امتیاز موضوع:
  • 125 رأی - میانگین امتیازات: 3.32
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کنترل واژگونی سازه
#1
سلام فرشاد جان

شرمنده زیاد سوال می پرسم....

فرشاد عزیز دقیق در etabs می فرمایید کجا را باید چک کنیم برای کنترل واژگونی سازه
اگر هم اعدادی را باید برهم تقسیم کنیم انها را هم می فرمایید.

با سپاس
پاسخ
#2
سلام

فرشاد جان منتظر یاری شما هستم....

پاسخ
#3
سلام
این کنترل بر اساس ضابطه بند 6-7-3-5 مبحث ششم) باید انجام گیرد. ضریب اطمینان در برابر واژگونی سازه حداقل باید برابر 1.75 به دست آید. این ضریب نسبت لنگر مقاوم به لنگر واژگونی میباشد. این لنگرها باید نسبت به نقطه گوشه ای ساختمان در زیر پی محاسبه میشود و چون ساختمان دارای چهار گوشه میباشد یا باید نسبت به هر چهار نقطه این محاسبه را انجام داد و یا اینکه تشخیص داد که کدام نقطه بحرانیتر است و نسبت به همان نقطه محاسبه را انجام داد. در محاسبه لنگر مقاوم میتوان وزن پی و خاک روی آن را هم در نظر گرفت که با توجه به نامعلوم بودن این وزن قبل از طراحی پی یا باید برای آن بر اساس قضاوت مهندسی عددی را حدس زد و یا در جهت اطمینان از آن صرفنظر کرد. در اینجا فرض میکنیم در جهت اطمینان از این وزن صرفنظر میکنیم. ضمن اینکه باید ضخامت پی و بعد قسمت بیرون زده از پی در لبه ها نسبت به لبه ساختمان را حدس بزنیم. در اینجا میتوان از طول قسمت بیرون زده پی نسبت به لبه ساختمان در جهت اطمینان صرفنظر کنیم اما از ضخامت پی نمیشود صرفنظر کرد ؛ چون این ضخامت باعث اضافه شدن لنگر واژگونی میشود و صرفنظر از آن خلاف اطمینان است. پس این ضخامت باید بر اساس قضاوت مهندسی حدس زده شود. ( برای ساختمانهای تا حدود 6 طبقه میشود این ضخامت را در حدود یک متر فرض نمود). با توجه به موارد بیان شده در بالا این کنترل طبق مراحل زیر خواهد بود :
1- ابتدا باید وزن موثر سازه را جهت محاسبه لنگر مقاوم برداشت نماییم. وزن موثر سازه شامل تمام وزن مرده سازه و درصدی از وزن زنده سازه ( مطابق با جدول 6-7-1 مبحث ششم است. برای این منظور به قسمت Display/Show Tables... رفته و گزینه Building Output را تیک زده و Ok میکنیم و در صفحه جدید به جدول Center Mass Rigidity میرویم. در جدول فوق مقدار CumMassX یا CumMassY در طبقه اول نشان دهنده جرم موثر سازه است. با ضرب عدد فوق در شتاب جاذبه ( g ) وزن موثر سازه به دست می آید. شتاب جاذبه را باید بر حسب واحد برنامه در زمان مشاهده جرم موثر در نظر بگیریم. به طور مثال اگر در آن زمان واحد بر روی kgf,m تنظیم شده باشد عدد g برابر 9.81 و اگر بر روی kgf,cm تنظیم شده باشد برابر 981 خواهد بود.
2- از همان جدول مرحله قبل در طبقه اول مقادیر XCCM و YCCM را هم برداشت مینماییم. این دو مقدار مشخص کننده مختصات مرکز جرم سازه میباشند.
3- بعد سازه در هر یک از دو جهت X و Y را برداشت مینماییم. این مساله از نقشه معماری و یا از فایل ETABS قابل برداشت است.
4- با صرفنظر از قسمت بیرون زده پی از مرز ساختمان و همچنین وزن پی و خاک روی پی مقدار لنگر مقاوم سازه را برای هر یک از دو جهت اصلی X و Y به دست می آوریم. با فرض اینکه گوشه پایین و سمت چپ سازه در مدل ETABS منطبق بر مبدا باشد ، در هر یک از دو جهت بازوی لنگر مربوط به وزن موثر سازه با توجه به اینکه محل اثر نیروی وزن در مرکز جرم است به راحتی به دست خواهد آمد. وقتی که لنگر را حول محور X میخواهیم به دست آوریم باید از بعد سازه و مختصات مرگز جرم در جهت Y استفاده کنیم و برعکس وقتی که لنگر مقاوم در راستای محور Y محاسبه میشود باید از بعد سازه و مختصات مرکز جرم در راستای محور X کمک گرفته شود. توجه کنید که اگر مرکز جرم در وسط سازه قرار نگرفته باشد فاصله مرکز جرم سازه تا دو لبه چپ و راست و همچنین دو لبه بالا و پایین سازه مساوی نخواهد بود که در این حالت برای محاسبه هر یک از دو لنگر حول محورهای X و Y باید فاصله ای که کمتر است در جهت اطمینان انتخاب گردد.
5-حال باید لنگر واژگونی را محاسبه کرد. برای محاسبه لنگر واژگونی ابتدا باید در قسمت Display/Show Tables... قسمت Building Output را تیک زده و سپس در قسمت Select Cases/Combos حالات بار زلزله استاتیکی یا دینامیکی را تیک بزنیم و سپس به صفحه قبلی بازگشته و Ok نماییم تا پنجره جدیدی باز شود. دراین پنجره جدول Story Shears را انتخاب میکنیم و به پایین جدول میرویم و در قسمتی که مربوط به اولین طبقه است برای هر یک از حالات بار زلزله مقدار برش زلزله را در ردیف Bottom و ستون Vx یا Vy ( بر حسب اینکه بار زلزله در چه جهتی باشد ) و لنگر خمشی حول محور های Y یا X در زیر ستونهای My و Mx ( اولی برای زلزله جهت X و دومی برای زلزله جهت Y ) را برداشت میکنیم.
6- مقادیر My و Mx که در مرحله قبل برداشت شد نشان دهنده لنگر واژگونی نسبت به روی پی است. این لنگر باید به لنگر زیر پی تبدیل شود. برای این منظور ابتدا باید عددی برای ضخمات پی حدس بزنیم. سپس کافی است که مقدار My را با حاصل ضرب برش پایه زلزله جهت X ( که همان مرحله قبل استخراج کردیم ) در ضخامت پی جمع کنیم تا لنگر واژگونی حول محور Y نسبت به زیر پی به دست آید. همین کار را به صورت متناظر برای لنگر Mx انجام میدهیم و این مقدار را با حاصلضرب برش پایه جهت Y در ضخامت پی جمع میکنیم تا لنگر واژگونی حول محور X در زیر پی نیز به دست آید.
7- حالا دیگر لنگرهای واژگونی و مقاوم را محاسبه کرده ایم. در اینجا قاعدتاً دو لنگر واژگونی و دو لنگر مقاوم خواهیم داشت. از تقسیم لنگر مقاوم جهت X به لنگر واژگونی جهت X ضریب اطمینان برای این جهت به دست می آید. به طور متناظر همین کار را هم برای جهت Y انجام میدهیم و دست آخر ضرایب اطمینان را با عدد 1.75 مقایسه میکنیم.

موفق باشید
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#4
سلام

ممنون دوست خوبم از توضیحه کامل و جامع شما عالی بود.

فقط یک سوال زمانی که می خواهم جرم تجمعی را یعنی XCCM و YCCM را ضرب g کنیم باید ایتدا این جرم ها را همه رو جمع کنیم حال در هر راستا می خواهد باشد یعنی جمع کل طبقات برای جهت X و جمع کل تبقات برای جهت Y وسپس ضرب g کنیم درسته...

باز ممنون
پاسخ
#5
این جرمها همانطور که خودتون گفتید تجمعی هستند و برنامه خودش تمام جرمهای طبقات بالاتر را جمع کرده و نیازی نیست که شما این جرمهارو جمع کنید.
فقط شما باید جرم طبقه اول را در نظر بگیرید ( در هر جهتی که مورد مطالعه شماست)
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#6
سلام

دوست خوبم ممنون از لطف و محبت شما امکانش هست از گزینه 4 به بعد را با عکس توضیح بدهید خیلی به این کنترل خروجی نیاز دارم مثل فرشاد جان که همش برای تفهیم بیشتر با عکس توضیح می دهند. کمی گیج شدم ....

منتظر یاری شما هستم تا امشب

با سپاس
پاسخ
#7
در مورد بند 4:
ابتدا برای محاسبه لنگر مقاوم نیاز به وزن موثر کل سازه + مرکز جرم تجمعی سازه + طول و عرض ساختمان (وزن به مرکز جرم وارد میشود) که نحوه بدست آوردن این پارامترها را در بالا شرح دادم.برای محاسبه لنگر مقاوم جهت X باید مرکز جرم و بعد جهت Y را در نظر بگیرید و بالعکس.مطابق شکل زیر وزن موثر و مرکز جرم بدست می اید و بعد ساختمان نیز بر اساس پلان معماری بدست می آید.
که به عنوان مثال اگر بعد ساختمان در جهت Y برابر20.83 متر باشد داریم:

W=108688.6914*9.81=1066236 kg
MRx=1066236*(20.83-10.126)=11413 to.m


[تصویر:  vazh%202.JPG]
در مورد بند 5 و 6:
برای محاسبه لنگر واژگونی مراحل بدست آوردن لنگر واژگونی در تراز پایه ( که این تراز پایه روی فنداسیون می باشد و ما باید ضخامت پی را نیز به صورت دستی به لنگر واژگونی اضافه کنیم ) را در بالا شرح دادم.

ابتدا یک ضخامت یرای پی باید حدس بزنیم که حدود1 متر ضخامت معقولی است.
به عنوان مثال برای محاسبه لنر در جهت X باید Mx و برش پایه Vy را در نظر بگیریم که با ضرب این برش پایه در ضخامت و جمع کردن آن با لنگر واژگونی کلگر وازگونی کل در تراز کف پی بدست می آید.به عنوان مثال مطابق شکل زیر کنگر واژگونی در جهت X را بدست میارم:
اگر ضخامت پی را 1 متر در نظر بگیرم
Vy= 147318.36
Mx=1251356.292

Mvazg=1251356.292 + 147318.36*1 = 1398.674.652 kg .m


[تصویر:  vazh%204.JPG]
خب حالا دیگه با تقسیم لنگر مقاوم به لنگر واژگونی ضریب اطمینانی بدست می آورید که باید بزرگتر و مساوی 1.75 باشد
در اکثر اوقات این ضریب خیلی بیشتر از 1.75 بدست می اید.

موفق باشید
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#8
سلام

ممنون رضا جان دمت گرم خیلی شفاف توضیح دادی داداش گلم.

بنده تمامی مراحل را انجام دادم در هر دوجهت بدست اوردم در پروژه خودم که با دیوار برشی طراحی کرده بودم و هر دو جهت کمتر از 1.75 شد الان باید چی کار کنم.

رضا جان البته در طیقات بالاتر VX و یا VY بیشتری نسبت به طبقه اول دارم و من فقط طبقه اول را گرفتم ایا اشتباه کردم یا اینکه همیشه باید ماکزیمم را بگیرم در ضمن VY بنده هم همش صفر در امده کمی توضیح می دهید

مرسی
پاسخ
#9
(1391/5/2 ، 02:01 صبح)keiivan نوشته است: سلام

ممنون رضا جان دمت گرم خیلی شفاف توضیح دادی داداش گلم.

بنده تمامی مراحل را انجام دادم در هر دوجهت بدست اوردم در پروژه خودم که با دیوار برشی طراحی کرده بودم و هر دو جهت کمتر از 1.75 شد الان باید چی کار کنم.

رضا جان البته در طیقات بالاتر VX و یا VY بیشتری نسبت به طبقه اول دارم و من فقط طبقه اول را گرفتم ایا اشتباه کردم یا اینکه همیشه باید ماکزیمم را بگیرم در ضمن VY بنده هم همش صفر در امده کمی توضیح می دهید

مرسی
معمولا در اکثر اوقات این ضریب خیلی خیلی بیشتر از 1.75 میشه.یکبار دیگه کنترل کنید احتمالا تو واحدها یه جاهایی اشتباه کردید.اگه درست بود که یه راه حل این است که بارهای مرده سقفها را بیشتر در نظر بگیرید
VX و VY برش پایه می باشد و همان طور که از اسمش پیداست باید برش نسبت به طبقه همکف را در نظر بگیرید .چون اگه توجه کنید این برش را در ضخامت پی ضرب کردیم.پس نباید برش طبقات بالاتر را در نظر بگیرید.
در تراز پایه برای Vx باید حالات بار زلزله در جهت X را در نظر بگیرید و در جهت Y برش پایه صفر می باشد .برای جهت متعامد هم همین امر صادق است.احتمالا شما برای برداشت Vy از بارهای زلزله در جهت X استفاده کرده اید که نتیجه برش پایه صفر می شود شما باید بارهای زلزله در جهت Y را در نظر بگیرید.
تو شکل بالا اگه دقت کنید تو تراز PARKING یه سری از VX تحت بار زلزله جهت Y صفر شده و بالعکس
پرسش و پاسخ در زمینه طراحی سازه های فولادی و بتنی در کانال تلگرام زیر
https://telegram.me/costbook
پاسخ
#10
(1391/5/2 ، 11:17 صبح)reza0831 نوشته است:
(1391/5/2 ، 02:01 صبح)keiivan نوشته است: سلام

ممنون رضا جان دمت گرم خیلی شفاف توضیح دادی داداش گلم.

