مهندسی عمران مای سیویل

ایتبس سیف سپ طراحی آموزش

دانلود جزوه

فیلم Etabs Safe

مای سیویل
راهنمایی
[-]
آخرین ارسالی ها
ابلاغ ایین نامه 2800 ویرایش چهارم و بررسی آن
شروع کننده:mehdipanahi آخرین ارسال توسط:civilup پاسخ ها:3 نشریه و آیین نامه های نظام مهندسی مشاهده:2064 زمان:1395/09/21
لینک فیلم آموزش استفاده از عکسها برای مدلسازی در اسکیچ آپ 2016
شروع کننده:SK1970 آخرین ارسال توسط:SK1970 پاسخ ها:0 نرم افزار 3D MAX مشاهده:83 زمان:1395/09/21
کتاب طراحی سازه های فولادی آقای میرقادری و ازهری
شروع کننده:engineer2014 آخرین ارسال توسط:siamak_meybodi پاسخ ها:3 طراحی سازه های فولادی مشاهده:7360 زمان:1395/09/20
اسمبلی برای بزرگراه
شروع کننده:kaveh1899 آخرین ارسال توسط:1q2w3e4rr پاسخ ها:1 درخواست ها مشاهده:202 زمان:1395/09/20
دانلود آموزشه نحوه اعمال بار برف در قابهای شیبدار ( سوله ها ) در ETABS 2015
شروع کننده:فرشاد امن خانی آخرین ارسال توسط:فرشاد امن خانی پاسخ ها:0 آموزش های مکمل Etabs مشاهده:180 زمان:1395/09/19
دانلود کتاب جدول اشتال اصلی آلمانی ویرایش بیست و چهارم (Stahlbau Profile 24th editio
شروع کننده:فرشاد امن خانی آخرین ارسال توسط:فرشاد امن خانی پاسخ ها:0 کتاب های لاتین مشاهده:188 زمان:1395/09/19
دانلود مجموعه مثالهای حل شده بار کمانشی ستونها ( Pcr ) در SAP + آموزش نرم افزار SAP
شروع کننده:admin آخرین ارسال توسط:rasul69 پاسخ ها:8 آموزش نرم افزار Csi Sap2000 مشاهده:3605 زمان:1395/09/19
دانلود نسخه فارسی و قابل جستجوی استاندارد 2800 ویرایش چهارم
شروع کننده:فرشاد امن خانی آخرین ارسال توسط:فرشاد امن خانی پاسخ ها:0 نشریه و آیین نامه های نظام مهندسی مشاهده:188 زمان:1395/09/19
مشکل سورفیس در civil3d
شروع کننده:HAMID GOLPA آخرین ارسال توسط:HAMID GOLPA پاسخ ها:5 پرسش و پاسخ مشاهده:227 زمان:1395/09/19
جزوات عصرانه سازه ای
شروع کننده:shadmand آخرین ارسال توسط:shadmand پاسخ ها:0 آموزش طراحی سازه با Etabs مشاهده:151 زمان:1395/09/19

آموزش های غیر رایگان و ویژه سایت
/ ویژه*دانلود تمام نشریات عمرانی سازمان معاونت برنامه ریزی و نظارت*ویژه / / آموزش گام به گام طراحی پی های متعارف در سازه ها با استفاده از نرم افزار SAFE v12 / / آرشیو کامل سایت مای سیویل(شامل بیش از 2000 هزار مطلب و آموزش عمرانی)(دانلود یا پست) / / فروش ویژه مجموعه کامل و بی نظیر نرم افزارهای عمرانی شامل جدیدترین نرم افزارهای موجود در دنیا + بی نظیر ترین آموزش های نرم افزاری + آرشیو کل سایت(بیش از دو هزار فایل) / / آموزش طراحی سالن های صنعتی(سوله) با برنامه ی SAP&ETABS و طراحی پی در SAFE / / ویژه دانلود مجموعه 62 قسمتی آموزش نرم افزار sap2000 (فیلم فارسی) ویژه / / فیلم آموزش طراحی یک ساختمان فلزی از اول تا آخر در ایتبس و طراحی پی در سیف(Etabs&Safe) این مجموعه رو از دست ندید / دانلود 33 قسمت فیلم آموزش فارسی AutoCad 2012 3D اتوکد سه بعدی (650 دقیقه فیلم) / / دانلود 35 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد دو بعدی 2012 توسط استاد آریانی (400دقیقه) / / دانلود 40 قسمت فیلم فارسی آموزش اتوکد 2012 سه بعدی توسط استاد آریانی (7ساعت) /

ارسال موضوع ارسال پاسخ
 
امتیاز موضوع:
  • 12 رأی - میانگین امیتازات: 3.58
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کنترل در ایتبس
1394/04/03 , 03:34 ب.ظ
ارسال: #1
کنترل در ایتبس
دوستان اگر میشود جزوه کامل کنترل های سازه در ایتبس را به صورت تصویری بگذارید یکی از مشکلات ما این است که همواره باحرفهای مختلفی روبرو هستیم و به کار خود شک می کنیم
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1394/04/03 , 11:39 ب.ظ
ارسال: #2
RE: کنترل در ایتبس
(1394/04/03 03:34 ب.ظ)faromi نوشته شده توسط:  دوستان اگر میشود جزوه کامل کنترل های سازه در ایتبس را به صورت تصویری بگذارید یکی از مشکلات ما این است که همواره باحرفهای مختلفی روبرو هستیم و به کار خود شک می کنیم

