 11)
پاسخ
#6
سلام
در حد پروژه دانشجویی فکر کنم کارتون خوبه.به استاد ارائه دهید احتمالا بپذیرد.
واما در باره محل مونیتورینگ لنگر پیچشی در ایتبس به نکات زیر توجه فرمایید.پس از آنالیز:
ار مسیر display/show member forces قسمت frame/pier forces را انتخاب کنید سپس قسمت torsion ,frame را تیک بزنید.تغییری در قاب سازه حس خواهید کرد.روی هر مقطع کلیک راست کنید دیاگرام پیچش را ملاحظه خواهید کرد.از 0 تا چند هزار kgf-m قابل تصور هست.
تا سیصد-چهارصد عادی ست وبیشتر از آن کم کم بحرانی می شود ونیاز به آرماتور تقویتی پیچشی پیدا می کند.واما از کجا بفهمید در سازه شما این حالت ایجاد شده یا نه.

ابتدا سازه را آنالیز وطراحی کنید.سپس روی مقطع مورد نظر کلیک راست کنید ودر صفحه باز شده
روی گزینه envelope کلیک کنید.در پایین صفحه جدید وضعیت لنگر پیچشی TUونیاز یا عدم نیاز به
میلگرد برشی پیچشی نمایش داده شده.به شکل های پیوست هم توجه کنید.موفق باشید.


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
       
پاسخ
#7
سلام
برای کنترل لنگر پیچشی بعد از آنالیز سازه طبق روش هایی که دوستان گفتن لنگر پیچشی استخراج میشه
سپس از روابط آیین نامه ی مربوطه حداکثر لنگر قابل تحمل مقطع استخراج میشه و...
این مسئله مهم در طراحی با آیین نامه کانادا حتما باید به صورت دستی کنترل بشه
پاسخ
#8
سلام
کمی توسایت گشتم اکثر بحثها در باره دریفته وراههای کنترل آن.کمی هم در باره کنترل خیز بحث شده ولی موردی ندیدم که در باره کنترل پیچش بحث بشه.
حالا به فرض طبق راهنمایی مهندس فلاح منش کنترل کردیم دیدیم از حداکثر قابل قبول بیشتر بود چه راکارهایی برای کاهش پیچش در قابهای سازه یا کلیت آن سراغ دارید.
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.
پاسخ
#9
(1392/9/11 ، 09:34 صبح)sogand نوشته است: سلام
کمی توسایت گشتم اکثر بحثها در باره دریفته وراههای کنترل آن.کمی هم در باره کنترل خیز بحث شده ولی موردی ندیدم که در باره کنترل پیچش بحث بشه.
حالا به فرض طبق راهنمایی مهندس فلاح منش کنترل کردیم دیدیم از حداکثر قابل قبول بیشتر بود چه راکارهایی برای کاهش پیچش در قابهای سازه یا کلیت آن سراغ دارید.
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

سلام
عوامل متعددی تاثیر گذار هستند اما برای کاهش پیچش نیاز داریم که فاصله مرکز جرم و مرکزسختی را کاهش دهیم. به فرض در ساختمان خود دارای دیوار برشی هستید با داشتن نیروی زلزله نیروی جانبی توسط دیوار برشی تحمل می گردد، نیروی جانبی به مرکز جرم سازه منتقل می شود و باعث پیچش حول مرکز سختی می گردد( خروج از مرکزیت نیروی زلزله ) . مهمترین عامل انتخاب مناسب دهانه های آرایش مهاربند و یا دیوار برشی در پلان ( به صورت متقارن ) است حال باید جوری تنظیم شود که باعث کاهش فاصله مرکز جرم و سختی شود تا اثر ثانویه زلزله که همان لنگر پیچشی میباشد کاهش یابد .
عوامل دیگری اعم از آرایش مهاربند ویا دیوار برشی به فرم هندسی پلان سازه و همچون سختی سقف و المانهای آن دارد .
پاسخ
#10
سلام
یک سئوال دیگه هم در پروژه من مطرحه
من سمت y را قاب ساده با دیوار برشی فرض کردم.احتمالا استادم قبول نکنه.نظر او خمشی متوسط با دیوار برشیه .یعنی اگه قبول نکنه من تحلیل 25 درصد هم خواهم داشت.
سئوال کلی من اینه
1-در تحلیل 100 درصد کل تیرهای قاب سمت دیوار برشی چه اونهایی که در دل دیوار برشی مدفونند وچه تیرهای دهانه های مجاور را باید مفصلی فرض کنم؟
2- در تحلیل 25 درصد هم سختی دیوار را طوری انتخاب کنم که سختی آن نزدیک صفر باشه؟
این فرض ها درسته؟
ضمنا من خود دیوار را بارگذاری نکردم.لازمه یا ایتبس محاسبه اتوماتیک می کنه؟
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی پروژه بتن elyasostad 1 79 1396/4/2 ، 06:06 عصر
آخرین ارسال: civil92
  چک کردن پروژه بتن - ضروری afshin_ipe 6 198 1396/3/12 ، 03:41 عصر
آخرین ارسال: civil92
  چک کردن پروژه بتن alimorad39 1 102 1396/3/11 ، 07:02 عصر
آخرین ارسال: civil92
  مشکل دوره تناوب زیاد بعد از run کردن ali.esfandi 1 117 1396/3/10 ، 04:40 صبح
آخرین ارسال: علی خیرالهی
  run نشدن پروژه ایتبس ورژن 2015.1.0 esijavamy 10 2,333 1396/2/29 ، 05:25 عصر
آخرین ارسال: mezakh
  درخواست چک کردن فایل mammadfranki 1 129 1396/2/16 ، 12:10 عصر
آخرین ارسال: afshin_ipe
Star درخواست چک کردن پروژه فولادی 2 طبقه 9.7.4 eng.mousavi 0 131 1396/1/11 ، 11:50 عصر
آخرین ارسال: eng.mousavi
  درخواست چک پروژه فولاد sasan.ce 0 212 1395/11/19 ، 01:50 صبح
آخرین ارسال: sasan.ce
  جواب ندادن تیر بتنی و ارور O/S #45 Shear stress sasan.ce 4 461 1395/11/8 ، 07:36 عصر
آخرین ارسال: sasan.ce
  در خواست چک کردن پروژه lrfd قاب خمشی متوسط فولادی 4 طبقه فولادی در ایتبس2015 یوسف ابراهیم پور 2 479 1395/10/6 ، 05:24 عصر
آخرین ارسال: یوسف ابراهیم پور

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان