مای سیویل

نسخه‌ی کامل: اتصال جان به جان ناودانی به جای اتصال بال به بال ناودانی در بادبند ها؟؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
سلام
من یک سوال دارم، توی نقشه های بادبند های خارجی دیدم که ناودانی رو جان به جان وصل می کنند که مقطع I شکل می شود اما در ایران بادیند های بال به بال وصل می شود که مقطع قوطی شکل می گیرد، چرا به این شکل است و کمی توضیح دربارش محبت می کنید و از مزایا و معایب هر کدوم بگید مخصولا در سازه پیچ و مهره ای.
با تشکر.
نقل قول: من یک سوال دارم، توی نقشه های بادبند های خارجی دیدم که ناودانی رو جان به جان وصل می کنند که مقطع I شکل می شود اما در ایران بادیند های بال به بال وصل می شود که مقطع قوطی شکل می گیرد، چرا به این شکل است و کمی توضیح دربارش محبت می کنید و از مزایا و معایب هر کدوم بگید مخصولا در سازه پیچ و مهره ای.

شما هر مقطع رو هر جوری دوست داشته باشید میتونید استفاده کنید
اما
اگر ناودونی رو جان به جان به هم متصل کنید مقاومت خمشی پایید میاد چون مقطع ناودونی به تار خنثی نزدیکتر میشه و ظرفیت خمشی پایین میاد



[تصویر:  o4le6zdxr363brrw4h15.gif]
سلام
مهندس امن خانی نکته جدیدی هست برای من.
امکانش هست منبعی که در این باره توضیح داده (دور بودن مقطع به تار خنثی=ظرفیت خمشی بالاتر) رو معرفی کنید؟
منبع خاصی نداره همون فولاد هست
همون ممان اینرسی که هر چه مقطع از تار خنثی دورتر باشه ممان اینرسی عضو بیشتر میره

بزارید مثال بزنم

ستون بتنی و دیوار برشی بتنی رو در نظر بگیرید

دیوار برشی دقیقا همون ستون بتنی هست با این فرق که چون بعدش توی یک راستا بیشتر هست (در نتیجه در یک بعد فاصلش از خط خنثی بیشتر هست) ممان اینرسی بیشتری داره
دوستان عزیز درسته که ممان اینرسی پایین میاد در مقطع جان به جان ][ اما همانطور که میدانید نیروی برشی که اساسا مهاربند ها برشی هستند از جان مقطع I یا رد می شود اما در مقطع قوطی شکل [] ما بال را به پلیت وصل می کنیم، در نقشه هایی که جان به جان را به این صورت متصل کردند ][ از ناودانی سایز بالاتری استفاده کرده اند حتی در بعضی کارها دیدم که ناودانی هم سایز تیر بوده، درسته که مصرف فولاد بیشتر میشه اما به نظر می رسد ضعف کم بودن ممان اینرسی به این صورت جبران می شود نسبت به سایز کوچکتر ناودانی دوبل شده به این شکل []
دوستان اگه نظری دارند ممنون میشم کمک کنند اگه اشتباه می کنم بفرمایند.
با سلام.
نیروهای بوجود آمده در بادبند ها از نوع محوری هستند ،پس بحث برش منتفی هست.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ،هر چه قدر فاصله مرکز سطح ناودانی تا محور عمودی
بیشتر باشد ممان اینرسی مقطع بیشتر می شود، این فاصله (d) در رابطه ممان اینرسی چون به توان
دو میرسد تاثیر بسیار زیادی در بالا بردن ظرفیت مقطع دارد.
[تصویر:  homa7x0to6luqa8ohi9a.jpg]
پیشنهاد می کنم یک عضو از یک مهاربند را با دو مقطع رخ به رخ و پشت به پشت طراحی نمایید ،
سپس نتایج را با هم مقایسه کنید ،در پایان متوجه خواهید شد که مقطع رخ به رخ بسیار اقتصادی تر
نسبت به مقطع پشت به پشت خواهد بود.
موفق باشید.
در سازه های بتنی دیوار برشگیر و در سازه های فلزی مهاریند ها و دیوار های فولادی برشی برای مقابله با نیروهای جانبی تعبیه می شوند، پس چطور می توان گفت مهاربند ها فقط برای نیروی محوری هستند !؟
(1394/3/9 ، 01:13 صبح)sky7 نوشته است: [ -> ]در سازه های بتنی دیوار برشگیر و در سازه های فلزی مهاریند ها و دیوار های فولادی برشی برای مقابله با نیروهای جانبی تعبیه می شوند، پس چطور می توان گفت مهاربند ها فقط برای نیروی محوری هستند !؟

با سلام

در اصل نيروي برش طبقه در راستاي محوري بادبند تصوير مي شود وبصورت نيروي محوري ظاهر مي كند.
به روابط پايين توجه كنيد.


[تصویر:  uetzqc2qtt9yxgilm7xj.jpg]
(1394/3/9 ، 11:24 صبح)miladezati نوشته است: [ -> ]
(1394/3/9 ، 01:13 صبح)sky7 نوشته است: [ -> ]در سازه های بتنی دیوار برشگیر و در سازه های فلزی مهاریند ها و دیوار های فولادی برشی برای مقابله با نیروهای جانبی تعبیه می شوند، پس چطور می توان گفت مهاربند ها فقط برای نیروی محوری هستند !؟

با سلام

در اصل نيروي برش طبقه در راستاي محوري بادبند تصوير مي شود وبصورت نيروي محوري ظاهر مي كند.
به روابط پايين توجه كنيد.


[تصویر:  uetzqc2qtt9yxgilm7xj.jpg]
سلام
محاسبه سطح مقطع لازم بر اساس فشار و كشش موجود در بادبند صورت مي گيرد. فشار محوري براساس fa مجاز و كشش براساس Ft مي باشد.
همانطور كه مهندس عزتي عزيز فرمودند نيروي برشي طبقه به صورت فشار يا كشش در بادبندها وارد مي شود. در ضمن طبق بندي از آيين نامه چيدمان بادبند در سازه بايد طوري باشد كه طبق بندي از مبحث دهم هر بادبند به كشش و فشار بيوفتد و براساس آن طراحي شود.
موفق باشيد.
پس می توان گفت : اکثر مقاومت های یک تیر آهن یا ناودانی در مقابل بارهای وارده با ممان اینرسی آن رابطه مستقیم دارد.با توجه به اینکه ممان اینرسی هرنقطه مادی نسبت به یک محور برابر است با جرم آن نقطه در مجذور فاصله آن نقطه تا آن محور،لذا هر قدر فاصله یک نقطه از محور معینی بیشتر باشد ممان اینرسی آن نقطه بیشتر خواهد بود.
صفحه‌ها: 1 2