سلام
این‌ها یک سری از کنترل‌های معمول هستند
۱)کنترل لزوم یا عدم لزوم تشدید برون از مرکزیت اتفاقی
۲)کنترل زمان تناوب تجربی با زمان تناوب تحلیلی ( اگر از افزایش ۲۵ درصدی پریود استفاده شده )
۳)کنترل تغییر مکان جانبی سازه
۴)کنترل عرض درز انتقطاع
۵)کنترل صلبیت دیافراگم کف‌ها
۶)کنترل واژگونی ساختمان
۷)کنترل ضریب نامعینی
.
.
.
بسته به نوع ساختمان و تجربه و روش کاری مهندس محاسب ممکن است یک سری کنترل دیگر لازم باشد و یا به یک سری از همین کنترل‌ها نیازی نباشد
انجام هر کنترل نیازمند یک سری تنظیمات است که ممکن است بین روش کار افراد مختلف این تنظیمات فرق کند و بیشتر روش‌ها هم نتیجه‌ی نسبتا درستی داشته باشند.
به نظر من بهترین کار استفاده از یک منبع مشخص برای این کنترل‌ها است که مشخصا از نظر من بهترین کار استفاده از یک کتاب است (آموزش‌های موجود در اینترنت به علت کنترل کمتر ممکن است اشتباه باشند و یا دید مناسبی نسبت به کنترل به مهندس ندهند )
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1394/04/04 , 01:02 ق.ظ
ارسال: #3
RE: کنترل در ایتبس
کتاب خوب چی هست البته به جز باجی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1394/04/04 , 01:28 ق.ظ
ارسال: #4
RE: کنترل در ایتبس
(1394/04/04 01:02 ق.ظ)faromi نوشته شده توسط:  کتاب خوب چی هست البته به جز باجی
کتاب‌های فولادی و بتنی مهندس جعفری که فعلا جلد ۱ آن‌ها منتشر شده به نظر از بقیه کتاب‌های موجود کامل تر هستند . البته کتاب ‌های سری عمران هم اونطور که من توی نمایشگاه کتاب با مولفشون صحبت کردم در مواردی مثل این کنترل‌ها توضیحات خوبی داده که البته کتاب‌های سری عمران جلد اولشون هنوز چاپ نشده
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1394/04/08 , 02:40 ب.ظ
ارسال: #5
RE: کنترل در ایتبس
سلام،خیز تیرها در پروژه فولادی چگونه میشه کنترل کرد؟
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1394/04/09 , 02:00 ب.ظ
ارسال: #6
RE: کنترل در ایتبس
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مهندس سلطان ابادی عزیز
قبل از هر چیزی لازم میدونم که بابت تمامی خدمات فوق العادتون و همچنین همکارانتون کمال تشکر و قدردانی رو داشته باشم.
خواستم راجع به کتابهای ETABS و SAFE که هنوز تکمیل نشده یه پیشنهادی بدم.
اینکه یه ضوابطی در 2800 و مباحث 10 و 9 وجود داره که چگونگی اعمال این ضوابط در نرم افزار رو خیلی از مهندسا من جمله خود بنده تسلط کامل ندارم بهش و تو هیچ کتابی تابحال در ایران ندیدم. (البته تو کتابای فارسی).
مثل کنترل طبقه ی نرم که باید سختی هر طبقه چک بشه
و یا کنترل طبقه ی ضعیف ک مقاومت برشی طبقه بایستی کنترل بشه
و یا دیگر موارد 2800 و یا مباحث 9 و 10 و کنترل های موجود در پی
همچنین مورد بعدی بحث سبک سازی در " اسکلت " و " پی " ساختمان ک فوق العاده پرطرفداره و هم اینکه اینهمه ثروت ملی هدر نره تو ساختو ساز
البته این مورد بهینه کردن سازه تا حدی در کتاب های خوب شما بیشتر ب چشم میخوره ولی بحثش میتونه مفصل تر هم باشه همچنین سازه بهینه تر که خیلیا فقط ب لحاظ تئوریک باهاش اشنان
اگه بشه این موارد رو در کتاباتون اعمال کنید هم به جامعه ی مهندسین کشور کمک بزرگی کردین و هم اینکه کتابای خوب و پرفروشتون قطعا خاص تر شده و فروشش فوق العاده افزایش پیدا میکنه

بازهم از شما سپاسگزارم بابت زحمت های فوق العاده ارزشمندتون
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1394/04/09 , 03:07 ب.ظ
ارسال: #7
RE: کنترل در ایتبس
سلام من وزن کف ها را با واحد kgf-m وارد کردم اما وقتی جرم های ساختمان از ایتبس می گیرم به صورت تن مثلا میده 138.6 تن که دستی که حساب کردم حدود 1324 تن شده ،مشکل این اختلاف چیه؟
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1394/04/10 , 03:29 ب.ظ
ارسال: #8
RE: کنترل در ایتبس
آیا در این سایت جزوه ای برای کنترل ایتبز وجود ندارد؟
اگر وجود دارد لطفا لینک بدهید
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1394/04/11 , 01:11 ق.ظ
ارسال: #9
RE: کنترل در ایتبس
نکات کنترلی سازه و مسائل طراحی در نرم افزار های Safe و Etabs

شامل :

كنترل جابجایی نسبی طبقات

تعیین مرکز جرم و مرکز سختی

توزیع بار جانبی بین قاب ها بروش استاتیکی معادل از روی سختی جانبی قاب ها

تحلیل قاب های دارای مهاربند

نحوه محاسبه بار زلزله

جهت تیر ریزی سازه ها

كنترل جابجایی نسبی طبقات



برای مشاهده جابجایی نسبی طبقات در برنامه Etabs میبایست پس از آنالیز سازه از منوی Display--Show Deformed Shape را انتخاب نمایید و با انتخاب حالت بار های زلزله در جهات اصلی EQx ,EQy و کلیک راست نمودن روی نقاط انتهایی طبقات مقادیر Drift طبقات را ملاحظه نمایید.

برای مشاهده و کنترل نتایج میبایست از منوی Display---Show Tables گزینه Displacements را فعال نموده و سپس یکی از بارهای زلزله را انتخاب و در پنجره نمایش داده شده Diaphragm CM Displacements را فعال نمایید و جابجایی مرکز جرم را مشاهده ننمایدد.

توجه نمایید این مقادیر جابجایی کل میباشند و برای کنترل به جابجایی نسبی طبقات Drift نیازمندیم که با کم کردن جابجایی هر دو طبقه روی هم جابجایی نسبی همان طبق بدست می آید و در 0.7R ضرب میکینم تا جابجایی در حالت غیر ارتجاعی را بدست بیاوریم و از تقسیم آن بر ارتفاع طبقه و سپس مقایسه با مقادیر 0.025 (وقتی T از 0.7 ثانیه کمتر است) و 0.02 (وقتی T از 0.7 ثانیه بیشتر است) میتوان جابجایی نسبی مراکز جرم طبقات را کنترل نمایید.

برای ساختمان های با زمان تناوب کمتر از 0.7 ثانیه باید تغییر مکان محاسبه شده از نرم افزار درR 0.7 ضرب شود و با مقدار مجاز که 0.02 یا 0.025 ارتفاع طبقه است مقایسه شود. البته باید تغییر مکان مرکز جرم طبقه را با مقدار مجاز مقایسه کنید. برای اینکه کلیه گره های هر تراز یک میزان تغییر مکان دهند میبایست پس از انتخاب جداگانه گره های هر تراز از منویAssign>joint/point/Rigid Diaphragmرا انتخاب نمایید.
باکاهش مرکز جرم و مرکز سختی، بزرگتر کردن مقاطع عناصر مقاوم در برابر زلزله، استفاده از سیستمهای سختتر (دیوار برشی یا بادبند) و ... میتواند تغییر مکان جانبی سازه را کاهش داد

تعیین مرکز جرم و مرکز سختی



برای تعین مرکز جرم بروش دستی میبایست پس از بارگذاری و تعیین بار های مرده و زنده طبق آیین نامه وزن کف طبقات را با ترکیب بار 20% بار زنده + تمام بار مرده بدست بیاورید(البته طبق جدول 7-1 مبحث 6 این درصد برای مراکز تجاری و پر ازدهام 40% بار زنده تعریف شده است) وسپس در جرم کل هر کف ، مرکز جرم در هر تراز را با حساب این وزن+جرم دیوارهای داخلی و خارجی تعیین نمایید.که از مقایسه مرکز جرم میان طبقات و بام (که شاید اندک تفاوتی با هم داشته باشند) نهایتا مختصات مرکز جرم سازه را بدست آورید. البته Etabs نیز قادر است نا پس از تنظیم ترکیبات بار مورد نظر در منوی Define/Mass Source پس از تحلیل سازه از روی خروجی آنالیز که درمنوی Display/Set Output Table Mode…/Building Output در خروجی نتایج آنالیز مختصات مرکز جرم سازه مورد نظر را تعیین نمایید.

تعیین مرکز سختی:

سختی هر قاب خمشی با تعداد ستون های آن نسبت مستقیم دارد و قاب دارای دیوار برشی نیز سهم بسیاری در تحمل بار جنبی در همان راستای دیوار برشی خواهد داشت.

اما جهت تعیین سختی قابها به شکل جداگانه و دقیق تر،قاب ها هریک بطور جداگانه در نرم افزار تحلیل می شود و با اعمال بار متمركز مثلا 100 تن به بالا ترین نقطه قاب(به هركجا میتوان بار متمركز را وارد نمود بشرطی كه جابجایی همان نقطه خوانده شود)و با آنالیز قاب تغییر مكان آن نقطه را بدست می آوریم.سختی قاب عبارتست از:

U- جابجایی نقطه اعمال بار K=P/U

چنانچه فاصله میان مركز سختی و مركز جرم در هر تراز از 5% بزرگترین طول در آن ترازبیشتر باشد طبق آیین نامه میبایست لنگر ناشی از این برون محوریت را در نیرویی که بطور مجزا از بار جانبی به هر قاب وارد می آید رادرنظر گرفت كه با توجه به این مقدار لنگر برون محوریت مربوط به نیروی جانبی را برای هر قاب توزیع میكنیم.همچنین لنگر پیچشی ناشی از برون محوریت در هر تراز به مركز جرم در آن تراز اعمال خواهد شد. .

برای تعیین مرکز سختی از طریق نرم افزار می توانید پس از آنالیز سازه در نرم افزار Etabs از طریق Display>show tables>… در جدول نمایش داده شده center mass rigidity- Cm مرکز جرم و Cr مرکز سختی سازه را نشان میدهد.برای مشاهده سهم هر قاب از نیروی جانبی درEtabs میتوانید با انتخاب ستون های هر قاب و اجرای دستور Section Cut مقادیر برش جانبی توزیع شده در هر طبق را مشاهده نمایید.

توزیع بار جانبی بین قاب ها بروش استاتیکی معادل از روی سختی جانبی قاب ها


اگر بار جانبی را بروش استاتیکی معادل توزیع کنیم باید ابتدا مرکز جرم سازه را تعیین کرده سپس بار زلزله ای که ناشی از توزیع بر اساس سختی قاب ها و از روی برش پایه و میزان وزن در هر تراز میباشد به مرکز جرم سازه در هر تراز وارد کنیم. (این عملیات بصورت دستی میبایست محاسبه شوند). با تعیین مرکز سختی بروش ذکر شده در پست قبل و بروش دستی و یا از روی حداقل برون محوریت موجود یعنی 5% طول بعد سازه در هر امتداد میزان لنگر پیچشی را برای 4 حالت بار Epx-Epy-Enx-Eny همراه با بار جانبی بطور بارگرهی در مرکز جرم هر تراز وارد مینماییم.

اما اگر از امکان توزیع خودکار بار زلزله که در Sap , Etabs آمده استفاده کنیم (که در اینصورت لنگر پیچشی وارد بر مرکز جرم مجهول خواهد ماند چون برای لنگر پیچشی نیاز به تعیین نیروی زلزله وارد بر هر تراز خواهیم داشت اما طبق بند 3-3-10-4 آیین نامه 2800 میتونیم از لنگر پیچشی بپرهیزیم بشرطیکه برون مرکزی نیروی جانبی طبقه در طبقات بالاتر از هر طبقه کمتر از 5%بعد سازه در آن طبقه در امتداد عمود بر نیروی جانبی باشد)عبارت User Cofficent در حالت تعریف بار زلزله را انتخاب نموده ودر Modify Lateral Load آن ضریب C را مربوط به هر جهت با میزان برون محوریت(همان پیش فرض 0.05) و تغییر +و- به عنوان تعریف حالات بار EN یا EP وارد میکنیم. این حالات بار در توزیع بار زلزله و لنگر پیچشی مربوطه به هر تراز مورد استفاده قرار میگیرد.ضمن اینکه در ترکیبات بار میتوان با داشتن این حالات بار تنظیمات مربوط به در نظر گرفتن 100% بار در یک جهت و 30% در جهت مقابل را منظور میکنیم.البته طبق 2800 برای حالت بار جهت 30% نیازی به در نظر گرفتن اثر برون محوریت نیست برای مثال Exn+0.3Ey

طبق تبصره 1 بند1-9-4 آیین نامه 2800 چنانچه ساختمان از 8 طبقه و یا ارتفاع آن از 30 متر کوچکتر باشد بجای توزیع بار بنسبت سختی عناصر باربر جانبی،میتوان قاب های مهاربندی را برای 100% بار زلزله و نیز با حذف مهاربند ها و اعمال 30% از بار زلزله کل میباست قاب های خمشی موجود بتواند این 30%بار جانبی را تحمل نمایند.لازم به ذکر است در صورت انتخاب روش تحلیل دینامیکی طیفی نیز میبایست این ترکیب بار100 و 30% در دو جهت عمود بر هم نیز لحاظ گردد یا اینکه در زوایای بحرانی بار زلزله عمود بر سازه برهم وارد آید.همچنین باید در همین دو امتداد نیز بار افقی به شالوده انتقال یابد.

تحلیل قاب های دارای مهاربند


مهاربند ها بر دو نوع اند: مهاربند های هم محور(ضربدری-مهاربند شكل 7و8) -مهاربند های غیر هم محور(زانویی و...)

كه رفتار مهاربند های هم محور صلب ولی رفتار مهاربندهای غیر هم محور انعطاف پزیر است كه بنا بر آیین نامه استفاده همزمان از این دو نوع مهاربند برای تحمل بار جانبی در یك جهت ممنوع میباشد.

برای تحلیل بادبند برش طبقه بر تعداد اعضای قطری بادبندها تقسیم میگردد و به عنوان مولفه افقی یكی از قطری ها منظور میگردد.سپس در نسبت ارتفاع طبقه به دهانه ضرب میگردد تا مولفه قائم بدست آید.



برای طراحی بادبندها ترکیب باری که نیروی فشاری بیشتری ایجاد میکند بحرانی تر بوده و معمولا کشش کنترل کننده نیست.

درطراحی بادبندها ضوابط ویژه آیین نامه 2800 و مبحث 10 در نظر گرفته شود از قبیل:

دقت شود فاصله بین لقمه ها طبق بند ب 10-1-5-4 بر اساس لاغری مجاز 123 کیلوگرم بر سانتی متر مربع برای پروفیل تک بادبند بدست می آید.

مهاربند های 7و8 باید برای 1.5 برابر نیروی زلزله طراحی گردند وتیر هایی که در دهانه این بادبندها قرار میگیرند باید بتوانند بدون حضور بادبندها بارثقلی را تحمل نمایند بنابراین تیرهای این بادبند ها باید پس از طراحی سازه قدری قویتر از قبل درنظر گرفته شوند.

بهتر است مهاربند ها در دهانه های میانی قاب قرار داده شوند تا به دلیل بیشتربودن نیروی ثقلی در این ستون ها احتمال بلند شدگی این ستون ها کاهش یابد.

برای طراحی اعضای مهاربندی میبایست ضوابط ویژه بند 10-3-10-2 مبحث 10 منظور گردد و تنش مجاز در ضریب کاهش B ضرب گردد.

از تحلیل بادبند ها و تعیین سختی قاب دارای مهاربندی به نتایجی رسیده شد كه عبارتند از :

-بكار بردن بادبندها میتواند تا 10 درصد بر سختی قاب بیافزاید و استفاده از بیش از یك ردیف بادبند هم می تواند به همین اندازه در بالا بردن سختی قابها مفید باشد.

-چنانچه قابی با مهاربند اجرا شود میبایست حتما اتصالات تیر به ستون آن از نوع مفصلی اجرا گردد تا لنگری از تیرها به ستون انتقال نیابد.

-در صورت استفاده از بادبند در قاب میبایست ستونهای طرفین بادبند برای تحمل لنگر ناشی از بارهای جانبی مقاوم طرح شوند

برای مشاهده نتایج حاصل از عکس العمل های تکیه گاهی در کف ستون ها و کنترل آپلیفت و بلند شدگی ستون ها میتوان نتایجSupport Reaction حاصل را در خروجی نرم افزار تحت ترکیب بار Envelope برای حداکثر مقادیر مشاهده نمود که مقادیر Fz برای گره های کف ستون چنانچه منفی گردد به این معناست که در ستون نیروی آپلیفت بوجود آمده است .با کاهش فواصل دهانه های بادبندی و افزایش بکار گیری مهاربند و استفاده از سیستم های با ضریب رفتار بزرگتر( برای مثال استفاده از بادبندهای واگرا با R=7 بجای بادبندهای همگرا با R=6) در سازه میتوان مقدار بلندشدگی سازه را کاهش داد و ضریب اطمینان در مقابل واژگونی افزایش داد.

نحوه محاسبه بار زلزله



برای تعیین نیروی زلزله دو روش متداول معادل استاتیكی و دینامیكی وجود دارد.

روش دینامیكی كه برای ساختمان های بالای 50 متر میباشد خود دارای دو روش طیفی و تاریخچه زمانی میباشد كه در روش طیفی با استفاده از طیف بازتاب زلزله و مشخصات زمین پریود ها و فركانس های لرزش هنگام زلزله تعیین می گردد و از روی آن شتاب مبناتعیین میگرددو بروش آنالیز ماتریسی سازه میتوان جابجایی ها و نیروی طبقه را تعیین نمود.

در روش استاتیكی معادل با محاسبه پریود سازه برای سازه های فلزی با مهاربند یا با قاب خمشی در دوجهت، بازتاب سازه تعیین می گردد. و با داشتن اطلاعاتی چون نوع خاك در محل و میزان اهمیت سازه،نوع سیستم و ضریب رفتار سیستم در هر جهت می توان شتاب مبنا و برش پایه را در دو جهت تعیین نمود و با داشتن وزن هر طبقه و تقسیم برش پایه به ازای وزن هر طبقه مقادیر نیروی زلزله را در هر جهت تعیین می كنیم.

V=CW , C= ABI/R

نحوه اعمال ضریب C در Etabs :

در نرم افزار در هنگام تعریف بار زلزله Ex , Ey ,… میبایست از منوی مربوطه نحوه توزیع باررا از بین انتخاب های زیر برگزید:

None : این انتخاب زمانی انجام میشود که نیروهای زلزله در هر تراز دستی محاسبه و اعمال شود

User Cofficient : این انتخاب زمانیست که ما از روش معادل استاتیکی برای توزیع نیروی زلزله استفاده می خواهیم کنیم

اما مطابق آیین نامه 2800 اگر زمان تناوب سازه از 0.7 ثانیه بیشتر شود دیگر نمی توان از گزینه User Coefficient برای توزیع بار زلزله استفاده نمود چراکه اثر نیروی شلاقی در این حالت توسط برنامه درنظر گرفته نمی شود و برای حل این مشکل میتوان برای توزیع بار زلزله از آیین نامه UBC 94 یا UBC97 استفاده کرد.در آییا نامه UBC کافیست ضریب بازتاب با ضریب بازتاب 2800 یکسان شود که با مشابه قرار دادن همه پارامترهای UBC با پارامترهای ذکر شده در ضریب C آیین نامه 2800 تنها کافیست مقدار S=2T^(2/3) قرار داده شود اما چون در قسمت ویرایش Site Cofficient امکان معرفی اعداد اعشاری وجود ندارد مقدار آن را با ضریب اهمیت عوض میکنیم که با توجه به خطی بودن رابطه مشکلی ایجاد نمی شود.این معادل سازی به شرطی صحیح است که ضریب B از 2.5 کمتر شود.

جهت تیر ریزی سازه ها



جهت تیر ریزی سازه فلزی

مطابق آنچه در کتاب تکنیک های مدل سازی،تحلیل و طراحی کامپیوتری مهندس باجی ذکر شده است در سازه فلزی با سیستم یک طرف قاب خمشی و طرف دیگر قاب مهاربندی،به دلیل سختی بیشتر قاب مهاربندی می بایست جهت توزیع بار های ثقلی را به سمت قابهای مفصلی مهاربندی گرفت . قاب خمشی باید هم بار ثقلی و هم بار جانبی را خود تحمل نماید و این در حالیست که درقاب مفصلی مهاربند ها وظیفه حمل و انتقال بار های جانبی به زمین را دارند و با این حساب تیرهای قاب مفصلی توانایی بیشتری برای حمل بار ثقلی خواهند داشت.

جهت تیر ریزی و اتصال تیرهای حمال بهتر است روی بال ستون ها باشد چراکه جوش شدن تیرهای حمال خمشی روی بال ستون ها از لحاظ اجرایی مناسب تر بوده و از ایجاد اتصال تیر حمال روی جان ستون ها جلوگیری خواهد شد.

جهت تیر ریزی سازه بتنی

به علت انتخاب كف صلب و یكپارچه بودن كف طبقات به دلیل دال بتنی كف بنابراین لازم است تا صلبیت طبقه هم به صورت یكپارچه در بین تیرهای كف توزیع شود كه برای این منظور بهترین گزینه استفاده از تیر ریزی شطرنجی میباشد.

2) تحلیل جانبی قاب ها



2-الف)قاب خمشی:

برای تحلیل قاب به صورت تقریبی در مقابل بارهای جانبی دو روش وجود دارد:

-روش كانتیلیور و روش پرتال

روش كانتیلیور برای قابهای با ارتفاع زیاد(بیش از 5 طبقه) مفید میباشد. در روش پرتال برش هر طبقه به نسبت دهانه های بارگیر هر ستون تقسیم شده و برش ستون مورد نظر در آن طبقه را میدهد و این در صورتیست كه در نرم افزارSap برش طبقه به نسبت یكسان در بین ستونهای طبقه تقسیم میشود .بنابراین لنگر وارد بر ستون های هر طبقه در سپ كه از حاصلضرب برش ستون ها تا فاصله نقطه عطف ستون تا انتهای گیردار ان میباشد برای ستون های هر طبقه یكسان میباشد

-نقاط عطف ستونها در طبقات در وسط آن تقریب زده میشود و در طبقه همكف به دلیل انتها مفصلی بودن ستون ها در سازه های فلزی برش ستون ها در كل ارتفاع طبقه همكف ضرب میشود تا لنگر وارد بر ستون های قاب تحت بار جانبی تعیین گردد.در تحلیل دستی نیروی محوری ستون ها بجز در ستوهای ابتدایی انتهایی مابقی صفر میباشد.تحلیل جانبی تنها برای قابهای خمشی و از روی برابری ممانهای وارده از برش ستون و تیر های اطراف هر گره تعیین میگردد.

2-ب)قاب مفصلی:

همانطور كه گفته شد بدلیل اتصالات مفصلی تیر و ستون ها در فابهای با مهاربندی و جابجایی های زیاد در گره ها مقادیر برش و لنگر ایجاد شده در ستون ها و تیرها تحت بار جانبی بسیار ناچیز است چراكه در قابهای مفصلی نمی توان از روش پرتال یا هر روش تحلیلی دیگر از برابری لنگرها در محل تكیه گاه ها استناد نمود.برای توزیع بار زلزله بین مهاربندها در هر طبقه تفاضل نیروی برشی تراز بالا و پائین (نیروی افقی طبقه) بین مهاربندهای اون طبقه توزیع میشود.در قابهای مفصلی نیروی محوری ستونهای اطراف بادبندی ها ناشی از لنگر وارده از نیروهای جانبی را میبایست محاسبه نمود.كه پس از تحلیل بادبند ها و تعیین نیروی محوری آنها میبایست نیروی محوری ستونهای اطراف بادبند ها برای نیروی محوری بوجود آمده در آنها طراحی گردند.

1)تحلیل دستی قاب ها


1)تحت بار قائم

1-الف)قاب خمشی:

برای تحلیل دستی قابها تحت بار قائم دو روش كلی متداول است:1-روش قاب جزء 2-روش یكدهم دهانه

كه دراین تحلیل از روش قاب جزء استفاده شده است :

در این روش تیرهای هر طبقه به صورت جزئی از كل قاب جداگانه بیرون آورده و بصورت یكسره برای هر طبقه از روشها ی گوناگون تحلیل تیرهای نامعین تحلیل میگردد.. درتحلیل دستی قاب تحت بار قائم لنگر بوجود آمده در انتهای تیر های كناری و اختلاف لنگر بوجود آمده تحت اثر بار قائم در تیرهای میانی به منزله لنگر و متقابلا برش انتقال یافته به ستون ها میباشد.ضمنا نیروی محوری ستون ها از سطح بارگیر ستون در سقف ها تعیین میگردد.

1-ب)قاب مفصلی:

در تحلیل قاب های مفصلی با مهاربند یا بدون مهاربند به روش دستی از روش زیر با محاسبه ) تعیین میگردد lلنگر وسط دهانه ql2/8 =

همانطور كه ملاحظه میشود به علت دوسر مفصل بودن هیچگونه لنگری در انتهای تیر ها از بار ثقلی ایجاد نخواهد شد بنابراین برش و لنگر انتقال یافته ناشی از بار قائم به ستون از قاب مفصلی را میشود ناچیز شمرد.

پوش لنگر در نرم افزار Etabs

پوش لنگر در آیین نامه َACI روش طراحی مستقیم و از جمله روش های آنالیز الاستیک عمومی جهت بدست آوردن مقادیر ماکزیمم لنگر خمشی و نیروی برشی ناشی ازمجموع ترکیبات بارگذاری داده شده میباشد .

روش دیگر آنالیز الاستیک روش ضرائب لنگر و برش میباشد. که در آنالیز دستی قاب بتنی و فولادی اکثرا ازاین روش استفاده می شود که درحین سادگی بامحاسبات پر حجم همراه میباشد. به علاوه دو عامل بارگذاری متناوب و محاسبه نیروهای ضریب دار در بر تکیه گاهها بر حجم عملیات در این روش می افزاید.

نحوه اعمال روش طراحی مستقیم در برنامه ETabs :

برای انجام این کار در نرم افزار Etabs پس از معرفی ترکیبات بار پیشفرض طراحی (مثلاً ترکیبات آبا) یک ترکیب بار اضافه معرفی کنید و نام آن را ENVELOPE میگذاریم.. سپس از منوی کشویی LOAD COMBINATION TYPE گزینه ENVE (پوش) را برگزینیم. حال تمامی ترکیبات بارهای معرفی شده(مثلاً COMB1,COMB2,COMB3 ...) را با ضریب یک با هم جمع مبکنیم و با OK کردن خارج شده سازه را تحلیل می نمائیم. پس از آنالیز سازه با انتخاب اعضایی که مقادیر خروجی برای آنها مد نظر است، از منوی Display > Set Output Table mode… با مشخص کردن حالت بار تعریف شده نتایج خروجی برای 5 نقطه مینیمم و 5 نقطه ماکزیمم در امتداد عضو مربوطه مشاهده میشود. برای رسم پوش لنگر میبایست این خروجی رابه اکسل Excelمنتقل نمود و در آنجا از کنار هم قرار دادن مقادیر ماکزیمم مینیمم در کنار هم پوش لنگر خمشی یا نیروی برشی برای تیر یا ستون مربوطه را رسم نمود.

برای این کار در هر نقطه نیاز به حداکثرو حداقل مقدار نیروهای داخلی داریم. از به هم وصل کردن نقاط حداکثر و حداقل به دست آمده به یک جفت منحنی می رسیم که به آن منحنی پوش گویند (ENVELOPE DIAGRAM) که دارای یک منحنی حداکثر و یک منحنی حداقل می باشد. و مقادیر لنگرها و برش ها و نیروهای محوری را نمایش دهید. مشاهده می شود نمودار حالت دوتائی دارد که در واقع شامل یک ماکزیمم ویک مینیمم در هر نقطه می باشد. می توان از منوی FILE>PRINT TABLES گزینه Analysis output را انتخاب کرده و در منوی ظاهر شده فقط تیک Frame forces رابزنید و از قسمت Select load cases ترکیب بار ENVELOPE (پوش) را برگزینیم سپس تیک Print to file را زده و مسیر ذخیره شدن فایل و نام آن را انتخاب میکنیم. یک فایل متنی شامل نیروی داخلی اعضا تحت ترکیب بار پوش ایجاد می شود که می توان آن را در محیط اکسل باز کرد و آن را ویرایش نمود. البته می توان ابتدا آنها را جداگانه انتخاب و همان مسیر قبلی را رفته مشاهده می شود در پنجره ظاهر شده در پائین تیک Selected only خورده است یعنی فقط برای اعضائی که انتخاب کردیم خروجی داده خواهد شد.

ترکیبات بار طراحی سازه ها


طبق آیین نامه های ملی طراحی سازه فولادی به روش تنش مجاز و طراحی سازه های بتنی بر مبنای آیین نامه آبا به روش حدی(LRFD) میباشد. برای طراحی سازه بتنی در نرم افزار بروش ACI از روش مقاومت نهایی استفاده میشود. به جهت یکی شدن روش طراحی سازه بتنی و نیز شباهت بیشتر آیین نامه CSA کانادا از این آیین نامه در طراحی سازه بتنی با Etabs و Safe استفاده میکنیم.به این منظور در طراحی سازه فلزی به بزرگترین لنگر یا برش از روی ترکیب بار ها برای طراحی تیر یا ستون فلزی نیاز داریم درحالیکه که برای طراحی دستی اعضای سازه بتنی به نتایج حاصل از پوش لنگر و برش تیر و ستون سازه بتنی نیازمندیم.

چنانچه در ETABS از آیین نامه AISC در طراحی سازه های فلزی استفاده شود. به صورت خودکار طبق تعریف در پیشفرض تنظیمات آیین نامه ،افزایش تنش مجاز برای ترکیب بار دارای زلزله لحاظ میشود و لازم نیست که این ضریب در بارها وارد شود.توجه کنید چنانچه با نیرویی که از ETABS بدست می آید ، بخواهید طراحی را کنترل کنید ،باید تنش مجاز را در 1.33 ضرب کنیم.

در صورت استفاده از آیین نامه UBC برای طراحی سازه فلزی باید ضرایب 0.75 در ترکیبات بار شامل بار زلزله اعمال شود اما در آیین نامه AISC نیازی به این ضرایب نیست و برنامه ضریب کاهش 0.75 بار را به صورت افزایش 1.33 تنش مجاز لحاظ خواهد کرد.

آیین نامه UBC مشابه آیین نامه AISC میباشد و تنها ترکیبات بار و ضوابط لرزه ای آن متفاوت است .با تعریف آیین نامه UBC مطابق توضیحات ذکر شده میبایست در ترکیب بارهایی که شامل نیروی زلزله میباشند همگی در 0.75 ضرب گردند

-ترکیب بار ها به ازای حالت بحرانی سازه با لحاظ همه "می توان" های آیین نامه ای و برای سازه نامنظم با در نظر گرفتن برون محوریت تصادفی و نیز توزیه 100% و 30% نیروی زلزله در جهات عمود هم در نظر گرفته شده است وطبق 2800 حالت بارزلزله طرف 30% نیازی به در نظر گرفتن برون محوریت برای آن نیست یعنی تنها Ex , Ey و نیز نیرو های زلزله میبایست در دوجهت رفت و برگشت اعمال شوند.

قبل از شروع به طراحی سازه میبایست ابتدا ترکیبات بار پیشفرض برنامه از لیست ترکیب بارهای طراحی حذف گردد.همچنین چون Etabs با انتخاب حداکثر تعداد تکرارعملیات تحلیل و طراحی Maximum Auto Iteration در واقع به تعداد دفعات وارده در صورت انتخاب مقاطع انتخاب خودکار Auto Select ،به تعداد دفعات عملیات تحلیل و طراحی را تکرار میکند تا مقاطع تحلیل و طراحی یکسان شود و Etabs با انتخاب مقاطع Auto Select و این گزینه در تنظیمات آیین نامه ای ،با هر بار طراحی و تعویض مقاطع از لیست انتخاب خودکار،تحلیل و طراحی مجدد، ترکیبات بارهای خودکار را بطور خودکار به ترکیبات باری که بطور دستی تعریف نمودیم اضافه میکند،لذا میبایست از انتخاب مقاطع تیر ها و ستون ها برای طراحی در لیست انتخاب خودکار Auto Select صرفنظر شود تا انتخاب حداکثر تعداد تکرار عملیات تحلیل و طراحی بی تاثیر شود.

-مطابق توضیحات ذکر شده حالات بار حداکثر شامل D , L , Ex , Ey, Ez , Epx ,Enx , Epy , Eny خواهد بود.البته چنانچه از بار زنده کاهش یافته استفاده کنیم حالت بار RL و نیز اگر سقف کامپوزیت تعریف گردد حالت بار SD یه مهنی بار مرده پس از ساخت نیز به حالات بار قبل اضافه میگردد-

بدیهیست چنانچه فاصله مركزجرم و مركز سختی 5% >بعد پلان و ارتفاع سازه< 18 متر(5طبقه) منظم در پلان باشد نیاز به در نظر گرفتن حالات بار Epx ,Enx , Epy , Enyنیست.





ترکیبات بار سازه فلزی طبقAISC:



Dead / Dead+Live

D+L +Exp+0.3Ey / D+L - Exp+0.3Ey / D+L + Exn+0.3Ey / D+L- Exp+0.3Ey

D+L +Exp-0.3Ey / D+L – Exp-0.3Ey / D+L + Exn-0.3Ey / D+L- Exp-0.3Ey

D+L +Eyp+0.3Ex / D+L -Eyp+0.3Ex / D+L +Exp+0.3Ex / D+L -Eyp+0.3Ex
D+L +Eyp-0.3Ex / D+L –Eyp-0.3Ex / D+L +Exp-0.3Ex / D+L –Eyp-0.3Ex

D+Exp+0.3Ey / D- Exp+0.3Ey / D + Exn+0.3Ey / D - Exp+0.3Ey

D +Exp-0.3Ey / D – Exp-0.3Ey / D + Exn-0.3Ey / D - Exp-0.3Ey

D +Eyp+0.3Ex / D -Eyp+0.3Ex / D +Exp+0.3Ex / D -Eyp+0.3Ex
DL +Eyp-0.3Ex / D –Eyp-0.3Ex / D +Exp-0.3Ex / D –Eyp-0.3Ex


ترکیبات بار وقتی بار قائم Ez

داریم منتها برای سادگی اینجا ترکیب بارهای مربوط به Epx ,Enx , Epy , Eny نیامده :


D+L+EXP+0.3EY+0.3EZ / D+L- EXP+0.3EY+0.3EZ / D+L+EXP-0.3EY+0.3EZ
D+L-EXP-0.3EY+0.3EZ / D+L+EXN+0.3EY+0.3EZ / D+L- EXN+0.3EY+0.3EZ
D+L+EXN-0.3EY+0.3EZ / D+L-EXN-0.3EY+0.3EZ /D+L+EYP+0.3EX+0.3EZ

D+L- EYP+0.3EX+0.3EZ / D+L+EYP-0.3EX+0.3EZ /D+L-EYP-0.3EX+0.3EZ
D+L+EYN+0.3EX+0.3EZ / D+L- EYN+0.3EX+0.3EZ / D+L+EYN-0.3EX+0.3EZ

D+L-EYN-0.3EX+0.3EZ / D+EXP+0.3EY-0.3EZ / D- EXP+0.3EY-0.3EZ


D+EXP-0.3EY-0.3EZ / D-EXP-0.3EY-0.3EZ /D+EXN+0.3EY-0.3EZ

D- EXN+0.3EY-0.3EZ / D+EXN-0.3EY-0.3EZ / D-EXN-0.3EY-0.3EZ
D+EYP+0.3EX-0.3EZ / D- EYP+0.3EX-0.3EZ / D+EYP-0.3EX-0.3EZ

D-EYP-0.3EX-0.3EZ / D+EYN+0.3EX-0.3EZ / D- EYN+0.3EX-0.3EZ
D+EYN-0.3EX-0.3EZ / D-EYN-0.3EX-0.3EZ / D+L+0.3EX+0.3EY+EZ

D+L-0.3EX+0.3EY+EZ / D+L+0.3EX-0.3EY+EZ / D+L-0.3EX-0.3EY+EZ

D+0.3EX+0.3EY-EZ / D-0.3EX+0.3EY-EZ / D+0.3EX-0.3EY-EZ / D-0.3EX-0.3EY-EZ

ترکیبات بار بهره برداری (کنترل تنش زیرخاک ، آپلیفت و حذف کشش)