بنده تمامی مراحل را انجام دادم در هر دوجهت بدست اوردم در پروژه خودم که با دیوار برشی طراحی کرده بودم و هر دو جهت کمتر از 1.75 شد الان باید چی کار کنم.

رضا جان البته در طیقات بالاتر VX و یا VY بیشتری نسبت به طبقه اول دارم و من فقط طبقه اول را گرفتم ایا اشتباه کردم یا اینکه همیشه باید ماکزیمم را بگیرم در ضمن VY بنده هم همش صفر در امده کمی توضیح می دهید

مرسی
معمولا در اکثر اوقات این ضریب خیلی خیلی بیشتر از 1.75 میشه.یکبار دیگه کنترل کنید احتمالا تو واحدها یه جاهایی اشتباه کردید.اگه درست بود که یه راه حل این است که بارهای مرده سقفها را بیشتر در نظر بگیرید
VX و VY برش پایه می باشد و همان طور که از اسمش پیداست باید برش نسبت به طبقه همکف را در نظر بگیرید .چون اگه توجه کنید این برش را در ضخامت پی ضرب کردیم.پس نباید برش طبقات بالاتر را در نظر بگیرید.
در تراز پایه برای Vx باید حالات بار زلزله در جهت X را در نظر بگیرید و در جهت Y برش پایه صفر می باشد .برای جهت متعامد هم همین امر صادق است.احتمالا شما برای برداشت Vy از بارهای زلزله در جهت X استفاده کرده اید که نتیجه برش پایه صفر می شود شما باید بارهای زلزله در جهت Y را در نظر بگیرید.
تو شکل بالا اگه دقت کنید تو تراز PARKING یه سری از VX تحت بار زلزله جهت Y صفر شده و بالعکس

سلام

رضا جان خیلی برام زحمت کشیدی ایشلاء جبران کنیم.

فقط یک خواهش دارم خل می شوم هرچی چک می کنم جور در نمی یاد خودتون یک نگاه می کنید فایل را پیوست می کنم.

مرسی رضا جان




فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
                   
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سنگین شدن بیش از حد سازه p_fm2007 6 102 1396/8/19 ، 10:33 عصر
آخرین ارسال: civil92
Tongue مشکل در چک مدل سازه بتنی Atlantis77 2 117 1396/8/18 ، 10:13 عصر
آخرین ارسال: civil92
  دفترچه محاسبات سازه بتنی طبق ویرایش جدید آیین نامه ها kazembvo 19 5,075 1396/7/12 ، 01:26 عصر
آخرین ارسال: peymandarsad
  نحوه طراحی سازه فولادی که هم دارای سقف تیرچه بلوکی و هم دارای سقف کامپوزیت میباشد! sasan.ce 0 98 1396/5/27 ، 06:52 عصر
آخرین ارسال: sasan.ce
  ترکیب سیستم بابر جانبی در ارتفاع سازه hamidreza4822 1 253 1396/3/19 ، 08:01 عصر
آخرین ارسال: hamidreza4822
  کمک در مورد پروژه سازه بتن ارمه peyman_m1992 268 49,655 1395/12/9 ، 02:14 عصر
آخرین ارسال: pari32184
  سوال برای چک کردن سازه در etabs 2016 7mycivil 0 462 1395/11/17 ، 07:04 عصر
آخرین ارسال: 7mycivil
  اندازه مناسب ابعاد تیر و ستون در ایتبس سازه های بتنی 7mycivil 2 627 1395/10/17 ، 03:47 عصر
آخرین ارسال: 7mycivil
  نمایش تیر ها و ستون هارو در یک الویشن سازه مد نظر در ایتبس مبتدی95 6 585 1395/10/11 ، 12:02 صبح
آخرین ارسال: civil92
  مدل سازی رمپ پارکینگ در سازه بتنی manphetah 1 664 1395/8/15 ، 03:05 عصر
آخرین ارسال: admin

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان