مای سیویل

نسخه‌ی کامل: ترکیب بار کنترل جابجایی سازه؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4
همونطور که میدونید اغلب سازه ها لازم است که تحت بارهای جانبی کنترل شوند.

حالا سوال اینجاست.

کنترل تحت کدام حالت یا ترکیب بار؟

کنترل تحت بارهای جانبی به تنهایی؟

یا کنترل تحت بارهای ثقلی + بار جانبی؟

به نظر مورد آخر صحیح تر به نظر میرسد.

صحیح ترین حالت کنترل تحت ترکیب بارمرده + درصد مشارکت بار زنده + بار جانبی

در این حالت ممکن هست نسبت به حالتی که سازه تنها تحت حالت بار جانبی کنترل می شود، جابجایی کاهش یا افزایش یابد.

نظر شما چیه؟
سلام مهندس
برای سازه های غیر صنعتی برای کلیه ی حالات بار دریفت کنترل میشه
و اینطوریه بدون صرف وقت برای پیدا کردن بار بحرانی بیشترین جابه جایی نسبی بدست میاد
ولی برای سازه های صنعتی به شخصه کنترلو برای بار مرده+بار باد کنترل میکنم فقط
البته من تا حالا در آیین نامه جایی ندیدم که گفته باشه برای ترکیب بار دریف را کنترل کنیم . مهندس فلاح منش شما بر اساس آیین نامه میگید که دریفت را برای ترکیب بار کنترل می کنید ؟؟
متاسفانه آیین نامه دراین زمینه هیچ اطلاعات کافی نداده و فقط گفته برای بار جانبی
در حالت طبیعی سازه دریفت باید کنترل بشه یعنی با حضور بار مرده و زنده
و اینکه بار جانبی خالص در نظر گرفته بشه (به نظر من) نتایج غیرواقعی تر میشه
مثلا ما می تونیم بگیم در حالت سرویس بار مرده کف به سازه اعمال نمیشه که بخایم اثرش رو در نظر نگیریم؟

البته منظور من ترکیب بار بدون ضریب هست.
(1392/3/22 ، 11:19 صبح)malaki_mall نوشته است: [ -> ]مثلا ما می تونیم بگیم در حالت سرویس بار مرده کف به سازه اعمال نمیشه که بخایم اثرش رو در نظر نگیریم؟

البته منظور من ترکیب بار بدون ضریب هست.

مهندس بیشتر توضیح میدید؟
در روش تنش مجاز بحثی نیست.

در روش بار و مقاومت هم از ترکیب بار بدون ضریب استفاده کنیم. مثل

D+0.2L+E

D+E

هر کدوم که بحرانی تر باشن

البته خیلی هم بدون ضریب نشد!
در حال باید آیین نامه را مبنا کار قرار داد و نمیشه بر اساس قضاوت این کارارو کرد . آیین نامه کاملا واضح است گه اصلا اسمی از ترکیب بار نبرده است .در آیین نامه های معتبر مثل ASCE که آیین نامه ما ترجمه شده ی اینها هستند اصلا نامی از ترکیب بار برده نشده است
من اصلا کاری به ترکیب طراحی ندارم مهندس.

قضاوت هم نیست، چیزی که دارم میگم کاملاٌ واضحه.
مهندس سلطان آبادی عزیز
بسیار ممنون بابت تذکر
پست ابتدایی خودمو اصلاح کردم چون با بی دقتی نوشته بودم و اشتباه
حق کاملا باشماست همیشه کنترل برای حالات بار انجام میشه(ex,exp,exn,ey,eyp,eyn)
که بعضی ها برای expو eyp کنترل میکنن و منظورم این بود که با این استدلال که بحرانی تر هستن
درمورد پست دوم من فقط نظرمو گفتم ولی به قول شما چون در آیین نامه حرفی از ترکیب بار نزده
بر اساس حالات بار جانبی کنترل میشه.
صفحه‌ها: 1 2 3 4