D + L
0.75(D+L +Exp+0.3Ey) / 0.75(D+L - Exp+0.3Ey) / 0.75(D+L + Exn+0.3Ey) / 0.75(D+L- Exp+0.3Ey)

0.75(D+L +Exp-0.3Ey) / 0.75(D+L – Exp-0.3E)y / 0.75(D+L + Exn-0.3Ey) / 0.75(D+L- Exp-0.3Ey)

0.75(D+L +Eyp+0.3Ex) / 0.75( D+L -Eyp+0.3Ex) / 0.75( D+L +Exp+0.3Ex) / 0.75(D+L -Eyp+0.3Ex)
0.75(D+L +Eyp-0.3Ex) / 0.75(D+L –Eyp-0.3Ex) / 0.75(D+L +Exp-0.3Ex) / 0.75(D+L –Eyp-0.3Ex)



ترکیبات بارگذاری بتن آیین نامه آبا

)روش ضرائب بار و مقاومت) با حساب برون محوریت:

1.25D / 1.25 D + 1.50 L


D + 1.2 L +1.2 EXP / D + 1.2 L +1.2 EXN / D + 1.2 L – 1.2 EXP

D + 1.2 L – 1.2 EXN / D + 1.2 L +1.2 EYP / D + 1.2 L +1.2 EYN

D + 1.2 L – 1.2 EYP / D + 1.2 L – 1.2 EYN / D0.85 +1.2 EXP

D0.85 +1.2 EXN / D0.85 –1.2 EXP / D0.85 –1.2 EXN
D0.85 +1.2 EYP / D0.85 +1.2 EYN / D0.85 –1.2 EYP /D0.85 –1.2 EYN

0.85 D + 1.2 (EXP + 0.3EY ) / 0.85D + 1.2 (EXP - 0.3 EY )

0.85D - 1.2 (EXP + 0.3EY ) / 0.85D - 1.2 (EXP - 0.3 EY )
D0.85 + 1.2 (EXN + 0.3EY ) / D0.85 + 1.2 (EXN - 0.3EY )

D0.85 – 1.2 (EXN + 0.3EY ) / D0.85 – 1.2 (EXN - 0.3EY )
D0.85 + 1.2 (EYP + 0.3EX ) / D0.85 + 1.2 (EYP - 0.3EX )

D0.85 – 1.2 (EYP + 0.3EX ) / D0.85 – 1.2 (EYP - 0.3EX )
D0.85 + 1.2 (EYN +0.3EX ) / D0.85 + 1.2 (EYN - 0.3EX )

D0.85 – 1.2 (EYN +0.3EX ) / D0.85 – 1.2 (EYN - 0.3EX )
D + 1.2 L +1.2 (EXP + 0.3EY) / D + 1.2 L +1.2 (EXP - 0.3 EY)

D + 1.2 L – 1.2 (EXP + 0.3EY) / D + 1.2 L – 1.2 (EXP - 0.3 EY)
D + 1.2 L + 1.2 (EXN + 0.3EY ) / D + 1.2 L + 1.2 (EXN - 0.3EY )

D + 1.2 L – 1.2 (EXN + 0.3EY ) / D + 1.2 L – 1.2 (EXN - 0.3EY )
D + 1.2 L + 1.2 (EYP + 0.3EX ) / D + 1.2 L + 1.2 (EYP - 0.3EX )

D + 1.2 L – 1.2 (EYP + 0.3EX ) / D + 1.2 L – 1.2 (EYP - 0.3EX )
D + 1.2 L + 1.2 (EYN +0.3EX ) / D + 1.2 L + 1.2 (EYN - 0.3EX )

D + 1.2 L – 1.2 (EYN +0.3EX ) / D + 1.2 L – 1.2 (EYN - 0.3EX )

نحوه بارگذاری و توزیع بار آسانسور در سازه



مقدار بار بستگی به نوع آسانسور انتخابی دارد.برای بدست آوردن وزن آسانسور با توجه به ظرفیت آن بایستی به جدول شماره 1 پیوست 2 مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ( آسانسور ها و پله برقی ) مراجعه بنمایید ...
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع ارسال پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  مشکل لاغری IPE در ایتبس 2015 hajix8867 3 184 1395/08/18 03:55 ب.ظ
آخرین ارسال: mehdipanahi
Photo ارور ایتبس etabs mardinfati 0 131 1395/08/07 05:52 ب.ظ
آخرین ارسال: mardinfati
  اختلاف در برخی مقاطع در نقشه های تایید شده نظام مهندسی و مدل ایتبس hoseinasgary 1 175 1395/07/30 12:20 ب.ظ
آخرین ارسال: hoseinasgary
  نحوه کنترل تغییر مکان جانبی نسبی طبقات masud.mollayi 15 6,613 1395/07/25 12:41 ب.ظ
آخرین ارسال: vahid_di
  دیدن حداکثر ظرفیت تیر یا ستون برای خمش،برش و...از ایتبس ali_deylami 11 6,132 1395/06/25 03:04 ب.ظ
آخرین ارسال: jamshid1372
  مقایسه دو ساختمان در ایتبس 2015 ali.esfandi 0 196 1395/06/21 08:36 ق.ظ
آخرین ارسال: ali.esfandi
  خبر: ایتبس 2016 با قابیلیت های جدید در راه است... فرشاد امن خانی 1 573 1395/06/04 10:15 ب.ظ
آخرین ارسال: Alek2Lek
  خطا در ایتبس 2015 Arya68 7 952 1395/05/26 06:10 ب.ظ
آخرین ارسال: nabati kazem
  درخواست پروژه تحلیل طیفی در ساختمان بتنی به همراه فایل ایتبس m.salehi 0 139 1395/05/17 08:00 ب.ظ
آخرین ارسال: m.salehi
  خواندن نسبت تنش ها در ایتبس(ratio) m.salehi 1 259 1395/05/17 11:04 ق.ظ
آخرین ارسال: zaryam

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان